Tesla neemt harde maatregelen en accepteert buiten Noord-Amerika voorlopig geen orders meer op de Tesla Model S en Tesla Model X.
Het zijn gekke tijden in de autobranche. Ondanks de globale pandemie bulkt iedereen van het geld door ongekende uitgaves van overheden. Iedereen wil dus een nieuwe auto kopen. Maar omdat veel mensen niet kunnen werken door de pandemie, ontstaan er in de supply chain zoveel problemen dat de fabrikanten de auto’s niet kunnen bouwen om aan de vraag te voldoen.
Ongekende situatie in de automarkt
De gevolgen zijn eigenlijk best bizar te noemen. Wanneer maak je het nou mee dat oude auto’s van tien jaar oud met anderhalve ton op de klok méér waard worden? Dat gebeurt eigenlijk gewoon niet, maar nu dus wel. Voor mensen die nieuw willen kopen zijn de wachttijden ondertussen enorm. Vroeger moest je ooit misschien wel eens een jaar of twee wachten op je Tailor Made Ferrari, als je geen VIP was bij Ferrari. Maar op dit moment zijn wachttijden van een jaar of soms twee op doodnormale auto’s geen uitzondering. Het is ongekend.
Waarde Tesla geëxplodeerd
Tesla is om verschillende redenen keihard geëxplodeerd in waarde tijdens de pandemie. Maar ook de hoogst gewaardeerde autofabrikant ter wereld, heeft de nodige problemen met de stroggels van deze tijd. Hoewel Tesla vaak wordt gezien als een techbedrijf in plaats van een autofabrikant, zijn de producten van het merk niet per se eindeloos schaalbaar. Je moet uiteindelijk gewoon een koets met vier wielen en een paar stoelen en de nodige chips hebben om al die tech in te installeren.
Klanten moeten lang wachten
Het is Tesla zodoende al sinds begin dit jaar niet meer gelukt haar topmodellen buiten Noord-Amerika te leveren. Dat had enerzijds te maken met de facelift die beide modellen ondergingen. Maar het heeft ook veel met het chiptekort. In Amerika zijn de eerste modellen nu mondjesmaat uitgeleverd. Maar in Europa moeten klanten die een order hebben staan langer wachter. Nog best wel heel lang, zo kunnen we concluderen op basis van informatie die Electrek onder ogen heeft gekregen.
Tesla neemt geen nieuwe orders meer aan op de topmodellen buiten Noord-Amerika
Een Duitse bestellert heeft namelijk een mail op het internet gegooid van Tesla. Hierin wordt hem verteld dat hij nog minimaal tot de zomer van 2022 zal moeten wachten op zijn nieuwe aanwinst. Tesla belooft er alles aan te doen het allemaal zo snel mogelijk te regelen. Het geeft daarbij zelfs aan dat er daarom buiten Noord-Amerika voorlopig geen nieuwe order voor de topmodellen worden aangenomen.
Het adagium dat Elon Musk vaak bezigde in de begindagen van het merk geld dus nog steeds. Alle auto’s die Tesla bouwt, kan het merk ook verkopen. Dat heeft nu dus echter niet alleen meer te maken met de grote vraag, maar ook met een onverhoopt lager dan gewenst aanbod…
*Op de Nederlandse site van Tesla zijn de Model S en Model X voorlopig nog gewoon ‘beschikbaar’. Autoblog heeft een lijntje uitgeworpen naar Tesla Nederland, om te vragen of de berichtgeving van Electrek klopt. Deze baseert op een mail van Tesla zelf aan een Duitse klant. Mocht hier andere informatie uit naar voren komen, updaten we dit bericht.
XM'etje zegt
1 voordeel: nog niet meer van die slecht afgewerkte koetsen op de weg(incl.games).
pindakoning zegt
@pieter2: doet altijd goed zo’n opmerking, maar bij de nieuwste uitvoeringen gaat dit mijn inziens niet meer op
Wolflow zegt
@pindakoning: Dus nieuwste zien er van binnen niet meer uit als Lada voorzien van Android tablet met echt leer van de kunst koe?
Pascal zegt
Het hoeft je smaak ook niet te zijn, maar het ging hier over afwerking en daar is bij de modellen die nu de fabriek uitrollen objectief nog maar zeer weinig op aan te merken (aldus ook ene Sandy Munro).
mvdbosch zegt
@pieter2: misschien heb je het verkeerd begrepen? Tesla kan niet aan de vraag voldoen. Lijkt mij geen voorteken dat er minder op de weg zullen komen. ;)
XM'etje zegt
@mvdbosch: ach zodra de bijtelling hoger wordt zal het aandeel verkochte Tesla evenredig of zelfs sneller dalen. Want eerlijk is eerlijk ze gingen alleen vanwege de voordelen voor de lease rijders als warme broodjes. Maar nu heb je mi. voor minder veel meer keus uit mooiere auto’s.
Redrum zegt
In Nederland misschien …. Is ook maar een klein vlekje op de totale, potentiële afzetmarkt.
mashell zegt
Maar als klanten voor de spuuglelijke Model X hun order afzeggen en in plaats daarvan een BMW iX bestellen (prachtig afgewerkt) is het straatbeeld daarmee nog niet geholpen….
wimof zegt
We hebben ons, mede door onze hebzucht, laten ringeloren door de Chinezen.
fanboy zegt
@wimof: Vooral het altijd goedkoper moeten zorgt ervoor dat je op een gegeven moment voor heel erg vitale onderdelen van je product ook al afhankelijk bent van China.
alassad zegt
NLse klanten hebben deze mail ook ontvangen. Screenshots beschikbaar op de diverse tesla fora
MarcoM zegt
Ik zeg, Hyundai Ionic5.
ty5500 zegt
Ik denk niet dat mensen die een model S overwegen (E segment auto) een C segmenter overwegen..
frank2b zegt
Ik denk niet dat mensen zich heel erg bewust zijn van het segment waarin ze winkelen.
Ze willen gewoon díe auto.
Of anders een andere die ook bevalt.
Redrum zegt
Dat merk je meestal ook aan de prijs.
Ik krijg hier altijd het gevoel dat jullie bulken van het geld…..de Model 3 is de nieuwe kadet zoals hier wel eens geoppererd werd….precies of iemand met het geld voor een Ioniq ook in de markt is voor een model S of een Taycan net zoals niemand die normaal een golf van 30K kan nemen nu ineens een wagen van 65K kan uitkiezen. Akkoord, ze worden gesubsidieerd, die EVs maar het lijkt mij toch wat overdreven….
flutterby zegt
@frank2b: de Ioniq 5 is een goede auto voor zijn prijs, maar als je 100k wilt stuk slaan op een auto dan zal die zeker tegenvallen, tenzij je bedenkt dat een auto van 100k nooit 2x zo goed is als een van 50k en je daarmee ook andere leuke dingen kan doen.
mashell zegt
De Ioniq 5 is geen C segmenter, dat is een grote wagen (die er op foto’s klein uit ziet). De Ioniq 5 is precies even groot als een Jaguar iPace.
Ram-G-maN zegt
Tja, volkomen logisch. Er zijn enorme tekorten op gameconsoles en videokaarten. De Top Dog Tesla is een game console op wielen en heeft hier logischerwijs ook last van. Dan maar geen Beach Buggy Racing en Cyberpunk 2077 voor de Tesla gamers onder ons.
560pk zegt
M‘n eerste MB T Model in 1986: 8 maanden levertijd; m‘n eerste BMW Touring in 1991: 7 maanden levertijd. Kwam geen chiptekort aan te pas, was heel gewoon. (Voor de goede orde: dit waren geen exoten, gewoon een 250D en een 525TDS met opties die tegenwoordig op een Fiat Panda standaard zijn). Mensen moeten eens leren geduldig te zijn.
mashell zegt
Is dat niet heel erg gemakkelijk om de oplossing bij de klant te leggen? Die moet maar geduldig zijn? Ik vind drie maanden voor een auto al aan de lange kant. Als het langer duurt is korting op z’n plaats.
Paul58 zegt
@mashell: al moet je 3 jaar op je Model S wachten korting hebben ze bij Tesla nog nooit gegeven. Ik vraag me af of er veel meer Tesla’s verkocht zullen worden als ze daar ook prijsonderhandelingen accepteren en korting kunnen geven.
flutterby zegt
@kevin1989: beetje kansloos om meer auto’s te verkopen dan je kan produceren. Zelfs Hertz met 100.000 stuks krijgt geen korting want dat gaat enkel ten koste van klanten die wel bereid zijn de volle mep te betalen.
Overigens ben ik overtuigd dat Hertz wel iets minder gaat betalen omdat Tesla ook kan besparen op het uitlever proces. Hertz kan ze bijvoorbeeld zelf ingepakt bij de fabriek ophalen (z’n factory experience lijkt mij ook wel wat, zeg maar hoe laat die van de band rolt!)
dree16v zegt
@mashell: levertijd van een bankstel is al haast langer. Lijkt me niet helemaal realistisch, daarvoor draait de economie te goed.
Pascal zegt
Nu snap ik bij zoiets als een bankstel ook nooit waarom de levertijd altijd zo gigantisch lang moet zijn!
Redrum zegt
Ik denk dat je als constructeur wordt afgestraft door je aandeelhouders…..more more more, remember?
frank2b zegt
Tesla goes Modeless
kevertje zegt
Hoezeer je ook voor of tegen Tesla bent, toch allemaal heel vreemd wat dit bedrijf doet. M.a.w. alles buiten de US interesseert hen geen barst. En zeker Europa niet. Dat was ook de typische houding van zoveel andere US-autobouwers en meteen ook de reden dat ze hier niet meer te zien zijn. En dat was maar goed ook, in de US is de auto meer een ‘consumable’ dan een duurzaam product waar je een eeuwigheid blijft mee rijden. Voor de rest geloof ik het verhaal van chiptekorten en zogezegde schaarste echt maar half. Opdrijven van de prijzen, de angst dat iets er niet meer gaat zijn, dat is waar sommige bedrijven héél bewust mee bezig zijn… maar ik vrees dat het in hun gezicht gaat ontploffen. Als straks de burger producten (en zelfs een Tesla) té duur vindt koopt hij niet meer. Rijdt hij wel een paar jaar langer rond met de huidige auto en ontstaat er een ander soort van crisis. Eén met flinke afprijsacties en een golf van kortingen, zo werkt dit. En ik vrees dat heel het elektrisch gebeuren zowieso die kant uitgaat, de grote massa heeft echt geen zin in dit geleuter en torenhoge prijzen voor een simpele middenklasse-auto, om dan te gaan laadpaalhoppen – vast te stellen dat die electriciteit peperduur is of als je op reis gaat, nergens de infrastructuur staat die je zou verwachten.
ty5500 zegt
Ik denk dat je met je reactie er wel op een heleboel punten naast zit. Tesla is een Amerikaanse autobouwer. Ze focussen zich dan ook allereerst om aan de vraag van de Amerikaanse markt te voldoen in afwachting van de de finalisatie van hun Europese fabrieken die het voor hun een stuk eenvoudiger gaan maken om Europa te bedienen. Kennelijk is de vraag naar de S/X nog in dergelijke mate hoog dat men niet voldoende productie over heeft voor Europa. Je schildert dit af als iets Amerikaans en egoistisch maar eenzelfde gedrag zie je bij de Europese merken (lees Duits), bv. bij de EQC.
https://www.caranddriver.com/news/a35512092/2021-mercedes-benz-eqc-not-coming-us/
Het tweede punt over consumptiegoed snap ik ook niet goed gezien eerder het omgekeerde waar is. Amerikaanse auto’s zijn over het algemeen relatief simpele auto’s met niet overdreven veel complexe techniek en een dikkere betrouwbare motor waardoor deze erg lang mee gaan. Europese auto’s zijn een stuk complexer met meer geavanceerde motoren (kijk maar naar de BMW M producten en dergelijke). Dit is erg fijn maar een tweedehands BMW M/Mercedes AMG zakt ginder erg snel in prijzen gezien deze auto’s snel tot astronomische kosten leiden en waardoor ze snel naar deze auto’s gaan verwijzen met de term money pit.
kevertje zegt
De wereld verandert heel sterk, maar op sommige punten minder dan je zou denken. Jaren werd door GM, Chrysler en Ford geprobeerd om hier Amerikaanse modellen op de markt te duwen. In rechtstreekse concurrentie soms van de Europese modellen in dezelfde groepen. Wanneer het hun uitkwam werden we met slecht vereuropeeste Chevrolets, Buicks en andere Chrysler overspoelt, wanneer niet meer kon je nog nauwelijks aan wisselstukken geraken. Het was ook typisch hoe in onze contreien gingen die auto’s maximaal een paar jaar op de baan bleven (die kwaliteit, dat klopt helemaal niet hoor. Heel vreemd dat sommigen die herinnering niet meer hebben). Wat we hier zien de oer-Amerikaanse mentaliteit – niets minder maar ook niets meer. Veel tamtam over technologie en de toekomst, maar alles komt met die middelmatige Amerikaanse afwerking nooit bedoeld om 10 jaar mee te rijden. In de US is een auto veel meer een ‘consumable’ – vandaar dat ze ooit zo tuk waren op Europese en Japanse modellen, daar kon je tenminste jaren zonder problemen mee rijden. Zo goed gaat het Tesla overigens niet af met die Europese productie. Wanneer ze met dezelfde lompe olifanten-mentaliteit en ondermaatse kwaliteitsstandaards de Europese markt gaan bedienen, zal het niet lang duren. Tegen die tijd hangt de maffe dus populaire Elon al lang als influencer in ruimte of zo, zonder hem zie ik dit kunstmatige imperium nog in mekaar stuiken als een kaartenhuisje…
ty5500 zegt
Het lage succes in Europa zal eerder liggen aan de 10% die werd gehoffen op geïmporteerde auto’s uit Amerika, de verzadigde Europese markt en de Amerikaanse auto’s die totaal niet afgestemd zijn op onze markt (groot met grote motoren en de harde plastics in het interieur enzovoort). Afwerking en meer specifiek hoe mooi het interieur afgewerkt is (iets dat Europeanen goed beheersen) staat echter los van hoe lang iets meegaat.
En meer specifiek op Tesla, zelfs voor de originele model S en X auto’s heeft Tesla enorm lang updates voorzien, soepel omgegaan met vervangingen, beperkte wijzigingen aangebracht aan het exterieur waardoor deze auto’s goed hun waarde behouden en nog volop gebruikt worden. Het tegenovergestelde van een verbruiksproduct met een korte levensduur dus.
Redrum zegt
Er zijn inderdaad velen die de prijzen nu opdrijven waar het helemaal niet nodig is. (In het algemeen en over sectoren heen) maar die blijven gewoon bestellingen aannemen. Tesla beslist om dit niet te doen en waarschijnlijk is deze keuze eerder gebaseerd op data, iets wat vele (ondernemingen) onder ons nog niet goed snappen.
Als de markt voor de S en X in de US groter is dan in de EU en Asie rekeninghoudend met het aantal stuks je kan produceren door de tekorten/moeilijkheden dan richt je je wss beter op die markt die je het goedkoopst kan bedienen om je winst te maximaliseren.
vacano zegt
De perceptie is dat de meeste mensen denken dat als je héél lang op een product moet het goed en zijn geld waard is.
Ken een bakker die de ellenlange wachtrij aanpakte door een extra kassa en verkoopster. Gevolg was dat hij minder omzet en meer kosten had. Veel klanten dachten dat de kwaliteit er op achteruit gegaan was sinds je niet meer zolang moest wachten.
Spullen met een lange levertijd kosten ook meer tweedehands dan nieuw.
Redrum zegt
Beter op alle niveau zeker niet, mooiere is subjectief…..duurder, helemaal correct.