Tesla is aangeklaagd omdat ze zeer milieuonvriendelijk zijn. Die zagen we niet aankomen.
Het is wel grappig hoe je altijd een gevoel hebt bij een bepaald merk. Ben & Jerry’s is altijd goed, natuurlijk. En Tata Steel vinden we stom. En er zijn van die merken die wat lastig te plaatsen. Simpelweg omdat je niet weet wat ze doen, zoals Cognizant (die naamsponsor van het team van Aston Martin). Maar iedereen weet dat Tesla supertof is. Hun doel is om de hele wereld – tegen betaling – te voorzien van milievriendelijke auto’s. Dan is het wel een tof merk toch?
Tesla aangeklaagd
Nou ja, dat is dus niet helemaal het geval. Nu kun je een boom opzetten over hoe milieuvriendelijk een EV is (thuiswerken, ga thuiswerken), maar het gaat er ook om HOE je te werk gaat. En daar schort het kennelijk aan bij Tesla, dat aangeklaagd wordt omdat ze milieuonvriendelijk zijn! Ja, wij stonden ook met onze oren te klapperen (we hebben vrij grote oren). Toch, persbureau Reuters (toch niet de minste bron) brengt het de wereld in.
Tesla is aangeklaagd door 25 gemeenten, vanwege het dumpen van gevaarlijke afvalstoffen. Het gaat om het niet correct ontdoen van verf-afvalstoffen, accu’s, remvloeistof, antivries en, eh, diesel! De 25 gemeenten in Californië willen vooral dat Tesla in de toekomst op de goede wijze zijn afval verwerkt. Mocht Tesla verzuimen dit te doen, staat ze een boete te wachten van maar liefst 70.000 dollar. Dat is wisselgeld voor Elon Musk, maar het is wel een boete per dag. Dus na 10 dagen is het al 7 ton en na 100 dagen bedraagt het bedrag, nou, je, je kan zelf ook rekenen natuurlijk (7 miljoen).
Flinke overtreding
Het is niet een kleine overtreding van Tesla. Volgens de aanklacht betreft het maar liefst 101 locaties waar Tesla niet de juiste procedures volgt. Het gaat dus niet alleen om de fabriek in Fremont waar Tesla de auto’s maakt, maar ook alle werkplaatsen en faciliteiten die de fabriek ondersteunen. In de gigafactory worden vooral de auto’s in elkaar geschroefd, de onderdelen komen veelal kant en klaar binnen. Overigens hoef je je geen zorgen te maken, die bewuste gigafactory valt ook onder de locaties waar Tesla de geldende milieu-eisen met voeten betreed.
Tesla heeft een lange historie met de strenge regels in Californië. In 2019 werden ze al aangeklaagd voor onjuiste afvalmanagement. Toen bedroeg de boete een zeer milde 31.000 euro. In 2022 gingen Musk & Co weer de fout in en bedroeg de boete 275.000 euro. Dat was toen vanwege te veel uitstoot van afvalstoffen uit de spuit-afdeling van de fabriek. Nu is het dus aanzienlijk serieuzer.
fanboy zegt
Tesla zal uiteindelijk wel helemaal vanuit Texas gaan opereren, maar dat zal wel even duren.
joki zegt
Ik ben voor noch tegen Tesla, het merk doet me eigenlijk niks, behalve dat het één van de enige merken is ( ik weet ook wel dat Porsche en Audi bestaan, maar die zijn te duur voor Jan Modaal ) dat erin slaagt om een elektrisch voertuig te bouwen wat geen SUV is… en dat verdient voor mij bijna een Nobelprijs binnen de autowereld!
Maar wat ik eigenlijk wil opmerken is dat ik steeds met verbazing sta te kijken hoe de Amerikaanse en ook Europese “politiek”, cfr milieulobby cfr publieke opinie er steeds meer in slaagt het beetje industrie die we hebben helemaal kapot te willen krijgen. Ik snap ook wel dat Tesla zich lokaal aan de wetten moet houden, maar heeft eigenlijk al eens iemand gezien hoe er in China, Afrika gewerkt wordt? Het is gewoon schandalig daar hoe mensen verkommeren tijdens hun werk en na een paar jaar hun lichaam helemaal ziek is door allerlei chemicaliën of stof waarbij ze enkel een sjaaltje als masker dragen. Dan worden die producten verscheept, onderweg nog eens belegerd ( wat ook niet echt milieuvriendelijk is), maar als ze onze havens bereiken ( als ze ze al bereiken) dan is alles vergeten en vergeven. Onlangs een schip vanuit Australie naar Israel vertrokken, aan boord 14000 schapen en 2000 runderen, konden niet door de Rode Zee en die zijn volgens mij nog aan het ronddobberen… Ik bedoel maar dat wij ons hier qua milieu echt wel op de foute dingen focussen. Maar ja, tegenwoordig is het op alle niveaus kortzichtigheid troef, omdat je het zogezegd allemaal niet in de hand hebt… En dus blijven we voor onze eigen deur vegen, liefst alle afval naar deze van de buurman toe.
mashell zegt
Eén van de enige… dat is nieuw. En doet de BMW i4, de eGolf, de ID.3, de eUp, de IONIQ6 allemaal te kort.
Maar wij focussen ons qua milieu helemaal niet op de verkeerde dingen, wij focussen ons op onze leefomgeving. Dus 14000 schapen die in een Ark van Noach van Australië naar Israël gaan (dat is geen themareis maar een tremareis), sorry maar niet ons probleem. Mensen in IJmuiden die ziek worden van Tata steel, wel ons probleem. Onze natuurgebieden die verstikken in de stikstof omdat onze boeren zo nodig kiloknallers voor buitenlandse supermarkten menen te moeten produceren, wel ons probleem. Als iedereen overal ter wereld milieu boven economie zou stellen dan zou er helemaal geen probleem zijn met hoe mensen in China of Afrika moeten werken. Maar omdat we allemaal zo nodig gewetenloos veel geld moeten verdienen en het niet uitmaakt welke offers een ander daar voor moet brengen (denk daar maar eens over na als je in de rij voor de kassa van de Action staat) zitten we in deze situatie. Het enige wat we kunnen doen is zelf onze zaakjes op orde hebben. Dan zien die andere landen dat en denken, dat wil ik ook.
joki zegt
Dus je kan ze op twee handen tellen… dat is echt de overgrote meerderheid… Voor de rest kan ik alleen maar concluderen dat het door een voorgekauwde gedachtengang als de jouwe en een beleid zoals we in Europa de laatste 20 jaar hadden, we zien dat momenteel alles zowel qua economie als qua milieu kapot gaat. Maar zoals zovelen besef je et niet eens…
potver7 zegt
Soms lijkt het net een echt bedrijf, dat Tesla.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe dat met die fabriek in China gaat. De Chinese overheid heeft er nogal een handje van om per decreet te verordonneren dat bepaalde bedrijvigheid op een bepaalde plek niet meer gewenst is, waarna het hele zwikkie gedwongen wordt een paar duizend kilometer verderop te gaan opereren. En niet zelden is dat milieu-gerelateerd.
Dus als Tesla er daar ook zo’n zooitje van maakt door steeds de grenzen van de milieuwetgeving op te zoeken (of er ruimschoots overheen te gaan) dan kan dat hele rare consequenties hebben.
dracae zegt
Wat een verrassing…
Elon Musk is de essentie van alles dat mis is met ongebreideld kapitalisme. Let wel, ‘ ongebreideld’ is hier het belangrijkste woord, kapitalisme is een uitstekend systeem, als het maar ‘getemd’ word.
Hij heeft zelf nooit iets uitgevonden, maar zijn papa’s centen gebruikt om zich bij anderen in te kopen.. om het dan ten koste van alles meer waard te maken. Dat is dan meestal een enorme ballon vol hete lucht., met Tesla voorop. Ze maken auto’s, maar lang niet genoeg om zoveel waard te zijn. Dat heet een piramide spelletje.
Ondertussen moeten alle regels, (mensen)rechten, belangen van anderen wijken voor zijn groei. Alles afbreken is het devies.
Wel profiteren van infrastructuur, goed opgeleide mensen en al het andere dat je hebt in een fatsoenlijk land, maar zelf vooral zo weinig mogelijk betalen en je eigen rommel dus ook niet opruimen.
Beyazsir zegt
Het is allemaal begonnen toen Musk de Palestijnen begon te helpen. Hij werd nog bedreigd dat zijn aandelen zou zakken als hij door zou gaan met zijn activiteiten.
Mike zegt
Hypocriet gelul, het hele proces van het ginnen van grondstoffen voor EVs is zo vervuilend en natuur vernietigend als de pest, van kinderarbeid in Afrika tot dwangarbeid in China. En al die auto kerken die EVs produceren doen er aan mee. Maar sinds Elon geen blind volgend links schaap meer is, word alles waar Musk bij betrokken is onder een vergrootglas gelegd. We importeren nu zelfs goedkope chinese teiep en die EVs vliegen niet alleen zomaar spontaan in de fik, ze exploderen zelfs met grote regelmaat. In China beginten met het verbieden van buitenlandse producenten omdat zelfs Chinezen de Chinese troep niet meer willen kopen.