Gaan we ons in de toekomst voor het woon-werkverkeer veel meer door de lucht verplaatsen? Dit is (of was) voor veel mensen een toekomstbeeld. Zelf geloof ik er niet zo in, althans, niet binnen 100 jaar. Ik zal reïncarneren om te zien of ik gelijk krijg, maar feit is wel dat wanneer je goed systeem kunt bedenken waarop dit veilig kan, je ineens veel meer bewegingsruimte hebt en afrekent met alle files.
Zo zou je bijvoorbeeld op verschillende hoogtes verschillende virtuele rijstroken kunnen maken voor verschillende typen luchtvaartuigen. Minpuntje is wel dat je aan een virtuele vluchtstrook op een paar honderd meter hoogte niet zoveel hebt in geval van motorpech. Je hebt niet veel fantasie nodig om te bedenken wat er allemaal mis zou kunnen gaan.
Toch gelooft het bedrijf Terrafugia wel in kleinschalig vervoer door de lucht. De Terrafugia Transition is een vliegende auto die volgend jaar op de markt moet komen. Het is een vliegtuigje dat zijn vleugels kan opklappen en zich dan als auto door het verkeer kan bewegen. Opstijgen en landen doe je nog wel gewoon vanaf een vliegveld, maar je hoeft nooit meer bang te zijn dat je door een file je vliegtuig mist.
De Terrafugia Transition moet een 194.000 euro gaan kosten en is vooral bedoeld voor mensen die meer dan bij uitzondering afstanden tussen de 160 en 800 kilometer moeten afleggen. Je moet uiteraard wel in het bezit zijn van een geldig vliegbrevet.
The Transition® is a roadable aircraft: a multi-purpose vehicle that is capable of flight, yet is street legal like any other automobile. Like any vehicle of this type (multi-purpose), the Transition® is an engineering compromise. It is common wisdom that “flying-cars are both poor cars and poor aircraft, so they will never be appealing.” Terrafugia intends to turn that statement on its head with a fresh design philosophy: that of designing an aircraft with the added functionality of being able to fold its wings, drive off the airport on any surface road, and park in your garage. Due to the way Terrafugia has engineered the vehicle, it is a compromise that has already appealed to many people. The Transition® will serve the needs of pilots – both in the air and on the ground – and has been hailed as the best dual-use concept to date.
The Transition® is for pilots. It is not intended for use by short-distance commuters, by people running errands, or for any trip through city traffic or under 100 miles. Instead, the Transition® will be filling a currently under served niche in transportation. If you travel between 100 and 500 miles at a stretch, particularly if your trip is either starting or ending in a more suburban or rural area, then the Transition® is for you. If you don’t already have a pilot’s license, you will need to get one before you can operate the Transition®. The Transition® is for pilots, businesspeople, weekend travelers, and anyone who values their mobility and independence.
Brammer zegt
Wat dan met achteruitkijkspiegels ? En je kan ook al niet achteruit kijken..
wortel zegt
wat een stom ding zeg.. DE uitvinding van de eeuw zou zijn:
een auto die kan opstijgen als een helikopter (dan zijn van die grote landingsbanen overbodig en kan je voor de deur van je werk of wat dan ook landen)
wortel zegt
een beetje a la Go Go Gadgetcopter Go
TLM zegt
Nou als zoiets op de weg mag. Dan komen er een hoop tunnig sjonnies met grote spoilers op hun autos! Want niks steekt meer uit dan zo’n geval!
blokker5 zegt
dit doet me denken aan een verhaal wat ik in 1860 in een donald duck las. Net zoals in elke wereldstad staan in duckstad weer eens té lange files. De burgemeester is het helemaal zat en gaat woedend naar willie wortel. Willie wortel introduceert een hybride zoefmobiel en de burgemeester is er helemaal gek van. Als de andere burgers zien dat de burgemeester een zoefmobiel heeft gaan ze massaal naar willie wortel toe en vliegen stuk voor stuk blij weg. En het laatste plaatje? daar zie je grote files van zoefmobielen staan en willie wortel in zijn eentje op de snelweg.
Eind goed, al goed lieve kinderen. En nu: welterusten!
lincoln zegt
man man man .. in de jaren 60 had je al talloze van dit soort projecten ..
maar die kwamen alleen letterlijk van de grond ..
dit computerplaatje komt letterlijk en figuurlijk niet van de grond ..
rotorhead zegt
@blokker5: hou oud ben je als ik vragen mag? :o
blokker5 zegt
@haha 16, hoezo? het is gewoon lang geleden dat ik het las en het is gewoon een verhaaltje over hoe dom deze ‘uitvinding’ is.
Je kan nl. ten eerste voor €194000 een behoorlijk vliegtuigje kopen én bij de aankomst op het vliegveld van bestemming een taxi nemen.
Ten tweede is er gewoonweg geen ruimte voor landingsbanen
en ten derde zijn de regeltjes in Nederland hier veel te streng voor.
rotorhead zegt
Lijkt nog ’t meest hier op:
rotorhead zegt
@blokker5: nou, omdat je die betreffende DD al in 1860 gelezen zou hebben… Was benieuwd of je wat kon vertellen uit die tijd :P
Jan zegt
hoe zit dat dan met politie? En snelheidslimieten…
the_real_stig! zegt
ik heb zo’n gevoel dat als dit ding werkelijkheid word er terug evenveel vliegtuigcrashes gaan zijn als ten tijde WO II
Simpson zegt
wel handig voor de picknick. Niet meer de achterklep van de
range roverCitroen C2 gebruiken, maar ff een vleugeltje uitklappen…sacha zegt
Omdat het vier wielen heeft is het nog geen auto…
Hans zegt
wat een mooie grafix in dat filmpje zeg :s kansloos
autoinformatief.com zegt
Ik heb vliegangst dus mij krijg je echt niet in zo’n ding? Moet ik later als dit aanslaat alles maar te voet doen of kan ik tegen die tijd voor een tientje een veyron kopen omdat niemand die wil en dan met 407 km/u over de snelweg scheuren die dan toch leeg is! B)
Maar goed het slaat toch niet aan……..ik kan gezellig iedere morgen in de polonaise blijven aansluiten op de snelweg.
Ferdinand zegt
Die verklaring in de tekst klopt toch niet?
“Opstijgen en landen doe je nog wel gewoon vanaf een vliegveld, maar je hoeft nooit meer bang te zijn dat je door een file je vliegtuig mist.”
Als je al op het vliegveld bent, dan hoef je toch niet bang te zijn dat je je vlucht mist? Of je moet dichtbij een kleinschalig vliegveld wonen die geen internationale vluchten doet, maar deze vliegveldjes worden vaak gebruikt voor millitaire doeleinden.
Zoef zegt
Het is veel goedkoper om op het vliegveld van aankomst een auto te huren voor de tijd dat je ginder bent dan om dit ding te kopen. een vliegtuig kost nog altijd pakweg 100-150 euro per uur, en voor 1 uurtje je vliegtuig gebruiken om in de stad rond te rijden kan je dus twee dagen een auto huren.
krijn zegt
Ehhm dennis even een vraagje. loop je niet ene beetje achter(?) ik heb hier al in 2007 een filmpje van gezien…… kijk maar op http://www.fan.tv en dan moet je bij zoeken “vliegtuig” intypen
krijn
Raptor zegt
Het lijkt meer op een rijdend vliegtuig dan op een vliegende auto…
marc zegt
Ik sta te popelen van ongedult om dit nog mee te maken
maar ik vrees dat het nog niet voor morgen zal zijn
Arjen zegt
Hmf… paar dingen die niet helemaal kloppen:
* Geen achter uit kijk spiegels
* Je kan er niet in vliegen als consument zonder een vlieg “bewijs”
* Hoe kan een Garage dit repaeren.
* Moet steeds na gekeken worden op beschadiging. (veel onderhoud)
* Waar moet dat ding ooit landen, op een snelweg lijkt niet zo handig.
* Is de lucht niet vol straks en mag je overal wel vliegen?
Ben benieuwd dat het wat word!