De klanten beweren dat de actieradius van de Tesla minder is door een software update.
Jaren geleden was het Apple die toegaf oudere iPhones trager te maken door middel van software updates. Daardoor was je geneigd te upgraden naar een nieuw toestel. De verdediging van het Amerikaanse techbedrijf was toen dat ze de oude batterijen in de iPhones beter wilden beschermen, waardoor het toestel inleverde op performance.
Minder actieradius Tesla
Het is nu 2023. En we hebben het niet over een smartphone, maar over een auto. Toch kun je enige overeenkomsten zien in deze zaak. Een groep eigenaren van een Tesla Model S en X hebben Tesla aangeklaagd in Austin, Texas. Daarover bericht Reuters. Ze beweren dat de actieradius van de elektrische auto minder is geworden door automatische updates.
Eigenaren maken kosten
Goed om te zeggen: In tegenstelling tot wat Apple in 2017 flikte, heeft Tesla nog helemaal niets ontkent of bevestigd in deze zaak. De eigenaren stellen dat de actieradius met 20 procent is afgenomen door de updates. Uit de aanklacht valt op te maken dat sommige eigenaren zelfs derde partijen tot 750 dollar hebben betaald om de Tesla op een oudere software te laten draaien. Ook zouden er gevallen zijn waarbij eigenaren het batterijpakket hebben vervangen. Kosten? 15.000 dollar.
Het knelpunt zijn de automatische updates, die over-the-air geïnstalleerd worden op de Tesla wanneer de auto verbonden is met WiFi. Eigenaren worden niet van tevoren gevraagd of ze wel of niet de update willen installeren. Volgens Amerikaanse wetgeving is het verplichten van zo’n update een schending van consumentenrechten, aldus de advocaten in deze zaak.
Eigenaren en gebruikers van Tesla zijn op unieke wijze overgeleverd aan de makers van hun auto’s, en Tesla legt zonder toestemming software-updates op wanneer hun voertuig is verbonden met wifi
Steve Berman, advocaat Hagens Berman
In tegenstelling tot Tesla, zouden andere autofabrikanten wel de gebruiker van tevoren informeren over een update. Het is niet de eerste keer dat Tesla in een kwaad daglicht komt te staan over een update en minder rijbereik. In juli 2021 heeft Tesla een schikking getroffen van 1,9 miljoen dollar. Een software-update verlaagde tijdelijk de maximale batterijspanning in 1.743 Model S’en.
Paul58 zegt
Wauw de informatie is gewoon onjuist in dit artikel. Je kunt dus gewoon kiezen of je updates automatisch wil ontvangen of niet. Je krijgt van te voren altijd een melding of je een update wil installeren, je kunt dan een tijd kiezen (gezien je niet kunt rijden tijdens installatie). Of gewoon niet installeren. Bron: de Model 3 van mijn zwager. Andere Tesla rijders zullen dit vast en zeker beamen?
Tonnie zegt
Wellicht is dit anders voor model s/x of tesla’s in amerika? Maar wel een goede constatering. Ben benieuwd naar wat nu waar is.
karhengst zegt
Alles voor de kliks.
Behalve nuance.
none1234 zegt
Wat jammert iedereen nu over kliks. Als er iets of iemand aandacht wil trekken is het wel een Tesla eigenaar. Kijk mijn chicken door, kijk ik kan een paar km met losse handen rijden, kijk hoeveel me aandeel is gestegen. Kijk dit is de reed van Elon, etc etc.
wimof zegt
Zou het kunnen dat in Europa dit soort dingen reeds beter “geregeld” zijn?
TheMaster zegt
Dit is (de zoveelste) class action lawsuit, gebeurt meerdere keren per jaar. Dit zijn gewoon advocaat kantoren die proberen via 1 simpele gebruiker gelijk mega veel geld te verdienen op iets wat mega onzinnig is. Niemand gaat een accupakket van 15k erin zetten omdat je range 1% afgenomen is door een software update.
Is gewoon de zoveelste clickbait, niet meer dan dat.
none1234 zegt
Als of er op je scherm komt als je deze update installeerd heb je 20% minder bereik, tjonge tjonge
Wolflow zegt
De radius van die dingen wordt terug gebracht tot nul kilometer.
Dit om de brandveiligheid drastisch te verbeteren: als je er niet mee kunt rijden hoef je ook niet te laden en worden accu’s niet belast. Het gevolg is een stuk minder hokken die spontaan ontbranden
mashell zegt
Gefeliciteerd! Je hebt de cursus “populistische onzin op het internet zetten” met goed gevolg afgelegd. Je mag nu een account op Geenstijl aanmaken. Ga zo door en op naar Reddit niveau!
donjunior zegt
Het is inderdaad jammer dat er geen ‘Thumbs down’ knopje is. Wat een gezwets dit. Sowieso die afkeer richting een bepaald merk van bepaalde mensen (of dat nu Tesla of VW of weet ik welk merk is) zo enorm kinderachtig.
flyerbunch zegt
Hier in Europa krijg je gewoon de melding, in de VS blijkbaar niet?
none1234 zegt
Zerohedge meldde al jaren geleden dat Tesla het bereik vermindert als je accu pakket het dreigde te begeven binnen de garantie periode. :D :D Lachen dat Tesla, maar ik vind het wel goed dat er zoveel domme mensen zijn die het milieu beter voor me maken.
peekaas zegt
Mijn model 3 SR laad ook maar tot 350KM inmiddels, terwijl deze in 2019 na volledig laden 410KM aangaf. Zijn toch best behoorlijke verschillen en ik kan me voorstellen dat je hier als eigenaar niet lekker op gaat.