Porsche laat zich van zijn meest Italiaanse kant zien en initieert een terugroepactie voor de 911 (991) GT3. Dit nadat er in korte tijd meerdere vuurincidenten zijn geweest.
Alle exemplaren van de in april vorig jaar onthulde 911 GT3, uitgerust met een 3.8-liter zescilinder boxermotor die 475 pk bij 8.250 tpm levert, mogen terug naar de dealer. Het GT3-brandje in Zwitserland was blijkbaar geen reden om wijzigingen aan te brengen. Er waren al eerder incidenten met de GT3 geweest, zo blijkt nu, en gezamenlijk waren deze incidenten dus aanleiding voor wijzigingen. Wij vernamen eerder dat er al 5 vuurslachtoffers zijn gevallen.
785 exemplaren
Wereldwijd gaat het om 785 GT3’s die even terug naar de dealer moeten. Voor Nederland valt de schade mee, hier staan er tot dusver 6 op kenteken De reden van de ontbranding zou in het motorcompartiment gezocht moeten worden (ja, logisch), zodra er meer bekend is lees je het hier. Porsche roept eigenaren op niet meer met de GT3 te rijden, de auto’s zullen worden opgehaald.
Foto: 911 GT3 brand tot de grond af in het Zwitserse Gossau
Met dank aan oa Hoebb voor de tip!
gregorius zegt
FWP heet dat.
645ci zegt
5 op de 590 zijn afgefikt, dat is minder dan 1 procent. Dus de kans dat een van die zes Nederlandse auto’s gaat Weberen is vrij klein. Een beetje man waagt de gok gewoon. :)
agera zegt
@645ci: Het gaat niet alleen daarom, Porsche heeft een naam hoog te houden en daar mag de kleinste smet niet opkomen. Als bedrijf kun je je niet permitteren om zulke slordigheden te maken en wie zegt dat die anderen niet zullen affikken. Die risico kun en mag je niet nemen. Ik bedoel Porsche heeft al een behoorlijke klap gekregen doordat de auto waar Paul Walker inzat die brandde ook een Porsche was.
645ci zegt
@agera: Porsche is een label van de VW groep wat vooral SUV’s verkoopt. Dat is een grotere smet op de naam dan een afgebrande 911 ooit kan worden.
ferry832 zegt
@645ci: Haha, dat is inderdaad waar.
Ik denk als Porsche vraagt niet meer te rijden en je doet het toch dan zal er geen garantie zijn.
ej20g zegt
@645ci: je weet dat de Cayenne de reddende engel van Porsche geweest is, toch? Ik denk dat ze zonder SUV’s niet zouden kunnen overleven. Of misschien nu wel omdat ze onder Volkswagen vallen (bah overigens), maar toen (nog) niet.
645ci zegt
@ej20g: Porsche heeft het niet gered, omdat ze voor het grootste deel eigendom zijn van VW. Net zoals Saab al stuk was -voor- het over werd genomen door GM, is dat hier ook het geval.
Ik besef dat auto’s met de merknaam Porsche nog steeds verkocht worden, maar de heritage van het merk Porsche wordt verkwanseld door SUV’s te verkopen.
Soms is euthenasie beter dan het alternatief. Ferrari is eigendom van de Fiat groep en krijgt wel de kans als merk te blijven bestaan; ze verkopen geen drol en maken toch winst. Dat is autoliefde. Een SUV verkopen met de naam Porsche is marketing.
Het is trouwens niet eens kritiek; als de eigenaren/aandeelhouders dit willen, wie ben ik dan om het ermee oneens te zijn?
SimonMc zegt
@agera: Je weet dat ondertussen de oorzaak bekend was bij Paul Walker, en dat 0% te wijten was aan de auto?
rufctr01 zegt
Een supermooie auto!
fisto zegt
Ik wil geen azijnpisser zijn, maar deze zin raakt echt kant noch wal:
“Het GT3-brandje in Zwitserland eerder deze maand was blijkbaar reden genoeg om wijzigingen aan te brengen, want er zijn eerder incidenten met de GT3 geweest, zo blijkt nu.”
Het GT3 brandje in Zwitserland was dus GEEN reden genoeg om wijzigingen aan te brengen. Er waren immers al eerder incidenten geweest, blijkt nu, en gezamenlijk waren deze incidenten dus aanleiding voor wijzigingen.
On topic: Mijn favoriete auto van dit moment, jammer dat deze terugroepactie nodig is.
JamesBond007 zegt
@fisto: Ah bedenk maar zo: op deze manier heb je minder brandgevaar voor in de toekomst. Shit happens.
autoblogger zegt
@fisto: thanks, we hebben de zin wat aangepast!
redbeams zegt
Na de hot hatch nu de hot coupe…dus vag weg ermee
hdla zegt
Zo, dan kan nu voortaan bij elk Porsche artikel een afbeelding van een brandende Porsche geplaatst worden. O wacht, het is natuurlijk Duits, VAG en kwaliteit…..
ej20g zegt
@hdla: ik zou zeggen: Porsche is kwaliteit, zowel technisch als qua interieurs. Volkswagen en aanverwanten staan toch een heel wat trapjes lager. Porsche past niet voor niets alle onderdelen die ze met Audi delen aan om ze te verbeteren. Just sayin’.
stamp zegt
@ej20g: Dat geloof ik niet. Maar boeit ook niet. Zolang men hier denkt dat sinds Porsche géén Porsche meer is, omdat Volkswagen een financieel aandeel heeft,.. heeft niet helemaal begrepen waarmee Porsche ooit begon. Oh wacht. GM dat Saab overneemt is toch wel iets compleet anders. Of Fiat Ferrari,.. alhoewel Fiat en Ferrari misschien wel dichter tegen elkaar liggen dan GM en Saab.