Volgens een onderzoeker zit de prijs van aandelen in Tesla te ver boven wat het merk kan bewerkstelligen.
Op de beurs gaat het goed voor Tesla. De teller van het merk op de NASDAQ staat nu op 616 miljard, meer dan welke autofabrikant dan ooit. Aandelen in het merk lijkt lucratieve business. Zoals altijd is dat echter niet zonder risico’s.
Bubbel
Volgens onderzoeker van Research Affiliates Vitali Kalesnik staat de bubbel op knappen bij de aandelen van Tesla. Hij zegt dat alhoewel hij Tesla een groot en goed opererend bedrijf vindt, de aandelenprijzen te hoog zijn voor wat Tesla daadwerkelijk doet. Als je de hoge prijs wil verklaren, berust dat veel op aannames. Hele sterke aannames.
Prestaties
Nou wist Tesla dit jaar wel degelijk dingen te doen die de aandelen verhogen in prijs, zoals het halen en overtreffen van leveringstermijnen en veel winst halen: vier kwartalen op rij winst. Ook is Tesla recent opgenomen in de S&P 500, wat de aandelen ten goede kwam. Toch was er sprake van een dikke dip afgelopen maandag en dinsdag.
Apple
De oorzaak daarvan wordt gevonden bij Apple, die afgelopen dinsdag bekend maakte dat ze nog steeds bezig zijn met een ‘baanbrekende auto’. Er worden momenteel weer groene cijfers geschreven, maar volgens Kalesnik is het moment aanstaande dat dit wellicht klaar is. Ook de rest van de industrie is namelijk aan het inhalen. De vele miljarden die autofabrikanten momenteel in het ontwikkelen van ‘Tesla-killers’ stoppen, gaat de aandelen van Tesla wel degelijk beïnvloeden.
Eruit halen?
Moet je dan nu massaal je aandelen in Tesla verkopen? Dat hoeft ook weer niet, volgens Kalesnik. Het is en blijft een analyse op basis van voorspellingen. Kalesnik zegt dat je best je geld kunt halen uit Tesla aandelen, maar het kan ook zo klaar zijn. (via CNBC)
appeltaartislekker zegt
Het was toch al een bubbel?
dutchneon zegt
Ja dit nieuws was er vorig jaar en het jaar ervoor ook al toen het Aandeel nog op 50$ stond… ben blij dat ik de rit toch meegemaakt heb…..
Dat Tesla zoveel auto’s kan bouwen en ook nog verkopen ondanks Corona zegt genoeg ;)
amg65 zegt
Die heeft puik onderzoek verricht zeg. Leren we toch nog iets.
Jantje_555 zegt
Als iedereen alles er uithaalt is het bedrijf failliet…
alassad zegt
@Jantje_555: hoezo? T is geen bank waar het geld daadwerkelijk van jou is… tesla is nooit verplicht aandelen terug te kopen. Als iedereen spontaan zn aandelen verkoopt hebben ze vooral zichzelf ermee.
burninrubber zegt
@alassad: Dit is dus een concept dat veel mensen idd niet begrijpen, uitgegeven aandelen verdien je maar 1x aan als bedrijf. Daarna is het gewoon een verhandelbaar goed voor anderen. Een hoge aandeel prijs is gunstig omdat je dan eventueel als bedrijf nog meer de markt op kan schuiven als kapitaal injectie.
Hupke zegt
Tesla leeft op inkomsten van kapitaalverhogingen. Nu krijgt men met weinig aandelen veel werkingscapitaal. Een stockprice die op niveau van bvb. toyota of ander “niet groei” bedrijf zit waar men kijkt naar het vermogen om geld te verdienen (zoals het hoort volgens mij) zou betekenen dat om bvb. 5 miliard op te halen men de aandelen van bestaande aandeelhouders gigantisch verwaterd.
katoenboer zegt
@Jantje_555: niet perse failliet, maar het zal het bedrijf wel een klap geven. Als al die aandelen nu op de markt worden gezet dan zal de waarde van dat aandeel sterk dalen en dus de waarde van Tesla. Investeerders zullen uiteraard dan ook voorzichtiger worden.
koeberg zegt
De prijs van Tesla-aandelen is veel te hoog voor een bedrijf dat auto’s verkoopt. Maar volgens mij zit daar de verwachting niet in. Investeerders verwachten dat Tesla een volledig autonome auto kan ontwikkelen. Als dat lukt kan Tesla stoppen met de verkoop van auto’s. Waarom zou je immers auto’s verkopen aan taxibedrijven wanneer je je auto’s ook zelf als taxi kunt inzetten en je dus geen concurrentie hebt die jouw technologie heeft.
Voor veel mensen, vooral in steden, is het voordeliger een mobiliteitsabonnement af te sluiten bij Tesla dan zelf een auto te onderhouden en parkeren.
elemento zegt
@koeberg: andere grote autobedrijven lopen op autonoom rijden 5 jaar achter. Ze kunnen dat niet inhalen. Tesla heeft daarom voorsprong. Ik ben petrol head. Tesla p85d alles rood 700pk reed echt niet verkeerd
cupsport zegt
@elemento: wat een onzin! Als je achterliggende techniek kent weet je dat Tesla zelfs zwaar achterloopt qua ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden.
Aad zegt
Er roept elke dag wel iemand dat Tesla overgewaardeerd is. Is toch geen reden om zulke prietpraat te posten….
lekkerlinksrijden zegt
@Aad: jij moet ook wat te lezen hebben op 2e kerstdag
autogeak zegt
Voor een goed functionerend bedrijf betaal je meestal 10 tot 15x de winst per euro bij tesla is dat 1100x. Ga jij mij maar is uitleggen hoe Tesla niet overgewaardeerd is.
flutterby zegt
@autogeak: dat is het wel, maar daar groeien ze wel in. De andere fabrikanten hebben er een potje van gemaakt en Tesla profiteert daarvan door alles anders te doen met als basisregel efficiency.
Eigenlijk hetzelfde hoe Henry Ford en Toyota (dankzij Sir Deming) de markt veroverde toentertijd.
Daarnaast is de protégé van Sir Deming (Sandy Munro) groot fan van de winsten die Tesla behaald op de productielijn, alle afgestudeerde (software) engineers willen bij Tesla (of SpaceX) werken en de consument tevredenheid is ongekend in de markt, ondanks de waardeloze service.
Noem één bedrijf wat winst maakt op EVs naast Tesla of meer vermogen heeft dan schulden.
superfunky zegt
@flutterby:
Correctie, Tesla maakt geen winst. Tesla maakt operationeel verlies op iedere verkochte auto en de winst zit in credits. Dit en volgend kwartaal voor de laatste keer.
VAG maakt gewoon winst op iedere EV, anders waren ze er namelijk niet aan begonnen. Het principe: laat de aandeelhouder meebetalen aan iedere auto die de fabriek verlaat, kennen ze niet in Germania.
En tenslotte, bestaande fabrikanten hebben helemaal nergens een potje van gemaakt, die hebben gewoon gedaan wat iedere fabrikant doet die draait op een winstgevend business model, rustig aan, ff afwachten of de markt zinvol volume krijgt, of overheden daadwerkelijk doorpakken.
Dat heet: verstandig ondernemen. Dat kon en wilde Tesla niet, want die hadden (en in mijn ogen hebben) geen winstgevend business model. Dan kun je niet veel anders dan volle kracht vooruit, want je hebt namelijk geen business om op terug te vallen. Dat bedrijf draait op het steeds weer uitgeven van nieuw aandelen om dat vervolgens weer te verbranden. Dat is prima, zolang de aandeelhouders daarin blijven geloven en nieuw kapitaal blijven verschaffen.
In het geval van Tesla blijft dat duren totdat de aandeelhouder gaat inzien dat de strijd om de EV markt al verloren is door Der Elon. Hijzelf weet het al, nu de markt nog.
mashell zegt
Ik denk dat je gelijk hebt maar er is wel iets wat Tesla heeft en waar de concurrentie niet zomaar aankomt: dat supercharger netwerk van Tesla zit echt goed in elkaar. Daar is een goed verdienmodel mogelijk.
Pascal zegt
@superfunky ah, daar is het bekende pro-VAG en anti-Tesla comment van Superfunky weer: hij heeft de wijsheid in pacht! Het is helaas nog steeds een zeer eenzijdig, kortzichtig verhaal met een hoog kristallen bol gehalte. Als je dit allemaal echt zou geloven: Put your money where your mouth is en ga short op Tesla aandelen zou ik zeggen! Ikzelf zit er wat genuanceerder in. Ik zie net als veel beurshandelaren het grote plaatje met Tesla, autoproductie is hun ‘endgame’ helemaal niet, en ze hebben wel degelijk leuke troeven in handen zoals autopilot, het supercharger netwerk; briljante software en de slagvaardigheid van een uit de kluiten gewassen startup. Ook zie ik niet zoveel rozegeur en maneschijn voor VAG als je kijkt hoeveel legacy die nog aan hun broek hebben hangen. Er was laatst zelfs nog in het nieuws dat VAG dealers de ID.3 helemaal niet willen verkopen, die zitten nog lekker in de oude wereld. Time will tell is dus het enige juiste wat wij vanaf de zijlijn kunnen roepen.
superfunky zegt
@Pascal: en daar hebben we Tesla positivo Pascal die niets liever doet dan dromen over de wereldverbeteraar Musk, het toedichten van buitenaardse kwaliteiten aan dit merk en vooral vertellen dat de legacy fabrikanten de boot gemist hebben en het af zullen leggen, hetgeen niet gaat gebeuren.
Ik heb geen kristallen bol, maar wel 10 jaar op hoog niveau adviseur ervaring bij een aantal grote fabrikanten, dus weet je, misschien snap ik wel hoe de boys denken en een business case opbouwen, wat denk jij?
En de afgelopen 10 jaar ben ik actief bij een market maker en ik kan je melden, er zit geen beurshandelaar meer in Tesla. Iedereen met verstand van financiële markten heeft de zeepbel de afgelopen weken verlaten. Tesla is niet anders dan anderen, het enige verschil is dat aan dit aandeel meer particulieren dan ooit te voren hun billetjes gaan branden. Met de hartelijke dank aan beleggen (of beter gokken) op margin. 3/4 heeft geen idee hie dat werkt, maar ze doen het wel.
En ja, privé zit ik sinds een week short, groter dan ik ooit gezeten heb. Big Short gezien? Zoiets. Net als eind augustus, dat was al een mooie ritje, maar een beetje professional wist dat de S&P nog zou komen, dus lang niet zo groot als nu. Een kind kan dit zien aankomen. Be wise, dubbel draaien is de gratis kersttip van deze kerst.
flutterby zegt
@superfunky: als je enige zins een capable adviseur was dan wist je wel dat een gigant als Volkswagen bereid is om jaren verlies te draaien op een model om de techniek te ontwikkelen en op schaal te krijgen. Hierbij worden net als bij Tesla de kosten gedrukt door verkoopt van brandstofmotoren.
Volg Volkswagen maar om een beeld te krijgen. Eerst stoppen met de eGolf, dan toch nog even door te gaan omdat ze de ID.3’s vanwege softwarebugs niet kunnen uitleveren. Daarnaast gaat er in de hele organisatie tot aan de boardroom de discussie hoe ze Tesla moeten gaan bij benen. Uiteraard met gigantische weerstand omdat het gigantische veel winst kost.
Kijken we naar de eerste fabrikant (Nissan) die een échte EV op de markt bracht dan vind je de uitspraak van de CEO dat hij erg zijn twijfels heeft of het bedrijf winstgevend kan blijven als het percentage EVs toe neemt..
Het is niet meer de vraag wie er failliet gaan maar hoeveel.
Pascal zegt
@superfunky maar even serieus: zo’n hoog niveau adviseur mag wel iets beter lezen wat er staat hoor…. ik zei dat Tesla wel degelijk een paar interessante troeven in handen heeft. Daardoor ben ik het slechts niet eens met je stelling dat ‘Tesla de EV markt al verloren heeft’. Verder stel ik dat VAG last heeft van legacy, daar valt op zich niet echt een speld tussen te krijgen…. Ik schrijf dan weer nergens dat zij ‘het zullen afleggen’ en heb hier eerder gezegd in topics waar jij ook op reageerde dat ik verwacht dat traditionele fabrikanten waaronder VAG waarschijnlijk zelfs het grootste deel van de EV-taart gaan pakken, maar dat er voor Tesla ook plek blijft.
Je mag mij natuurlijk alsnog gerust wegzetten als een simpele Elon-fanboy, ook wel zo makkelijk natuurlijk, maar da’s volgens mij niet het verhaal wat er staat. Mijn conclusie is slechts: ‘this game ain’t over’ en we zullen met z’n allen moeten zien hoe de verhoudingen tussen die fabrikanten gaan uitspelen. Mag je ‘t mee oneens zijn uiteraard.
superfunky zegt
@Pascal: relax, ik katte alleen een beetje terug. Youp zou zeggen: hij begon! ;)
Weet je wat het is, ik geef alleen maar een beetje tegengas omdat diverse mensen op AB denken dat Tesla de markt zal overnemen en dat de rest een stelletje ingeslapen mafkezen zijn die ten dode zijn opgeschreven (beetje KPN van de afgelopen 25 jaar. Compleet de boot gemist).
Dat is gewoon geen realiteit. Legacy fabrikanten benaderen EV als een onderdeel van de markt, ze weten heel goed dat er vraag naar is ontstaan en ze vinden het best jammer dat ze in een paar markten het schip met geld hebben gemist dat overheden erin hebben gegooid (zoals in NL). Maar het is voor hen geen game-changer. Elektrificatie van het gehele aanbod, dat is de game changer, in 2030 koop je geen auto meer zonder elektro component. En dus hebben ze miljarden geïnvesteerd in platformen waarop ze tal van hybride modellen kunnen bouwen en zie je integratie van verbrandings- en elektromotoren.
En op die platformen kunnen ze ook full-EV’s bouwen, ja, dat klopt. Voor dat deel van de markt die dat graag wil, maar die markt is met de huidige beperkingen van batterijen en de noodzaak tot laadmogelijkheid, best beperkt. Zelfs in een land als NL, wat één van de weinige landen is waar is geïnvesteerd is in laadinfra, is er veel en veel te weinig capaciteit en is EV voornamelijk bestemd voor degenen met een eigen oprit.
En laten we eerlijk zijn, 90% van de EV rijders (en laat het 80% zijn) in NL maakt die keuze in hoofdzaak op basis van fiscale motieven en niet omdat ze van de beschikbare keuzes zo dolgraag een auto vol beperkingen willen rijden.
Als ik dus zeg dat Tesla de EV markt al verloren heeft, dan zeg ik dat niet vanwege een auto-pilot of investeringen in batterij ontwikkeling (waarin VAG dmv Quantumscape en nog een paar investeringen in batterij projecten veel verder is, imo), dan zeg ik dat omdat Tesla een one-trick pony is. Zij kunnen alleen slagen als de wereld massaal switched naar full-EV, ze missen de rest van het aanbod en dat heeft de rest wel. Daar kun je inmiddels kiezen uit: wilt u dit model in EV, plug-in, light hybrid of conventioneel? Die conventionele kunt u nog kopen tot 2030, daarna alleen die andere 3. Dat ontbeert Tesla, naast een kwaliteitsniveau dat past bij auto’s in die prijsklasse. Dus wat zie je gebeuren: premium segment kwijt aan de Duitsers, zakelijk segment wordt overgenomen door financieel aantrekkelijker alternatieven van de Duitsers en de Aziaten (rekenen we Volvo ook ff onder). Zie de cijfers in Europa; van ruime 35% marktaandeel naar minder dan 10% in 1 jaar met dalende aantallen, terwijl de markt explosief groeit. Dat wordt niet veroorzaakt door “keuze om niet in Europa te willen leveren” (zoals Flutterby beweert), dat komt door inzakkende vraag veroorzaakt door concurrentie. Overal in Europa kun je Tesla’s gewoon uit voorraad kopen, niet willen/kunnen leveren is niet de issue.
Dat er dan ondertussen een groep navel-starende Amerikanen is die denken dat de bomen tot in de hemel groeien en de „competition is nowhere to be seen“ (om met Phil Lebeau van CNBC en Dan Ives te spreken) is prachtig, maar hadden we Amerikanen al niet eens vaker betrapt op grootheidswaanzin en een verwrongen wereldbeeld?
Er is één scenario dat in Tesla‘s voordeel kan werken en dat is de een doorbraak in batterij-technologie. Dat willen we allemaal graag, want daar zoekt de wetenschap pas 40 jaar naar. Man, wat zal de wereld veranderen als we een medium vinden om goedkoop, snel, langdurig en veel energie in op te kunnen slaan. Die markt is groter dan olie ooit geweest is en de wereld verandert in al haar facetten.
Eén klein dingetje, die technologie bestaat nog altijd niet en we zijn niet verder dan solid state dat onder laboratorium omstandigheden met allerlei pleisters aan de gang is te houden. Al het andere is marketingpraat en mooie plaatjes. Daar kun je op inzetten en je kunt denken dat dit ook DE doorbraak voor EV gaat worden, kan, ik kocht in oktober ook 1000 stukjes Quantumscape en heb er afgelopen week 500 verkocht. Als je dan zo graag in EV wilt zitten met je centjes, dan is je winst pakken in Tesla en roteren naar dit soort bedrijven een slimmere zet dan gokken op de heerschappij van Tesla, want dat is nodig om deze koers nog verder te laten oplopen naar nog ridiculere waardes. Om met Elon af te sluiten: 2 jaar geleden had hij het bedrijf verkocht voor 60 miljard, in die 2 jaar is er niets anders gebeurt dan het halen van productie targets en het doen van nog wat meer beloftes. Wat denk je dan dat Elon zelf zijn bedrijf vandaag echt waard vindt?
Sorry van de lap tekst, fijne zondag :)
kjeld zegt
@superfunky: batteryday was het punt voor de toekomst van Tesla. Accu’s maken uit zand lokaal in de USA en zonder dure technieken. Dat komt er aan binnen enkele maanden. Dan komen er dus schone, goedkope accu’s aan. Voor mij wordt dat een waarde punt binnen Tesla. Ik zit er dik in TSLA stock blijf daar in zitten totdat de nieuwe roadster wordt uitgeleverd. We hebben nog de Semy, Cybertruck, hatchback en dan pas de roadster. Dus ik wacht lekker af. Die batterij is mijn hoogte punt voor de waardering. Het is een USP.
superfunky zegt
@kjeld: ik zou bijkopen Kjeld, tent is zwaar ondergewaardeerd als die batterij uit zand werkelijkheid wordt. Succes!
flutterby zegt
@superfunky: QuantumScape heeft niets beters aangekondigd dan Tesla op batteryday. Alleen dan wel 3 jaar later en veel onzekerder over de massaproductie.
De CEO van Volkswagen (groep) stopt het niet onder het tapijt maar scheeuwt van de daken dat ze achter Tesla aan moeten rennen of failliet gaan.
Geen enkele Nederlander koopt een elektrische auto vanwege fiscaal beleid. De fiscale stimulans van waterstof is véél meer. Echter als je koopt met je portemonnee dan is een BEV zeer aantrekkelijk en de prijzen kunnen nog enorm dalen als ze op dezelfde schaal als brandstofauto’s komen. Dat terwijl als je nu ziet dat de TCO van een BEV al lager is.
superfunky zegt
@flutterby: da’s gek, minstens 100 van mijn vrienden en bekenden (inclusief mijzelf) hebben allemaal een EV gekocht (en weer verlaten) om geen andere reden dan fiscale. Heb ik vast andere vrienden.
En van de top van VAG ken ik er een paar, daar hoor ik hele andere geluiden van. Die praten over nog 6-8 maanden achterstand, maar goed, jouw bronnen zijn vast beter ;)
En nog ff over battery-day, je hebt daar niets anders gezien dan toekomstplannen en marketing plaatjes. Je hebt waarschijnlijk gezien wat je wilde zien. Anders misschien nog maar eens terug kijken.
Dat EV met batterij techniek 3.0 een geweldige toekomst heeft, je mij niet horen ontkennen, maar zullen we ons even blijven baseren op wat is en niet op wat zou kunnen zijn? De meeste dromen …..
flutterby zegt
@superfunky: mijn bronnen zijn gewoon openbaar hoor. https://www.linkedin.com/pulse/how-we-transform-volkswagen-herbert-diess
Als je het verschil tussen een fiscaal en financieel niet snapt dan neem ik je helemaal niet meer serieus. Waterstof heeft meer stimulans en is dus fiscaal gezien een veel beter keus. Geen max op het bijtelljngsvoordeel, veel hogere MIA en ook nog VAMIL. Echter een elektrische auto is financieel veel aantrekkelijker en veel makkelijker in gebruik.
pindakoning zegt
Hadden beursmannetjes ook voorzien dat Tesla aandelen in 2020 zo zouden gaan stijgen? Niemand weet het van tevoren, maak altijd zelf je afweging. Blijft uiteraard wel leuk om over te discussiëren met elkaar
Pascal zegt
Dat bubbelstadium was volgens mij al een tijdje geleden bereikt. Elon Musk tweette al dat het aandeel te hoog stond toen deze alvorens de splitsing de 1000 dollar aantikte, nu staat het aandeel omgerekend meer dan 3x zo hoog.
Maar goed, net als bij de huizenmarkt is het met aandelen ook maar net wat de gek ervoor geeft. Dat het een bubbel is, wil nog niet zeggen dat deze gaat instorten; blijft toch gewoon een kwestie van vraag en aanbod.
pcooperworks zegt
Als je achter de kudde aanloopt, loop je door de stront.
VolvoXCseries zegt
Zoals bij elk aandeel gaat het om de aanname die aan de waardering ten grondslag ligt:
– puur als autofabrikant is de huidige waardering niet realistisch dus “te hoog”.
– als (technologie)platform is de huidige waardering echter niet alles behalve realistisch, en zou de koers eventueel verder kunnen stijgen. Dit geldt in zekere zin ook voor andere fabrikanten die ev-technisch een stormachtige ontwikkeling doormaken (zie: VAG)
Door de opname in de s&p 500 en de aankondiging hiervoor heeft het aandeel zeker ook kunnen profiteren, daar index-trackers (bijv. Index-ETFs) verplicht zijn het nieuwe aandeel in de portfolios op te nemen, en speculanten hierop hebben geanticipeerd door de aandelen vroegtijdig te kopen. Verder is de Robin-Hood/eToro-hype ook verantwoordelijk voor een stukje volatiliteit.
We zullen zien waar het naartoe gaat…
dwfc zegt
Idd . ….Verder is de Robin-Hood/eToro-hype ook verantwoordelijk voor een stukje volatiliteit.
Definitie hype :
Een hype is door veel mensen gedeelde belangstelling of bezigheid die na korte tijd voorbij is ….
Definitie duurzaam :
Ontwikkeling die voorziet in de behoefte van de huidige generatie zonder afbreuk te doen aan de mogelijkheden van de toekomstige generaties om in behoefte te voorzien
Tesla heeft dit jaar pakweg 500.000 fans.
VW en Toyota 20.000.000 fans ….
Zalige Kerst !
iphonistvongates zegt
Het wachten is op een gerespecteerde financiële analist die de wereld duidelijk maakt hoe Tesla autobouwer nu eigenlijk zijn geld verdient.
Hier is een kleine hint;
https://www.quotenet.nl/financien/investeren/a33421672/is-tesla-een-auto-of-een-emissiehandelaar/
dwfc zegt
We zullen binnen 4 dagen weten hoeveel ze er dit jaar hebben verkocht … met de EV markt die nu een ‘beetje’ competitief is geworden.
flutterby zegt
@iphonistvongates: je snapt dat op de omzet de emmissie handel minimaal is he? En waarom is er een emmissie handel als het zó eenvoudig is om winstgevend een EV te produceren. Volkswagen en FCA kopen deze rechten niet zo maar. Elke verkoop heeft een koper nodig.
iphonistvongates zegt
@flutterby:
Ik quote;
Toekomstbestendig
In het vorige kwartaal (2020) kon Tesla door die verkochte compensatierechten maar liefst 428 miljoen Dollar bijschrijven, zo’n 370 miljoen Euro. Van dit enorme bedrag bleef slechts een vierde over voor de winst. Het is bekend dat Tesla nog steeds verlies maakt op zijn auto’s, al investeert het bedrijf natuurlijk ook veel. Dit betekent dat Tesla toch zijn bedrijfsvoering in de gaten moet houden.
De verkoop van compensatierechten levert Tesla nu een hoop geld op, maar het werkt alleen op de korte termijn. Andere merken zijn druk bezig om hybrides en elektrische auto’s te ontwikkelen om zo hun gemiddelde uitstoot te verlagen. Zij willen natuurlijk zo snel mogelijk af van het betalen van een concurrent voor hun eigen tekortkomingen. Uiteindelijk zal Tesla toch zijn geld moeten gaan verdienen met zijn eigen auto’s.
5cilinder zegt
Met het huidige monetaire beleid valt er niks zinnigs over ‘overgewaardeerd’ oid te zeggen. Het nieuwe geld moet ergens heen. Zelfs de Spanjaarden lenen voor negatieve rente tegenwoordig. We zitten op onbekend terrein, de Zwitsers drukken Francs om die niet te duur te laten worden en kopen er aandelen voor. En mensen maar zeuren waarom die miljardairs zo rijk(vermogend) worden.
Variomatic zegt
@5cilinder: nieuw geld is ook niet zo dom om 1000 in plaats van 10 keer de omzet per aandeel te betalen.. Tesla is onderhand pure casinohandel die heel veel huilie huilie gaat opleveren onder domme kuddedier-beleggers die denken dat het een soort bovennatuurlijk medium is waarop geen enkele economische wet van toepassing is. Er staat toch iets van 32 mrd dollar short op Tesla momenteel? Hatsa..
peke zegt
Ik snap werkelijk niet hoe zo’n merk een dergelijke waarde kan vertegenwoordigen.
Ze hebben een beperkt aantal modellen en allen niet bijzonder hoogstaand.
2 modellen (de 3 gehad en nu helaas de s) zelf uitgebreid ervaring mee en wat een zeldzaam inferieur product.
Ik heb werkelijk nog nooit zulke slechte auto’s gehad.
En dan voor alle tesla-fielen hier, ik zal het concreet maken:
-zelfs de vloermatten blijven niet liggen
-deurgreep sneuvelen
-accu vervangen, opeens meer actieradius dan de auto terwijl die nieuw was (niemand bij tesla kan me dit uitleggen)
-van een gebruikt exemplaar krijg ik de onderhoudshistorie niet
-deurklinken sneuvelen na al eens vervangen te zijn (duur!!!!)
-boden van kofferbak (daaronder dubbele bodem) dondert elke keer naar beneden
-actieradius met koud weer dendert naar beneden als een gek
-lampje van bandenspanning leidt een eigen leven
Enzovoort enzovoort
De service bij Tesla is dramatisch, onbeschoft en onprofessioneel.
De tesla staat hier nog op de stoep, maar ook te koop. Wat een zeldzaam slecht iets.
En er door mijn werk dus meerdere aan den lijve moge ondervinden, en ik heb er over geen 1 een positief woord voor over behalve dat ze snel optrekken en lekker stil rijden.
Dus die waarde van zo’n kwalitatief slecht product is mij een raadsel.
degrotemuis zegt
De aandeelprijzen gaan niet echt over het product, maar de belofte. De vraag zal dan zijn wordt Musk met dit project een Steve Jobs of een Nina Brink.
De auto: Slechte advertentie hoor! Leest als Model S? Geen last gehad met de matten in een Model 3, inderdaad wel bij de S. Op te lossen met een setje clipjes van nog geen 2 euro, maar inderdaad jammer. En die deurgrepen zijn een zwak punt van de S en duur om te vervangen bij Tesla zelf. Zou bij kort erna opnieuw kapot gaan wel door Tesla vergoed moeten worden volgens Duitse YouTube filmpjes, zo niet zijn er specialisten die het veel goedkoper fiksen.
Die kofferbak bodem nog niet eerder gehoord, wel irritant. Net als dat lampje voor de bandenspanning.
Zelf geen eigenaar van een Tesla, alleen regelmatig mee gehad, dus geen 1e hands ervaring met de service. Maar ik wil wel geloven dat het niet super is, als zelfs een ontbrekende laadkabel 2 maanden moet duren. (Bij Model 3 van een vriend, eind vorig jaar levering, eind februari pas kabel). Dan was er nog een collega die in maart pas een mattenset kreeg, maar dat vind ik minder erg dan 2 maanden een EV rijden zonder laadkabel.
De rest vind ik eigenlijk niet echt een probleem. Meer actieradius met een nieuwe accu klinkt als winst, juist een daling in range of laadsnelheid zou ik een probleem vinden. En iedere EV vreet meer stroom in de winter, zeker met accuverwarming en zonder warmtepomp. Een EV is gewoon gevoeliger voor omstandigheden dan een ICE. Een sluitende onderhoudshistorie met bonnen zou gewoon door de verkoper bij de auto geleverd moeten worden.
peke zegt
@degrotemuis: wat als de verkoper de bonnen niet krijgt? Niemand krijgt ze
Genoemde punten inderdaad de s
Model 3 kort gehad en vond de werkelijke actieradius enorm tegenvallen en de afwerking echt bi-zat slecht. Maar die is hier helemaal uitgekauwd dus laat ik even in het midden.
De hogere actieradius is inderdaad top, maar de beste tesla monteur werd 2 weken geleden gewoon bos op me😂 Hij geloofde het niet, zijn eigen 85 performance met nieuwe accu haalde doe actieradius in de boordcomputer niet eens. Dus wat ik vertelde kon onmogelijk waar zijn. Afijn: met bewijzen op de proppen gekomen en ze snapten er bij tesla niks van. Ondanks mijn voordeel vind ik het frustrerend dat niemand me er wat over wil vertellen.
Jack zegt
Zijn gewoon nederlanders, die zijn onbeschoft.
dwfc zegt
Das de quote van vandaag ! :-)
sjeemsbond zegt
Het gaat helemaal niet om de auto. Tesla is geen eens een automotive merk, maar een technisch bedrijf. Tesla heeft een batterij technologie waar geen andere fabrikant aan kan tippen en als je ziet wat er in de wereld gaande is, overheden stimuleren elektrisch rijden. Ze zijn gewoon spekkoper en dat verklaard de beurswaarde. Gaat eenvoudig naar de 1000 dollar volgend jaar.
Variomatic zegt
@sjeemsbond: waarom zijn ze spekkoper dan?
clubbtraxx zegt
Groene cijfers? Rode en zwarte ken ik wel uit de boekhouding…
911targa zegt
@Superfunky: ik ben het eens met je argumentatie, maar een waarschuwing is op zijn plaats. Jij benadert de waarde van een aandeel economisch. Mensen als flutterby en pascal handelen irrationeel, maar ze handelen wel! De Corona crisis heeft wel duidelijk gemaakt, dat er heel veel “bijzondere” mensen rondlopen. Ook ik ga short als die weer boven de 680 komt, maar niet met alles.
superfunky zegt
@911targa: nou, daar was ‘tie 681 ;)
Dutchcarwizard zegt
Tesla zou in geval van een stevige koersdaling wel degelijk een probleem er bij krijgen. Regelmatig halen ze bij Tesla geld op middels een aandelenuitgifte. Dat brengt in zo’n geval minder op.
flutterby zegt
@Dutchcarwizard: dat doen ze omdat het zo hoog staat. Ze hebben nu met 20 miljard voldoende om 2-3 jaar operationeele kosten te dekken en hebben in tegenstelling tot de andere fabrikanten meer vermogen dan schulden. Financieel stat Tesla er extreem sterk voor.