Niet tweedehands EV’s maar juist auto’s die lopen op gesmolten dino zullen volgens Tesla hun waarde verliezen.
Als je eind december in de positie was nog snel even een lease-Model 3 te roggelen was de keuze voor een EV natuurlijk makkelijk. Maar stel dat het je eigen geld is, zou je dan nu al voor een EV kiezen bij de aankoop van een nieuwe auto? Nu er steeds meer EV’s op de markt komen wordt dit een echte afweging voor menig burger. Daarin spelen ideologische aspecten een rol. Misschien ben je immers geen fan van kinderarbeid. Maar ook de goede oude portemonnee zingt meestal een deuntje mee.
Een EV nieuw kopen is, ondanks de vrijstelling van CO2-tax, namelijk toch nog een kostbare aangelegenheid. Het is bijvoorbeeld nog altijd goedkoper om een crisas-Golf te kopen dan een ID.3.. Daarna ga je natuurlijk een beetje rekenen wat de running costs zijn, voor zover dat op dit moment kan. Maar de grootste onbekende is waarschijnlijk de restwaarde. Zeker voor de privé koper die wat langer wil doen met zijn nieuwe aanwinst, .
Over die restwaarde bestaan allerlei theorieën. Sommigen denken dat de EV’s die nu courant zijn, over enkele jaren zodanig verouderd zijn dat ze hun waarde rap gaan verliezen. Want ja, stel dat die epische nieuwe batterij er komt die veel goedkoper is en/of auto’s meer range verleent. Dan ben je mooi klaar met je peperdure Taycan. Of met je Mini Cooper SE waarmee je net naar de supermarkt komt en terug.
Elon Musk ziet et echter heel anders. De man die eerder al liet optekenen dat Tesla’s goederen zijn die in waarde stijgen, claimt dat juist auto’s op fossiele brandstof qua waarde door de grond zullen zakken. Op Twitter vraagt de onvolprezen honcho zich af wie er überhaupt nog een auto met verbrandingsmotor zal kopen rond 2025:
Waarvan akte?
eviva zegt
Wow! Had ik maar een baan dat ik een Tesla kon leasen. Nu rij ik nog steeds in oude meuk rond, omdat ik nergens fatsoenlijk werk kan vinden.
onlyporscheman zegt
@eviva:Tesla idioten hebben het niet goed begrepen. Je mag gewoon doorrijden met je ICE auto, het gaat alleen om verkoop van nieuwe auto’s. Ze dachten dat al die auto’s ineens van de weg af moeten ofzo.
mrrobot zegt
Iets met schaarste….
johnwaters zegt
Electric Jesus Musk kan moeilijk het tegendeel beweren. Platte marketing die klakkeloos wordt overgenomen door Autoblog BV.
v60germany zegt
@johnwaters: cliché antwoord, dus nu is Autoblog ineens het euvel?
mashell zegt
@johnwaters: maak je geen zorgen. Musk maakt ook raketten, hij is net zo hypocriet als iedereen.
flutterby zegt
@mashell: nee hoor, in vergelijking met de concurrentie is SpaceX een duurzaam alternatief met reusable rockets. Net als dat Tesla’s een duurzaam alternatief is voor brandstofauto’s maar niet voor de trein.
rhellema zegt
@flutterby: als musk geen space x had opgericht had er minder vervuiling plaatsgevonden.
flutterby zegt
@rhellema: want de Russen schieten hun raketten wel co2 neutraal de lucht in? De vraag naar lanceren van raketten is niet toegenomen door SpaceX.
Shaw zegt
Mega marketing, wow. “Niks meer waard” zegt de keurslager. Dit soort krachttermen zijn normaal in Amerika. Het feit dat dit orakel zelfs hier doorklinkt zegt vooral veel over jezelf. Tesla is een mooi product, leuke niche maar dit is wensdenken. Want; als het geld straks weer op is en de nieuwe onvermijdelijke recessie aanbreekt (door bankenspelletjes die niet zijn veranderd, ‘foutjes’ van het PBL, of de “Green deal” *kuch “stragetie”) zullen demense hun prio’s moeten gaan heroverwegen, knopen moeten tellen, en Normaal Doen.
barendbotje zegt
Ga lekker tunnelsgraven
baklava zegt
Wat maakt mij dat nou uit? Ik koop een auto niet als investering. Ik koop een auto omdat ik er in wil rijden en er plezier mee heb.
wimof zegt
Jaap, je weet blijkbaar meer dan wij, voor ons is de prijs van de ID3 een groot raadsel.
E34M5Touring zegt
Beste nieuws wat ik ooit uit die toko heb horen komen. Meer goedkope ICE auto’s, nice!
pomoek zegt
Ik denk dat hij een punt heeft. 95% ( of zoiets, weet ik veel) van de auto’s wordt puur gekocht als transportmiddel om van A naar B te komen. De Toyota’s en Peugeotjes zal ik maar zeggen. Waar je over struikelt zonder ze op te merken. Die gaan over 10 jaar niks meer opbrengen. Gewoon waardeloos. Het zal wel anders zijn voor Ferrari en Lamborghini en dat soort spul.
lekkerlinksrijden zegt
@pomoek: en waarom zullen die waardeloos zijn? Er zijn heel veel mensen met niet al te veel geld die echt niet een BEV kunnen betalen, ook niet 2e of 3e hands. Dus voorlopig brengen ze nog wel op hoor
autoblogger zegt
@lekkerlinksrijden: ik denk net zoals @pomoek dat ie een punt heeft. Je ziet nu al dat de Tesla’s goed hun waarde houden (zelfs na 5 jaar ivm bijtelling). Als er straks goedkope/kleine elektrische auto’s (met fatsoenlijke actieradius) zoals de id3 komen, dan gaat de tweedehands markt echt wel veranderen. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat die fossiele auto’s menige stad niet meer inkomen.
lekkerlinksrijden zegt
@autoblogger: gaat nog wel ff duren, daarnaast zit er wel een addertje onder de motorkap want wat doet de prijs van elektrische auto’s ivm de accu’s?
autoblogger zegt
@lekkerlinksrijden: het is juist de accu die zorgt voor de goede restwaarde.
potver7 zegt
@autoblogger:… En dat vooral omdat de duurzaamheid van ICE’s de nek omgedraaid is door de NEDC verbruikscyclus. Ja ik weet dat dat kort door de bocht is, maar mijn huidige auto met muesli-motor verbruikt bijna net zoveel als de vorige met een 2-liter 16-klepper zonder turbo, maar haalt bij lange na niet de hoge kilometerstanden die ik voorheen wél haalde. Dus als de autoindustrie weer gewoon normale motoren gaat bouwen, dan verdwijnt het voordeel van de levensduur van accupakkettten.
magnetron zegt
@lekkerlinksrijden: juist meer! Accu’s bevatten bizar dure grond stoffen, meerdere (Nederlandse) startups die hier op focussen
9000cse zegt
@autoblogger En je ziet nu al hoe het gaat met gebruikte diesels. Ik houd mijn hart vast als ik die van mij ooit ga inruilen. Maar ja, die is nu met 475.000 km economisch al volledig afgeschreven, maar technisch en optisch nog zo goed dat ik gewoon blijf doorrijden tot hij echt op is. Al wordt het natuurlijk wel erg duur met die nieuwe fijnstoftoeslag en een grote onderhoudsbeurt, die nu al meer kost dan hij ooit nog zal opbrengen. Maar ook mijn garage, die ik al méér dan 40 jaar ken, adviseert mij om gewoon door te rijden, omdat hij nog puik in orde is. Wel denk ik, dat over enkele jaren hetzelfde zal gebeuren met benzineauto’s. Ik verwacht dat die op den duur (nieuw) ook duurder zullen worden, omdat er minder geproduceerd zullen worden vanwege de toename van de verkoop van EV’s. Natuurlijk zullen die er nog lang blijven, omdat er nou eenmaal mensen zijn, die niet aan de EV willen. Maar volgens mij zullen die mensen toch rekening moeten houden met veel hogere afschrijvingen dan ze gewend zijn. Ook denk ik, dat het dan zal gaan om de duurdere benzineauto’s van mensen, die het zich financieel kunnen permitteren en het daarom weinig interesseert hoeveel zo’n auto dan in waarde daalt. En daarom geloof ik ook dat de tweet van Musk helemaal niet zo onrealistisch is, maar alleen moeilijk te accepteren voor EV-haters. En dat bezorgt mij als uitgesproken autoliefhebber toch een probleem. Ik heb echt héél veel gereden met 6- en 8-cylinders (zowel benzine als diesel) en ik vond dat natuurlijk heerlijk! Maar ik sta gewoon ook open voor nieuwe technische ontwikkelingen en zie niet in waarom anderen dat niet kunnen. Wat ik in die zware auto’s zo wist te waarderen was de rust waarmee ze hun prestatie leverden. Maar dat doen EV’s nog veel beter! En ik, slechts 71 jaren jong, zou die 120.000 km die ik nog jaarlijks rijd, het liefst ook weer in die rust willen rijden. Alleen mis ik daarvoor de nodige pecunia.
olivier420 zegt
@9000cse: 71 lentes en dan 120k km. Schitterend! En petje af. Mits u er wel nog plezier in heeft, maar dat komt vast goed
9000cse zegt
@olivier420 Ja, het is m’n lust en m’n leven! Heerlijk om lekker door al die landen te rijden. Onlangs nog naar Boekarest geweest. Zo zie je nog eens wat en maak je ook nog eens leuke dingen mee. Al kan het ‘s-winters wel eens avontuurlijk zijn. Ik vind het in ieder geval véél leuker dan naar een kaartavond of de bingo te gaan!
autopetje zegt
@pomoek: alsof iedereen met een peugeotje en opeltje een oprit of garage heeft om de auto op te laden. Tegen die tijd woont echt niet iedereen in een villa maar zullen er best nog wat hardwerkende mensen in een flatje wonen.
wimof zegt
In 1995 verving de 1.9tdi in de Audi 100 de 2.4 diesel en het was over en uit voor de 2.4, geen kat die hem nog wilde.
Niemand kan stellen hoe het landschap er binnen X tijd eruit zal zien.
Volvo_440_turbo zegt
Voor mij zijn, zolang de range niet groter en de laadsnelheid niet sneller is, elektrische auto’s geen drol waard.
Wij wonen in een wandelstraat in het hol van Pluto dus privé laden is niet mogelijk voor mij.
Vaak moet ik op zondagen familie bezoeken en dit kan gezien de verre afstanden een probleem zijn. Op een zondag onderweg een uur moeten wachten om te laden aan een tankstation liever niet en moeten gaan bedelen voor wat elektriciteit bij de familie, ook liever niet… Hybride klinkt iets minder drolachtig.
magnetron zegt
@Volvo_440_turbo: onzin! Laden duurt 13 min en kan jij 200 km, ik vermoed dat jouw kak sessie bij een snelweg pomp niet veel korter is ??
koen0373 zegt
@Volvo_440_turbo: range…. de ultieme drogreden. Hoeveel rij je dagelijks? Ik 110 km woon-werk vv. Geen enkel issue met range.
torsen zegt
@wimof: de Nederlandse of de Belgische prijs? ;)
probono zegt
Het grote afschrijven op ice auto’s gaat echt nog gebeuren. Niet leuk als privé centjes als sneeuw voor de zon gaan verdwijnen de komende jaren. Hopelijk valt het de komende jaren nog mee. Maar het gaat vast en zeker gebeuren.
wimof zegt
Wanneer gaat dit soort artikels naar Groen7 verbannen worden?
VeniVidiVici zegt
@wimof: Niet, want we moeten geïndoctrineerd worden!
vaakbenjetebang zegt
Oei. Als mijn auto’s dan toch niets meer waard zijn, zit er niets anders op dan er in te blijven rijden.
jaapiyo zegt
@wimof: er zit geen CO2 taks op hè…Dus het is de Duitse prijs + wat Pon er eventueel nog extra aan wil verdienen. Maar grofweg de Duitse prijs dus.
bartsss zegt
Wij van wc-eend. Zolang ze het stroomnet hier in Nederland niet op orde hebben zullen de minpunten voor stekkerautos alleen maar meer worden. Stroomtoevoer wordt verminderd s’nachts om zodat die groene gekkies hun auto nog niet eens vol krijgen. Ik zeg succes met je tesla’s!!!
basman147 zegt
Wij van WC eend… Lees dit nog eens terwijl je bedenkt dat deze meneer een vorstelijke beloning krijgt als de aandelen een bepaalde waarde hebben… Het grootste gedeelte van wat Musk uitkraamt is gericht op het verhogen van de beurswaarde en dus zijn eigen portemonnee en dit is slechts het zoveelste voorbeeld.
VeniVidiVici zegt
Stelletje zeikers. Maak eerst maar eens een Tesla met een actieradius van 900 kilometer dan denk ik er pas over om m’n Bmw diesel weg te doen.
cupsport zegt
Ik denk dat de meeste Tesla’s over een paar jaar niets meer waard zijn… want de zogenaamde Old auto sector biedt dan elektrische auto’s met een vergelijkbare range waarop alle klanten Tesla weer links laten liggen met flinke financiële rampspoed voor Tesla als resultaat.
olivier420 zegt
@cupsport: Dat roept men (vooral hier) al jaren.. ;-)
moveyourmind zegt
Ik denk dat Musk er niet eens zover naast zit…
Maar als brandstofauto’s tegen die tijd niks meer waard zijn wordt het alleen nog maar aantrekkelijker om door te blijven rijden in je benzine of dieselauto, want dan is inruilen op een electrische auto je geld gewoon weggooien.
Tenzij op brandstof rijden heel duur wordt gemaakt wordt door accijnzen en allerlei andere heffingen. Maar zelfs dan, electriciteit zal binnen de kortste keren ook fors duurder worden door allerlei belastingen.
Zelfs als je het zelf opwekt… Want dan verzinnen ze wel iets als vermogensrendementsheffing op zelf opgewekte Kilowatturen.
noodlesoup zegt
@moveyourmind: Rekeningrijden lost dat probleem wel even op. Met al die auto’s vol techniek os de administratie geen probleem… Big brother zeg maar.
O plaat zegt
Cool, kan ik eindelijk die ’62er 250 GTO aanschaffen die ik al een tijdje wou.
Persoonlijk denk ik net het omgekeerde, als de EU binnen x aantal jaar verplicht om alle nieuwe wagens elektrisch te maken zie ik wel een grote afzet markt voor de laatste generaties verbrandings motoren.
993carrera4s zegt
Dit is koffiedik kijken. Mocht de km heffing er komen, waar EV’s dan vast het minste moeten betalen, zal dat de restwaarde ook zeker ten goede komen.
frank2b zegt
Dat betekent dus dat als je een fossiel koopt, het de beste strategie is om m he-le-maal op te rijden.
En dat is weer enorm goed voor ’t milieu!
Win win dus!
realhustler zegt
Het enige zekere is dat er altijd dingen veranderen. Of de EV’s worden snel verouderd, of de brandstof auto’s worden fiscaal zo onaatrekkelijk dat EV wel moet.
In Nederland, met onze typische rijtjes huizen en hele wijken met weinig parkeer plek, daar houdt het pluche in Den Haag geen rekening mee,
Als ik een EV kon betalen, had ik nog steeds het probleem, waar laadt ik hem, en hoe ga ik naar de familie in Hongarije? Want daar kan ik niet laden, in de hele stad niet 1 laadpaal. En niet voldoende capaciteit om thuis te laden. Als het waait knippert het licht daar.
Maar Den Haag geeft vrolijk belasting voordeel en subsidie voor EV, maar tenzij je op je werk kan laden en least, is het voorlopig nog niet voor de gewone hard werkende mensen.
emping zegt
@realhustler: je kan ook met het vliegtuig/bus/trein naar Hongarije. Of een auto huren,
9000cse zegt
Dat ligt er maar net aan waar je in Hongarije naar toe moet. Ik tel er in totaal 44 laadplekken. Da’s natuurlijk erg weinig, maar gezien de grootte van het land zou je er volgens mij toch wel naar toe kunnen met een EV. Een van de grootste afstanden in dat land is van Mosonmagyaróvár naar Petea op de grens van Roemenië en dat zijn +/- 500 km. Je zou vlak voor de grens nog in Oostenrijk kunnen laden. Als je van tevoren even naar de kaart zou kijken dan denk ik niet dat het een probleem zou zijn. En zó vaak zul je er toch ook niet naar toe moeten.
cossiekiller zegt
Elon heeft zelf nog een McLaren F1 staan. Ik wil die wel voor 5000€ overnemen. En ik koop ineens een nieuwe Model 3. Dat is toch win-win voor hem!
mashell zegt
@cossiekiller: heeft Elon die F1 (die hij ooit in de prak reed) niet allang verkocht? Vanwege mijn Tesla is sneller?
ghost zegt
Er was toch weer een groot olieveld ontdekt onlangs? Kunnen we mooi nog even voort!
9000cse zegt
Oh joh! Er is nog zóveel olie dat zelfs jij niet meer zult meemaken dat hij op is. Maak je dus maar geen al te grote zorgen en rijd lekker door met je ICE. De vraag is alleen hoeveel je over 15/20 jaar zult moeten betalen voor een litertje peut. Ik denk, dat dat nog wel eens vies zou kunnen tegenvallen. Om nog maar te zwijgen over het bedrag aan houderschapsbelasting en de steden die je zult moeten mijden, omdat je er dan gewoon niet meer in mag.
onlyporscheman zegt
De nieuwe ICE auto’s zullen niet meer verkocht worden na 2030-2035, beperkte aanbod = prijs omhoog zeker de duurdere
karaya zegt
Kut. Heb net een 250 GTO gekocht.
Volvo_440_turbo zegt
@magnetron, en de wachtrijen dan bij het laden als iedereen elektrisch rijdt? Om diarree van te krijgen, dan komt het wel goed…
dwfc zegt
Het zou kunnen, maar stel dat er een nieuwe batterijtechniek op de markt komt die de EV wagen 1000 km ver brengt, dit in combinatie met een laadtijd van bv. 5 minuten,
Dan wil niemand die oude EV wagens aanschaffen vermoed ik …
pablo1971 zegt
Nou ja, 2025 is nog even weg. Gelukkig net een X3 30i gekocht dit weekend. Wordt dit dan mijn laatste benzineauto? Of nog een keer en mooie 6 of 8 cilinder waarmee ik 100 jaar kan worden?
mark997gt3 zegt
@pablo1971: je had beter op de X3 Hybrid kunnen wachten. Meer power, beter verbruik, goedkoper in aanschaf, betere restwaarde……
janstehouwer1954 zegt
?
focusrs1 zegt
Ik koop dit jaar nog gewoon een machine met passie ipv zo’n naaimachine!
Wellicht dat de volgende een elektrische wordt als je geen keuze meer hebt…
En tzt voeren ze ook gewoon wegenbelasting in voor die elektrische troep.. en allemaal zware bakken.. Lmao dat wordt dokken!
blackmilo zegt
Iets met performance.
tttijn zegt
Zolang accu’s erg duur (om te vervangen) blijven zie ik t zo’n vaart niet lopen.
w0ut zegt
Marketing. Verkoop van EV’s gaat zeker stijgen tegen dan. Maar in 2025 gaat >50% van autoverkopen nog steeds een vorm van ICE hebben. Met de huidige pricing van hun produkten gaat Tesla niet als winnaar uit de bus komen. Ken weinig (lees: geen) mensen die prive >40.000 (belgische) euros stuk slaan op een wagen. De tweedehands markt in 2025 zijn de auto’s die nu verkocht/geleased worden en hierin is het (zeker in Belgie) nog steeds heel triestig gesteld met EV’s.
rikv99 zegt
Rikv99: ‘Tesla’s zijn emotieloze hokken’
karhengst zegt
Ik zou me eerder zorgen maken over de restwaarde van deze B-segment elektrowagentjes en de instap Model 3. De range daarvan is nu al voor velen nog een zorg- danwel breekpunt.
Zelfs als zou de degradatie binnen de perken blijven dan zal door nieuwe ontwikkelingen de nieuwe generatie nog altijd veel interessanter zijn. Een Model S of een ander model met 500 reële kilometers aan range heeft nog meer dan genoeg buffer.
ICE wagens zullen vooral kunstmatig van de weg gedwongen moeten worden. Flink de belasting omhoog, geen parkeerlicenties voor bewoners van binnensteden en zo.
joki zegt
Hij begint al een beetje te praten als Trump. Blijkbaar heeft zo’n aanpak wel effect…
racerx zegt
Mooi, maar zolang een EV niet voldoet aan mijn wensenpakket hoef ik er geen.
tjorque zegt
Ik betaal ook liever niet met kak…
is gewoon niet handig.
dper4mance zegt
Ik zie niet een gebruikte Tesla in waarde stijgen, dus de stelling dat ze meer waard worden is in ieder geval bullshit…
Dutchdriftking zegt
Natuurlijk zegt hij dat, wat moet hij anders zeggen? Dat Tesla’s van nu over vijf jaar achterhaald zijn?
Arno's zegt
Ik geloof Musk pas wanneer hij met een accu aangedreven raket naar de maan vliegt
nopetrolnofun zegt
EV’s van 3 jaar geleden, zijn nu al geen drol meer waard. Niemand durft het gebruikt te kopen en qua range zijn er ook steeds betere accu’s.
wimof zegt
De Belgische, maar we kennen hem niet.
pomoek zegt
@autopetje: dan hoop ik dat ze hard genoeg werken om de tegen die tijd astronomische wegenbelasting en brandstofkosten te kunnen betalen.
cazzo046 zegt
https://www.leasebijtellingvriendelijk.nl/Tesla/Model-S/90D-FaceLift-AutoPilot-4-Bijtelling-86.777ex-3248800/4340/1/34/details.aspx?zoek=&mrkid=359&mrk=Tesla&wid=70558&so=gallerij
3 jaar oud en geen drol meer waard ;)
roadster zegt
Dan krijg ik in 2025 last van keuzestress. Welke “gratis af te halen” Ferrari zal ik dan nemen?
tjorque zegt
@topless: Ik neem de koeningsegg regera. Zonder twijfel
Shaw zegt
Juist door al deze (f)ophef heb ik mij eindelijk eens na 25 jaar autobezitter op 1 uitzondering – en een rits leasewagens – na, weer eens een DIESEL aangeschaft. Een fijn afgeschreven C-klasse met CDI wat kom je toch tekort zeg. Veel opties, 1000km op 1 tank mogelijk, met lekker veel koppel beweeg je je vlot door het verkeer en ook een behoorlijk verbruik ook bij flink doorrijden op de snelweg. @Koen0373 Nederlandje is maar klein idd in ons omringende landen is 100-150km enkele reis niets bijzonders. @Volvo_440_turbo heeft daarom zeker wel een punt. Zelf rij ik ook regelmatig honderden km’s op 1 dag waardoor elektrisch/range<500km voor mij absoluut geen haalbare kaart is.
pursuit zegt
@baklava Zei de man met een gebruikte Mazda 3 :)
ericd zegt
Overheden en de markt zullen gewoon naar het totale wagenpark kijken. Dat blijft voor jaaaaaaren voor ruim 80-90 procent uit benzine/diesel auto’s bestaan. Die zullen betankt moeten blijven worden. Ik denk dat bijv. in het jaar 2040 gewoon nog tankstations zullen bestaan, spaarzamer maar toch. Bijzondere (ICE) sports cars zullen daarom niet snel hun waarde verliezen, maar de idiote prijzen die nu nog gebeurd worden zie ik wel een keer kantelen.
jometdebanjo zegt
Elon is gewoon een sulletje met z’n playmobil auto
superfunky zegt
Blijft grappig om te lezen hoe mensen helemaal opgaan in het idee dat de wereld bestaat uit Nederland en wat Scandinavische activisten. Ff klein beetje verder kijken dan de neus lang is, de wereld is zoveel groter en daar denkt nog niemand aan het afschaffen van ICE.
Het realistische scenario is dat over 15 jaar een (flink) deel van de bevolking als 2e auto een EV zal bezitten wanneer deze een volwaardig alternatief zijn.
Gisteren mijn vrouw nog gepolst, maar er is nog geen enkele EV op de markt waarvoor ze haar 440i Xdrive opgeeft, dus hier duurt het in ieder geval nog even.
ahaaa zegt
Voor een normale dagelijkse auto kun je inderdaad beter een elektrische auto kopen maar het leukere en exclusievere spul voor in het weekend zal eerder in prijs stijgen dan dalen denk ik (hangt wel af van het soort auto).
Pas als je oude auto’s ook niet meer mag rijden of benzine te duur wordt (minder tankstations, dus meer vraag dan aanbod) zullen die auto’s keihard in prijs gaan dalen.