Wel als het aan RDW ligt, die een campagne start tegen de eindeloze kilometerfraude.
Je kent het onderbuik gevoel wel als je naar tweedehands auto’s op zoek bent. ‘Stinkt dit zaakje?’. Voor een geoefend oog is dat al sneller zichtbaar dan voor een leek, en om die reden maakt RDW het toegankelijk om inzicht te krijgen in kilometerstanden. Want dat het terugdraaien van het tellertje een veel voorkomend euvel is, daar waren we al achter. 400 meldingen van kilometerfraude per dag (!), schreven we. Nog altijd rijden er in Nederland zo’n 163.000 auto’s met een onlogische tellerstand rond, dat lijkt veel, maar het gaat om 1,8 procent van het totale aantal auto’s in ons land. Haal daar de handelsvoorraad van de befaamde Rotterdamse toko ‘velgen 50 euro’ vanaf en er blijft al helemaal een te verwaarlozen percentage over. Zo heel groot is het probleem dus ook weer niet, maar goed.
De campagne bestaat -behalve uit een olijke reclame– ook uit een tellerrapport. Hiermee kun je als koper én verkoper tegen betaling een tellerrapport aanvragen, welke een oordeel opvraagt bij RDW, om zodoende een redelijk betrouwbaar kilometerstand ‘certificaat’ in huis te hebben. Een beetje vergelijkbaar met de Nationale Autopas, maar dan van RDW.
Maar je kunt ook via de OVI-site van RDW gratis checken of er sprake is van een logische oplopende reeks van tellerstanden. Dit kan handig zijn, maar laat helaas niet de huidige kilometerstand zien en de laatste stand kan ook van 2-3 jaar terug dateren. Zet daar dus niet teveel geld op in.
Het aantal fraudemeldingen zijn sinds 2014 al aan het afnemen, omdat het sinds die tijd bij de wet verboden is de kilometerstand achteruit te laten hollen. Dus dat is gunstig. Het zal helaas nog niet zomaar zijn afgelopen met de sjoemelaars, maar dat er actief aan wordt gewerkt, is uiteraard positief.
exotic zegt
Bovendien wordt het door de stijging van import auto’s nog lastiger gemaakt voor de koper!
Ik herken het in mijn huidige zoektocht maar al te goed. Ik merk dat ik sneller afhaak bij imports.
xiran zegt
@exotic: als de onderhouds geschiedenis erbij zit geen probleem.
Waarom importeer je zelf niet?
rossi46audi zegt
@xiran: ja want wat in het boekje staat is waarheid.. ik doe onderhoud zelf en kan zo een uit mijn duim gezogen historie verzinnen.
xiran zegt
@rossi46audi: ik doe mijn onderhoud ook zelf. De meeste mensen in Duitsland doen het gewoon bij de dealer. Dit is terug te vinden in het onderhoudssysteem/documentatie.
ThomasBol zegt
@rossi46audi: ja en NAP is wel waterdicht…
slickrick zegt
@ThomasBol: Alsjeblieft, NAP is zo lek als een mandje, ook wat ik extreem misleidend vind is het groene vinkje bij marktplaats dat de tellerstand klopt, dit zijn geautomatiseerde systemen die kind eenvoudig gemanipuleerd worden…
Gewoon elk jaar net voor de APK je tellerstand terugdraaien, maar niet te ver, en alles is logisch ……….
Nou geef mij maar een degelijke import auto die ik zelf ophaal in Duitsland, daar is het immers strafbaar om te rommelen met de km stand, in NL is het een lachertje…
ThomasBol zegt
@slickrick: Oja, ik was niet sarcastisch of zo.
parker zegt
@rossi46audi: boekje plus rekeningen plus uitdraai van dealer werkplaats database (bij o.a. Audi landelijk gekoppeld) zegt toch wel wat vind ik..
ko3n zegt
@exotic: gewoon kijkeb hie de technische staat is van een auto want tellerstanden kloppen heel vaak niet en import is niet altijd slecht
thomasthomas zegt
@exotic: dan koop je toch lekker bij de dealer. Wij kopen wel import.
edjehaze zegt
Mijn nichtje heeft laatst nog een 1serie gekocht met 3ton teruggedraaid… Hahaha
martinus zegt
@edjehaze:
Dat is best zuur.
Als diesel is zo’n auto gemiddeld namelijk al bij 470.000km slooprijp!
En als benzine had hij gemiddeld al met die KM stand al naar de sloop gemoeten. (3.3ton)
[img]http://files2.fd.nl/infographics/NIB-volvo.png[/img]
edjehaze zegt
@martinus: werkelijke km-stand was ongeveer 380.000. Auto is ook zo goed als op, ze gebruikt ‘m nu tot die helemaal niet meer rijdt. Maarja, vrouwen en onderhoud aan auto’s… Dus zal wel volgende week zijn! :p
kilum zegt
@martinus: Waar zijn die cijfers op gebaseerd? Gemiddelde KM standen per merk op de sloop ofzo?
amnesia zegt
@edjehaze: heeft ze daarna maar 3 ton haze gerookt om het leed te verzachten?
fmgarcia zegt
@amnesia: Beetje amnesia zou welkom zijn als je zo genaaid wordt als zoals zij.
alfaitak zegt
@amnesia: 3 ton edhaze
edjehaze zegt
@alfaitak: hahaha Tmaa
edjehaze zegt
@amnesia: nee, ze belde smeets voor maccie kerkrade
p2000 zegt
@edjehaze: adieë wa
harrie zegt
Wat een onzin, als je een beetje oplet is er niks aan de hand. Zo heb ik laatst een prachtige VW golf diesel uit 2002 gekocht met maar 42000km op de teller. Enkel de stoelbekleding was versleten en de pedaalrubbers waren compleet weg, maar verder echt een koopje.
jasbelle zegt
@harrie: Je zou gek zijn als je m had laten staan.
martinus zegt
@harrie:
Onderhoud is ook een vorm van liefde.
Maar een setje nieuwe stoelen en pedaalrubbers zijn de kosten niet inderdaad.
mcaa zegt
@harrie: verkoop je m niet?
racerx zegt
@harrie: Jetcars..?
pindakoning zegt
@harrie: ik had m’n auto nieuw gekocht maar het rubber van de koppelingspedaal was na 15k al half versleten. Probeer dat maar uit te leggen bij de verkoop.. :p Toch maar een nwe kopen denk
maxidyne zegt
In 2013 kocht mijn broer een E39 530i in werkelijke nieuwstaat van een youngtimer specialist. Slechts 88.000km. Geen steenslag, leder was onbeschadigd, onder de motorkap zag het er als nieuw uit (bruine coating zat nog op veel onderdelen), bodem was brandschoon, geen roest, oftewel: te mooi voor woorden. Helaas na een bezoek bij de dealer bleek de wagen bij de laatste APK melding een kilometerstand te hebben van 560.000km! 12.500 euro betaald voor een wagen die uiteindelijk 2 a 3 duizend waard is.
Zo zie je maar weer: liefde maakt blind. Altijd het verleden van een auto checken. Even bellen met de dealer, en die kan je al heel wat vertellen over het verleden.
martinus zegt
@maxidyne:
De nationale autopas is zo’n slecht idee nog niet inderdaad!
Maar ik neem aan dat je broer zijn koop ontbonden heeft?
Bedoel als de apk inspecteur zoiets weet, had de youngtimer dealer het ook moeten weten. Anders riekt het wel heel erg naar fraude.
maxidyne zegt
@martinus: koop was na drie (!) maanden gesteggel over en weer ontbonden. De specialist wist zogenaamd van niks. Harde les geleerd, altijd het verleden checken.
martinus zegt
@maxidyne: 3 maanden gratis auto gereden?
maxidyne zegt
@martinus: ja, alle kosten zijn vergoed. Mijn broer heeft in de tussentijd niet tot nauwelijks met de wagen gereden. Moest uiteindelijk voor het kantongerecht afgehandeld worden.
Rob zegt
@maxidyne:
Drie maanden?! Wat een lullo van “specialist” zeg… Je laat er alleen drie maanden over heen gaan als je bewust de boel hebt lopen flessen. In de hoop dat jij (of je broer) het opgeeft. Bekend truukje onder oplichters, je zo lang mogelijk aan het lijntje houden….
Gewoon een ordinaire sjacheraar, die “specialist”. Een beetje fatsoenlijk bedrijf had dit namelijk binnen een dag opgelost…..
Joel_D zegt
@maxidyne: Omgekat?
maxidyne zegt
@Joel_D: nee, chassisnummer e.d. klopte allemaal. Kilometerstand is gewoon teruggedraaid. Wagen was helemaal tot in de puntjes hersteld, leek gewoon nieuw.
maxhunter zegt
@maxidyne: ook geen defecte computer of ecu vervangen door 1 vd sloop?
maxidyne zegt
@maxhunter: in elk geval niet defect, of hij vervangen was weet ik niet. Wagen reed wel heerlijk, voelde strak aan. Starten en lopen, automaat schakelde soepel zonder schokken o.i.d.
lekbak zegt
@maxidyne: had een uitgebreide keuring gedaan bij een werkelijke specialist en je had de echte staat van de auto geweten. Inclusief compressietest en wellicht eea uit elkaar halen om te kijken.
Een goede auto is een goede auto, ongeacht de km stand. Hooguit had je korting kunnen regelen…
erwh zegt
@maxidyne: dat is het probleem met dat terugdraaien. Zolang men dat blijft doen lijkt een auto “op” bij 3 ton, terwijl er in werkelijkheid veel meer mee gereden is en 3 ton voor de meeste auto’s een schijntje is. Mijn e46 330i reed ook nog als nieuw na 350k en het interieur zag eruit alsof er max 50k op de klok stonden. Dat zal nu dan waarschijnlijk ook wel het geval zijn..
pinut187 zegt
@maxidyne: als het te mooi voor woorden is, is het ook vaak zo..
reactief zegt
@maxidyne: 12.500,- voor een e39 530i vind ik niet te mooi voor woorden hoor! Eerder te duur voor woorden.
maxidyne zegt
@reactief: Als de wagen echt 88.000 kilometer had gereden, was hij het wel waard. Wel prijzig, maar de aanschaf zeker waard. Donkergroen met beige leder, MF stuur met houtinleg, originele navigatie, elektrisch bedienbare stoelen, zonnescherm elektrisch, schuif/kanteldak etc.
parker zegt
@maxidyne: hoeft geen haar beter te zijn dan een exemplaar met 250dkm op de teller van 3000,- euro: stilstand = achteruitgang bij auto’s!! Die fixatie op lage tellerstanden bij zulke oude auto’s is écht misplaatst!
dawwg zegt
@maxidyne: 12.5K voor een auto die in 2013 al minstens 11 jaar oud was (of ouder) met 88K op de teller vind ik nog steeds veel te veel geld …
lekbak zegt
@dawwg: In het geval van een e39 krijg je een zeer goed rijdende en uitziende auto. Wil je dat nieuw kopen dan zit aan een veelvoud van dat bedrag. Dat die auto dan ‘maar’ 12.5k heeft gekost is dus al de leeftijdskorting. Mits de kilometerstand klopt uiteraard…
patbenz zegt
Uiteraard weer tegen betaling het zou nederland niet zijn als het geen gekd koste
poes zegt
@patbenz:
Want jij werkt wel gratis?
awesome zegt
Ik adviseer iedereen dan ook om een wat oudere Ford te kopen.
Verhouding Kmstand en prijs is erg gunstig. Er heeft er op Marktplaats bijna geen een meer dan een ton gereden!
(of komt dat omdat ze een cijfer minder hebben, dus in plaats van 79K 179 of 279K hebben gereden?)
O plaat zegt
@awesome:
Geen enkele auto van voor 1990 heeft dit bij mijn weten. In elk geval geen enkel amerikaans merk of vw.
Ik rij persoonlijk enkel oldtimers en bij een volledige restauratie en revisie van de motor draai ik altijd de kms terug naar 00.000 nog nooit problemen mee gehad. op de keuring zeg ik dat het een nieuw dashboard is. Als alles aan de auto nieuw is valt dit toch niet op
lekbak zegt
@shiva: mercedes heeft al vanaf jaren 70 (of 60 misschien zelfs) 6 cijfers. Zo zullen er vast meer zijn (volvo?).
harrie zegt
@lekbak: Ja in Volvo 140 serie ook al 6 cijfers (introductie 1966)
xiran zegt
@shiva: Toyota supra heeft er 5 d8 ik.
rufctr01 zegt
@xiran: Citroën en Peugeot hadden ook 6 cijfers.
xiran zegt
@rufctr01: klopt mijn gti heeft er 6.
Robert zegt
@shiva: mijn good-old Audi 100 uit 1984 telde ook dapper door tot de 400dkm. En vorig jaar is-tie weer terug geëxporteerd naar z’n land van herkomst, op naar het half miljoen.
Gek daarentegen, dat de dagteller in m’n “moderne” Passat boven de 999 km weer terug valt naar nul, terwijl ik makkelijk 1100 km op één volle tank diesel kan rijden.
parker zegt
De rol die de stichting Nationale Autopas vervulde is door de RDW overgenomen, het is dus niet zo dat je nog bij beiden terecht kunt zoals de tekst suggereert!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, je moet gewoon geluk hebben. En de km-stand zegt wel wat over de waarde, maar niets over de kwaliteit van een voertuig. Kortom, het blijft koffiedik kijken.
gregorius zegt
Hoe staat het met de KM-fraude met auto’s die een digitale teller hebben?
Lijkt me dat je met een hack richting de auto-software dit op zich ook moet kunnen aanpassen..
poes zegt
@gregorius:
Daar geldt uiteraard precies hetzelfde voor. Het is niet zo dat dan de overtreding anders wordt beoordeeld.
Joel_D zegt
Mijn Alfa heeft 100.000 te veel op de teller staan. Is dat ook verboden?
lekbak zegt
Als je als leek een auto koopt is er gewoon een grote kans dat je genaait word. En vaak is het een complete gok. Ik heb auto’s gezien met kloppende onderhoudsboekjes, die bij de desbetreffende dealer onbekend was.
Zo heb je ook dat spelletje met schadeauto’s die geïmporteerd worden. Daar ben ik zelf ook ingetrapt, het was echt keurig gerepareerd, maar niet vermeld bij verkoop. Kleine dingetjes hebben het later verraden.
parker zegt
@lekbak: geef dan wat meer uit en koop gewoon een auto met Bovag garantie.
lekbak zegt
@parker: dat zegt dus echt helemaal geen drol. Ik kon (bovag) garantie bijkopen. Ik heb echter voor de handelsprijs gekozen omdat een afleverbeurt en garantie toch altijd oplichterij is.
parker zegt
@lekbak: het zegt niks maar je staat wel in je recht als er achteraf iets niet klopt.
kliko zegt
@lekbak: Nu ben ik nieuwsgierig. Wat voor kleine dingetjes?
lekbak zegt
@kliko: enkele klemmetjes en beugeltje waren niet mooi recht, die hadden ze hergebruikt. Er zat een scheurtje in een kunstof ‘pootje’ van het ruitenwisservloeistofreservoir. Dat soort mierenneukerige dingen die niet horen bij een auto van deze leeftijd en ervaring.
tstile zegt
@lekbak: Aan de andere kant, als het schadeherstel goed gedaan is dan mag je niet klagen.
Zo heb ik 2 jaar in een prachtige auto gereden, toen ik hem ging verkopen wees de koper me op minuscule spuitnevel op een raamrubber.
Later heb ik nog eens een schadeauto gekocht waarvan ik het wel had gezien. Die wagen reed echter ook snaarstrak. Heb nooit nadeel ondervonden van die oude schade, sterker nog de overgespoten kant stond een stuk mooier in de lak dan de orginele kant:) (helaas niet de kant waar ik altijd instap)
lekbak zegt
@tstile: in zekere zin ben ik het met je eens, maar een verkopend bedrijf hoort zoiets te melden. De kans is namelijk groot dat zij (als importeur van de auto) ervan af wisten. Immers is het extra voordelig om een schade auto te importeren en hier te repareren.
Dat gezegd hebbende rij in in alle tevredenheid rond hoor.
reistje zegt
Een beetje suf dat het tegen betaling is de RDW is toch een overheidsorganisatie. Het is niet meer dan wat cijfertjes uit een database toveren.
Verder blijft een grote lek toch de auto import en export.
Ook hebben digitale systemen het vaak nog makkelijker gemaakt. Geen geprul meer zoals op de artikelfoto maar een laptop met wat software is vaak genoeg.
Toch vind ik het wel toegevoegde waarde want het geeft je meer inzicht dan alleen logisch/onlogisch met de laatste km stand. Ook kan het helpen bij onjuiste kilometerstanden, want er is een verschil tussen een foutje van de garage en 3ton terug draaien.
poes zegt
@reistje:
De RDW is gelinkt aan de overheid, maar moet wel z’n eigen broek ophouden. Relatief makkelijk natuurlijk – ze hebben immers een monopolypositie – maar gratis diensten verlenen is voor de RDW simpelweg niet mogelijk.
tstile zegt
@poes: Eigen broek ophouden…
Man man man. Kijk eens naar wat de kosten zijn voor autobedrijven om auto’s op de voorraad te zetten zodat ze niet elke auto hoeven te verzekeren.
Kijk dan eens wat het een particulier kost om één auto te schorsen om geen boete van 300+ euro’s te krijgen… 73 euro!
Theoretisch laadvermogen terugkeuren. Formulier uitprinten, invullen dat je voortaan nog maar 500kg mag laden ipv 600 bij een bestelwagen. Je krijgt een nieuwe kentekencard. Kosten: 58 euro… Maar rij je als koeriersbedrijf zonder transportvergunning met een auto met 600 kilo laadvermogen(ook al ligt er slechts een doosje paperclips van 1 kg achterin) dan pleeg je wel een economisch delict met bijbehorede boete.
Nee, het zijn een stelletje rovers. Als ze kosten moeten dekken dan moeten ze maar eens wat minder kosten gaan maken, zoals de meeste organisaties in Nederland.
pinut187 zegt
Wat is de straf wanneer iand wordt betrapt van het terugdraaien? Vast een week corvee bij het plaatselijke buurthuis.
Zwaardere straffen opleggen is wellicht een optie…
knipperlichtje zegt
Mocht je nou achteraf uitvinden dat de teller van je auto fors teruggedraaid is, dan is de oplossing relatief simpel. Je had de koopovereenkomst nooit (althans nooit tegen dezelfde prijs) gesloten als je de werkelijke kilometerstand wist. Je kunt dus gewoon je auto weer bij de verkoper op de stoep zetten, de koopovereenkomst verscheuren en eisen dat je je geld teruggeboekt krijgt. Hiervoor is geen strafzaak voor het illegaal terugdraaien o.i.d. nodig, dat werkt langs elkaar. Naar de rechter gaan is pas nodig als de verkoper dwars gaat liggen. Een zoekopdracht ‘koopovereenkomst vernietigen’ geeft resultaten met een uitgebreidere, maar nog altijd niet volledige, uitleg (een volledige uitleg heb je ook niet nodig). Kruip dus niet in de slachtofferrol bij Radar, je staat al 10-0 voor! Gratis hulp is te vinden bij het juridisch loket: https://www.juridischloket.nl/consument-en-geldzaken/aankopen-en-garantie/kilometerstand-fraude
berlinetta zegt
@knipperlichtje: Wat jij bedoelt, heet dwaling.
berlinetta zegt
@berlinetta: Of bedrog, indien er sprake is van opzet.
knipperlichtje zegt
@berlinetta: weet ik (6:228 lid 1 sub b BW), ik probeerde het bewust niet al te juridisch te maken om het begrijpelijk te houden.
tstile zegt
@knipperlichtje: Klopt, maar het helpt wel als de kilometerstand op het contact staat.
Zo kocht ik eens een leuke Audi voor een bodemprijs. Ik kreeg een bonnetje mee met daarop de km stand van 225.000 km. Een jaar later kwam ik erachter dat de auto minstens 370.000 moest hebben gereden.
Ik heb toen 30% van de aanschafprijs teruggekregen als compensatie voor het waardeverlies.
Simpel weg een mail naar NAP voor advies, vervolgens contact opgenomen dat ik m’n rechtsbijstandsverzekering zou inschakelen(die ik nieteens had haha). Duidelijk gemaakt dat ik juridisch in m’n recht stond en toen gingen ze overstag.
c-greg zegt
Tegenwoordig kan je met een Bluetooth obd gewoon de echte km stand uitlezen. En kan je gelijk het aantal foutmeldingen en onderhoudsbeurten uitlezen. Kosten +- 7 euro en een gratis app..
parker zegt
@c-greg: hoe heet die app?
c-greg zegt
@parker: ik rij alfa dus gebruik alfa obd dat is voor alles binnen de fca groep. Zo heeft ieder merk volgens mij zijn eigen obd programma. Algemene app is torque maar die is alleen voor fout meldingen
sbelali zegt
In België hebben ze hiervoor de Car-Pass verplicht. Een soort boekje met de kilometerstand erop. Het is verplicht deze in te vullen bij elke onderhoudsbeurt, ingreep enz enz. Hierbij kan je sowieso zien hoe de auto onderhouden is en uiteraard zien of de km-stand logisch is. Prima systeem, zouden we in NL over moeten nemen.
sjeppie156 zegt
@sbelali: ach in Nederland is alles mbt auto’s zo krom als een banaan
Design_Driven zegt
@sbelali: Ja een van de weinig dingen waar ze in België echt voorop lopen op NL.
Ook hier in het VK zijn de KM standen bij elke AMP (MOT) publiek sinds 2011 dacht ik. Kun je gewoon zien door het kenteken in te voeren.
Daardoor mezelf een hoop problemen bespaard met een Alfa die ik wilde kopen waar de KM stand duidelijk niet van klopte.
kristof_somers zegt
@sbelali: in praktijk rij ik alweer vier jaar met m’n auto en doe het onderhoud daarvan zelf. De enige keren dat de kilometerstand geregistreerd werd, was tijdens de jaarlijkse keuring
tstile zegt
@sbelali: Ik geef toe dat het met Belgische wegen veel uitmaakt hoeveel km een auto daarop heeft moeten rijden ;( haha
desjonnies zegt
1975
Kentekenbewijs Deel III wordt ingevoerd, je moet voor D.fl 14,75 ieder jaar een nieuw Deel III kopen en kopie deel III moet je thuis bewaren zo dat die gemene valse rot-dieven die met lapjes voor hun ene oog en streepjes hemden geen enkele auto meer kunnenjatten, de jatmozen !
Uiteraard was dit uitsluitend bedoeld om D.fl 14,75 per voertuig per jaar te kunnen incasseren, werden er net zo veel auto’s gestolen als voor de Deel III tijd maar kon men leuke onrealistische bekeuringen uitschrijven als deel III in Februari niet achter je voorruit zat geplakt.
Met andere woorden : de boel belazeren is zo oud als de wereld, Adam en Eva, Kaïn en Abel, de meeste boeken staan er vol van !
Ow en die Belgische Car-Pass : Je laat je teller gewoon even terugzetten voor de beurt en er kraait ook geen haan naar !
stationcar zegt
Mijn woning is voorzien van een slimme stroommeter, elk kwartier wordt deze automatisch door een onafhankelijke derde partij uitgelezen en gevisualiseerd in een grafiek. Simpel zat, en super inzichtelijk. Waarom voorzien we auto’s niet van een dergelijk systeem? Kan de RDW mooi de tellers uitlezen, 1x in de week ofzo, komt het vanzelf boven water als er gekloot wordt. In de ideale wereld kan je dan ook een kilometerprijs aan dit systeem koppelen en de wegenbelasting afschaffen. Hatseflats. Zolang dit systeem niet gekoppeld is aan andere systemen zoals de boordcomputer en je gps gaat dit prima werken en het is technisch relatief eenvoudig te realiseren…
lekbak zegt
@stationcar: alles wat automatisch gaat, zal tegen je gebruikt worden door de overheid. Dat is wat de geschiedenis ons tot nu toe leert.
Het komt er ooit echt wel van. Maar ik hoop dat het zo lang mogelijk duurt…
desjonnies zegt
@lekbak:
“Maar ik heb niets te verbergen ” zeggen ze dan; om vervolgens slachtoffer te worden van een persoonsverwisseling met een gewelddadige neef die ze sinds hun prille zuigelingentijd, waarbij de twee een fles hebben gedeeld, verder nooit meer hebben gezien…………
jervoo zegt
@stationcar: en wie betaalt voor de dataverbinding die nodig is? En hoe voorkom je het uitvoeren van aanvallen op dat systeem, waardoor je km-stand voor het systeem niet lijkt te veranderen, maar dat in de praktijk wel doet?
In het geval van slimme energiemeters is de oplossing logischer dan bij auto’s. De stand van je meter heeft geen gevolg voor de waarde van je woning, dus wordt er minder mee geprutst. De km-stand heeft hoe dan ook gevolgen voor de waarde van een voertuig, waardoor er sneller een manier gevonden gaat worden om het alsnog te manipuleren, ook al lees je het ieder kwartier uit.
stationcar zegt
@jervoo:
Juist omdat de kilometerstand gevolgen heeft voor de waarde van de auto is het erg belangrijk dat er goed op wordt toegezien dat er niet mee wordt gefraudeerd. Daarnaast betaal je aan de hand van je meterstand toch echt je electrarekening, dus mensen hebben hier wel degelijk belang bij om dit te manipuleren. Uiteraard kan er gemainipuleerd worden met een dergelijk systeem, maar er is niks te bedenken wat niet gemanipuleerd wordt.
Wat betreft die dataverbinding, die is er niet, in je auto zit dan een simkaartje die de kilometerstand doorgeeft, 1x in de week en smsje. De kosten hiervan zijn voor de gebruiker uiteraard, maar dit zijn minimale kosten. Reken een eurootje of 5 per maand en dan zit je nog aan de ruime kant. Op deze manier communiceert bijvoorbeeld Rijkswaterstaat ook met de borden langs de weg. Of dacht je dat aan alle borden een datakabel zit? Anyway, die kosten zijn minimaal, zeker vergeleken met de voordelen.
Kom ik bij het punt van @Lekbak, die stelt dat alles wat automatisch gaat tegen je gebruikt kan worden door de overheid. Ik ga ervan uit dat de overheid er is om de burger te dienen, niet dat de overheid er is om je een poot dwars te zetten. Desnoods geef je de Bovag of de ANWB de taak dit systeem te beheren oid… Simpel zat.
lekbak zegt
@stationcar: en @desjonnies:
Het verhaaltje uit de link heb ik enkele jaren geleden al via de mail gekregen. Zo ver is het nog lang niet, maar de eerste dingen zijn al werkelijkheid.
http://forum.bushcraftnederland.nl/viewtopic.php?t=42
Rob zegt
Sjacheraars zijn en blijven van alle tijden. En ze zijn ook nodig! Want ik bedoel, hoe moet ik anders aan mijn goedkope troep komen??
jack_abarth zegt
@Rob:
Mijn opa heeft ooit een leuk verhaal verteld. Op de een automarkt (jaren 70) stond een man met een auto met een kapotte achteruit. De auto werd maar niet verkocht en enkele dagen later stond de beste man weer met de wagen op de markt. De verkoper had de achterruit kapot geslagen, en een bordje erop gezet: “Let op, achteruit kapot”. De wagen was dezelfde dag nog verkocht.
fconderkantlat zegt
oftewel ik krijgt het volgende indruk; omdat dit moeilijk te achterhalen en te bewijzen is voor strafvervolging, is er vanuit de overheid maar een losse manier bedacht om de consument een soort van valse vertrouwen te geven dat tellerfraudeprobleem “onder handen” genomen is. Terwijl de foutmarge hiervan veel te groot is en niet echt bepaald ondersteunend is omdat het geen huidige tellerstand niet wordt weergegeven en de laatste update veel te oud kan zijn. Het is vanuit overheid puur gedaan om te kunnen zeggen; “kijk we hebben onder handen genomen want kijk maar je kan op rdw zien of tellerstand logisch is”
mrrallycross zegt
Met die nieuwe auto’s is het toch allemaal digitaal dus is dan bijna niet meer mogelijk
parker zegt
@mrrallycross: juist veel makkelijker!
jack_abarth zegt
Heb een kameraad ooit meegeholpen met z’n E30. Dashboard was defect, dus andere klokken erin. Vervolgens de teller 120.000km vooruit gedraaid, hij wou graag hebben dat het overeen kwam met het origineel. Was wel grappig werk, en het stelt echt helemaal niks voor.