
Vermogensverlies in je Mercedes-AMG. Dat wil je niet!
Allemaal leuk en aardig die combinatie elektromotoren, een batterij en een dikke verbrandingsmotor. Maar dan moet het wel goed samenwerken. Dat is even niet het geval bij een aantal modellen van Mercedes-AMG.
In de Verenigde Staten is een terugroepactie in het leven geroepen, aldus een rapport van de NHTSA.. Een aantal AMG’s hebben een probleem met de software. Dit kan resulteren in vermogensverlies. Geen ideale situatie als je net een stoplichtsprintje doet met een Tesla. De terugroepactie is van toepassing op een aantal plug-in hybride modellen.
Mercedes-AMG terugroepactie modellen
Stekker-AMG’s met modeljaar 2023 tot en met 2025 vormen een onderdeel van de recall. Het gaat hier om de volgende modellen:
- S 63 E Performance
- AMG GT 63 S E Performance 4-Door Coupé
- AMG GT 63 S E Performance
- SL 63 S E Performance
- GLC 63 S E Performance (SUV en Coupé)
In totaal maken 2.943 auto’s in de Verenigde Staten deel uit van de terugroepactie. Het ‘voordeel’ van een software probleem is dat het qua arbeid eenvoudig is op te lossen. Er hoeft geen monteur je halve motor eruit te halen. In plaats daarvan moet een developer een update in elkaar flansen en deze moet geïnstalleerd worden op je laptop, eh, Mercedes-AMG.
Eind 2024 kreeg Mercedes-AMG het probleem inzichtelijk. Er kwamen meldingen van auto’s die niet wilden starten. Nader onderzoek leverde op dat er inderdaad een terugroepactie voor een aantal Mercedes-AMG modellen moet komen.
De plug-in hybride Mercedes-AMG modellen zijn de krachtigste ooit, maar ook de meest complexe. Het is niet langer een turbomotor met lekker veel cilinders die het werk alleen moet doen. De motor moet opeens samenwerken met een accu + elektromotor en de praktijk leert nu dat dit niet altijd even lekker gaat. Het goede nieuws is dat ze bij AMG in elk geval weten wat er speelt en dat er een recall volgt.
Vanaf 29 april krijgen getroffen AMG-rijders bericht van het merk in de Verenigde Staten.
Het nadeel van software update is dat het soms ook rustig 3 dagen aan de kabel moet staan om te updaten…(aldus mijn Mercedes dealer)
En waarschijnlink gewoon elk uur betalen. Ondanks dat er geen monteur bij staat. Ik heb eens een auto gebracht naar de stealer voor uitlezen storing. Laptopje op OBD poortje aansluiten. Monteur gaat ondertussen van andere auto op de brug 2 banden vervangen. 20 minuten later komt ie bij de laptop terug en wist ie een paar foutcodes. Om de auto daarna nog even een kwartier te laten staan. Rekening bij de balie: 128 euro. Ik heb vriendelijk geweigerd. Toen kon er ineens 70 euro van af.
Als er heel veel data over een lage snelheid CAN bus moet dan duurt dat inderdaad lang, heel lang,
Bij mij bij een EQS ook. In afgelopen periode zijn er 11 (!) teruggroepacties geweest, die soms echt dagen duren. Dit voelt echt als non-stop naar de dealer. Ondanks dat het een simpele software update is, die gewoon 24+ uur duurt (!).
Wat een verschil met de Tesla’s. Die hebben in afgelopen jaren al tientallen software updates gehad. Het enige werk wat je hieraan hebt, is de release notes in de auto “wegklikken”, wat 1 seconde werk is.
Ondanks dat het wellicht lijkt alsof andere EV’s software updates kunnen krijgen, zijn dit inhoudelijk geen echte updates wat de volledige software kan aanpassen. Dus moet je alsnog terug naar de dealer. Moet je je voorstellen dat je voor elke IOS/Andriod naar een telefoonwinkel zou moeten om dit te laten installeren. Zo erg lopen de traditionele automerken achter de feiten aan.
Tesla heeft en enkele computer met meerdere partities en een directe internetverbinding. De traditionele fabrikanten hebben gedistribueerde ECU’s waarvan het idee was dat ze goed zijn als ze vrijgegeven zijn voor productie en er geen updates nodig zijn. En toen kwam Tesla met hun single computer, agile werkwijze en vele updates. Daar raakten de fabrikanten in paniek, gingen ook Agile, snellere releases maar minder kwaliteit, dus meer bugs, meer bugfixes, meer updates voor ECU’s die niet voor veel updates gemaakt zijn. Voor je het weet staat je wagen dagen aan de tester om updates te installeren. Agile software ontwikkelen kan je alleen doen als je ook snel updates kunt uitrollen. Dus de Over the Air updates feilloos werkend hebt. Zover zijn alleen Tesla en de startups.
Ik ben benieuwd wat de staat van deze auto’s zal zijn over 10/15 jaar. Veel te ingewikkelde en dure techniek om tegen die tijd als occasion te rijden zonder garantie.
Kijk ook eens op YT “Motoren Zimmer”. Daar spelen zich heel wat kostbare drama’s af met MB motoren.