Als bonus zijn er ook sportievere looks voor de 2021-versie van de Tesla Model 3.
De Tesla Model 3 wordt al met enige regelmaat over-the-air bijgewerkt, maar nu zijn er ook fysieke updates voor de mateloos populaire leasetopper. De modeljaarupdate voor 2021 is namelijk hier. Daarbij moet je uiteraard geen revolutionaire wijzigingen verwachten, maar er zijn al met al toch nog aardig wat vernieuwingen.
Actieradius
Om te beginnen heeft Tesla de actieradius van de Model 3 nog eens een boost gegeven. De Standard Range heeft daardoor nu een bereik van 430 km, terwijl dat voorheen 415 km was. De Long Range gaat van 560 km naar 580 km. Ook de Performance doet er nog een schepje bovenop. Die krijgt nu 567 km in plaats van 530 km.
Snelheid
Je kwam weinig te kort qua acceleratiesnelheid, maar toch is de Model 3 weer een stukje sneller geworden. De Long Range tikt nu in 4,4 seconden de 100 km/u aan en de Performance in 3,3 seconden. Eerst was dat respectievelijk 4,6 seconden en 3,7 seconden, maar dat kan natuurlijk echt niet meer nu het bijna 2021 is. De Standard Range is nog even snel dan wel langzaam en gaat in 5,3 seconden naar de 100 km/u.
Looks
Qua looks zijn er ook wat dingetjes gewijzigd. De Aero-velgen en sportvelgen van de Standard Range en Long Range hebben een gewijzigd ontwerp gekregen. De Performance heeft gloednieuwe 20 inch Überturbine velgen, die voorheen niet leverbaar waren. Daarnaast oogt de Tesla Model 3 2021 sportiever dankzij de zwarte details, die het model nu standaard krijgt. Dan is je Tesla niet alleen sneller, maar ziet hij er ook sneller uit.
Interieur
Een update voor het interieur is er nu ook, zoals collega @jaapiyo eerder al had aangekondigd. Heel veel is er niet veranderd. Het is vooral de middenconsole die vernieuwd is. De pianolak is nu verdwenen en de zilveren accenten zijn gewijzigd.
Een blik op de Nederlandse configurator leert ons dat de prijs niet gewijzigd is. De configurator is ook meteen de plek waar je zelf de nieuwigheden van de Tesla Model 3 2021 kunt bekijken.
ericd zegt
Velgen laatste plaatje erg smakelijk.
banderas zegt
Middenconsole was ook erg stof en krasgevoelig en oogde wat cheap. Dit ziet er in ieder geval weer wat beter uit.
potver7 zegt
Op basis van deze foto’s kan ik niet beoordelen of stof- en krasgevoeligheid verbeterd is. Jij wel?
Paul58 zegt
@potver7: je ziet duidelijk verschil tussen de hoogglans piano lak en deze meer matte lak. Lijkt me dus zeker beter bestand tegen krasjes welke sowieso minder zichtbaar zijn op een matte lak.
Fer zegt
Vergeet ook niet dat nu automatisch dimmende spiegels, warmte pomp en elektronisch bedienbare achterklep ook tot de standaard uitrusting behoren. Zodra de auto in Berlijn van de band komt zullen er serieuze prijsdalingen en range increases volgen.
ouwedibbes83 zegt
@Fer: waarom verwacht je dan range increases? Is de auto “zuiniger” te verwarmen door die warmtepomp en daardoor efficiënter met z’n accupakket? Of is er een andere wijziging die zorgt voor betere range?
SimonMc zegt
@ouwedibbes83: Ik had in ieder geval niet “range increases” verwacht in een verder compleet Nederlandse zin.
mashell zegt
Het hoort een beetje bij de Tesla (maar ook Apple) religie. Hopen op grote vooruitgang bij een event. Wonderen verwachten op battery day wat gewoon sideshow bij kwartaalcijfers was, wonderen zoals prijsverlagingen verwachten als een fabriek in een hoge lonen land open gaat. Maar eigenlijk zit Tesla allang (net als Apple) in de geleidelijke evolutie modus.
RutgerK zegt
Dan moet je die presentatie misschien nog eens bekijken want het nieuws was wel degelijk belangwekkend. De de fabriek in Berlijn in een hoge lonen land wordt gebouwd maar ook niet heel veel uit omdat gezien het aantal medewerkers een efficiëntere productielijn en keten veel meer opleveren.
mashell zegt
Het nieuws van belangwekkend (er komt een betere batterij) maar verre van revolutionair en het komt ook niet heel snel. Uiteraard zal de fabriek in Berlijn in grote lijnen lijken op de al behoorlijk efficiënte fabriek in de VS. Ook dat carrosserie stans apparaat maakt weinig uit. Overigens is de efficiency van Tesla aardig vergelijkbaar met de klassieke fabrikanten. Als de fabriek in Berlijn wagens produceert (hopelijk voordat het vliegveld in Berlijn open gaat…) dan zullen de wagens daardoor precies €0 goedkoper worden.
laptom zegt
@mashell: in 2021 is de batterij al Kobalt vrij. Is toch belangrijk nieuws.
crepito zegt
@Fer: Warmtepomp is wel de belangrijkste update inderdaad. Maar dat de Model 3 ineens goedkoper wordt in Berlijn: nee. Wordt eerst de Y met full casting en 4680 cellen.
TheMaster zegt
Incompleet bericht; Elektrische achterklep is nu standaard, chrome delete ook, dus zwarte omlijsting bij de ramen. Waarschijnlijk ook weer auto-dimming buitenspiegels. USB aansluiting in dashboardkastje voor Sentry Mode USB opslag. Dit dashboardkastje is (instelbaar via touchscreen) ook via pincode alleen te openen (zodat camerabeelden niet gestolen kunnen worden). Er zou ook sprake zijn geweest van aangepaste koplampen (in de unit zelf), maar ik weet zeker op dit moment of dit ook voor 2021 gaat zijn.
Alle Tesla’s die in december 2020 geleverd gaan worden, hebben deze wijzigingen nog niet.
flutterby zegt
@TheMaster: in de configurator staat inderdaad een levertijd van februari, echter betekent dat niet dat je hem niet eerder kán krijgen. Het is heel ongewoon voor Tesla om nog het oude model te bouwen en kan mij niet voorstellen dat hun capaciteit voor dit jaar al uitverkocht is.
hiostu zegt
Zijn automatische dimmende buitenspiegels dan een tijdje niet standaard geweest? Ik heb deze namelijk gewoon op mijn LR uit 2019 zitten. Of is gaat dat over de SR+?
quincy zegt
Bij mij zijn het volgens mij stickers op de spiegels, die in het donker pas te zien zijn en het dimmende effect hebben. Misschien dat dat nu anders werkt.
hiostu zegt
Bij mij zijn het gewoon vlakken die actief meekleuren, dat zijn geen stickers hoor.
quincy zegt
Het gemis van die electrische achterklep heb ik vanaf het begin wel als minpunt ervaren. Niet dat de klep met de hand bedienen nou zoveel moeite is, maar puur voor het gevoel dat het wat mij betreft hoort op een auto in die prijsklasse en met zoveel gadgets.
b00st zegt
Ik heb er wel andere struts op gezet, zodat de klep automatisch opengaat. Dicht moet je nog met de hand doen, was geloof ik iets van 20€ voor de achterklep.
RuVi zegt
Toch knap hoe snel ze een LCI doen!
Af en toe mis ik wel de acceleratie en wegligging van mijn ex-model 3.
torsen zegt
@RuVi: Misschien mis ik iets maar na 3,5 jaar in productie te zijn met een update komen is toch niet snel of knap?
mashell zegt
Voor een merk dat nog steeds de Model S uit 2012 levert is het juist ongelooflijk snel. De Model S is er voor wie de Model S nog wil hebben maar Tesla draait helemaal om de Model 3, daarom krijgt die ook de meeste aandacht.
torsen zegt
@mashell: Wat is er zo snel aan dan? De eerste updates voor de Model S kwamen al na 2 jaar.
De Model S Plaid komt eraan. Hoe zijn die upgrades anders dan wat deze 3 nu krijgt?
nissanfairladyz zegt
Kijk, die model S uit 2012. Heeft een andere evolutie als Volkswagen. Bij volkswagen en audi hebben ze een visuele facelift.
De model S uit 2012 is onder de motorkap TOTAAAAAAAL anders dan de huidige Model S. Visuele veranderingen zijn wat subtieler, maar ee zit wel een compleet andere voorbumper in. Onder de motorkap zitten er totaal andere motoren in, een totaal ander batterijpakket. En ga zo maar door. Echt praktisch alles is anders, enkel de looks zijn veel hetzelfde gebleven.
Jij wil liever een auto die er totaal anders uit ziet, maar waar onder de motorkap geen enkele verbetering is?
bernoulli zegt
Prima update.
Is er ook een foto van de 18” zonder de eco-kapjes?
erce zegt
Ik ben geen Tesla Fan, maar dit doet Tesla toch keer op keer heel goed.
b00st zegt
Hoe wordt de snelheidswinst precies geboekt? Range kan ik nog begrijpen door de warmtepomp.
quincy zegt
Volgens mij hebben de huidige Model 3 dit ook al. Ik ben eens gaan zoeken en blijkt dat de Model 3 LR AWD, die standaard 360pk had, nu op de 450pk zit. Terwijl de Performance op bijna 100pk meer zit en de SR+ nu ook 350. Dit hebben ze blijkbaar tussendoor met updates gerealiseerd. Er zijn verschillende personen/sites die sprint testen hebben gedaan (zonder en met de boost update), waaruit zou blijken dat de LR AWD en Performance al sneller zijn dan direct na de release.
Waarschijnlijk communiceren ze hier alleen die nieuwe sprint cijfers, terwijl deze al gehaald werden.
b00st zegt
Ok, ik heb net nog eens naar de app gekeken. Er stond altijd bij Upgrades : Acceleration Boost 4.6 > 4.1, maar nu staat er 4.4 > 3.9. Heb een LR AWD. Dus blijkbaar is de update reeds doorgevoerd. Bij aankoop was het 4.8, en nu al een mooie 4.4 :-D De pk’s zullen dus ook een stuk hoger zijn dan de 358 bij aankoop, maar daar is wat onduidelijkheid over.
mcshine zegt
Krijg ik die 3.2 seconde acceleratietijd nu ook OTA, of heb ik nu gewoon een traag hok uit 2019?
b00st zegt
Check dus even je app, en ga naar Upgrades > Acceleration Boost (of bestaat dit niet voor de Performance?).
Pascal zegt
Klein detail: die software update kost € 1800
b00st zegt
Ja, maar ik bedoel niet dat je die moet uitvoeren, maar daar kan je wel zien hoe snel hij momenteel is (of zijn er nog andere manieren?). Zie post hier iets boven.
Pascal zegt
Ik heb zelf ook een 2019 uitvoering, dat wordt behelpen vrees ik…
quincy zegt
Dat model heeft volgens verschillende personen die daar mee bezig zijn dus al sinds de levering meer vermogen gekregen. Toen 450pk en nu rond de 515pk :-)
993carrera4s zegt
@quincy: dat klopt. En de model Y performance heeft nog meer vermogen mer dezelfde motoren, dus in theorie zou het nog meer kunnen worden.
balboni zegt
Mokerharde velgen ouwe
Dutchdriftking zegt
De software is top, de zwarte optiek mogen ze houden.
Fer zegt
De 3 en alle andere type auto’s uit Giga Berlijn worden wel degelijk een stuk goedkoper en kwalitatief weer beter. Het transport per boot en de 10% import tax uit de VS komen sowieso te vervallen.
Daarnaast komen er andere, efficiëntere en goedkopere accu’s in en worden zowel de voor als achterkant van de 3 en Y uit 1 stuk gegoten ipv 370+ delen per kant lassen/lihmen/popnagelen nu. Ook zullen de accu’s een dragend gedeelte worden van het chassis.
Dus ze gaan daar sneller en goedkoper produceren en het vervallen van overzees transport en import tax gaat wel degelijk een hoop schelen.
nissanfairladyz zegt
Er komt eerst helemaal geen 3 uit berlijn. Eerst gaan ze de Y produceren, en die is nogal wat prijziger dan de 3. Dus niet betaalbaar voor de gewone consument.
Wat ze hadden moeten doen is de Model 3 SR+ goedkoopste versie in berlijn moeten maken. En dus 10% van de prijs afhalen. Dan had je een mooie prijs voor een Tesla.
Tot nu toe is de concurrentie zwaar goedkoper, en bieden tenminste autos aan in de 30 tot 40k nieuwprijs. 50k vanaf voor de goedkoopste Tesla is gewoon veel te veeeeeeel.
Stillbeliever2020 zegt
oude model wordt €2000 goedkoper