Nederland is weer een automerk rijker, maar dit keer is het wel een bekende naam.
We worden van alle kanten bestookt met nieuwe automerken. Dit zijn vooral merken die bij 0 moeten beginnen qua naamsbekendheid. Build Your Dreams of XPeng deed tot voor kort bij niemand een belletje rinkelen. De nieuwkomer van vandaag is echter een ander verhaal: Fisker is wel degelijk een bekende naam in Nederland, met dank aan de onvolprezen Karma.
Voor de volledigheid: het Fisker dat nu de Nederlandse markt betreedt is niet hetzelfde bedrijf. Fisker Automotive ging namelijk in 2014 op de fles en heeft geen doorstart gemaakt. Karma Automotive ging verder met de inboedel, terwijl Henrik Fisker de naam en het logo overnam. Daarmee richtte hij in 2016 Fisker Inc. op. Op die manier keert de naam Fisker nu weer terug in Nederland.
Fisker heeft al diverse modellen laten zien, maar op dit moment is er slechts één model wat er toe doet: de Ocean. Deze auto is namelijk al in productie. Die productie vindt niet plaats in de VS en ook niet in China, maar op ons eigen contitent. Om precies te zijn bij Magna Steyr in het Oostenrijkse Graz.
Fisker was al in diverse Europese landen actief (waaronder Duitsland en Scandinavië), maar voegt nu ook Nederland, België en Zwitserland aan het rijtje toe. Dit heeft op dit moment niet zoveel om het lijf, want fysieke locaties zijn er nog niet. De zogenaamde Fisker Lounges moeten er nog komen, evenals leverings- en servicecentra.
Volgens Fisker gaan de leveringen in onze regionen eind september van start, wat al over een maand is. Dat is heel leuk, maar helaas heeft Fisker nog geen officiële Nederlandse prijzen.
In de Nederlandse configurator staat op dit moment maar één uitvoering en dat is de Fisker Ocean Extreme. Dit is de duurste versie, met een vanafprijs van €70.058 (nog onder voorbehoud). Dat is best veel geld, maar dan krijg je wel de grootste range van alle elektrische SUV’s, namelijk 707 km in de WLTP.
Als het goed zullen ook de goedkopere versies van de Fisker Ocean nog volgen, met de Ocean Sport als instapversie. Deze krijgt een range van 440 km en zal waarschijnlijk zo’n 42 mille kosten.
Mocht je wel warm lopen voor de nieuwe Fisker, dan kun je er alvast eentje reserveren tegen een aanbetaling van $250 (€231,31). De andere modellen van Fisker (inclusief de goedkopere Pear) zijn ook al gewoon te reserveren, maar dan moet je geen haast hebben. Deze auto’s zijn nog niet eens fatsoenlijk als concept car onthuld, laat staan dat ze productierijp zijn.
Jens_Roadster zegt
Natuurlijk weer een SUV… zucht… 🤮
Donstil zegt
Natuurlijk weer iemand die niet snapt dat kopers dit gewoon willen… zucht… 🤮
a110 zegt
Ik wil een station na jaren SUV
sjonniedeluxe zegt
42k voor 440km range in een grote suv is niet verkeerd.
hotze zegt
Het oogt ook erg fraai, een beetje Range Rover-klasse (niet het RR segment maar als in klassebak).
Zou dit toch wel verkiezen boven die enge model Y of iets van de Chinees. Hoewel de Zeekr X ook leuk oogt. Als je niet vies bent van iets Suv-achtigs natuurlijk.
JelmerS zegt
Ik zou graag t.z.t. een vergelijkende test zien met de Zeekr en Tesla erbij om te zien waar deze merken nu staan t.o.v. de gangbare merken en modellen. De prijs is wel aan de hoge kant lijkt mij. De vanaf prijzen van de goedkopere modellen is dan wel op basis van voorwielaandrijving..
mashell zegt
Dat tankklepje zit er wel wat gek in. Ook ogen de stoelen niet echt als autostoelen. De specificaties zijn gewoon goed dus de interesse is gewekt. Wat we nodig hebben is een uitgebreide test (dus ook met het snelladen testen). Internet, kom maar op! Het zijn interessante tijden in de auto-industrie.
DeWitteCondor zegt
Waar de Karma echt een eigen look en feel had is dit een combi van crossovers die al rondrijden. Behalve de range (als ze het kunnen waarmaken) vind ik dit in geen enkel opzicht iets onderscheidends hebben. Het had net zo goed een citroen of volvo kunnen zijn. Ik vind het ook niet echt mooi. En die tablet op het dash vind ik een enorme afknapper.
hondafn2 zegt
Wat deze auto (als ik voor mezelf spreek) onderscheidend maakt is dat hij in later stadium als zevenzitter hoopt te komen. Als hij dan ook rond de 45 K kost, dan wordt de Ocean de goedkoopste elektrische 7-zitter op de NL markt.
Het interieur word ik, in tegenstelling tot het exterieur, ook bepaald niet warm van.