We zouden moeten beginnen met: joepie, de Volkswagen California keert terug! Maar eigenlijk vinden we de gekozen basis een beetje jammer…
We zitten in het midden van een revolutie als het gaat om de Volkswagen-bus. Totaal niet als het gaat om de Transporter (T6.1) want die is eigenlijk niet veranderd sinds de T5 in 2003. Des te meer omdat de eerste elektrische VW bus hier is en je kent ‘m vast. De Volkswagen ID.Buzz.
Volkswagen-busjes
Er zijn nu namelijk drie lijnen van Volkswagen-busjes. De eerdergenoemde Transporter T6.1 als bestelversie is dus min of meer dezelfde bus als de T5 van 20 jaar geleden, met uiteraard de nodige updates. Modellijn twee is de nieuwe Multivan. Dat was altijd gewoon een personenversie van de Transporter, maar dat is nu een apart model op het MQB-platform. Nummer drie is de eveneens eerdergenoemde ID.Buzz die als volledig elektrische bus op het MEB-platform staat.
Nieuwe California
Eén van deze busjes krijgt een zeer toffe versie: Volkswagen kondigt namelijk aan dat er een nieuwe California in het verschiet zit. Dit is één van de meest klassieke en leuke versies van de VW-bus. Van de Westfalia Joker (T3) tot de huidige California van VW zelf: als je knus wil kamperen met een VW bus, moet je de California hebben. Met hefdak, natuurlijk.
Welke?
Volkswagen heeft dus drie busjes om uit te kiezen om de nieuwe California op te bouwen. De Transporter wordt het niet in ieder geval. Niet alleen omdat dat niet logisch zou zijn, ook omdat de uitgaande California al een Volkswagen T6.1 is. Dan heb je nog over de logische keuze en de leuke keuze. Volkswagen zou namelijk als ‘ID. California’ de ID. Buzz gelijk onsterfelijk kunnen maken. Fervente elektrofanaten moeten echter nog even wachten met een rondreis door Noorwegen boeken per ID. Buzz California, want de aankomende California wordt op basis van de Multivan gebouwd.
Nieuwe Multivan California
Zoals gezegd: het is de logische keuze. De Volkswagen California is eigenlijk sinds zijn bestaan al op basis van de personenversie van de Transporter. Verwacht dus een Multivan met hefdak en een woongedeelte achter de voorstoelen. Daar blijft het nog steeds een leuke camper door en als je elektrofanaat bent: de Multivan is er ook als hybride. Een California Hybrid is dus zeker niet uit te sluiten.
California Universe
Bovendien kan die ID. Buzz als California alsnog komen na de ‘echte’ Volkswagen California op basis van de Multivan. Volkswagen kondigt namelijk een ‘California Universe’ aan. De California-familie is al uitgebreid met de komst van de Caddy California en meer modellen zijn niet uitgesloten. Ook voor kamperende Volkswagen-busfanaten is de huidige tijd dus perfect.
thjvanvlerken zegt
Leuke bussen. Ik herinner dat we thuis multivans hadden die waren omgebouwd naar bus voor grijs kenteken. Dat kan ook nog.
rwdftw zegt
Het lijkt me niet heel gek. De Multivan California is 400 kilo zwaarder dan de Multivan. De ID.Buzz doet leeg al 2400 kilo dus zou met camper uitrusting rond de 2800 kilo zitten. De maximale totale massa is 3 ton dus er kan nog 200 kilo bij. Dat is dus 2 personen plus 10-20 kg bagage pp.
potver7 zegt
Maximaal 3500 kg toch?
rwdftw zegt
Volgens de concullega’s bij Autoweek is de maximaal toelaatbare massa 3 ton, zowel voor de ID.Buzz als de ID.Buzz Cargo.
Natuurlijk hardstikke prima voor een gezin met bagage maar als je er een 400 kg ombouw in slingert dat gaat het ineens hard.
cees2 zegt
VENTJE komt met camper obv ID Cargo (2025)
reactief zegt
Outbase campervans gaat dit jaar nog de eerste ID.Buzz-en afleveren als camper.
oo0ch zegt
Het VW Califoria Universe gaat niet aanslaan. Als je die Caddy zo ziet is VW Caddy Overijssel de betere naam!
RutgerK zegt
De ID Buzz California zal er wel gaan komen maar niet op basis vannde huidige ID Buzzen. Eerst maar de verlengde 7 persoons ID Buzz introduceren en op basiis daarvan een de California bouwen. Lijkt mij veel logischer vanwege de extra ruimte maar ook het grotere accupakket waarmee je meer actieradius hebt en meer ‘autonoom” kan kamperen met je California
William zegt
Verbazingwekkend dat er überhaupt nog zoveel campers worden verkocht in Nederland. Door de BPM zijn ze stukken duurder dan in bijvoorbeeld Duitsland.
mashell zegt
Rente is laag, geld moet rollen. Als je dat letterlijk neemt is een camper zo gek nog niet. Dat je er sneller mee mag dan met een caravan is genoeg om de boomers te overtuigen.
eunosroadster zegt
Doe mij die nieuwe Knaus TourerCUV 500 LT op T6.1 maar… net iets groter dan de California, beter geïsoleerd en met je eigen vaste toilet/douche aan boord plus geniaal hefdak.
Dutchdriftking zegt
Hij is toch veel te klein voor een camper…