De Tesla aandelen kelderen enorm. De laatste twee jaar is het niet zo slecht gegaan wat dat betreft.
Het gaat eventjes niet zo lekker met Tesla. De grote baas Elon Musk (die we geen coronawappie mogen noemen maar het wel is) is voornamelijk bezig om de waarde van Twitter te laten kelderen. Maar bedoeld of onbedoeld gebeurt bij Tesla het zelfde.
Wat is er aan de hand nou dat gaan we je vertellen! Pak er maar een kop koffie en een paar gevulde koeken bij, want de komende 53 seconden beloven wij je schriftelijk topentertainment!
Wat er is gebeurd: de waarde van de Tesla aandelen gaan onderuit. Jarenlang bleven deze stijgen tot ongekende hoogte. In veel gevallen vond men de waarde niet realistisch (want te hoog), maar het aandeel bleef maar stijgen. De Model 3 sloeg aan en de Model Y is ook razendpopulair. De laatste tijd is de waarde van het aandeel een beetje tanende. Sterker nog, de Tesla aandelen kelderen naar een nieuw dieptepunt. Zo laag als nu zijn de aandelen de afgelopen twee jaar niet geweest.
Tesla aandelen kelderen enorm (door wie?)
Dat komt voor een gedeelte op het conto van Elon Musk, aldus experts. Niet alleen heeft hij heel erg veel aandelen gedumpt om Twitter te kunnen kopen, het gaat er ook een beetje chaotisch aan toe. Als een digitale Robert Magube regeert hij over het sociale afvoerputje van de wereld.
Musk heeft een niet-representatieve stemming gehouden of hij moet aanblijven als CEO van Twitter. Een ruime meerderheid wilde Elon weg hebben. Hij zal vertrekken, maar pas wanneer hij een geschikte opvolger heeft gevonden. Elon Musk blijft overigens gewoon eigenaar van Twitter en hij mag zelf bepalen wie een geschikte opvolger is. Dus kijk er niet gek van op als hij voorlopig er nog wel eventjes zit.
Rente interessanter dan Tesla
De beleggers hebben echt helemaal geen zin al deze wonderlijke strapatsen van de ex van Amber Heard. Maar het zijn niet alleen de randzaken waarmee Musk zich teveel bezig houdt. De groei bij Tesla lijkt er ook een beetje uit te zijn. In de Verenigde Staten worden er al fikse kortingen gegeven op de auto’s. Voor China is Tesla van plan om minder auto’s te gaan bouwen.
Ook is het merk erg laat met de Cybertruck, die nog steeds niet leverbaar is (in tegenstelling tot de elektrische pick-ups van Rivian, Chevrolet, GMC én Ford).
Overigens doet Musk het allemaal af als onzin. Het ligt volgens hem aan de verhogingen van de rentes van de Amerikaanse Centrale Bank. Dit maakt het interessanter om rente te pakken op spaargeld in plaats van te investeren in Tesla.
Via: Nu.nl
TheMaster zegt
Debunk van Dan Dawn is redelijk bekend; https://www.youtube.com/watch?v=PfpZmv_XYBM&ab_channel=SamAlexander.
Zelfs degene in NL weten dat als je op AP rijdt en je zelf het ‘gaspedaal’ indrukt je de melding krijgt dat de auto niet zal remmen. Dus ja, dan rijdt je Tesla ook gewoon achterop degene voor je in de file.
De P/E staat mega laag. En dat voor een bedrijf waar zo megaveel groei nog in zit. Tesla Energy tot 2024 volledig uitverkocht en pas 1% van de markt is “om”. Net als EV’s, pas 5% van de markt is voorzien.
Dit is gewoon een volgende Apple of Amazon uit 2008. Ook daar gingen aandelen – 50/70%. Kijk dan eens 13 jaar later. Dat is ook 16000%+.
Maar, allemaal prima. Want eerst krijgen we begin januari nog dat overal alle Tesla afleverrecords weer zijn verbroken. Daarna financieel een mega sterk kwartaal (Q4 2022). Groei zal zeker door gaan, want ongetwijfeld zal Tesla in 2023 meer Cybertrucks afleveren dan Rivian, Chervolet, GMC en Ford bij elkaar.
ometom zegt
Goed verhaal, lekker kort ook
koeberg zegt
Nou ja kelderen.. dat klinkt ook wel dramatisch. De koers laat gewoon lucht ontsnappen en gaat richting de werkelijke waarde van het bedrijf. Lijkt me gezond. Wel jammer voor hen die dit jaar zijn ingestapt hopende op een ‘greater fool’.
flyerbunch zegt
Is de rest van de beurs dan in stijgende lijn bezig?
iphonistvongates zegt
Het China avontuur heeft TSLA niet gebracht wat men (de investeerders) wel had verwacht en dat is niet alleen COVID gerelateerd. De productie van TSLA Shanghai is inmiddels voor een 2de maal sterk verlaagd omdat de binnenlandse concurrentie merken TSLA links en rechts hebben ingehaald. TSLA Berlijn kan dit bij lange na niet compenseren. Wat mij al een paar weken opvalt is dat het aandeel Rivian bijna een parallelle downcurve laat zien aan die van TSLA. Het aandeel Ford verkeerd al een tijd in niemandsland en gaat vaker naar beneden qua prijs dan omhoog.
Wat ook niet helpt is dat er een soort lotsbestemming fusie is ontstaan (blogs & media) tussen TSLA en Twitter. Het versterkt het negatieve sentiment en dat is 95% emotie, 3% rationaliteit en 2% EJM uitingen op Twatter.
Zodra de associatie van TSLA als uitsluitend autobouwer veranderd naar een bredere typering als producent en dienstverlener zal de aandelenprijs veel minder FOMO & gelukszoekers gehalte krijgen en rond de US$90 verankeren. De accu techniek incl. alle patenten van TSLA zijn nog steeds miljarden dollars waard. Wie weet gaan ze over op het verstrekken van licenties aan andere autoproducenten die (moeten) stoppen met het ene na het andere conventionele automodel.
CYBRTRK zegt
Dat over China klopt niet. Reuters heeft twee maal een bericht met ‘bronnen’ eruit geslingerd over dat Tesla de productie in Shanghai zou verminderen door afnemende vraag. Beide keren is dit ontkracht door Tesla. De eerste keer is voor gepland onderhoud, en de tweede keer vanwege de vakantie van werknemers voor het Chinese nieuwjaar. Dus zeker niet vanwege de vraag, in november was de model Y nog de op één na best verkochte auto in China.
Jantje_555 zegt
Belachelijk artikel… Vandaag zijn ze alweer aan het stijgen
potver7 zegt
Tsja tuurlijk. de koers is al bijna weer op het niveau van een jaar geleden… not.
Feit is dat de koers van Tesla de afgelopen paar jaar behoorlijk is opgedreven door gelukszoekers. Dat daar een keer een correctie op komt is helemaal niet gek, en heeft helemaal niks te maken met wat Tesla allemaal kan, doet en wil. Beursbeleggers zijn nu eenmaal extreem-korte-termijn-denkers, waardoor de koersen van alle beursgenoteerde bedrijven fluctueert op de meest idiote nieuwsberichten.
ralfast zegt
Ik heb niks met Tesla. Ben niet dan van de westerse equivalent van Poetin. Ik hou van benzine motoren, liefst met 6 cylinders.
En toch vind ik het moeilijk te verkroppen dat er zo veel Tesla bashing ‘nieuws’ rond gaat. Dit bericht is veel beter, inclusief wat meer 360 graden beschouwingen van een aantal reaguurders er onder.