
Er is een Europese terugroepactie op touw gezet door BMW. Wat gaan Nederlandse BMW-rijders hiervan merken?
De terugroepactie die groen licht heeft gekregen vanuit het hoofdkantoor heeft betrekking op dieselauto’s van het merk. Naar aanleiding van een eigen onderzoek van BMW is geconcludeerd dat een storing in de uitlaatgasrecirculatie (EGR) module kan leiden tot een eventuele brand. In Zuid-Korea zijn al diverse BMW’s in de fik gevlogen door het euvel. BMW zegt er zelf het volgende over:
Een deel van deze EGR-module is de EGR-koeler. In sommige gevallen kunnen kleine hoeveelheden van het glycol-koelmiddel ontsnappen en zich opbouwen in de EGR-module. In combinatie met koolstof- en oliesedimenten kan deze afzetting brandbaar worden. Dankzij de hoge temperaturen van de uitlaatgassen in dit onderdeel kunnen deze afzettingen ontbranden. In zeldzame gevallen kan dit leiden tot het smelten van het inlaatspruitstuk en in extreme gevallen kan brand ontstaan.
Er worden in totaal 324.000 auto’s teruggeroepen vanwege mogelijk brandgevaar. Alleen al in Duitsland gaat het om 96.300 auto’s, aldus de Frankfurter Allgemeine Zeitung. Met een terugroepactie wil BMW de EGR-module controleren op mogelijke defecte componenten. De BMW 3-serie, 4-serie, 5-serie, 6-serie, 7-serie, X3, X4, X5 en X6 met een vier- en zescilinder dieselmotor komen in aanmerking voor de actie. Met de viercilinder gaat om auto’s geproduceerd tussen april 2015 en september 2016. Bij de zescilinder gaat het om auto’s geproduceerd tussen juli 2012 en juni 2015.
Tegenover Autoblog.nl laat BMW weten dat in Nederland 6.764 auto’s zullen worden teruggeroepen. Klanten die in aanmerking komen krijgen binnenkort bericht van de dealer. Bij de dealer of BMW-servicepunt zal vervolgens worden gekeken naar de status van de betreffende EGR-module.
Een diesel heet toch niet voor niets een zelfontbrander…
@aikon1694: Brandt Meteen Weg
Netjes opgelost zoals een goed autobouwer betaamd.
Hmmm. Mijn toenmalige gloednieuwe 530d is compleet afgebrand voor de deur. Zou interessant om te weten of dit er iets mee te maken had.
@tsteg: Als die Fünfer gloednieuw was lijkt het me sterk dat er kleine hoeveelheden van het glycol-koelmiddel ontsnapt zijn en zich heeft opgebouwd in de EGR-module in zo’n korte tijd.
@autojunkiexl: ok. Gloednieuw was die bij afhaling. Vatte vlam voor de deur na circa 2 maanden. 6500 km.
@tsteg: en officieel staat er in het Dekra rapport dat die waarschijnlijk aangestoken is door een brandend voorwerp onder de auto, maar na het lezen van zo een bericht word ik toch wel nieuwsgierig.
@tsteg: Snap ik. Denk helaas dat je nooit achter de echte waarheid komt.
@autojunkiexl: de echte waarheid? Wat is dat voor rare complot denkersterm? De waarheid kent geen helemaal bijvoeglijk naamwoorden.
@tsteg heeft een Dekra rapport met een plausibele verklaring. Misschien klopt die, misschien niet maar relevant is dat niet en nu de BMW importeur gaan bevragen hierover heeft ook geen zin. Dat geeft ook geen antwoorden maar slechts onrust.
@mashell: Volgens het Dekra rapport is de waarheid dat er “een brandend voorwerp” onder de auto de reden van de brand was. Maar wie zegt dat dit echt zo is…. De “echte” waarheid zou zomaar iets anders kunnen zijn. En zo bedoelde ik hem. En of er dan wel, of geen bijvoeglijk naamwoord voor kan volgens de officiële Nederlandse taal, dat interesseert me niet.
@mashell: en het is gewoon door de verzekering opgelost, dus het is echt alleen nieuwsgierigheid van mijn kant.
Alles is verder keurig opgelost door zowel BMW als ook de verzekering.
@tsteg: zonde!
wat egr
Speltip 5: zet m voorlopig niet binnen, beter 25m van je huis
En mensen maar bang dat elektrische auto’s zomaar in de fik vliegen :’)
Dus waarschijnlijk ook de Mini SD 2.0 diesel?
Lap, ik hang er aan. Ik kijk uit naar de brief. :-)
Hahaaaaa sukkels! Rij ik al die dikke diesels lachend voorbij in m’n premium BMW driecilindertje.
Oud nieuws, BMW is al jaren bezig met terugroepacties. Even dealer bellen met laatste 7 van je chassisnr en ze kunnen het controleren voor je!
netjes van bmw? als ik het zo lees gaan ze controleren of de egr op dit moment goed functioneert. zo ja : de mazzel en alsnog hopen dat je beemer niet alsnog in de fik vliegt door dit probleem…. volgend jaar ofzo…,
@krissie: Wat moeten ze dan doen volgens jou?
@berlinetta: updaten dmv nieuw ontwikkelde onderdelen, of modificatie zodat het niet meer kan falen?
Ben benieuwd of dit ook een oorzaak zou kunnen zijn voor de spontane ontbranding van mijn 535d vorig jaar.. (E60 LCI). Nooit onderzocht door verzekeraar of dealer, want garantie-termijn was voorbij…