Zoals Michiel al schreef in zijn column; Nederlands autodesign begint weer zichtbaar te worden op de wereldkaart. Reden te meer om wat extra aandacht te besteden aan nieuwe initiatieven. Eentje daarvan is het project om een hedendaagse low budget race-versie van de Volvo Katterug te realiseren.
Het project is een initiatief van de bekende autocoureur Huub Vermeulen, tevens voorzitter van de stichting DNRT. Met behulp van de Hogeschool Rotterdam heeft hij partners gezocht, zoals een garagebedrijf en ontwerpbureau Ceemo Design, waarbij studenten onder toezicht konden werken aan de diverse onderdelen. Tijdens de komende Autorai zal de nieuwe “Katterug” te bewonderen zijn, waarschijnlijk in complete vorm.
Men is op dit moment druk bezig met het chassis en de body. Er wordt daarvoor een BMW onderstel gebruikt. De motor komt van Audi en heeft een vermogen van 130 pk. Volgens Huub zal de auto een topsnelheid krijgen van minimaal 200 km/u.
We vroegen ons af of er met die bolle achterkant wel genoeg downforce op de achteras komt. Met een vermogen van 130 pk, een gewicht van 800 kilo en de motor achterin moet dit volgens de makers geen probleem zijn. Daarnaast wil men het design in ere houden.
De auto is zeker geen one-off en moet nog dit jaar in productie gaan. Er zijn plannen om reeds in 2008 een aparte klasse voor deze nieuwe pv544 te starten. De auto moet een goedkoop prijskaartje krijgen zodat het voor beginnende autocoureurs een interessante optie is. Het tijdloze design zal zorgen voor een lange houdbaarheid van de nieuwe klasse.
Ik heb vandaag even met Huub mogen praten en het is duidelijk dat er erg veel passie achter dit project zit. Ik ben dan ook overtuigd dat we hier nog veel meer van gaan horen!
Dude zegt
vet model zeg, vooral die wielen zijn mooi gedaan. En het is natuurlijk een mooie car:P
Klaas zegt
Ziet er wel leuk uit, voor een auto die betaalbaar zou moeten zijn.
Nou ben ik wel benieuwd wat ‘betaalbaar’ inhoudt…
Fuego zegt
Adembenemend…
Pjotr zegt
Gaat Volvo niet met een rechtszaakje zwaaien?
Ik zou zelf als fabrikant niet zo blij zijn met dit soort alternatieven. Leuk als het goed gaat, maar als het misgaat (op managementvlak of nog erger ongelukken) heb je een bak antireclame waar je u tegen zegt…
Aan de andere kant: je had ook die raceklasse met nep-Kevers, dus het is mogelijk…
Jellert zegt
Kudos voor het initiatief maar dat ontwerp is toch zo niet mooi.
Barend zegt
Op zich is het wel heel slim om met een klassiek ontwerp te gaan racen. Dan hoef je niet iedere 3 jaar bij de modelwissel een nieuwe mal te laten bouwen en alle wagens van een nieuwe body te voorzien. En het ziet er natuurlijk leuker uit. Echte rondingen zien we tegenwoordig toch minder in wagens, zeker rond de spatborden is het allemaal bauhaus strak.
sjaak lombok zegt
koel, waar kan ik me inschrijven?!?
owja, kost dat geintje trouwens;)
Meo zegt
Ik ben heel benieuwd wat we hier nog meer van gaan horen. Ik vindt het altijd wel gaaf, mensen met nieuwe ideeën, met grote wilskracht om het allemaal echt te laten gebeuren.
SUV FREAK zegt
zit er wel lache uit maar voor te race is die zkkr goed
alleen die voor kant die is minder
Florijn zegt
vet hoor ziet er erg mooi uit
Ejay zegt
Mooi, is één van de mooiste oude volvo modellen. Benieuwd naar de motor.
Niels zegt
Ik heb een tijd geleden een prototype zien staan.. met audi motor en bmw ophanging.. dat zag er echt heel strak uit. Misschien krijg ik mijn schoonvader (bezitter van een pv544 rally uitvoering) nog wel zo gek voor zo’n avontuur :-)
mike zegt
zo’n model hebben we al uit de jaren 50 en toen zag het er niet uit en nu al helemaal niet, nederlandse ontwerpers kunnen veel beter dan dit, groetjes
Alwood zegt
heel gaaf :D ik ben alleen nog een beetje meer fan van de amazone B20 :P en ja! ik was al overtuigd dat ik naar de rai moest! en nu dit ook nog :) ik moet een flinke geheugenkaart meenemen in ieder geval ;)
gerrit zegt
HEt is een begin…
Dit ziet er honderd keer beter uit als een C30
wat een katten bak is dat zeg
Wouter zegt
Ik vind de katterug van mn pa mooier!
Wouter zegt
@Gerrit, wat is er nou weer mis met een C30 super mooie wagen man!
Sander zegt
Ziet er toch niet uit dit….
niels zegt
@wouter, die van ome tom is idd mooier.. dit lijkt nergens op!
stefano zegt
het is wel een leuk ontwerp maar dit word toch nooit wat.. dat weet iedereen
autoblogger zegt
@stefano: wat is dat nu weer voor een nutteloze bijdrage? Waarom wordt het niks?
vØlvØ frǽk zegt
Dit is precies zoals een goedkope race klasse moet zijn:
– lichte auto
– goed onderstel
– en genoeg vermogen (in verhouding tot het gewicht)
en tis ook nog een Volvo :)
wat wil ik nog meer?!?!
ik ben zeker benieuwd naar de verdere info…
alleen vind ik het orginele model toch mooier, ik mis het chroom op deze :(
maar dat is natuurlijk veel te zwaar bij een race wagen ….
Kevski-Style zegt
Tja, toch zie ik zo al een heel aantal dingen die de auto niet bepaald goedkoper gaan maken. Ik schat dat dit duurder uit gaat komen als de gemiddelde cupauto. Wil je echt goedkoop racen dan kan je het beste aan de “360 geen modena cup” meedoen. Dit klinkt meer als een project: Ik vind de auto zo mooi dus we maken er een raceklasse voor. om vervolgens tot de ontdekking te komen dat er vanuit de klassiekerraces geen interesse voor is omdat het geen klassiekers meer zijn, en vanuit de racerij ook niet, omdat het niet modern genoeg is te duur. Maar goed, ik kan het ook mis hebben. ben op zich wel benieuwd in wat meer achtergrond info….
CSL zegt
Wat willen ze hiermee bereiken?
Ed Roelandt zegt
Te gek model ik heb zelf een katterug 1962 stel hem graag ter beschikking
voor een metamorphose
Nitrous zegt
Leuke Kap voor mijn 1 op 6 FG evo RC auto…
die wielen heb ik ook op mijn auto zitten…
haha… alleen gaan die bandjes bij mij een dagje mee op straat…
Vincent#1 zegt
Tja, ziet er grappig uit hoor.
Maar ik vind het eerlijk gezegt een beetje een low budget hotrod.
Mij zul je er niet in zien, doe mij maar iets moderners.
Henk zegt
kostie?
Klassiekerrally zegt
@ Kevski Style: dat gevoel heb ik er ook een beetje bij.
Het is een beetje vleesch noch visch. Gelukkig zit er blijkbaar iemand (of een groep iemanden) met passie achter, dat is wel een van de voorwaarden voor succes.
Ik ben benieuwd, maar verwacht er eerlijk gezegd op langere termijn niet veel van…
Arjan zegt
Mooie kar, maar kan in mijn ogen niet tippen aan één van de mooiste oldtimers allertijden.
Bernadette zegt
De vorm is totaal niet aerodynamisch, maar uit een tijd dat men nog rustig genietend reed.
En racen is zeer binnenkort alleen nog voor milieudummies.
donaldduck zegt
Weer een nieuwe raceklasse om het huidige enorme aanbod van klasses. Te verwateren.
rene zegt
kijk veel negatieve reaktie,s
in amerika bouwen ze toch ook auto,s om tot hotrod of customcar
dus oude auto,s in een nieuw jasje met de modernste techenogie
en dus blijf je wel het oude model zien wat het is
Klassiekerrally zegt
@ rene:
Amerika is iets groter > meer deelnemers > meer circuits etcetera…
Of wordt dit een Europese klasse?
Citrofiel zegt
Het is iig een heel leuk initiatief, en het ziet er nog leuk uit ook! Maar zoals Kevski Style en Klassiekerrally al zeiden weet ik het nog zo net niet of het wat gaat worden…
michiel zegt
TOP TOP TOP
Niels zegt
De lol van de proto die ik gezien heb is een laag gewicht, sterke motor, betaalbare onderdelen dus een hoge snelheid voor de investering. Zo moet je deze klasse dan ook begrijpen denk ik: lekker snel, spannend en opvallend. Daar is best markt voor.
Kevski-Style zegt
@ Niels: Ja, maar uiteindelijk zul je de auto wel als kant en klaar pakket kunnen kopen. daardoor wordt het alweer een stuk duurder. De exploitant verdient er meer op, dat wel, omdat de onderdelen op de gemiddelde sloop wel te vinden zullen zijn. Maar bij snel, spannend en opvallend denk ik toch eerder aan DSC/Belcar.
@ Bernadette: Uiteindelijk denk ik dat de volvo niet veel onder doet voor een gemiddelde auto wat betreft de stroomlijn eerlijk gezegd. Was toch al wel 1 van de aerodynamischere modellen uit die tijd. Zal wel ergens tussen de 0,30 en 0,35 liggen. Zelfde als de gemiddelde moderne auto….
peter zegt
down force te bereiken door achterklep te openen bij hogere snelheid