Of was het toch de klant? Ze zijn er nog niet uit. Maar Tesla moet wel onthouden: bedrijven zijn net even wat kritischer dan early adopters.
De Tesla Model 3 is een enorme hit. Zo veel mag duidelijk zijn. De Amerikaanse autofabrikant kan maar met moeite voldoen aan de vraag naar de populaire elektrische auto. Geweldig nieuws voor Elon Musk en de zijnen.
Helaas wil het nog weleens voorkomen bij zo’n enorme schaalvergroting dat de bouwkwaliteit van de auto’s te wensen overlaat. Zo ondervond NextMove. Nextmove is een Duits autoverhuurbedrijf dat graag 100 exemplaren van de Model 3 aan zijn vloot wilde toevoegen. De Model 3 is zeer belangrijk voor het bedrijf, want ze specialiseren zich in het verhuren van elektrische auto’s.
Al in 2018 werd de enorme order geplaatst. Net als vele anderen moest NextMove eventjes wachten alvorens ze hun bestelling in ontvangst konden nemen. De eerste 15 exemplaren kwamen begin dit jaar al aan. NextMove was echter not impressed met de kwaliteit van de de auto’s. NextMove probeerde bij Tesla verhaal te halen. Volgens NextMove was de kwaliteit van de Model 3’s niet om over naar huis te schrijven.
Zo was de lak van erbarmelijke kwaliteit. Ook waren er electronicaproblemen, condensatie in de koplampen en beschadigingen op de dashboards. Ook wilde Tesla exemplaren leveren die al geregistreerd waren, waardoor NextMove achter het net zou vissen met bepaalde incentives die in Duitsland gelden als je een EV aanschaft.
Ondertussen is het online moddergooien begonnen. Volgens NextMove heeft Tesla zélf de order geannuleerd. Tesla ziet dat toch echt anders en bevestigt dat NextMove ervoor gekozen heeft de auto’s niet meer af te nemen. Het is niet de eerste keer dat Tesla het nieuws haalt vanwege de (al niet incidentele) mankementen aan hun succesnummer. Ook de aftersales afdeling kan het maar moeilijk bijbenen. (via: Reuters)
drdre1 zegt
Ein, zwei, mein Model 3??
drdre1 zegt
Ein, zwei, KEIN Model 3!! ?
stino zegt
@drdre1: nee beter he
hotze zegt
@drdre1: slechte kwaliteit Tesla’s ??? waarom verbaast ons dat.
Benny_Weisz zegt
@hotze:
Bestaan er ook Tesla’s van goede kwaliteit?
cossiekiller zegt
@bennyweisz: De kwaliteit van de foto boven het artikel is best ok. ;-)
alfablog zegt
Ik sluit niet uit dat deze Duitse controverse wordt gedreven door belangen van de Duitse auto-industrie.
dracae zegt
@alfablog: Tja.. ook als er 0.01% kans is dat het zo is kun je iets niet uitsluiten..
alfablog zegt
@dracae: omdat alleen Tesla EVs kan leveren is de lage bijtelling hier ook een jaar eerder uitgefaseerd. De belangen zijn gigantisch.
mashell zegt
@alfablog: de lage bijtelling wordt niet uitgefaseerd. Van 4% naar 8% in plaats van 22% is nog steeds een enorme stimulans (mijn voorspelling voor de best verkochte auto van 2020: Volkswagen ID.3).
flutterby zegt
@mashell: dan moet VW wel de aantallen kunnen leveren.
richh zegt
@mashell: VW gaat niet genoeg kunnen produceren daarvoor.
hape zegt
@dracae:
Als de kans 99,9% is dat er Duitse belangen spelen kun je niet uitsluiten dat het niet zo is.
Je hebt blijkbaar nog nooit met Duitse multinationals gewerkt….
rogers zegt
@alfablog: dat denk ik niet. Het bedrijf heeft als core business het verhuren van elektrische auto’s. Als men auto’s afneemt van de dealer c.q. fabrikant dan wol je dat deze direct zoniet snel onzetbaar zijn. Met alle problemen bij Tesla was dat noet het geval. Tesla was zelf noet bereid om hun leverongsmodel (toch een beetje vreemd) aan te passen. Sterker nog on Duitsland wilde men dat wel doen maar het lokale Tesla management is daarop terug gefloten. Het probleem dat ik zie is dat het leveringsmodel van Tesla wel werkt in een happy flow maar gaat er iets mos dan ben je de sjaak. Voor individuele kopers zeer vervelend maar voor een bedrijf dat een veelvoud van de auto’s afneemt is dat een groot probleem. De directeur van NextMove is in de video nog steeds zeer lovend over de technische kwaliteiten van de model 3. Ik begrijp niet dat Tesla de auto’s, zeker in Duitsland waar ze zo’n 5000 euro goedkoper zijn dan in NL, niet de prijs met 1 of 2 duizend verhogen en dat held investeren in de delivery organisatie die de auto’s in orde maken voor aflevering.. als er iets aan de hand is moet het toch gemaakt worden… Als Telsa de delivery niet dit jaar nog op orde krijgt gaan ze het in 2020 moeilijk krijgen omdat er dan veel alternatieven beschikbaar komen…. (Let op: wij rijden sinds 1 augustus een model 3 All wheel Drive. En de auto rijdt fantastisch maar ik ben een beetje bang als er iets aankom dat wij dan de service hell terechtkomen..)
rogers zegt
@rogers: sh.t waarom werkt mijn account niet op mijn pc… Lappen tekst typen op een telefoon s.cks….
kobus1967 zegt
@rogers: ik dacht dat je was wezen zuipen?
Volvo_440_turbo zegt
@rogers: probeer een andere browser dan internetexplorer ;)
jpsienen zegt
@rogers: Gaaf! Hoe is de wegligging? En eerder ook Tesla gereden? Of is dit de eerste FE?
rogers zegt
@jpsienen: wegligging is super. Rotondes neemt ie nog beter dan de BMW 3gt die wij ook nog als tweede auto hebben. Wij rijden al vanaf 2013 een Renault Zoe die nu in de verkoop staat..
fanboy zegt
@alfablog: Ja het is de Duitse industrie die krimpt, niet de Amerikaanse.
luxaeterna zegt
Is dat zo? Je beseft dat Vw in China 3 miljoen auto’s verkoopt per jaar?
GM heeft zich quasi terug getrokken van de mondiale markt, FCA stelt buiten de VS ook nauwelijks iets voor, en Ford heeft zijn stormen ook al moeten doorstaan. En werkt nu samen met Vw.
wimof zegt
@alfablog: Net zoals een Amerikaans instituut VW te kijk zette.
dwfc zegt
Model 3 is als een kleuter met puistjes, nog niet volwassen dus !
2 “tevreden” klanten die klagen over roest, dit reeds na een 3-tal maanden.
Dit kan er ook nog maar bij !
Best bij je bestelbon een verfpot bij aanvinken of de gebruiksaanwijzing lezen, niet wassen of in de regen rijden..
https://www.youtube.com/watch?v=mLRwcrDYXRs
https://www.tvanouvelles.ca/2019/05/17/la-peinture-de-sa-tesla-ecaille-moins-dun-an-plus-tard
https://www.tvanouvelles.ca/2019/05/17/la-peinture-de-sa-tesla-ecaille-moins-dun-an-plus-tard
memyselfandi zegt
@dwfc: een jaar of 30 geleden werden de oude Skodas echt geleverd met een pot verf in de kofferbak of frunk indertijd… Blijkbaar weer modern ;-)
hotze zegt
@dwfc: waarom maken ze die dingen niet volledig van carbon? Ook geen last van roest ? Karton is ook een mogelijkheid maar dat geeft weer andere problemen met water.
flutterby zegt
@dwfc: een kleuter met puistjes..? Tesla ligt onder een vergrootglas. Ik ken veel meer tevreden dan ontevreden rijders. Hiermee wil ik zeker niet zeggen dat het niet beter kan, maar elk merk heeft wel zijn maandagmorgen modellen.
Eerst was het panelgaps en nu is het de lak. Panelgaps hoor je niets meer over en gelukkig is de lak wel eenvoudig te beschermen. Dit raad ik ook alle Tesla rijders aan!
arhanso zegt
@dwfc: ‘Kleuter met puistjes’… Daar mee moet je naar de dokter. Op die leeftijd al puistjes is er iets raars aan de hand..
flutterby zegt
@arhanso: In dat opzicht is die wel heel leuk gevonden voor de afleverkwaliteit van enkele Model 3’s.
moveyourmind zegt
Dacht altijd dat de Duitsers van “Orders zijn orders!” waren.
Het is ook maar net hoe het ze uitkomt.
moveyourmind zegt
@: Drei, vier… zwischen jedes Panel ein große Kier.
jpsienen zegt
@moveyourmind: ghehehehehe
Fünf sechs verschiedene felgen links und rechts
emping zegt
@jpsienen: sieben acht, warum hast diesen Deutsche nicht beter nagedacht…
jaapiyo zegt
@jpsienen: @moveyourmind: sieben acht…Rostschutz richtig slecht gemacht.
drdre1 zegt
@jaapiyo: ? ?… Großachtig!
rogers zegt
@moveyourmind: Tja onze Model 3 was prima in orde bij aflevering en de panelgaps waren voornamelijk een probleem in het eerste productiejaar.
shibby zegt
Duitser bestelt Amerikaanse auto en is teleurgesteld over de kwaliteit. Gek zeg!
ghost zegt
@shibby: exactly my thoughts!!
Volvo_440_turbo zegt
@shibby: ook gebeurd met een groot Duits taxibedrijf + Audi 2.0 TDI pd destijds, alle motoren moesten op eigen kosten gereviseerd worden…
theblazerunner zegt
@Volvo_440_turbo: wat is TDI pd ?
johnwaters zegt
Komt ervan als je zaken doet met een scammer.
defl8 zegt
Mocht je interesse hebben:
Een maand wachttijd voor een proefrit. Vaste route met medewerker aan boord, dus met het gezin van 4 of die rits drempels in je dorp proberen zit er niet in.
detroitv8 zegt
@defl8: en toch zwichten we massaal!
rogers zegt
@defl8: bij onze proefrit in Eindhoven ook een straat gereden met drempels en het gezin was gewoon mee.
rutgerg zegt
@defl8: is dit echt zo? Toch raar. Bij menig merk krijg je een auto gewoon een dag of soms zelf meer mee…. zouden ze wat te verbergen hebben? Welke tesla fan kan mij dit uitleggen? En kom niet met de smoes dat een Tesla zoveel uitleg nodig heeft dat het niet verstandig is iemand alleen op pad te sturen!
b00st zegt
@rutgerg: Een dag meekrijgen? Echt? Heb zowel bij Alfa, BMW als bij Tesla testrit gedaan en was max 1 uur (en normaal met verkoper, maar met wat gezaag kreeg je hem zo mee, behalve bij Tesla; hoofdzakelijk omdat de manier van rijden toch wel sterk verschilt).
rutgerg zegt
@b00st: serieus? Een verkoper die mee reed? Nog nooit meegemaakt hoor bij geen enkele vd merken die ik nieuw heb gekocht (Alfa, Fiat, Toyota, VW, BMW, Mercedes) En ja bij BMW krijg ik de auto vaak sochtends mee en breng hem in de loop vd middag weer terug. Hoe kun je nu iets kopen van pak m beet 70k zonder even echt zelf te beleven.
phr34k zegt
@defl8: Bizar. Sowieso voor mij een no-go als er iemand van de garage mee gaat tijdens een proefrit. Blijkbaar vertrouwt de garage mij dan niet. Ik wil met mijn garage een relatie op basis van vertrouwen, niet op wantrouwen. Als dat bij het eerste klantcontact al mis gaat..
hiostu zegt
@phr34k: Ik had twee mensen van Tesla die meereden met de proefrit. Kreeg totaal niet het gevoel dat ze me niet vertrouwden. Ze zorgen juist voor wat leuke wegen waarbij je goed kon uitproberen hoe de auto reed. Ook legden ze juist heel goed uit wat je allemaal kon doen met de autopilot, verschillende manieren van rijden (one pedal driving). Hierdoor kon ik juist veel meer uitproberen dan me normaal zou lukken in een proefrit. En ze deden ook niet moeilijk over het uitproberen van de snelheid. Sterker nog, ze keken eventjes mooi mee of er geen flitsers waren.
Al met al totaal geen negatieve ervaring op deze manier. Bij BMW kijken ze je vaak met de nek aan en zijn ze nog net bereidt om je de sleutel te overhandigen.
phr34k zegt
@hiostu: Bij een proefrit heb ik geen enkele behoefte aan een onbekende naast me die me op de vingers kijkt. Ik zoek de zaken graag zelf uit. Overigens heb ik twee weken geleden een proefrit gemaakt in de nieuwe 3 serie. Kon hem s’ochtends komen ophalen en als ik maar terug was voor sluitingstijd. Letterlijke woorden van de verkoper (BMW dealer); je moet een auto eerst goed ervaren voor je een beslissing kunt maken. En zo is het. En zo hoort het.
Godefridus zegt
@defl8: Of je bestelt de auto gewoon online en hebt een proefrit van 7 dagen. Welk automerk biedt nog meer deze service?
https://www.tesla.com/nl_NL/support/tesla-return-policy
“U kunt uw auto binnen 7 dagen na levering of wanneer minder dan 1.600 kilometer met de auto is gereden, afhankelijk van wat het eerst wordt bereikt, inleveren tegen volledige restitutie. Meer informatie.”
rickthestig zegt
Amerikanen zijn goed in marketing maar auto’s bouwen zijn ze nooit goed in geweest.
porker zegt
@rickthestig: dooddoener en oud nieuws. Is veel verbeterd.
rhellema zegt
@porker: maar ze zijn nog steeds niet goed in het bouwen van auto’s.
RobUSA zegt
@rhellema: U rijdt/ziet/repareert ze dagelijks ? Willeme tijdje niet gevolgd ? Beste meest betrouwbare LS V8 motoren.
rhellema zegt
@RobUSA: ja alleen een motor is maar zo’n klein gedeelte van een complete auto hè?
fanboy zegt
@rickthestig: Duitsers hebben anders ook een hoop troep verkocht met goede marketing.
RobUSA zegt
@rickthestig: Vandaar dat er op de wereld nog miljoenen klassiekers rond rijden vaak nog met dezelfde V8 en lak van toen ze gemaakt werden en allemaal voor een fractie van de prijs van een vergelijkbare duitse auto.
caspart zegt
En toch blijft het een topprestatie van de firma Tesla.
fileflirter zegt
Tja logisch als je Duitse kwaliteit bent gewend, Amerikaanse auto’s zijn echt bar slecht afgewerkt.
RobUSA zegt
@fileflirter: Daarom kosten ze ook maar een fractie van een duitse auto het moet ergens vandaan komen.
Dutchdriftking zegt
Tja, als je het onderste uit de kan wilt….. Alhoewel, hoe ziet de gemiddelde huurauto er na 50k km uit?
rutgerg zegt
@dutchdriftking: ik vraag mij dat wel eens af. Ook hoelang die dingen mee gaan en hoe dat zit met auto’s bestellen en waar ze eindigen. Ik krijg gek genoeg altijd splinternieuwe auto’s mee met max een paar duizend km op de teller. Laatst in Munchen een Audi q5 quattro die diezelfde dag te naam was gesteld en waar ik de eerste km’s in mocht rijden.
mwti zegt
Overal waar TE voor staat is niet goed. Dat stelt mij TEvreden.
subzero079 zegt
Mijn model 3 LR RWD is geleverd binnen 2 weken na bestelling en heeft geen enkel probleem. Fantastische auto.
Bouwkwaliteit is in sommige opzichten niet van het niveau BMW of Mercedes, dat is waar.
Daarentegen hebben deze merken ook geen alternatief in dit segment qua actieradius, veiligheidsfeatures, laadinfrastructuur en niet te vergeten ultra korte levertijden.
En mochten ze straks wel zover zijn, dan vermoed ik zomaar dat de prijs +20K gaat zijn tov de 54K van mijn Model 3.
Voorlopig heeft Tesla geen concurrentie met de Model 3 en ik vermoed dat dat nog een tijdje zo blijft.
RobUSA zegt
@subzero079: Daarom zijn ze ook veel goedkoper als een duitse tegenhanger met dezelfde prestaties/radius/opties/laden enz enz.