
Hete geruchten en uitstel: het plan voor een nieuwe Ford Focus RS wordt nu echter compleet van de tafel geveegd.
Hete hatchbacks zijn er in vele soorten en maten. Een gepeperde Renault Clio kan al een heerlijke hot hatch zijn. Maar ook een Audi S1 of S3 komt lekker vooruit, om nog maar te zwijgen over de zeer heftige Mercedes-AMG A45S met 421 pk. Een hatchback die een beetje ’tussen wal en schip’ valt is de Ford Focus RS. Door zijn 350 pk is het nét niet de topklasse. Door vele ’torque steer’-verhalen van de vorige voorwielaangedreven Focus RS was dit aantal pk toch genoeg om de auto uit te ‘moeten’ rusten met vierwielaandrijving. En dat gaf de auto wat reserve, zodat tuners als Mountune een lekker dikke auto ervan kunnen maken. De 2.3 liter grote EcoBoost viercilinder kun je al krijgen met 500 pk of meer.
Nummer vier
Traditiegetrouw moeten we even wachten tot een facelift, dan komt er een nieuwe RS. Mede dankzij het feit dat het termijn veel korter is, belooft het veel goeds. Getallen als 400 pk worden genoemd. Hybride aandrijving zou ervoor moeten zorgen dat het een heftige hot hatch wordt. Toch moet je nog even wachten, de auto zou vertraging opgelopen hebben. Maar eind dit jaar mogen we genieten van de vierde en waarschijnlijk beste Focus RS.
Plannen gewijzigd
Tegenover het Franse Caradisiac zegt Ford echter dat die hele vierde generatie niet komt. Zelfs met hybride aandrijving zou een nieuwe Ford Focus RS niet aan de strenge CO2-eisen voldoen. Bovendien wordt de Focus RS die Ford graag wil te duur en niet rendabel genoeg. Het project is duur en valt precies in een periode waarin Ford wil besparen. Projecten die niet genoeg geld in het laatje kunnen leggen worden opgeschort. De Ford Ka+ bijvoorbeeld, en de Edge. Maar dus ook een Focus RS.
Focus ST
Wie een nieuwe Focus wil met toch wat meer pit onder het rechterpedaal, is dan aangewezen op de Focus ST. Met zijn 280 pk en relatief tamme looks een mooi compromis, en een auto die goed in de toon valt bij de Cupra Leon, Volkswagen Golf GTI, Renault Megane RS en Peugeot 308 GTI. Helaas wordt het dus niet heter dan dat. Maar goed, in 5,7 seconden zit je op de – in Nederland – enige relevante snelheid voor nu.
Jammer! Maar na de 5 cilinder van die tweede (gifgroene) RS kon het natuurlijk alleen maar bergafwaarts gaan…
Overigens vrij verwarrend geschreven. Eerst lees je in de titel dat er nooit meer een RS komt. Dan na de facelift toch weer wèl een RS, dan weer niet vanwege vertraging, dat weer dat we ons kunnen verheugen op de beste RS ever in het najaar. En dan uiteindelijk dus toch niet.
Zo’n emotionele rollercoaster kan ik in deze tijd echt niet meer verwerken hoor ?
@rynnus: dit was inderdaad vrij heftig met een teleurstellende climax. Jammer.
Al zo vaak dit soort berichten voorbij zien komen. Ook een soort van teasers.
Ik vrees dat we door Corona de komende vijf jaar nog veel meer fijne modellen gecanceld zullen zien worden. Maar dit is wel een hele fijne welke niet doorgaat…. Dat de Cupra Ibiza niet komt is jammer, maar daar staat altijd nog een Polo GTI tegenover. Dat is met deze niet het geval.
Nu hebben we bij de vorige generaties Focus RS ook wel eens het bericht gehad dat hij niet kwam, en toen kwam hij stiekem tóch. Dus wie weet….
Heel verwarrend geschreven, maar is jammer inderdaad.
@soundgarden:
Hoezo verwarrend? Dit is duidelijk een uiteenzetting. Duidelijk stuk lijkt me…
Inleiding over de definitie van hot hatchs en wat voorbeelden.
Middenstuk over hoe het er jarenlang bij Ford eraan toe ging, tot de vertraging van nu.
Middenstuk over het niet doorgaan van de plannen, omdat het niet rendabel is en de co2 eisen niet gehaald kunnen worden.
Ten slotte een alternatief voor de focus RS en zijn concurrenten.
En toch zijn er op het Instagram kanaal van Cochespias spyshots te zien van een mogelijke Focus RS mule
Dat ze maar een straatversie maken van dat Fiesta WRC kanon.
Te duur en te weinig commercieel potentieel, klinkt logisch.
Aangezien Ford in de US helemaal wil stoppen met gewone auto’s, enkel nog SUV’s en trucks, vraag ik me af of er nog wel een volgende Focus komt!
De Mondeo en Focus zijn World Cars, maar verkopen eigenlijk alleen redelijk in Europa. Amerikaanse verkoop ervan valt al jaren tegen, en dus verdwijnen ze daar. Er gaan geruchten (en spyshots van mules) dat de volgende Mondeo een crossover wordt.
Gaat Ford een Focus maken enkel en alleen voor de Europese markt? Ik vrees ervoor. Denk dat we daar ook een crossover voor in de plaats gaan krijgen…
Waarom zou Ford geen auto alleen voor de Europese markt maken? Dat doen heel veel fabrikanten, Ford ontwikkeld die modellen ook gewoon in Europa. Wereld auto’s waren even hip bij Ford maar nu er geen Mondeo (klinkt als mondiaal) meer is kan ook het concept voor de wereldauto weer overboord. En anders kan de Kuga die rol ook prima vervullen. En dan heeft Ford nog een aap in de mouw, als Ford alleen SUVs en crossovers gaat maken dan maken ze gewoon een Mustang Focus.