Nu is naar verwachting met 60-70% van de tellerstanden gerommeld.
Deze week besteedde het tv-programma Opgelicht?! aandacht aan het gerommel met gebruikte motorfietsen. Gek genoeg verbaasde dit fragment ons totaal niet. Bij auto’s wordt de kilometerstand centraal geregistreerd. Bij motoren is er tot op heden geen enkele kilometerregistratie of controle mogelijk. Daar komt verandering in. Naast teruggedraaide kilometerstanden bleken er in de uitzending ook veel schademotoren in omloop te zijn.
Fraude
Volgens Erik van Lent, die al heel wat jaartjes ervaring heeft in het keuren van motoren, is er met 60 à 70 procent van de gebruikte motoren geknoeid. Gezond verstand is bij het aanschaffen van een gebruikte motorfiets schijnbaar het enige redmiddel. Omdat er geen database is waar kilometerstanden worden bijgehouden krijgen kwaadwillende handelaren vrij spel. Motoren zonder onderhoudsboekje kun je het beste meteen overslaan. Het is niet te controleren of de motor tienduizend kilometer heeft gelopen of het klokje al rond is gegaan. Tellerstandfraude bij motorfietsen is dus moeilijk na te gaan.
Hoge straffen
Ondanks dat er geen controle is op de handel in gebruikte motorfietsen worden er bij fraude zware straffen uitgedeeld. Dat het terugdraaien van kilometerstanden verboden is lijkt logisch. Toch is het pas vanaf januari 2014 verboden om tellerstanden ‘creatief te corrigeren’. De straf: 10.000 euro boete of een jaartje achter de tralies. Dat deze maatregel weinig angst aanjaagt blijkt uit het gecheckte aanbod.
‘Teller vervangen’
Tellervervangingen dienen altijd bij de RDW gemeld te worden. Een kleine zoektocht op de welbekende zoekmachine toont ons echter dat er bedrijven zijn die tellerstanden kunnen aanpassen. De gegevens slaan ze alleen in hun eigen administratie op. Formulier ondertekenen en klaar is kees! Je komt dan de volgende melding binnen waarmee het bedrijf in kwestie zich indekt.
Het wijzigen van de kilometerstand is uitsluitend mogelijk als hiervoor een rechtsgeldige, objectieve rechtvaardiging voor bestaat. Indien er een rechtsgeldige reden is dient u een formulier bij ons te ondertekenen. Wij noteren uw NAW gegevens met kopie rijbewijs, kenteken voertuig en geldige reden aanpassing. Deze gebruiken voor eigen administratie.
Onderzoek tellerfraude
In 2017 heeft de Vereniging Aanpak Tellerfraude in samenwerking met de RDW onderzoek gedaan naar tellerstandfraude bij motorfietsen. In 2018 nam het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat deze aanbevelingen over. De RDW verwacht dat in 2021 de regelgeving is aangepast. Bij een bezoek aan een RDW erkend bedrijf of bij een overschrijving wordt de kilometerstand dan wél geregistreerd. Dit zou betekenen dat er eindelijk een registratie van de tellerstanden van motoren komt. Tot die tijd zelf opletten dus en motoren zonder onderhoudsgeschiedenis overslaan.
Schademotoren
Naast tellerstandfraude bij motorfietsen bleek ook dat veel importmotoren schadefietsen zijn geweest. De verkopende partij ‘was dit onbekend’. Tja, sterk verhaal als hij door het bedrijf zelf is geïmporteerd. In landen als Engeland en Amerika mogen motoren die veel schade hebben gehad niet meer de weg op. Tip bij een importmotor: haal het chassisnummer door een zoekmachine.
De uitzending terugkijken is natuurlijk ook mogelijk. Gebruik je verstand, als iets te mooi lijkt om waar te zijn dan is dat vaak ook zo.
grasvreter zegt
Poh de motor van mijn pa uit 1978 (een Honda 550 oid?) heeft al 2x een nieuwe teller gekregen. Wat die gelopen heeft is totaal onbekend nu. Dus op marktplaats zetten = celstraf? Zal meevallen toch.
Tonnie zegt
@grasvreter: als je dit er in de advertentie bij zet ipv “echt maar 8000km gelopen”, dan is er niets am de hand lijkt me.
jasperh zegt
@grasvreter: Als je maar eerlijk bent en ditzelfde verhaal ook bij de advertentie zit is er niets aan het handje. Ga je met droge ogen de huidige kilometerstand vermelden zonder aan te geven dat dit niet klopt dan ben je toch echt wel onrechtmatig bezig.
flyerbunch zegt
Ze zouden dit beter gelijk op Europees vlak regelen.. als je over de grens kijkt en hem zelf importeert wil je toch ook graag weten of er fraude is lijkt me. ?
pa045 zegt
@flyerbunch: dat interesseert Nederlanders toch totaal niet. Ze importeren nog heel graag uit Duitsland. Want daar zijn de auto’s goedkoper. Zal met motoren niet anders zijn.
britt zegt
Mijn SDR van de tellerfoto heb ik pas zelf uit Duitsland gehaald. Daar hebben ze wel keuringen voor motoren.
Het probleem ontstaat vaak juist bij degene die hem importeert en creatief is met de kilometers. Dat is moeilijk te ontdekken. Daarom, motorfietsen zonder onderhoudshistorie laten staan.
poes zegt
@britt: dan kun je inmiddels bijna alle motoren laten staan. Onderhoudsboekjes worden bij motoren veel minder gebruikt dan bij auto’s. Motorrijders doen ook veel meer zelf, etc. Vroeger kon je nog vrij makkelijk facturen achterhalen bij dealers, maar door huidige strenge privacy wetgeving gaat dat ook steeds lastiger.
flyerbunch zegt
@pa045: dat zeg ik toch? Als je zelf goedkoper over de grens wilt kopen wil je ook graag weten of er fraude op de teller zit toch?
pa045 zegt
Er zijn een hele boel mensen die nog steeds niet begrijpen dat in Duitsland de auto’s niet zomaar goedkoper zijn. De goede kosten daar net zoveel als hier. Onbegrijpelijk dat mensen hun standaard Polo van 8 jaar nog kopen verse nummerplaten. Alsof die in Nederland niet genoeg verkocht zijn.
goodvibrations zegt
@flyerbunch: helemaal eens! Hoe moeilijk moet het zijn dit Europees aan te pakken? Zelfde voor auto’s. Gewoon 1 Systeem.. Maar alsnog knoeit men ook met auto’s hoor. Collega van mij kocht een nieuwe auto bij de dealer(!). Staat zijn ingeruilde auto met 50k minder te koop… 50k gelden de laatste beurt gehad wellicht?
p3r0x zegt
@flyerbunch: privacy wetgeving in bijv. Duitsland is strenger dan in NL. Dit beperkt gelijke Europese regelgeving.
gelatobm zegt
@flyerbunch: zolang er geen apk is, lijkt me controleren moeilijk. De meeste doen het onderhoud zelf. Dus waar ligt het registratie moment?
dwersbongel zegt
Ik ben bezig met een scrambler project. De teller is inmiddels vervangen maar heb de originele nog. Of die klopt weet ik ook niet zeker. Kocht de motor in onderdelen en heb na inspectie geen papieren gevraagd. Zal eens kijken hoe ik vast leg bij de rdw.
heyhuub zegt
Eens even zien ;
Aprlia RS125: Kabel van de km teller is een zwak punt, meermaals vervangen. Inmiddels een jaartje of 4 defect.
Aprilia Rsv1000: Bij gebrek aan spanning door lege accu is de tellerstand al meermaals naar de 0 stand gereset. Zou me niet verbazen dat dit voor aanschaf ook al gebeurd is. Overigens zeer betroubaar rotax blok, dus problemen zijn nihil.
Kawasaki KLR650: Bleek een andere teller dan standaard te hebben. Heeft waarschijnlijk wel minder kilometers gedraaid dan aangegeven, want de teller is dusdanig optimistisch dat deze bij de echte 100kmh 130kmh aangeeft. Heeft waarschijnlijk met het formaat wielen, dat anders dan standaard is, te maken.
De techniek draagt hier, bedoeld of onbedoeld, dus ook een steentje aan bij.
Denk overigens dat veel motorrijders ook zelf onderhoud uitvoeren. Waardoor het onderhoudsboekje ook vaak leeg blijft.
pindakoning zegt
@heyhuub: precies! Ik vind het daarom wel erg makkelijk om te zeggen ‘dat je hem dan moet laten staan’
poes zegt
@heyhuub: precies dit inderdaad. De motorwereld is op dit punt niet goed te vergelijken met de autowereld. Gaaf trouwens, zo’n RSV. Een 2004 model denk ik? :-) Hier staat een Tuono in de schuur.
pindakoning zegt
Een auto zonder onderhoudshistorie zou ik (eerder) laten staan. Bij een motor vind ik dat iets minder relevant, als je hem goed doorloopt en ‘gezond verstand’ gebruikt kan dat prima. Zeker als je hem daarna zelf of door een garage een goede beurt laat geven.
pa045 zegt
Een auto kan je ook met gezond verstand kopen. En als blijkt dat de motor die je gekocht hebt geen 15000, maar 50000 gelopen heeft, is dat toch zuur. Je hebt tenslotte niet betaald voor een motor met 50000 km. Of ziet mijn gezonde verstand dit verkeerd?
Dizono zegt
In een bepaalde prijsklasse is dat inderdaad logisch. Al wordt er bij dat soort motoren ook vaak beknibbeld op ‘duur’ onderhoud, zoals tijdig kleppen stellen. Dat maakt dat een beetje beurt om het achterstallige onderhoud weg te werken (filters, vloeistoffen, kleppen stellen) al flink in de papieren gaat lopen, zeker als vork, banden en of ketting ook nog aandacht nodig hebben. Bij dat soort motoren is het dan fijn als je dat voor een groot deel zelf kunt doen.
Ik heb zelf ook wat aangemodderd met goedkope motoren, ging meestal goed (Yamaha FZR, Aprilia Falco) en soms niet (’94 Ducati Monster 900), maar nu het even kon gewoon de beste Monster 696 gekocht die ik kon vinden. 12k op de teller, origineel Nederlands, boekjes erbij en in een perfecte staat van onderhoud. Wel voor een bedrag waarvoor je ook snellere Monsters kon vinden, maar weten dat de boel netjes is onderhouden, zodat je dat kunt voortzetten, is ook wel wat waard en erg fijn.
poes zegt
@Dizono: vork wordt sowieso bijna nooit gedaan, ook niet als je naar de dealer gaat. Ketting en banden kun je gewoon controleren bij aankoop. Filters en vloeistoffen zou ik altijd (zelf) vervangen bij aankoop. Klepspeling laten controleren zou ik ook altijd meenemen (zelf ook vorig jaar laten doen).
lekbak zegt
Tja, wij hebben een motor staan die zonder historie gekocht is met 17k op de klok (destijds 20 jaar oud). Dat ding was in absolute nieuwstaat dus ik heb geen twijfel dat die stand klopte. Inmiddels heeft die motor een jaar of drie stil gestaan in een achteraf matige ruimte. Weinig mensen zullen nog geloven dat een diversion 600 met inmiddels 25k op de klok dat echt gelopen heeft. Nu gaat dat ding niet weg, maar ik vraag me af hoe ze het zouden willen controleren als ik dat ding wel op internet zet.
Hupke zegt
Ik kan er niet wakker van liggen. Een 2de hands motor kost peanuts. Of je nu €2000 betaald voor een bmw of guzzi met 180k km op de teller of 280k km op de teller… who cares. Ondertussen heb ik er een met meer dan 500k km op de teller en die heeft geen compressie verlies.
En als je jappaners of ander race-tuig koopt maakt ik me nog steeds meer zorgen over het aantal circuit km’s dan het werkelijk aantal km.
techniekmeneer zegt
Meerendeel van de motorrijders komt nooit bij een dealer. Doen onderhoud zelf. Km standen worden dus alleen geregistreerd als ze hem evt inruilen bij een dealer… Fraude ga je nooit voorkomen bij motorfietsen.
notsobig zegt
Na 2021 is het nogsteeds oppassen voor motoren met bouwjaar voor 2021. Rapport kan zeggen dat kmstand logisch is, maar wat er voor 2021 gebeurd is, is nogsteeds onbekend…
supertjeduc zegt
De km standen zijn zo nu en dan wel erg laag bij motorfietsen
En soms zou dat kunnen kloppen
Maar dat die schademotoren uit de VS hier als goed worden verkocht is ernstiger
Kijk een ouwe Harley stuurt toch al niet zo scherp dus ik zou me kunnen voorstellen dat je het niet gelijk merkt als ie krom is
Maar dan er wel de volle mep voor vragen en dat de verkoper net doet of hij er niks van wist
sabrerator zegt
De Triumph die ik 5 jaar geleden kocht van een particulier bleek ook een tonnetje meer op de klok te hebben. Ben ervan overtuigd dat de verkoper te goeder trouw was.
Ik kocht de motor met 80.000 op de teller toen die 17 jaar was. Is niet raar, ik heb nog een ‘85 er Honda met 80.000 origineel op de klok.
Toen ik bij de motorzaak was die het ding destijds nieuw had geleverd wist de man me te vertellen dat hij hem een aardig aantal jaren daarvoor van de 1e eigenaar had ingeruild met 110.000 op de klok en dat ie nu dus 180.000 gelopen moest hebben.
Maar, zo zei hij na een ritje, het is een van de best rijdende die ik ken en het ding ziet er prima uit. Dus ook met deze stand is het geen miskoop. Gewoon van genieten.
Dus dat doe ik dan ook.
Vind het wel wat hebben, zo’n stand. Mensen geloven niet eens dat er 80.000 op staat.
Nou kostte die maar €2000,- en dat scheelt.