Tenminste een van de grootste aandeelhouders van Tesla, is pislink op Tesla.
Tesla kon jarenlang niet stuk op de aandelenmarkt. Haters bleven maar zeggen dat de waardering nergens op sloeg, maar de koers bleef maar stijgen. Dit tot vreugde van aandeelhouders, houders van call opties enzovoorts. De ‘shorts’ werden niet zelden uitgelachen of een korte broek opgestuurd. Fora en de bekende sites die Tesla nauw volgen staan vol met comments over dit soort taferelen.
Nou is er afgelopen jaar echter iets geks gebeurd. In feite heeft Tesla haar beste jaar ooit achter de rug, zowel qua afzet als qua omzet/winst. Echter, op de beurs ging Tesla bijna door de helft. En dat geheel los van de aandelensplit die het concern doorvoerde. De hele Nasdaq ging ook fors onderuit (29 procent), maar Tesla deed het dus nog wat slechter dan dat.
Velen zullen het zien als een gezonde correctie. Tesla is nog altijd veruit het hoogst gewaardeerde automerk/concern op de beurs, ook na het verdampen van al die waarde. Maar aandeelhouders, vooral degenen die ‘hoog zijn ingestapt’, vinden het natuurlijk wat minder leuk.
Een van deze mensen is Leo KoGuan. Wie? Nou, de derde grootste aandeelhouder van Tesla, die zelf miljarden investeerde in het bedrijf. Dat is meer dan Elon Musk zelf ooit gedaan heeft, omdat Leo later is ingestapt. De miljardair voelt echter wel de pijn, zo blijkt uit enkele tweets. Hierin roept hij Elon onder andere op om Tesla zelf aandelen te laten terugkopen van de beurs. Volgens hem is het een opportuun moment dat te doen nou de koers laag is.
Leo denkt hier dat veel ‘kleine investeerders’ Tesla aandelen duur betaald hebben en die ‘op de weg naar beneden’ goedkoop hebben ‘moeten’ verkopen om in ieder geval nog iets over te houden. Zodoende staat de koers wat hem betreft kunstmatig laag. Als Tesla nu haar eigen aandelen zou kopen, zou dat daarmee een tweeledig effect hebben. Namelijk dat de koers (meer vraag) weer wat omhoog klimt en dat Tesla deze aandelen in de toekomst (volgens Leo) ook weer voor meer geld op de markt kan brengen. Lekker profiteren van de pijn van de man op straat dus. Leo vraagt zich een dag later zelfs openlijk af of Elon Musk wel iets geeft om de arme miljardairs die aandeelhouder zijn.
Het lijkt alsof Leo toch ook een beetje de pijn voelt. Maar de investeerder blijft zelf wel positief over Tesla. Hij claimt de komende jaren nog twee miljard in Tesla te willen investeren. Als dat maar geen tranendal wordt…
kniesoor zegt
Het lijkt er vooral op, dat die ‘Leo’ een persoonlijk wedstrijdje verpissen wil houden met Musk. Benieuwd of ‘m dat gaat lukken.
William zegt
Bovenste grafiek is misleidend, de y-as begint bij 150 ipv bij nul.
z4coupe30si zegt
Omdat het over 1 jaar gaat. Een jaar geleden waren de aandelen niet 0 waard
jaapiyo zegt
Klopt op zich wel…Dat Google ook…je kan echt niemand meer vertrouwen dezer dagen. Neemt natuurlijk de procentuele teruggang echter niet weg.
Grifo65 zegt
Niets misleidend aan. Je kunt duidelijk zien dat het over een periode van 1 jaar gaat. Vlakker dat er op dit forum plaats is voor betichtende opmerkingen.
alfafever zegt
De as met de waarde begint niet op nul en dat is wel degelijk misleidend. Het is zelfs een vorm van misleiding die in de media vaak bewust wordt toegepast. Het probleem is dat wanneer je alleen even vluchtig naar de grafiek kijken en je dus niet de assen leest, de daling (in dit geval) veel rigoureuze lijkt dan dat hij werkelijk is. De waarde lijkt hier wel naar bijna nul te zijn gaan, terwijl in werkelijkheid hij nog op 50% van het hoogste punt staat.
Flutterbear zegt
De hele markt is down. Beter houd Tesla een forse pot met dollars achter de hand nu de financiële wereld, wereldwijd, in de brand staat. De aandeelprijs kan nog fors lager. Hierin in Tesla niet uniek, alle bedrijven zowel publiek als privaat hebben hier last van.
arta zegt
Het blijft een gok. Zeker met een aandeel als Tesla en Musk aan het stuur.
Veel geld op één aandeel zetten is riskant en de koers is heel erg afhankelijk van sentiment.
mashell zegt
Het sentiment is juist negatief omdat het nu een Tesla is zonder Musk aan het stuur. Die Musk heeft voor teveel geld (eigen woorden) Twitter gekocht en is daar een nogal rigoureuze schoonmaak begonnen waardoor het lijkt alsof de man geen tijd meer heeft voor Tesla, Space X, hyperloop of zijn negen kinderen.
rogerzz zegt
Een waardering als bij Tesla is waarschijnlijk vooral gebaseerd op de toekomst, dus omzetgroei + margeverbetering, veel geactiveerde softwarekosten dus die toekomstige cashflows zitten vooral in een glazen bol. Minder groei, minder winst, aandeel door de helft is een correctie gebaseerd op de huidige winstgevendheid. Zo werkt de wereld.
Aandelen terugkopen op een gunstig moment met voorkennis is niet heel slim/sjiek, en aandeelhouders zouden in theorie liever het geld wat beschikbaar is geïnvesteerd zien worden dan dat er eigen aandelen van worden ingekocht. Als je heel veel geld over hebt (denk ik niet bij Tesla) – dan ga je als last resort mogelijk eigen aandelen inkopen – maar dat wordt vaak gezien als the easy way out, had dat geld geen groter rendement gehad als er zinvol mee was/wordt geïnvesteerd?
autorijdert zegt
Hoe kom je erbij dat Tesla geen eigen geld zou hebben?
Je geeft ook nog aan dat je dat “denkt” in plaats van op te zoeken wat de feiten zijn.
Tesla heeft meer dan 20 miljard op de bank en heeft vrijwel geen schulden.
En daarnaast kunnen ze niet voldoen aan de vraag terwijl ze de hoogste marges hebben in de auto industrie.
Geld is echt niet het probleem.
tortuga zegt
Die Leo is niet op de hoogte dat Elon niet om geld geeft. Of die Leo is een alias van Elon om een aandeel bom te laten ontstaan…
Grifo65 zegt
Heerlijk bericht. Petrolheads forever!
flyerbunch zegt
Spelen op de beurs is risico nemen en dat doe je normaal enkel met geld waarvan je weet dat je het kunt missen..
Gulli zegt
Boo-friggety-hoo. Kleine aandeelhouders die hopen een beetje winst te maken met aandelen hebben gewoon pech. Je wil gratis geld en dat is niet gelukt, jammer dan. Is ook onderdeel van het spel. Grote aandeelhouders die dik instappen (en dat niet doen omdat ze de wereld zo groen mogelijk willen maar vooral hun eigen bankrekening) en vervolgens zoutig worden omdat het bedrijf niet doet wat ze willen gaan vervolgens proberen de koers publiekelijk te wijzigen? Heb je daar geen aandeelhoudersvergaderingen voor? Je bent toch zo belangrijk met al je geld? Gedraag je dan ook zo.
cossiekiller zegt
The market is not normal Leo? The market WAS not normal.
goodvibrations zegt
Tesla mist een beetje de vernieuwing die ze hadden in het begin.. zat een hoog hype gehalte in. En iedereen die er kritisch over was was “dom” en begreep er niets van. Naja blijkbaar krabben een aantal van die Tesla fanaten ook achter hun oren nu Musk zelf ook veel aandelen weg heeft gedaan.. Als je in Tesla zou willen investeren is het niet zo’n slecht moment meer.. meeste lucht is er wel uit en de productie aantallen zijn ook goed..
coupedriver zegt
Meeste lucht is er wel uit?! Nog altijd meer waard dan Toyota, VW, GM, Ford samen…. Als het op 10% van de huidige waarde staat is het nog ruim gewaardeerd.