De Tweede Kamer heeft gisteren unaniem ingestemd met een wetsvoorstel om het terugdraaien van kilometertellers in auto’s strafbaar te stellen per 1 januari 2014.
Het voorstel lag er al sinds augustus vorig jaar(!) maar de Tweede Kamer had er nu eindelijk even tijd voor. En nog steeds gaat het nergens over, want de controle op tellers is zeer dubieus te noemen. De Nationale Autopas (NAP) strijdt sinds haar oprichting in 1991 tegen het terugdraaien van kilometertellerstanden, maar dat is allesbehalve betrouwbaar.
Het percentage Nederlandse auto’s met een teruggedraaide teller ligt nu op ongeveer 5 procent. Dat is wel een stuk lager dan in Duitsland, waar naar schatting nog steeds zo’n dertig procent(!) van de auto’s een teruggedraaide teller heeft.
Naast het verbod op het terugdraaien van de kilometerteller heeft de overheid ook besloten dat op veel meer momenten de kilometerstand van een voertuig verplicht moet worden ingevoerd in de tellerstandendatabase. Dat zou tevens moeten zorgen voor minder fraude. Concreet is afgesproken dat autobedrijven niet alleen bij de APK, maar ook bij elke transactie boven de 150 euro de kilometerstand moeten invoeren.
Het bestand met kilometerstanden is door de autobranche nu overgedragen aan de RDW. De overheid is dus voortaan verantwoordelijk voor het bijhouden van de standen en het afgeven van een signaal (een soort vinkje) of een auto wel of niet een logische km-stand heeft, zo laat de BOVAg weten.
fep739 zegt
jekkes , vieze vingers jonge .. !
norge zegt
En nou die fuck meters eruit halen en bedrijfs uren meters erin zetten.
Tommy2 zegt
Lekkere nagels.
mully zegt
Komen er nog meer importbakken zonder onderhoudshistorie deze kant op, super man!
E34M5Touring zegt
@mully: Duitsland heeft al jaren een verbod op terugdraaien van Km’s. En volgens mij wordt daar ook behoorlijk op gecontroleerd.
mully zegt
@E34M5Touring: Dat wel, maar als de teller terug wordt gedraaid op moment van exporteren is er ook in Duitsland geen haan meer die er naar kraait, en zoals je zelf aangeeft: paar keer de kmstand invoeren van je importauto in NL en voila: je hebt een NAP weblabel te pakken
gregorius zegt
@mully: Waar kan je op letten of de KM-stand bij een Duitse auto die je in Duitsland koopt ook echt is?
Neem een standaard auto na 3 jaar: dan is een km stand van 50k normaal, maar 90k kan ook; toch heb ik liever de 50k.
(je kan natuurlijk altijd in het onderhoudsboekje kijken; naar de beurten en zien of de data een beetje kloppen).
Ik kan me voorstellen dat de kans dat het goed gaat bij de BMW dealer beter is dan bij Gurkan in het industrie-gebied (niet racistisch bedoelt, maar er zijn nou eenmaal HEEEEL VEEL Turkse autodealers in Duitsland die vaak ‘de beste aanbiedingen’ hebben).
Zo ben ik ooit weggelopen bij een M3-Cabrio waarvan de deal net iets te goed was (er lag zelfs olie onder de auto in de showroom).
E34M5Touring zegt
@mully: Zeker waar. Helaas blijft het nooit 100% veilig. Zelf kijken naar de staat van de auto kan je al een hoop gezeik schelen. Doorgezeten en versleten stoelen en bekleding heb je doorgaans niet na 50k km’s :)
mully zegt
@E34M5Touring: @gergorius: Het blijft altijd oppassen bij het importeren van een auto. In Duitsland is de onderhoudshistorie bij een auto erg belangrijk (ook van invloed op waarde van de auto) maar ook daar kan mee gesjoemeld zijn. Je kunt nooit zeker weten dat de km stand klopt. Zelf je gezonde verstand gebruiken blijft het belangrijkste hulpmiddel, en natuurlijk heb je bij een dealer meer kans op een correcte km stand dan bij de handelaar die met zijn vraagprijs ruim onder de marktprijs zit.
E34M5Touring zegt
@mully: In de states gebruikt men Carfax. Dat is wel een mooi systeem. Daar worden zelfs schades en onderhoudsbeurten in vermeld. Zo kun je zien wanneer, maar ook wat er aan is gedaan. En die kun je zo opvragen via internet. Via de advertentie zelfs.
mully zegt
@E34M5Touring: Ken het niet, maar klinkr goed, een dergelijk systeem zou in Nederland zeker niet misstaan.
undifined1 zegt
@E34M5Touring: dat niet, maar als je bij sommige auto’s met 3 ton ziet hoe de bekleding er nog uitziet, soms verbazend mooi nog. Bij die autos zou je zo de km stand terug kunnen draaien zonder dat iemand het door heeft. En km stand is maar bijzaak, sommige auto’s krijgen bij 90k allemaal kwalen. Dan heb je liever eentje met 110k dan met 85k
E34M5Touring zegt
NAP slaat helemaal nergens op. Als je de km stand een paar keer invoert heb je ineens een kloppende km historie, zelfs op importauto’s. Vooral Marktplaats is erg vertekenend. Toen ik mijn Jeep verkocht (duitse import) kreeg ik bij het invoeren van de exacte km gelijk een NAP weblabel. Terwijl een groot deel van de historie helemaal niet te checken is. Zie het wel vaker bij importauto’s. Heel vaag allemaal.
maferick74 zegt
Dat dit niet gewoon al lang verboden is (net als het versturen van spookfacturen) Welk normaal denkend persoon zou zeggen dat het gewoon legaal is om mensen op een verkeerd spoor te brengen en daar geld aan te verdienen? Ja behalve banken en de overheid maar die staan boven de wet.
nielsvanderweiden zegt
@maferick74: Het is al bij wet verboden; als ik een auto met 60.000 km op de teller aan jou verkoop terwijl het er feitelijk 120.000 zijn en ik vertel dat niet, dan is dat strafbaar. Het controlemiddel (NAP) blijft hetzelfde dus wat de zin ervan is…
alassad zegt
Ik denk dat Jet Cars failliet gaat
Panther zegt
In België hebben we al een Car-Pass sinds 2006.
nibor zegt
@Panther: wij al NAP sinds 1991… Alleen gaat het daar nu niet over.
blackmore zegt
@RRenault: wat Panther bedoelt is dat het fraude-percentage rond de 0,3 procent ligt, één op één te danken aan CarPass en de wetgeving errond. http://www.autogids.be/artikel/telex-minder-fraude-met-kilometerstand-dankzij-car-pass-15299.htm#.UXqqG7U9IgM
Het feit dat het “nu strafbaar zou worden” is een dood punt: oplichting is namelijk al strafbaar in BE en NL in het burgerlijk strafrecht (als het gaat over een verkoop tussen particulieren) of het handelsrecht (als er een “professional” in de transactie zit).
toroloco zegt
Bij ons wordt er gebruik gemaakt van een Car Pass. Bij elke bezoek aan een garage, banden specialist, tuner en keurings station worden steeds de gewijzigde km standen geregistreerd in een centrale database. Bij verkoop van een wagen is het verplicht de CarPass aan te vragen bij een erkend keurings station en te overhandigen aan de koper. Op deze manier kan de km stand maar beperkt terug gerdaaid worden.
mout zegt
‘België gaat vanaf volgend jaar boetes innen in NL’
‘Plan van aanpak STAVC gaat diefstal auto’s en fietsen vanaf volgend jaar oplossen’
’terugdraaien van km-tellers vanaf volgend jaar omogelijk \ verboden \ strafbaar’
Ik word oud, of ik ben te moe: begin het gevoel te krijgen het allemaal al ‘eens’ gelezen te hebben. Jaarlijks ongeveer.
christiaantjong zegt
Het is niet waar dat je na een paar APK standen je kilometerstand kloppend kan maken, een importauto krijgt zelfs nooit een weblabel, omdat stichting Nationale AutoPas niet kan controleren of het daadwerkelijk 100% correct is. Bij de duurdere merken zoals BMW en Mercedes, en misschien nog wel anderen, kan je de exacte stand bij de dealer laten uitlezen, meestal staat die in de sleutel, ook al is ie teruggedraaid.
bibendum zegt
@christiaantjong: zo is het, een NAP weblabel van marktplaats is namelijk niet hetzelfde als een officiele nap uitdraai! NAP lid kunnen alleen bovag leden worden.
Als de gehele historie niet te achterhalen is (import) geen Nap label.
En ik kan het weten want ik heb een aantal jaren o.a. de vertegenwoordiging voor NAP gedaan.
sydney zegt
@christiaantjong: Beter dan zoals jij het doet kan het niet verwoord worden. Al blijft het nooit een waterdicht systeem, een beetje autoverkoper die een auto inruild ziet buiten de NAP status al aan de auto zelf of de kilometrage klopt. Het is echt geen rocketscience en taxeren kun je leren..Buiten het terugdraaien word er over het algemeen namelijk weinig tijd en vooral weinig geld in dat soort ‘projectjes gestopt’
christiaantjong zegt
@sydney: klopt, al zijn er sjakies die sporen kunnen uitwissen! Eerlijke autohandel is veel waard vind ik
sydney zegt
@christiaantjong: Dat is een mooi streven. Ik vind het altijd behoorlijk lullig om mensen die zo’n auto in goede trouw hebben gekocht en bij mij willen inruilen te moeten vertellen dat het e.e.a. aan hun auto niet klopt(meestal willen ze dat dan niet geloven,maar dat zal vast wel iets met de inruilprijs te maken hebben;) )
integralechubasco zegt
Mijn teller gaat maar tot 99999.
Ideaal.
Koop een auto met een teller dat tot 99999 gaat.
mout zegt
@integralechubasco: Nja. Die hebben dan meestal weer als nadeel dat ze erg veel onderhoud nodig hebben om die 99999 te halen. ;-)
RickS zegt
Ik heb ooit op pownews een stukje gezien waarbij ze zo iemand gingen confronteren. Deze persoon deed het gewoon vlak voor de onderhoudsbeurt. Dus als je sinds de laatste onderhoudsbeurt 50k hebt gereden en je draait hem 35k terug krijg je als nog nap. Hier zal het systeem van de overheid ook wel op stuklopen
mout zegt
@RickS: Standaard service bij het onderhoud aan taxi’s.
Nee, niet alle garages doen dat.
Niet alle garages hebben taxi’s in onderhoud.
sydney zegt
@RickS: Dat kun je inderdaad doen, maar op een gegeven moment zie je na een paar jaar toch een ‘systeem’ in de kilometeraantallen, het valt simpelweg gewoon op. Buiten het feit dat de desbetreffende auto zijn gebruikssporen heeft. En Taxi’s ruil ik alleen in als ik ze zelf verkocht heb, en dan nog gaan ze naar de handel.
integralechubasco zegt
KLOPT!
;-)
tstile zegt
Grote voordeel hiervan is dat het aantal auto’s met een lage km stand veel minder zal worden en dat die auto’s dus duurder zullen zijn.
Dat zal de consument leren om eens van dat belachelijke idee af te stappen dat een auto troep is na de 2 ton.
Zelf heb ik 2 jaar geleden een auto met 3 ton gekocht en gisteren verkocht aan export met 3,5 ton op de teller. Werkelijk waar een fijne en probleemloze auto. Maar Nederlanders zijn al te beroerd om uberhaupt te komen kijken. Zo’n mentaliteit van ‘boven de 2 ton en een lage prijs dus het zal wel slecht zijn’.
Daarom hoop ik dat mensen hierdoor gaan leren om eens meer de technische staat van een auto ipv naar dat zogenaamde magische cijfertje te kijken.
sydney zegt
@tstile: Je hebt een punt, auto’s met dat soort hoge kilometrages gaan altijd naar de handel, maar krijgen daarna sporadisch en onterecht nog een Nederlandse eigenaar. Ze gaan met vrachtwagenladingen tegelijk richting het oostblok waar deze auto’s makkelijk nog dertig jaar rondrijden zonder teveel last te hebben van allerlei APK en roetmetingregeltjes. Datzelfde gold voor het Afrikaanse continent,maar sinds een jaar of 10 is de export van auto’s uit Europa naar Afrika door de EU vanwege grove milieu en smokkelovertredingen bijna geheel aan banden gelegd. Die ouwe van ons rijdt zijn auto’s helemaal op tot minimaal tien jaar en +/- 300.000 op de teller, best frustrerend voor zijn twee autoverkopende zoons af en toe;)
Emile_Benz zegt
Lood om oud ijzer. Het IS namelijk al strafbaar. Alleen met behulp van een aantal verschillende wetsartikelen.
fj272 zegt
Geef mij maar een goed onderhouden wagen met veel autobahn kilometers dan een met weinig die de hele dag in stad heeft gehobbeld over drempels, veel in en uitstappen etc..
Svda zegt
Moeten ze eens bij Jetcars in Rotterdam gaan beginnen, als je vaak een leuke wagen zoekt ( ik zocht pas een Audi S3 sportback met alles erop) dan zijn ze bij hun altijd een heel stuk goedkoper, ook vaak bestaat de wagen uit meerdere wagens bij hun.
Emile_Benz zegt
@dahlback: Goh, hoe zou dat toch komen…?
sculimuli zegt
Ik snap het eigenlijk niet, in de wet staat er helemaal niets over dat een auto een kilmeterstand behoord te hebben. hoe kunnen ze dit dan controleren als er geen een op hoeft te zitten. of is die wet ook aan gepast.