Tesla Autopilot is officieel knaak. Er moeten twee miljoen auto’s teruggeroepen worden.
Het is niet eens weekend, @jaapiyo is keihard aan het studeren en toch hebben we voor de tweede keer nieuws waarbij Tesla niet in een al te goed daglicht verschijnt. Gisteren bleek dat de Tesla Model in de categorie 2-3 jaar oude auto’s verreweg de meeste storingen had. Vandaag kondigt Tesla een terugroepactie aan.
De Tesla Autopilot blijkt enorm knaak te zijn. Of beter gezegd: het systeem dat de bestuurders in de gaten houden die Autopilot gebruiken. Dat meldt AP News. Als je de Autopilot gebruikt, is er een systeem dat erop toeziet dat de bestuurder in kwestie wel voldoende aandacht heeft voor de weg.
Dat is eigenlijk heel erg krom. Want als je een auto hebt die zichzelf kan rijden, is het juist ideaal dat je iets anders kan gaan doen. Alvast even de piepers schillen, het huiswerk van je kinderen maken, Autoblog checken of eindelijk Oppenheimer kijken. Maar nee, dat mag dus JUIST niet.
Tesla Autopilot is knaak: dus terugroepen die handel
Om deze bug te fixen en het Autopilot minder knaak te maken, moet Tesla een paar auto’s terugroepen. Het gaat om iets meer dan 2 miljoen auto’s. En ja, dat zijn dus zo ongeveer alle Tesla’s die het merk in de VS heeft verkocht.
De recall is niet vrijwillig, maar opgelegd vanuit de NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration). Dat is de veiligheidswaakhond voor wegverkeer. Die hebben de afgelopen twee jaar onderzoek gedaan naar ongelukken waarbij de Tesla Autopilot betrokken was, 763 stuks maar liefst. Sommigen daarvan waren zelfs dodelijk. De uitslag van het onderzoek was dat het systeem niet goed genoeg in de gaten houdt of de bestuurder wel oplet.
Alle Tesla’s eigenlijk
Dus het is vooral de NHTSA die de Autopilot knaak vindt, niet Tesla. Desondanks moet Tesla dus wel eventjes alle auto’s die uitgerust zijn met dit systeem aanpassen.
Om welke auto’s gaat het? Nou, zoals gezegd dus zo ongeveer alles Tesla’s. De Model S, Model 3, Model X en Model Y. Dus alle Tesla’s van na oktober 2012. Tesla is akkoord gegaan met de bevindingen van de NHTSA en heeft aangegeven het issue te fixen. Bestuurders worden nu op meerdere wijzes erop attent gemaakt dat ze moeten opletten en het systeem zet zichzelf eerder uit (zodat de bestuurder wel MOET besturen). Maar ja, dat zei Klaas Dijkhoff altijd al: bestuurders zullen besturen.
Fotocredit: een trailer vol Tesla’s door @nemus via Autoblog Spots!
PortRo zegt
Knaak? Dat is 2,50 gulden… Of is het streektaal?
DeWitteCondor zegt
Gepatenteerd Autoblog jargon.
ty5500 zegt
Gezien de gebreken vermoed ik dat ze er vanaf komen met een update? Of zijn er werkelijk fysieke aanpassingen nodig?
adyton zegt
Niet elke Tesla heeft Autopilot toch? Waarom moeten ze allemaal aangepast worden?
En zal wel een OTA zijn zeker? Anders zal Tesla nog niet zo snel akkoord gegaan zijn.
Jeroen zegt
Het zal inderdaad een software update worden. OTA dus, niet echt heel spannend, maar voor een schreeuwende kop is het altijd fantastisch om te melden dat het om een recall gaat. Men heeft nog geen ander woord gevonden voor een verplichte OTA update.
ffw88 zegt
”The update happens automatically and does not require a visit to a dealership or garage, but is still referred to by the US regulator as a recall,,
Flutterbear zegt
En ik vond het al knap irritant dat even de 150 voorbij gelijk een blokkering op gebruik van Autopilot betekende. Ik kan mij niet voorstellen hoe het gebruik hier veiliger van wordt.
banderas zegt
Volgens mij hebben juist meer auto’s van die camera’s die je in de gaten houden. En als je ook maar even je arm ervoor houdt met sturen of iets, ben je zogenaamd alweer moe of blokkeer je de camera volgens de auto. Ik word echt helemaal simpel van dit soort irritante toevoegingen aan auto’s.
fastshifter zegt
Waarom blijven de klassieke media spreken van ’terugroepen’ terwijl het over een software update gaat. Bij Volkswagen moet je daarvoor misschien (na lang smekend) terug naar de dealer, maar bij Tesla is een software update aan de orde van de dag en gebeurt dat gewoon terwijl je slaapt. Ik snap wel dat het lekker is om Tesla te bashen (we zullen ze terugpakken die ICE killers) maar het begint nu wel af te stralen op de media zelf.