Zo dat is even slikken op de vroege zondagochtend. Maar het lijkt er inderdaad op dat de nieuwe eigenaar van Chrysler (Cerberus) niet zulke florisante plannen heeft met de Viper. Het is (hopelijk) geen verrassing voor je dat het Chrysler concern momenteel op de rand van de afgrond balanceerd en dat er dus door de nieuwe eigenaar kritisch gekeken wordt naar welke modellen er wel en welke modellen er geen geld op leveren. En blijkbaar hoort de Viper daar volgens Cerberus niet bij.
Tenminste als we Jalopnik mogen geloven. Oorspronkelijk zou er een nieuwe Viper in de planning staan voor januari 2009 (samen met een Chrysler variant), maar wegens te hoge ontwikkelingskosten is dat voorlopig op de lange baan geschoven. Het huidige model moet nu nog minimaal doorlopen tot en met 2011 en het is nog maar de vraag of er daarna een opvolger komt. Bijkomend probleem is dat de Viper grotendeels met de hand wordt gebouwd en dus eigenlijk veel teveel geld kost. In de fabriek (Connor Avenue Assembly Plant) wordt momenteel alleen maar de Viper gebouwd en de machtige V10 die onder de lange motorkap ligt. Kortom een fabriek die eigenlijk meer een kostenpost is dan een cashcow en dat kan in de huidige barre tijden echt niet meer…
RaiZu zegt
Ai, wat zonde word je net wakker op de ochtend na je verjaardag. lees je dit nieuws. Zonde, ik vond de Viper een stoerder imago hebben dan de corvette.
Ari_M6 zegt
Hm….
Jah als het moet dan moet het he.
Jammer dat het weinig oplevert want het is een geweldige wagen.
Chip zegt
Toch raar, want we weten allemaal dat de Duitse PK monsters uit Duitsland de autobedrijven juist veel opleveren. Blijkbaar is dat in Amerika niet zo.
Alex zegt
@Chip, de Duitse pk-monsters worden zowel in Europa als in de VS gekocht. De Amerikaanse pk-monsters verkopen alleen noemswaardig in Amerika.
Einser zegt
Geen punt; de eerste Viper blijft de mooiste!
Begonnen als absurde grap en uiteindelijk ook nog heel succesvol als racer terwijl het eigenlijk een dinosaurus van een auto was…
De huidige Viper is naar mijn idee te veel ‘marketing’. Lang leve de eerste!
vla zegt
hoeveel peekaa heeft dat blok eigenlijk?
btw ik vind het ook zeer jammer, ik begon hem net leuk te vinden…
Base zegt
Eigen merk van maken, gewoon op eigen poten zetten. De prijs zal wel omhoog gaan, maar als er echt liefhebbers voor zijn (en die zijn er) dan komt het wel goed.
Thom Holwerda zegt
God, de gouden kettingen branche gaat dit merken…
Echt eeuwig zonde, het is zo’n lekkere compromisloze auto. In tijden van politieke correctheid en hypocriete hybriderijders is dat nu juist wat we nodig hebben…
Tigra zegt
Erg jammer, ik kan dit concept wel waarderen.
@ de vlaeminck, dit lees ik autoweek:
De Firepower concept is uitgerust met de 6,1-liter Hemi V8, een motor die eveneens al in productie is gegaan en wordt gebruikt voor de Dodge Magnum SRT8. Hij heeft 425 pk en een maximum koppel van 569 Nm. De Hemimotor werkt samen met een standaard vijftraps automaat. De Firepower concept staat op
De nieuwe versie van de Hemi V8 levert een vermogen van 425 pk en heeft een maximum koppel van 569 Nm bij 4800 tpm. De motor is gekoppeld aan een standaard vijftraps automatische transmissie van DaimlerChrysler. Eveneens uit het onderdelenmagazijn, maar dan van Michelin zijn de Pilot Sportbanden in de maat 275/35/19 vóór en 335/30/20 achter. De Firepower heeft een wielbasis van 2,51 m en een l/b/h b van 4,84/1,86/1,21 m
Tigra zegt
Humz…Ik bedoel dus, dit lees ik in autoweek.
w0o0dy zegt
Ergens toch wel jammer, vooral aangezien de nieuwe versie MY2008 de beste is die ze gemaakt hebben… eindelijk wat comfort bij normaal gebruik EN snelheid op het circuit zonder het risico dat je horizontaal achterin een (zwarte) Caprice classic station wordt afgevoerd….
Edmunds Insideline test de nieuwste Viper and it’s quite good actually
http://www.youtube.com/watch?v=5ZuKrLxwk2A
w0o0dy zegt
@tigra: de firepower motor is een totaal andere dan deze Viper motor. Dit is een (inmiddels 8,4 liter) V10 met in de laatste uitvoering zo’n 600pk. 0-100 ruim onder de 4 seconden en een top van meer dan 310km/u.
w0o0dy zegt
Type: V10
Displacement in cc: 8354
Power bhp (kW) at RPM: 600(450) / 6100
Torque Nm at RPM: 760 / 5000
Redline at RPM: 6250
Brakes & Tires
Brakes F/R: ABS, vented disc/vented disc
Tires F-R: 275/35 ZR18 – 345/30 ZR19
Driveline: Rear Wheel Drive
Exterior Dimensions & Weight
Weight in kg: 1560
w0o0dy zegt
Meer zien en lezen? http://www.allpar.com/cars/viper/2008-dodge-viper.html Ook een flink aantal fraaie foto’s.
Rick dos zegt
Toen ik het concept van deze auto (wat was het? 90-91?) zag, was ik zeker wel onder de indruk van deze auto. En het uiteindelijk model ook. Het was een auto die pure bruutheid uitstraalde zoals alleen de Amerikanen dat kunnen. Helaas konden de Amerikanen ook dingen niet, zoals een goede wegligging bedenken. Het origineel was dus niet een auto die je zonder handschoenen kon aanpakken. Gaandeweg in de levensloop van deze auto is hij gecastreerd.
Ze hebben bij deze auto nooit de “lauwe pap” kunnen vinden dus niet te heet, niet te koud, precies goed. En dus is dit sprookje te vroeg geëindigd.
vla zegt
@ Tigra (Opel Tigra?)
thanks maar het is de V10 in de Viper die ik bedoel, maar dankzij W0o0dy weet ik het al :) toch bedankt
@ W0o0dy
eindelijk een objectieve test van een Amerikaanse auto, veel beter dan deze
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/01/zaterdagavond-video-speed-kings
vergelijken met de grootste finesse van het automobielenrijk, ze zouden zich moeten schamen!! en nog vooral omdat de 2 Amerikanen flink getuned zijn en de Europeanen (behalve de RUF) zo standaard als maar kan! en toch verslaan ze de Amerikanen… :P
btw ik wist niet dat ze iets zo hoogtoerig als een V10 nog eens lager van toeren hebben gemaakt dan een goeie V8…
Rick dos zegt
Jammer trouwens dat in marketingtechnisch opzicht deze auto voor Chrysler niet kostendekkend is.
Ookal is deze auto een kostenpost vanuit dat perspectief van marketing valt er ook nog wel wat te beargumenteren om deze auto in leven te houden.
w0o0dy zegt
@Rick dos: ik denk dat de nieuwste Viper wel “precies goed” is…. Kijk dat filmpje maar eens ….. niet kritiekloos, maar wel positief.
w0o0dy zegt
Car and Driver heeft de 2008 Viper vergeleken met de Z06 en de Corvette wint wel…. maar het is geen “Walkover….”
Leuk om te zien wat mensen die echt kunnen rijden met zo’n auto kunnen gooien en smijten ;)
http://www.youtube.com/watch?v=eMr4QHchkD4
Rick dos zegt
@wOoOdy
En dat is het juist in eerste instantie hadden ze het qua uiterlijk helemaal goed en de hadeling helemaal verkeerd. En nu (vind ik) is het uiterlijk weer wat geciviliseerder en klopt de handeling (beter).
Het kan ook zo zijn dat het uiterlijk nu ook niet meer zo’n impact heeft als toentertijd.
Tigra zegt
Ah nog meer info, thx WOody.
Ik heb de viper altijd al wel en brute verschijning gevonden.
En ja de vlaeminck het is Opel, maar dan wl de twin top
Koenamg zegt
EINDELIJK
floryn zegt
prima het huidige model is toch een dinosaurus.
het is net als jurassic park: In het begin accepteer je dat het slecht is omdat het toch zo spannend is, maar na een tijdje gaat het vervelen.
Citrofiel evil twin zegt
Ooh spijtig het was zo een heerlijke duivelse wagen. ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/06/10/de-duivel-is-een-auto-armer
RScosworth zegt
Zonde. Dit megalomaan monster was voor mij toch de straatauto waar ik het meeste kippenvel van kreeg bij het horen van die gigantische V10.
w0o0dy zegt
@floryn, check die video’s maar eens….. die auto is helemaal niet zo slecht en zal menig sportwagen achter zich laten op de openbare weg en of op het circuit.
Cemro zegt
Neeeeeeeeeee!!!
Wat doet Cerebus ons aan!
StormRAM zegt
Grrrr, gelijk m’n goede humeur naar de knoppen! thnx Cerberus… :(
FORDGTFREAK zegt
gelijk een pesthumeur wat ik anders nooit heb!
victor zegt
@raizu: nog gefeliciteerd;)
Phoenix zegt
Nee!
Ik vind de Viper te mooi.
De Corvette en de Mustang zijn mooier.
Maar deze is niet slecht.
Waarom koopt Tata Chrysler niet… :P
bozewolf zegt
Slimste wat de Viper had kunnen doen. Net als de Charger. Ga vroeg dood en bespaar jezelf de neergang in dementie en dikke vetrolletjes.
De eerste Viper blijft toch de beste.
pim zegt
Ja inderdaad, zelf al maakt de auto geen winst, het is een soort van rijdende reclame voor het merk. Net als bijvoorbeeld meedoen aan Formule 1 racen en DTM e.d. Bij de auto die je dan uiteindelijk koopt heb je tenminste het gevoel dat je een stukje van een racelegende rijdt.
six trey zegt
Waarom Cerberus? De viper is een amerikaanse legende geworden! zo iets blijf je toch maken! het is een doodzonde
Tombnolz zegt
’t Wordt hoog tijd dat Chrysler eens serieus aangepakt wordt of er staat binnekort nog een merk minder in de catalogus. Als VW het kan met Skoda, moet het toch zéker lukken met dit ooit zo roemrijke Amerikaanse automerk! Komaan, VW, kopen die handel!
* balanceerd hoort balanceerT te zijn
Valleyman zegt
Als dat zo is zal hij herdacht worden als de wagen die bewees dat Amerikanen Europa de baas kunnen.
Viper Power en dat zal nooit veranderen :-)
9000cse zegt
Cerberes! Private Equity (PE)! De redder van Chrysler!
Mijn mening over dit soort bedrijven is nog geen duimbreed veranderd. Als ik terugdenk aan het dispuut, dat ik hierover had met “Ejay” op dit blog op 19 en 20 januari j.l., m.b.t. de mogelijke verkoop van Volvo, dan zie ik nog steeds geen voordeel voor welk bedrijf dan ook om door dit soort “bedrijven” te worden overgenomen. Komt er geen verbetering in de resultaten door de liquidatie van de Viper, dan volgen er nog andere modellen. Mark my words!
Anthony zegt
Ik ben het eens dat Viper maar een zelfstandig merk moet worden, maar wel graag Amerikaans houden en niet zoals het gegaan is met Vector van Gerald Wiegert dat destijds uitverkocht is aan het bedrijfje van Tommy Suharto en tot godslasterig een Lambo V12 kreeg aangemeten ipv een mooie twin turbo V8 van Amerikaanse makelij