Een enorme terugroepactie voor Tesla dreigt: er moeten 1.850.000 auto’s aangepakt worden vanwege een hilarisch foutje.
Het is een merk dat gemoederen goed bezig houdt: Tesla. De Amerikaanse bouwer van elektrische auto’s is op het gebeid van software en aandrijflijnen superieur ten opzichte van de concurrentie.
Nadeel: de auto’s eromheen zijn niet altijd even denderend. De interieurkwaliteit is erg matig en de afwerking is niet denderend. Over het algemeen zijn Tesla’s erg betrouwbaar als in: ze doen het altijd. Er is dus niets chronisch mis met die auto’s.
Sluiting van frunk functioneert niet
Wat is er vandaag aan de hand met de Tesla’s? Nou, het gaat in dit geval om de voorklep van de frunk. Voor wie niet weet wat een frunk is, dat is kofferbak aan de voorzijde (front trunk). Een elektromotor is veel compacter dan een verbrandingsmotor en zit veelal geplaatst op de as. Er is dus vaak ruimte voor een bagageruimte en bij Tesla zijn ze altijd serieus groot.
Maar wat is het probleem dan? Nou, de sluiting is niet helemaal in orde. Of wacht, de software van de sluiting. Het gaat om sluitingen die in China gemaakt zijn voor de Model S, 3, X en Y. Die communiceert niet lekker met de software van de auto of deze wel of niet goed gesloten is. Het kan dus gebeuren dat je iets in de frunk hebt gedaan en de klep niet goed gesloten hebt. Vervolgens ga je dan rijden en zal de auto je niet informeren voor het dreigende gevaar dat de voorklep niet dicht zit.
Terugroepactie Tesla: 1.850.000 auto’s
Nu is dit een klein issue. Dermate klein dat je je afvraagt: waarom schrijven wij er een artikel over? Nou, ten eerste omdat jullie massaal erop klikken. Ten tweede, vanwege de omvang van het probleem. Het betreft namelijk 1.850.000 auto’s die met dit probleem zitten! Dat is bijna 2 miljoen. Het geeft ook aan hoe groot Tesla is geworden in korte tijd. Ter referentie: vorig jaar verkocht Tesla dik 1,8 miljoen auto’s wereldwijd.
Tesla moet uiteraard het issue wel verhelpen. Gelukkig doen ze dat ook. Sterker nog, Tesla doet dat beter als welk ander merk dan ook. Want zoals gezegd heeft Tesla ook een voorsprongetje op het gebeid van software. Het issue met alle 1.850.000 getroffen Tesla’s zal middels een ‘over the air’-update keihard worden aangepakt. Dus even een nachtje slapen, update installeren en je auto is weer gefixt.
Via: Carscoops
kniesoor zegt
Ooooo, dus eigenlijk een stolm in een gras watel.
ouwedibbes83 zegt
Een terugroep actie waarbij de auto niet terug hoeft. Logisch. Een softwarebug die ze met een update verhelpen.
mashell zegt
Hoezo is de reden hilarisch? Hilarisch zijn als het scheetkussen effect permanent aan zou staan en het niet door de gebruiker uitgeschakeld kan worden.
jaso013 zegt
Precies. Het is goed dat er dit soort acties zijn. Die frunk zal maar met 130 kmph openspringen….
awesome zegt
Reden ze maar eens 130…
gibb zegt
Inderdaad.. moeilijk om onder de 130 te blijven.
cdlop01 zegt
Beetje flauw om de afwerking van Tesla op de hak te nemen, inmiddels is daar van de in Nederland geleverde Tesla’s heel weinig mis mee. Materiaalgebruik en afwerking is dik in orde…..vind het, heb zelf geen Tesla, maar in ons zakelijke wagenpark wel, beter voor elkaar dan de Etron van Audi…… .
superuniti zegt
Hi-la-risch…
Eduardo Cuvelier zegt
Tesla Customer Cars Complete Curious Callback – Score :
– Gregory Porter : ‘Wisdom’
– https://www.youtube.com/watch?v=1GrOp_E3-68
Trojan zegt
Als dit bij Volkswagen was gebeurd mag je een afspraak maken bij de dealer voor over 3 weken, moet je je auto achterlaten, krijg je geen leenauto mee en als je 1 dag buiten de garantie valt een gepeperde rekening met de groetjes van de familie Pon.
b00st zegt
Vervolgens wordt na het maken van de afspraak deze nog 3x verzet want er zijn wat techniekers ziek, verkeerd ingeboekt, … en je moet hem ook ’s morgens om 8u komen afzetten. Eventueel kan je wel een leenfiets krijgen (no kidding, bij BMW dealer meegemaakt).
lexusfan63 zegt
22 jaar oude lexus. Voor een apk of beurtje maakt niet uit. Altijd een frisse leenauto mee van hetzelfde kaliber. Top merk en top service.
grrrrrene zegt
Dat zul je niet als reactie op het artikel posten, gok ik? Ik vind nml dat Tesla dit heel netjes oplost. Hier ook een Lexus-fan trouwens, jammer dat ze geen station wagons maken.
Anyway, ik snap de titel in relatie tot het artikel niet. Wat is er hilarisch? En hoe kun je spreken van een terugroepactie als de auto letterlijk niet terug hoeft? Jullie zijn in ieder geval eerlijk over de clickbait titel.
verdebosco zegt
Tesla met roverhoofdman Elon. Ik wil er niet in gezien. Die man heeft overal schij… lak aan.
gibb zegt
Laat me raden: Jij rijdt liever in een Duitse wagen waarvan het management in de gevangenis een straf uitzit?
drdre1 zegt
Nouja, wel hilarisch dat je software nodig hebt voor deze functie. Dit zou ook elektromechanisch kunnen werken lijkt me, maar ja… op deze manier kan ’t kennelijk wel veilig en snel worden opgelost.
smokin zegt
Het is altijd maar afwachten wat ze nog meer over dat lijntje meesturen.
mashell zegt
Het werkt natuurlijk ook gewoon elektromechanisch. Maar als de klep niet gesloten is moet de bestuurder daar wel over geïnformeerd worden en daar lijkt volgens het artikel het probleem te zitten.
grrrrrene zegt
Alles is tegenwoordig software. Het is gewoon de communicatie die niet klopt. In mijn Saab had de vorige eigenaar een verkeerd merk bobine ingebouwd. Die communiceerde verkeerd met de computer, waardoor het leek alsof er veel veel misfires waren bij een cilinder. Moet je maar net weten, maar de Saab specialist wist het gelukkig. Ook daar feitelijk niks fysiek mis, “gewoon” een software probleempje, maar wel irritant. Alleen hebben Saabs geen over the air updates om dit soort shit te fixen :P
eaudi zegt
Eigenlijk het enige dat ik mis nu ik niet meer electrisch rijd: de frunk. Wat een prachtige uitvinding is dát. Los van het praktische, geeft het ook wat ‘911’ gevoel: bergruimte voor in plaats van achter.
mvdbosch zegt
Wat een clickbait. Als porsche volgende week een software update heeft maken jullie dan ook zo’n mooi stukje?