Een Tesla gaat als een trein, ook met Autopilot. Maar het is geen trein.
Oei, dit verhaal had heel anders kunnen aflopen. Afgelopen woensdag identificeerde een Tesla zich als een trein. Gelukkig voor deze auto was er op dat moment geen echte trein in de buurt. Anders had dat voor een lelijke aanrijding kunnen zorgen.
Het zeer geavanceerde, en volgens Tesla fanboys die zich geen fanboys noemen, Autopilot weet iedere keer weer opnieuw te verrassen. Zelfs in het vinden van een alternatieve rijroute is het briljante systeem niet te verslaan. Doe dit maar eens na met je zelfrijdende BMW 7 Serie, ha!
Tesla trein
Een bestuurder van een Tesla maakte dankbaar gebruik van Autopilot op een weg ten noordwesten van de stad Sacramento in de Amerikaanse staat Californië. De automobilist vertrouwde op het systeem, maar greep toch maar in toen de auto besloot de koers te vervolgen op treinrails. De auto zag dit aan voor een gewone rijbaan. Een geluk bij een ongeluk is dat er op dat moment geen trein in de buurt was.
Het is niet bekend of de Tesla beschadigd is geraakt bij het incident. Toen de politie arriveerde stond de Model Y nog op het spoor. Ze schoten bovenstaande kiekje van het geval. Op Facebook benadrukt de politie dat Autopilot in een Tesla een hulpmiddel is. Als de auto iets ongebruikelijks doet, ik noem maar wat bijvoorbeeld rijden over treinrails, moet je meteen ingrijpen. Dat heeft de automobilist in dit geval niet gedaan.
Hoe het incident heeft kunnen gebeuren is niet bekend. Autopilot vereist dat je af en toe het stuur aanraakt, anders schakelt het systeem zichzelf uit. Het is dus niet dat je een uiltje kunt knappen tijdens het rijden. Waarom de automobilist niet ingegrepen heeft is daardoor een raadsel. De Tesla heeft op Autopilot toch behoorlijk wat meters op treinrails gereden voordat de elektrische auto tot stilstand kwam.
Fotocredit: Woodland Police Department via Facebook
potver7 zegt
Tijd voor een terugroepactie? ;)
degrotemuis zegt
Als het FSD was is dat wel een bijzondere fout voor een systeem dat daar al een stuk meer kan en mag dan hier. Vision only maakt mij sowieso wat teveel rare observaties, maar rails aanzien voor een weg is wel knap. En als het AP was, weet ik niet wat de bestuurder gedaan heeft in de tussentijd, maar in ieder geval niet erg alert, ondanks dat 3-strike systeem.
Johanneke zegt
Was dat niet een reclame vroeger. Sla linksaf zegt de navi, en dat de bestuurder de auto direct linksaf gooit de struiken in.
I sexually identify as a train. Ever since I was a little car I dreamed about riding the tracks. If you do not accept me as a train, you are a trainofobe, and should check your vehicle privileges. Thank you for understanding.
tommycooker zegt
Aangezien er verder geen details onderzocht/bekendgemaakt zijn: De automobilist heeft gewoon bewust dit geprobeerd/uitgelokt.
iphonistvongates zegt
Zouden de software specialisten “vergeten” zijn om de beeldherkenning van de Tesla camera’s zo te programmeren dat, A: Hoe/Wat die 2 parallelle metalen objecten zijn die in een rechte lijn lopen. En B: de Tesla niet toestaan dit spoor te betreden/volgen. Kruisen mag uiteraard wel. Het redundant systeem (de satelliet- & kaartnavigatie) had eerst een waarschuwing moeten geven en dan de automotive systemen moeten overrulen……a.k.a. afremmen/stoppen. De bestuurder heeft dit dus hoogstwaarschijnlijk bewust gedaan en dit valt onder Human Error a.k.a. Tremendous Stupidity!
kas_par zegt
Of het is gewoon een bestuurder die zat te snurken of wat gedronken had en nu de autopilot de schuld geeft….
Weet nog dat toen de Volkswagen ID.3 nieuw was er ook een eenzijdig ongeluk geweten werd aan de falende autopilot van de ID.3. Alleen, die heeft helemaal geen autopilot!
schuimbekje3 zegt
in scandinavie en oost europa patchen ze vaak asfalt met vloeibare asfalt in lengte richting. gebeurt regelmatig dat mijn tesla, zeker met felle zon, of met beetje vocht of ochtend/avond schemering ineens die strepen de rijstrookmarkering vindt.. met alle gevokgen van dien. zeker als je bedenkt dat het vaak gebeurt bij wegversmallingen en 1+2 naar 2+1 rijstrook wisselingen… en dan hebben we nog niet gehad over de gele strepen in nl en de bij werkzaamheden… zeker als die gele en witte strepen minder zijn geworden of erger nog, wanneer de gele strepen los zijn geraakt…
daarboven op dat auto pilot nog steeds ghost breaking doet.. ik merk het nog steeds wanneer ik in nl rij bij de gallecopperbrug vanuit ri arnhem, waar die op de 100kmh traject ineens 90 rijdt ipv 100 en vanuit amsterdam op de a2 net voor de file-tunnel na de dure auto glazen winkel. laatst bij hackelbo ö op de 34 was het helemaal bagger. linkoping naar kisa wilde hij eerst de rastplats op en toen vol richting de middenbarriere…