De Euro NCAP is niet zo positief over de Autopilot van de Tesla Model 3.
Vandaag de dag heb je in steeds meer auto’s de beschikking over digitale rijhulpsystemen. Je hoeft echt geen S-klasse te rijden om een dergelijk systeem aan boord te hebben. Daarom is de Euro NCAP nu een nieuwe serie tests begonnen, waarbij de veiligheid van deze rijassistenten beoordeeld wordt.
Rating
De sterrenrating van de Euro NCAP kennen we natuurlijk. Voor de rijhulpsystemen heeft de organisatie echter een afzonderlijke rating uitgewerkt. Deze staan los van de algehele score. Voor die score test de Euro NCAP namelijk altijd de kale uitvoeringen. Optionele systemen worden dus niet meegenomen.
Criteria
Om de veiligheid van rijassistenten te beoordelen, kijkt Euro NCAP naar twee zaken. Ten eerste is dat de kwaliteit van de assistentie. Het gaat er daarbij om waar het systeem technisch toe in staat is en in welke mate de bestuurder alert wordt gehouden. Ten tweede wordt er gekeken naar de veiligheid in noodsituaties. Op basis van deze criteria wordt een score toegekend op een schaal van één tot vier. Dit beoordelingen zijn Entry, Moderate, Good en Very Good.
Prijsklassen
Om te beginnen heeft de Euro NCAP tien auto’s getest uit verschillende prijsklassen. Niet geheel verrassend is er een duidelijk verband te zien tussen de prijsklasse en de score. De Renault Clio en de Peugeot 2008 krijgen bijvoorbeeld de laagste beoordeling (Entry) en de BMW 3 Serie, Mercedes GLE en Audi Q8 de hoogste beoordeling (Very good).
Tesla
Als je voor Tesla ook een dergelijke beoordeling had verwacht, kom je bedrogen uit. De geteste Tesla Model 3 wist namelijk geen hoge ogen te gooien. Ondanks het feit dat Tesla er vroeg bij was met de Autopilot, kreeg de Model 3 de beoordeling Moderate van de Euro NCAP. Matig dus. Dit is niet omdat het systeem niet geavanceerd genoeg is, maar om de eenvoudige reden dat er te weinig wordt gedaan om de bestuurder alert te houden. Dat verklaart ook waarom er al diverse filmpjes opgedoken zijn van Tesla-bestuurders die liggen te slapen of op de bijrijdersstoel zitten terwijl ze op de snelweg rijden.
Rijhulpsystemen kunnen dus de veiligheid verhogen, maar ook juist averechts werken. Afgaande op de bevindingen van Euro NCAP, slaat deze balans bij de Autopilot van de Tesla Model 3 niet in de goede richting uit.
b00st zegt
Hoog tijd dat ze adhv de verschillende sensoren en de binnencamera een update doorvoeren. Zal het volgende maand of binnen 2 maand zijn?
erikabarth zegt
Het is dan ook altijd een matige accudoos op wielen geweest, alleen de tesla fanboys willen ons hier anders doen laten geloven.
cazzo046 zegt
Voor je onzin schrijft misschien het artikel even lezen?
“Dit is niet omdat het systeem niet geavanceerd genoeg is, maar om de eenvoudige reden dat er te weinig wordt gedaan om de bestuurder alert te houden.”
crepito zegt
@erikabarth: Volgens mij heb je het niet eens gelezen ?
derx zegt
Maar het klinkt natuurlijk wel stoer om Tesla te bashen. Ik kan er weinig over zeggen, want ik heb er nog nooit in gereden.
Pascal zegt
Haha goed verhaal, doen we verder niks mee.
lekkerlinksrijden zegt
@erikabarth: jij bent af
flutterby zegt
Net zoiets als dat bij autostoeltjes het belangrijkste is dat hoe makkelijk je het kind erin krijgt en niet hoe een klap opgevangen wordt. Jammer dat de wereld steeds meer gemaakt wordt voor domme mensen. Dan wordt “Idiocracy” mogelijk toch bijzonder accuraat.
bierbuik zegt
@flutterby: zolang water niet enkel “that stuff from the toilet” is, heb ik er nog vertrouwen in!
flutterby zegt
@bierbuik: Wij Nederlanders kijken heel anders naar kraanwater, maar ook hier vinden sommige het maar vreemd als ik om water vraag; “we hebben ook fris hoor..”
Idem in andere landen zie je dat er standaard (gratis) water op tafel staat in een restaurant. In Nederland moet je specifiek om kraanwater vragen of je betaalt €5 voor een liter. Gelukkig kan ik het missen.
doublechevron65 zegt
@flutterby: oh en wat zijn dan die andere landen? Woon namelijk in “andere” landen, maar tot nu toe net zoals in Nederland specifiek vragen naar kraanwater. En waarom mag een gastronoom niet aan – speciaal – water verdienen?
flutterby zegt
@doublechevron65: Idiocracy gaat zoals de meeste films over Amerikanen.
De gastronoom mag overal aan verdienen. Stoel verhuur per minuut, suiker of melk bij de koffie en uiteraard het lepeltje om te roeren. Water zou wat mij betreft prima tot de gratis services kunnen behoren. Dan is dat overdreven zout eten ook weer voorbij.
doublechevron65 zegt
@flutterby: ander restaurant zoeken zou ik zeggen
mashell zegt
Van Frankrijk weet ik het zeker, daar is een restaurant dat geen gratis water op tafel zet gewoon een slecht restaurant.
ericd zegt
Bummer for the Musk fanboys.
iphonistvongates zegt
Is Elon James Musk al in de Twitter/Twotter geklommen om deze test?
Mitch zegt
Vind het leuk hoe ze het doen. Alleen zal toch voor een Duitser gaan of een Zweed
Paul58 zegt
Jammer van deze test. Hoe erg de auto zijn best doet om de bestuurder alert te houden vind ik niet zo interessant. Dat vind ik de verantwoording van de bestuurder zelf. Ik zou graag willen weten hoe Tesla zich verhoudt met wat het systeem kan. Heb meerdere systemen geprobeerd maar moet zeggen dat het bij Tesla wel heel ver gaat ook met het erkennen van stoplichten en zelfs bij Rotondes merk je dat er steeds meer vooruitgang in zit (werkt nog niet goed maar de auto begint wel met een stuurbeweging en geeft alles visueel al wel aan). Tussen de lijnen rijden op de snelwegen vind ik verre van bijzonder. Alleen phantom brakes is bij tesla wel een dingetje. Verwacht dat dat nu wel minder gaat zijn, begreep dat er eindelijk verkeersbordenerkenning is voor de nieuwere Tesla’s.
cazzo046 zegt
Die phantom brakes, zoals jij ze noemt, zijn idd bloedirritant.
Daarom geen AP op mijn M3 (en omdat ik 6K veel te veel geld vind)
flutterby zegt
@cazzo046: Autopilot is standaard..
riel zegt
@cazzo046: PB is niet iets van alleen Tesla maar praktisch elk merk heeft er last van.
Visje66 zegt
Je hebt een model 3 en weet niet eens dat AP standaard is op een model 3? Apart.
Full self drive (FSD) is niet standaard maar daar gaat dit artikel niet over.
mashell zegt
Full self drive, je moet dus als bestuurder alles zelf doen, is uiteraard standaard.
Pascal zegt
Zo, die ‘phantom brakes’ zijn inderdaad bloedirritant! Vanochtend nog op de A13 gaat ie uit het niets vol in de ankers. Inmiddels zit ik zodanig paraat dat ik ‘m in een split-second overneem, maar irritant is het zeker. Ik kijk uit naar die volledig herschreven versie van autopilot die eraan komt; in de hoop dat die daar verbeteringen voor bevat.
mikee368 zegt
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-autopilot-penalized-euro-ncap-tests/
Zoals hier te lezen is gaat het om 3 en dus niet 2 criteria. 2 van de 3 scoort Tesla het hoogste in die niet met het focusen van de bestuurder te maken heeft maar dus met de echte eigenschappen kwa veiligheid.
Simpelweg een hit piece van autoblog weer zonder goed te kijken naar de feiten.
riel zegt
Tesla’s pioneering role in self-driving technology is reflected in its top scores for Vehicle Assistance and Safety Backup. However, its “Autopilot” system does little to keep the driver engaged.
realhustler zegt
Mijn nieuwe auto is voorzien van een noodrem systeem. In theorie waarschuwt hij eerst met een lampje, dan met een waarschuwingstoon en als je niet remt of niet hard genoeg dan remt hij vol in het abs. In theorie.
Ik merk er helemaal niets van, behalve het symbooltje op het display. Misschien bumper-kleef ik niet genoeg geen idee.
Het is een veilig gevoel, maar ik moet gewoon zelf rijden en zelf opletten. En als ik daarin faal, dan grijpt het hopelijk in.
Andersom lijkt me eng. Dat het systeem het meestal goed doet, zodat ik niets hoef te doen, maar als het systeem faalt, dan moet ik ingrijpen. Lijkt me dat je dan meestal te laat bent, want je gaat kletsen, mailtjes lezen, muziek bladeren etc.
Goed_Koopman zegt
@realhustler: Hangt ook af van hoe gevoelig het systeem is afgesteld. Reed eens een week met een Mondeo. Hier in de buurt heb je een bedrijfsterrein met een slagboom die vanzelf omhoog gaat als je ‘m voorzichtig nadert. Werkt perfect met iedere auto. Behalve in de Mondeo dan, die gooide iedere keer vlak voor de slagboom het anker uit. Vreselijk irritant. Nooit met een andere noodremassistent meegemaakt.
sprankel zegt
Noodremsysteem is geen rij assistentie systeem. Fabrikanten komen nogal graag met eigen namen die best verwarrend kunnen zijn. Zo zijn er ook helemaal geen zelfrijdende systemen op de markt, ook het genoemde autopliot niet echter die kan je vrij eenvoudig wijs maken dat je als bestuurder nog aan het rijden bent (vandaar de slechte score dus).
Een noodremsysteem of een AEB (automatic emergency brake) is binnenkort verplicht op alle wagens, het grijpt pas in op het laatste moment als een ongeluk nog net niet onvermijdelijk is. Dat wilt ook zeggen, als dit systeem remt, dan gooit hij alles dicht maar zolang jij niet in een situatie terecht komt waarbij je brokken gaat maken gaat dit systeem niets doen (behalve aangeven dat je meer afstand moet houden).
Bij een dynamische cruisecontrol gaat hij automatisch gewoon afremmen aan de hand van de voorligger, dat kan nog uitgebreid worden met afremmen voor verkeersborden en nog meer uitgebreid met remmen voor bochten, rotondes, kruispunten en zo verder, hier zit je dan bij de rij assistentie systemen maar die hebben ook een AEB aan boord.
Wat wel belangrijk is, zowel bij rij assistentie als bij de noodrem , hoe hou je hem tegen? Wat als het systeem ten onrechte plots de boel dicht slaagt op de snelweg? => tikje tegen het gaspedaal, al eens moeten doen in de praktijk, vogel in de rechterberm wat hij als voorligger aanzag.
Kijk ook de limitaties na, bij de AEB zit daar wel wat variatie op (met name als er geen rij asistentiesytemen aanwezig zijn) maar ook bij de rijassistentie systemen, zo reageert mijn rijassistentiesysteem niet op wagens die stil staan als ik boven de 70 rijd, daar wil je niet achter komen als je aan 80 de lichten nadert. (normaal remt hij autonoom af tot stilstand en vertrekt hij ook weer autonoom)
viertakt zegt
Dat zijn vaak systemen die impact verminderen, en niet garanderen dat je geen kop-staartaanrijding meer kan hebben.
Ooit bij verschillende modellen eens getest op een circuit waar alles mooi nagemaakt werd. Het is ongelofelijk hoe laat die vol in de ankers gaan.
goodvibrations zegt
Ondanks dat het weinig zegt over de kwaliteiten van het systeem zelf.. Vind ik het wel goed dat ze het meenemen.. Verleiding is simpelweg te groot voor veel personen niet meer op te letten.. Maar de volgende versie zou stukken beter moeten zijn… Ben benieuwd!
kminne zegt
Zoals gebruikelijk bij Euro NCAP wordt de beoordelingsmethode zo opgesteld dat naar een bepaald vooraf gewenst resultaat kan worden gestuurd: Bescherming van de Europese auto-industrie en het in kwaad daglicht stellen van de producten van andere continenten. Het wordt nu wel heel doorzichtig allemaal.
mikee368 zegt
Precies.
En dan een artikeltje schrijven die zegt dat er ineens maar 2 I.p.v. 3 criteria zijn helpt dan ook niet.
Vooral niet als 2 van de 3 de Tesla gewoon op nummer 1 staat van alle scores.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-autopilot-penalized-euro-ncap-tests/
Hier een artikel die iets meer er op ingaat wat nou de bevindingen zijn. Hoe deze verhouden tot andere geteste voertuigen en wat nou elke categorie inhoud.
Zelfs voor een nieuwsbron die tesla in de naam heeft zijn ze nog bijzonder veel objectiever… had het eigenlijk andersom verwacht maarja. Wat willen we anders?
En mensen, als jullie reageren zonder het benoemde artikel te lezen of zelf een betere bron dan het bovenste artikel zoeken en gaan klagen over iets dat ik schrijf.
1. Oke?
2. Onderbouw het op zijn minst en ga niet roeptoeteren. Discussies zijn altijd leuk en soms sinnig om te voeren maar roeptoeteren heeft niemand wat aan.
potver7 zegt
@kminne: dat is toch bij iedere beoordeling zo? Je stelt eerst de criteria vast, en gaat vervolgens per kandidaat vaststellen hoe die scoren ten opzichte van ieder criterium.
rs62k5 zegt
Er waren 3 categorieen:
– Vehicle assistance: de M3 haalde met 87% de hoogste score van alle voertuigen
– Safety backup systems: de Model 3 haalde met flinke afstand (95%) de hoogste score van alle voertuigen
– Driver engagement: Het stuur geeft te veel weerstand als je autopilot wil overrullen en NCAP vind de term autopilot Kudt: 36%
Puur technisch gezien is Autopilot volgens de NCAP score superieur aan alle andere systemen.
Consclusie autoblog: “Kijk autopilot eens kut zijn!!”.
De vooringenomenheid van de gemiddelde autoblog redacteur begint zielige vormen aan te nemen.
machielvdd zegt
@rs62k5 @mikee368 Vehicle Assistance en Driver Engagement neemt Euro NCAP samen onder de noemer Assistence Competence. Dan kom je dus uit op twee categorieën. Wat de conclusie betreft: dat maak je er toch echt zelf van. In dit artikel wordt alleen beschreven dat de algehele score matig is. Daar kun je van alles van vinden, maar dat Euro NCAP die score heeft gegeven is gewoon een nieuwsfeit waar we over schrijven.
mikee368 zegt
Waarom worden er dan 3 specifieke cijfers gegeven? Dat is apart dan want het is een zeer duidelijke tabel met 3 scores die is uitgebracht.
viertakt zegt
Het is geen M3. 330e. Geen M3
potver7 zegt
Dus… ’t Is geen beoordeling van het systeem zelf, maar van de beveiliging ervan…