Tesla geeft eindelijk toe een ontwerpfout te hebben gemaakt.
Door een plas water rijden en spontaan je achterbumper verliezen: zoiets kan misschien gebeuren bij een gaar barrel, maar bij een splinternieuwe Tesla is zo’n geintje onacceptabel. Toch is het meerdere keren gebeurd bij eigenaren van een Tesla Model 3.
Zo kregen we in juli een video te zien waarop is te zien dat een Model 3 door een plas rijdt, waarna vervolgens de complete achterbumper door het beeld komt vliegen. In 2018 meldde ook een Tesla-rijder dat hij zonder achterbumper op zijn bestemming was gearriveerd. Ook hij had onder natte omstandigheden rondgereden. Zo zijn er nog meer meldingen van problemen met de achterbumper.
Tesla erkent nu eindelijk het probleem en komt met een oplossing. Dat blijkt uit een document waar Electrek beslag op heeft kunnen leggen. In het bericht valt te lezen dat Model 3’s in zeldzame gevallen beschadigd kunnen raken als ze door een laag water rijden. Het kan in die gevallen gebeuren dat, jawel, de achterbumper los raakt. Het gaat om Model 3’s die voor mei 2019 zijn geproduceerd in de fabriek in Fremont.
In het interne document zijn verder instructies te lezen om het euvel te verhelpen. Daarvoor moet de achterbumper vervangen worden met een exemplaar waar een opening voor een trekhaak in zit. Daarmee zou de auto wél bestand zijn tegen het rijden door plassen water.
Het is niet bekend in hoeveel gevallen er daadwerkelijk een achterbumper afgelazerd is. Zo’n ontwerpfout kan natuurlijk echt niet, maar procentueel zal het aantal auto’s met een loslatende bumper wel meevallen. In Nederland hebben we nog niet van zulke incidenten vernomen, terwijl er hier toch aardig wat rondrijden. Voor een iets evenwichtiger beeld daarom een video van een Tesla Model 3-rijder die bewijst dat je ook door een stevige plas water kunt rijden zónder een achterbumper te verliezen:
Volvo_440_turbo zegt
Gewoon mijn piepklein vaderlandje België met al zijn putten en levensgevaarlijke wegen tijdens regen door de ontwerpafdeling van Tesla even vergeten. Begrijpelijk eigenlijk, niet?
davelepeef zegt
@Volvo_440_turbo: we proberen allemaal wel ’s te vergeten dat ’t bestaat…
evdw zegt
Je moet natuurlijk wel echt hard door een plas rijden en niet zo langzaam als die witte tesla hierboven.
De achterbumper wordt dan een soort waterschep die door een grote hoeveelheid water wat met grote kracht tegen de bumper komt, loskomt.
Ik denk dat het in de praktijk wel mee gaat vallen en dat de meeste Tesla rijders hier geen last van gaan hebben.
potver7 zegt
Nee, die Tesla-rijder heeft er geen last van. Het verkeer erachter wel.
Leuk dat je het probeert goed te praten, maar dit hoort gewoon niet te gebeuren. En de oplossing (een bumper met een gat monteren) is nogal van het niveau ‘houtje-touwtje’. Die bumper hoort gewoon goed vast te zitten, en bestand te zijn tegen krachten die er bij normaal gebruik op uitgeoefend wordt. En ja, daar horen diepe plassen op hoge snelheid ook bij.
christian85 zegt
Lullig als je hier als motorrijder achter zit. Kans is natuurlijk klein in zulk weer maar toch.
alassad zegt
@christian85: nog lulliger dat je als motorrijder door een flinke plensbui aan het rijden bent denk ik
Variomatic zegt
Een bumper moet toch tegen een flinke stoot kunnen, dat is toch de primaire functie..? Lekker dan dat dat ding er van wat water al vanaf pleurt..
Ach, het zal ook wel niet meevallen, uit het niets auto’s bouwen waar anderen daar al decennia ervaring mee hebben.
Pascal zegt
Het heeft niet met tegen een stoot kunnen te maken, maar met een ontwerpfout waardoor de waterafvoer niet goed geregeld is. (en ja, dat kom je waarschijnlijk minder snel tegen bij autofabrikanten die al wat langer meedraaien…)
evdw zegt
Het zal vast een ontwerpfout zijn en beter kunnen.
Het verschil is wel dat als dit bij een willekeurige volkswagen gebeurt het het nieuws niet haalt.
Als het gebeurt bij een Tesla, dan natuurlijk wel.
rhellema zegt
Nee, de reden dat je dit niet hoort als het bij volkswagen gebeurt is omdat dit soort dingen niet bij volkswagen voorkomen. Moeilijk hè om een keiharde ontwerpfout te erkennen als een echte fout en steeds proberen dit soort dingen goed te praten.
Het i heel simpel, dit soort dingen mogen gewoon niet gebeuren. Dan heb je als fabrikant je ontwikkeling simpelweg niet op orde.
Pascal zegt
Dit soort dingen gebeurt niet bij Volkswagen zegt je? Het lijkt me toch inmiddels genoegzaam bekend dat VAG ook de nodige steken laat vallen en vervolgens bepaald niet vooraan staat om daar netjes verantwoordelijkheid voor te nemen. (De remmerij van RS3’s en het olieschandaal bij de TSI’s als recente voorbeelden) Eerlijkheid lijkt ook geen kernwaarde te zijn daar, gezien de sjoemelpraktijken. Misschien is Volkswagen niet het beste voorbeeld om hier te noemen.
crepito zegt
@rhellema: Lol! Volgens mij zijn er genoeg voorbeelden te noemen voor VAG…. Dat weet jij ook. Zelf meer ervaring met Mercedes. Man man man wat moest ik vaak naar de garage de eerste 2 jaar (nieuwe auto). En dan laten ze je op je fiets naar huis gaan he!
fanboy zegt
@rhellema: Nou ik vond het veel kwalijker in een ritje in een T5 Transporter dat de ruitewissers niet eens meer tegen de wind in kwamen en de ruit niet meer schoon konden houden. Dat soort knullige dingen gebeuren ook bij VW.
Bij Tesla gebeurt het door gebrek aan ervaring, bij VW gebeurt het vanwege centenknijpende boekhouders.
b00st zegt
Inderdaad, gelukkig zijn er nog nooit terugroepacties geweest bij VW. Triviale zaken zoals :
De rugleuning van de voorstoel is mogelijk verkeerd gelast.
De dakspoiler kan geheel of gedeeltelijk loskomen van de auto.
Het glasdeksel van het zonnecelschuifdak is mogelijk niet goed gelijmd aan het frame.
De zij- en/of achterruit kan losraken.
De veiligheidsgordels op de achterbank kunnen mogelijk niet goed werken.
De e-call functie wordt mogelijk niet geactiveerd door een software fout.
De gasgeneratoren van de bestuurdersairbag kunnen mogelijk minder vermogen leveren.
…zijn VW onbekend! Kuch, https://terugroepregister.rdw.nl/Pages/Terugroepregister.aspx
rhellema zegt
@b00st: @Pascal: @crepito: @fanboy: terugroepacties zijn er in zeer veel vormen en maten en ieder automerk krijgt er mee te maken, maar noem mij één merk waarvan de bumper losschiet tijdens het rijden door een waterplas. Noem mij überhaupt één merk waarvan spontaan bodywerk vanaf valt en waarvoor een terugroepactie is opgezet. Dan kunnen al die fansla’s deze ontwerpfout wel wegwimpelen in de trend van “ja maar bij merk X gebeurt dit en bij merk Y gebeurt dat” feit blijft gewoon dat bodywerk op de auto hoort te blijven zitten en dat dit gewoon een vreselijk domme ontwerpfout is. En daarbij ging mijn reactie over de claim van @evdw dat er van andere merken dit soort dingen, terugroepacties, niet belicht worden, wat natuurlijk ook weer zo’n enorme dooddoener van een fansla is, want andere merken zijn groot en tesla is klein en dat is niiieeet eerlijk. Schei toch eens uit met dit Calimerosyndroom en accepteer dat tesla ook fouten maakt zonder daar direct weer andere merken bij te betrekken. Het is echt niet zo moeilijk hoor, maar voor jullie blijkbaar wel een issue.
b00st zegt
Feit is gewoon dat ontwerpfouten bij ALLE merken voorkomen, ook bij Tesla. Het is ook maar een automerk. Jij laat uitschijnen dat dit bij VW niet kan gebeuren.
En ja, die van Tesla worden extra belicht, omdat alles gefilmd wordt. Het is nu eenmaal niet interessant om een nieuwsitem te plaatsen over een dakspoiler van een VW Tiguan die lostkomt als er geen beeldmateriaal van is. Het is echt niet zo moeilijk hoor.
Elke ontwerpfout is er een te veel, zeker als er veiligheid mee gemoeid is (in dit geval van andere weggebruikers).
rhellema zegt
@b00st: waar zeg ik dan dat ontwerpfouten alleen bij Tesla voorkomen? En ik ben ook niet diegene die VW aanhaalt, ik geef een reactie op iemand anders die VW aanhaalde dat “dit soort dingen” niet in het nieuws kwamen als zij ook zoiets zouden hebben. Je kan Tesla hier krampachtig verdedigen maar nogmaals noem mij één merk waarbij bodyparts er van af vallen. Probeer er nou eens niet zo omheen te draaien met anderen woorden in hun mond te leggen maar geef eens een antwoord op mijn vraag. Vooralsnog laat je alleen maar je Calimerosyndroom gelden.
probono zegt
@rhellema: ’t is wat hé! Wat een uitdaging leg je weg met je ‘noem mij 1 merk dat’….etc. Doelredenatie is je niet vreemd. Alle merken kun je op deze manier wegzetten, en zo krijg je altijd gelijk. Gelijk hebben daarentegen…
Pascal zegt
@ rhellema je benoemt wél dat Volkswagen dit issue niet heeft. Vervolgens krijg je een hele lijst om je oren met (zeer vergelijkbare!) issues bij Volkswagen. Daar zitten cruciale veiligheidspunten bij zoals gordels en airbags die niet goed functioneren en over punten die los kunnen raken gesproken: hele ruiten zijn er genoemd. Maar wat jou betreft zijn wij ineens allemaal de fansla. Ja daaaag! Zo lust ik er nog een paar.
Niemand ontkent hier dat Tesla nog werk te doen heeft, dat ziet iedereen. Maar als jij net doet alsof Tesla hier de enige is die zogenaamd troep aflevert dan heb je gewoon boter op je hoofd en een paar hele grote oogkleppen op.
rob5nismo zegt
Het is meer de stootbalk die achter je bumper zit die de eerste klap moet opvangen de plastic bumper opzich is wat dat betreft waardeloos
Richmond zegt
Waarom zit er een camera die de achterzijde van de auto filmt?
Pascal zegt
De achteruitrijcamera werkt mee als ‘dashcam’, naast de camera’s aan de voor- en zijkant.
laptom zegt
@benja01: iedere Tesla 2016 heeft een camera aan de achterzijde. Daarnaast ook een camera aan iedere zijkant in de b- stijl en zelfs 2 camera’s aan de voorkant. Van alle camera’s is een soort dashcam functie aanwezig.
Pascal zegt
De camera’s in de b-stijl worden alleen voor autopilot gebruikt en hebben geen andere (dashcam)functies.
mcshine zegt
Je zou toch denken met die duizenden Tesla’s in ons natte kikkerlandje dat men al wat Nederlandse voorbeelden had.. iets met soep..
Maar op zich leuk om te lezen dat op “de site voor petrolheads” zoveel Tesla-nieuws tegenwoordig te vinden is, ga zo door!
mustang750supersnake zegt
paar extra bevestigingen lijkt me voldoende…anders nog n beschermkap aan de onderzijde van de wagens toevoegen….
Scarface zegt
Duct tape!
haio zegt
@Scarface: Flextape!
E34M5Touring zegt
@haio: GorrilaTape!
haio zegt
@e34m5touring: tie-wraps!
SimonMc zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
mashell zegt
De spreuk zegt niet voor niets “it never rains in southern California”. Niet zo vreemd dat Tesla dit overkomt. Benieuwd of er een terugroep actie gaat komen en hoe ze dat gaan doen.
Dutchdriftking zegt
Tja, het merk ligt onder een vergrootglas, in de praktijk zal het wel meevallen. Waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt. als ze het maar netjes oplossen is het goed toch?
911targa zegt
Waarom monteren ze überhaupt een bumper? Het verlaagt niet de bijtelling ofzo.
mashell zegt
Maar wel de verzekeringspremie.
cossiekiller zegt
Waarschijnlijk is de onderkant van de auto gewoon niet voorzien op waterafvoer en krijgt het binnenste van de plastieken bumper tientallen liters water aan hoge snelheid te verduren. Dan moet er iets breken…
kevertje zegt
Tesla is één grote ontwerpfout en de vele excuses maken dit soort van problemen niet goed. Of hoe moeilijk het is om van scratch te vertrekken en een volwassen autofabrikant te worden, hoeveel geld er ook naartoe wordt gegooid.
mcshine zegt
@kevertje: goed verhaal. Zeker met die nickname…. over crowd funding gesproken…
kevertje zegt
In de US is een auto sowieso altijd al meer een ‘consumable’ geweest dan in Europa. Vele modellen in de geschiedenis waren rampen op wielen die na amper een paar jaar en tal van bizarre problemen het beste al gehad hadden. Er valt in alles wat Tesla doormaakt heel veel te herkennen van die US-benadering. Bovendien zijn ze in de US een fabriek gaan bouwen op een plek waar nauwelijks automotive-ervaring voorhanden was en het is daar heel lang de grootste chaos ooit geweest. In het business model heeft Musk er alles aan gedaan om een Steve Jobs-achtige marketing-laag bovenop dit kwakkelende bedrijf van grote dromen, ambities en geld-verbranden te leggen, ook dat is zo typisch. Maar is Tesla echt wat de burger ‘mainstream’ nodig heeft? Nee dus. En dat is er nog steeds niet al denken vele opportunistische politiekers en groene yuppies van wel. Jan met de Pet heeft geen 120K op het schap liggen voor een avantgardistisch speeltje op vier wielen. Mijn nickname beste mcshine, ik heb wel ergens iets met kevertjes maar absoluut niet met het huidige VW hoor, dat is een zeer raar bedrijf geworden, helaas. Mijn dagdagelijkse auto is van een heel ander (en veel betrouwbaarder) merk…
911targa zegt
@kevertje: bondig verhaal en eens dat Amerikanen geen perfectionisten zijn.
Don’t mention the war, maar 1 Tiger die 8 Shermans vernietigde voldeed niet.
Kortom: met veel troep produceren kan je het redden. Er zijn afnemers.
T zegt
Voor alle mensen die Tesla zo vreselijk vinden en volkswagen perfect. Kijk dit filmpje voor een stukje “prutswagen” met de id.3. Ja ook Volkswagen heeft niet alles perfect dus. https://youtu.be/ujZhC6T1c9A