Volgens vermaard Telegraaf F1 journalist Erik van Haren, is Newey helemaal niet belangrijk voor de ontwikkeling van de F1 auto van Red Bull.
Met de opkomst van Max Verstappen zijn ook andere Nederlanders extreem bekend geworden. We moeten Max natuurlijk vooral dankbaar zijn voor Olav Mol en Jack Plooij. Maar ook mindere goden liften mee op de populariteit van Max Verstappen. Zelfs wij van Autoblog doen dat natuurlijk een beetje, al plukken we er helaas niet dezelfde vruchten van als Max Emilian.
Saga
Een van de nieuwe sterren aan het firmament is Erik van Haren. Het was deze man zelf die kennelijk zo goed ingevoerd is bij Red Bull dat hij eigenhandig de ‘Christian Horner saga’ brak. Velen waren verbaasd dat hij boude claims deed en speculeerden dat dit hem wel eens zou kunnen opbreken, nu Horner door een advocaat is vrijgepleit. Maar goed, inmiddels heeft iedereen wel door dat dit een gevalletje ‘ons kent ons’ onderzoek was, zoals we dat wel vaker zien tegenwoordig.
Keihard aanpakken
Tenminste één iemand heeft dat niet gepikt en vanalles openbaar gemaakt. Hierdoor weten we dat er tenminste rook was met hier en daar ook wel een klein vlammetje. Toch een heel ander beeld in ieder geval dan iemand die gevrijwaard is van iedere blaam. In zekere zin is dat wrang genoeg goed nieuws voor van Haren, die zichzelf nu anders wellicht zelf voor een rechter had zien staan afhankelijk van hoe ver Horner bereid was geweest hem keihard aan te pakken. Je zou het zelfs als enigszins dapper kunnen omschrijven om de misstand toch aan het licht te brengen. Ook als niet geheel duidelijk is of de motieven van de lekkers helemaal zuiver op de graad waren.
Newey minder belangrijk dan gedacht
In plaats daarvan schuift de beste man regelmatig aan bij de NOS om races te duiden en schrijft hij natuurlijk over onze favoriete sport bij de krant met de chocoladeletters. En in het kader van de nieuwste ontwikkelingen bij Red Bull, heeft hij nu ook wat in een podcast gezegd over Adrian Newey. Namelijk dat hij van verschillende kanten zou horen dat Newey helemaal niet zo belangrijk is in de ontwikkeling van de RB18, RB19 en RB20 als velen van ons geloven.
Succes in verleden
Want ja, het is makkelijk om het succes aan Newey toe te schrijven. Hij won immers in het verleden meer titels dan wie dan ook in de F1. Bij Williams, bij McLaren en bij Red Bull Racing. Ook zijn eerste auto’s voor achterhoede team Leyton House waren puik. De beste man kende wel eens een opvallend missertje, maar dat is de uitzondering die de regel bevestigt.
Waché en Fallows
Volgens van Haren zou het echter niet Newey, maar een team onder leiding van Pierre Waché zijn die de Red Bull zo’n onverslaanbaar kanon heeft gemaakt. Op zich is dat niet een geheel nieuwe gedachte. Auto’s worden altijd ontworpen door een team en dat Waché en voorheen de naar Aston Martin vertrokken Dan Fallows daar onder andere ook een belangrijke rol in speelden, was bekend.
Rol overschat?
Alom werd echter aangenomen dat Newey als opperbaas nog altijd de grote lijn uitzette. En door zijn ervaring met ground effect auto’s ook bijvoorbeeld de valkuil van porpoising aan zag komen en (grotendeels) wist te omzeilen. Dit terwijl teams als Mercedes en Ferrari er vol invielen.
Paard van Troje…
Niet het geval dus, aldus van Haren die ‘meerdere bronnen’ claimt. Newey zou zich vooral bezig houden met projecten die niet direct met het F1 team te maken hebben. Wel een beetje opvallend, want potentieel zouden Aston Martin en Ferrari dan dus een peperdure kat in de zak kopen als ze de Brit een megacontract aanbieden. Sterker nog; het zou een diabolische move zijn van Red Bull de concurrentie een forse uitgave te laten doen voor een veredelde mascotte. Zijn zij nu zo dom, of is van Haren juist slim en goed ingelicht?
Edge zegt
Van Haren is een prima journalist, maar hij is ook iemand die vaak één op één doorgeeft wat Red Bull wil dat er gezegd wordt. Rondom het conflict Horner werd goed duidelijk dat hij aan de kant van de Oostenrijkers/kamp Verstappen staat, maar nu alle neuzen weer dezelfde kant op staan (althans, dat willen ze ons doen geloven) schrijft hij natuurlijk weer wat Red Bull wil. En als ik Red Bull was en mijn sterontwerper stond op het punt om te vertrekken, zou ik willen dat zo’n journalist schrijft dat Newey’s rol helemaal niet zo groot is en juist credits geven aan inderdaad een Pierre Waché of Enrico Balbo. Dat straalt niet alleen stabiliteit uit, maar is ook een leuk steuntje in de rug van de heren die het straks zonder Newey moeten doen.
En een saillant detail is dat andere journalisten juist schrijven dat Newey er klaar mee is. Enerzijds zou meespelen dat de PA die door Horner lastiggevallen werd ook zijn PA was en hij duidelijk haar kant kiest, maar anderzijds zou Newey er ook genoeg van hebben dat Horner hem juist van het F1-project af probeert te krijgen. Hij wil niet alleen de RB17 of zeilboten ontwerpen, hij wil F1 auto’s ontwerpen.
Richmond zegt
Ik denk niet dat ze een openlijk steuntje in de rug nodig hebben, intern zullen ze goed weten hoe belangrijk ze zijn. En iedereen weet heel goed wat Newey kan en hoe belangrijk hij is. Maakt niet uit wat de media daarover schrijven
flow82 zegt
Het is bekend dat Newey nog een doorlopend contract van een jaar heeft, plus een jaar non-compete. Ik vraag mij echt af of teams twee jaar willen wachten op Newey, juist in een tijd dat er heel veel staat te gebeuren qua regelgeving. Natuurlijk lost geld veel op, maar de vraag is natuurlijk wat men bereid is om te betalen om Newey eerder aan het werk te krijgen. Hoe kijk jij daar tegen aan?
Richmond zegt
Dat zegt de geruchten molen, maar officieel is niks bekend over het contract en de gardening leave
rwdftw zegt
https://www.autoblog.nl/nieuws/newey-iedereen-had-porpoising-moeten-zien-aankomen-3413212
Some say he can “see air” and to this day he uses a drawing board to design an F1 car.
Hij doet het uiteraard niet alleen, maar hij is wel heel erg belangrijk als hoofd Aero.
jaapiyo zegt
Dat denk ik zelf ook, maar goed…daarom vond ik dit ook wel een interessante gedachte. Wat er precies binnen zo’n team gebeurt zien we natuurlijk niet van de buitenkant. En zelfs de meeste mensen aan de binnenkant ook niet, ik ga er althans niet vanuit dat de gemiddelde monteur of marketingman weet hoe de auto gebouwd maakt en wie er met de briljante ideeën komt in de brainstormsessies.
Aon zegt
Ha ha ha, is zeker een grap?
William zegt
Het allerbelangrijkste voor dat nutteloze rondjes rijden is het budget. En meer energiedrankjes verkopen uiteraard.
harrie zegt
Zelfs al komt de RB19/20 niet uit zijn koker, hij weet wel van de hoed en de rand en waarom het zo’n goede allround auto is. Vooral Mercedes snakt naar die geheimen.
Een miskoop zal het dus nooit zijn.
Rick-dos zegt
Het is een feit dat Newey zich de afgelopen jaren met andere projecten bezig is gaan houden, maar om dan te claimen dat hij helemaal niet zo belangrijk is, is klinkklare onzin.
Ik herinner mij nog 2019 toen de auto in het begin van dat seizoen niet zo lekker liep en Newey bezig was met de AM Valkyrie. Toen hem gevraagd werd om zich weer te focussen op de RB15 begon die auto vanaf Oostenrijk ineens weer mee te doen voor de overwinningen. Een doorontwikkeling van die auto maakte Max in 2021 nog kampioen.
Van Haaren heeft even z’n moment of fame gehad en wil nu in de aandacht blijven. En laten we wel wezen die ‘bronnen’ van hem is gewoon Jos.
Richmond zegt
Red bull heeft altijd alles eraan gedaan om newey blij te houden en te voorkomen dat hij naar de concurrentie zou gaan. Dat doe je niet als hij niet heel belangrijk is.
Rick-dos zegt
Lol! Opvallend dat mijn comment ineens door de moderatie moet. En dan zogenaamd voor ‘volledige vrijheid van meningsuiting’ zijn.
jaapiyo zegt
Je maakt deze claim nu al een aantal keer en dat is klaar nu. Niemand zet je op de modlist, maar als je termen als ‘kanker’ in je antwoorden zet, goh dan kom je automatisch op een filter terecht. En nu klaar met deze ‘verdachtmakingen’, want we hébben idd wel huisregels.
okdoei zegt
Toch vreemd want veel van mijn comments komen worden niet direct geplaatst en ik heb nooit zulke termen gebruikt.
jaapiyo zegt
Er is een automatisch filter, dat dingen doet waarvan niemand precies weet wat. Daarnaast is er de modlist en die is onlangs in beheer van de hoofdredactie gekomen, daar sommigen (oa ik) er praktisch nooit iemand opzetten en anderen wellicht te veel. In principe, als je semi-normaal reageert, is er heel veel mogelijk. Soms pakt de filter voor ons idee ook ‘zomaar wat’, maar we hebben ‘m nodig, want het is het internet.
racerx zegt
Ja, dus? Dan wacht je even iets langer. Overkomt mij ook wel eens, heb gelukkig andere zaken on me druk over te maken.
mashell zegt
Waarom heeft de Telegraaf die man eigenlijk nog niet ontslagen? Van Haren zat er naast met Horner gate, dat waaide gewoon over. Maar er raakten wel mensen door zijn overdreven berichtgeving beschadigd. En probeert hij om ongefundeerde redenen Newey te beschadigen. Laat deze man lekker bij de privé over Verstappen schrijven maar niet meer op de sport redactie.
jaapiyo zegt
Dat ‘onafhankelijke’ onderzoek van die door Red Bull gehuurde advocaat en de conclusie daarvan zijn zo’n farçe gebleken dat het zijn zaak nu kwaad doet. Er was wellicht niet aan de hand wat van Haren claimde…Maar er was helder wel iets aan de hand wat dat rapport in de doofpot heeft willen stoppen, waardoor ze nu met zijn allen onbetrouwbaar ogen. Ben wel benieuwd wat er nog uit de volgende onderzoeken gaat komen.
Richmond zegt
Red Bull heeft door haar handelen juist de indruk gewekt dat er wel iets is ipv dat er niet iets is. In de ogen van de publieke opinie, die voor velen al niet best was door het eeuwige durende AD ’21 / Masi en cost cap trauma. Het publiek weet niet wat er aan de hand is, maar red bull heeft zichzelf niet geholpen om onschuldig te lijken.
mashell zegt
Hoe kom je daarbij? Als je met Google zoekt op Horner gate dan is zijn de laatste berichten van begin maart. Het is gewoon klaar, er was niet echt wat aan de hand, er komen geen volgende onderzoeken, het was gewoon een opgeklopt verhaal in de winterstop waarbij van alles bij verzonnen werd, tot een machtsstrijd tussen Red Bull Thailand en Oostenrijk aan toe.
pomoek zegt
Is mij nog niet helemaal duidelijk of dit klopt. De vrouw “gaat in beroep”. Maar waar en hoe kan ik niet helemaal volgen.
Daarnaast is het denk ik nooit de hoofdzaak geweest in het hele verhaal, maar meer een stok om Horner te slaan. Er is een machtsstrijd gaande binnen Red Bull.
Aon zegt
ik denk dat ik mijn haren ook laat groeien, want wie weet kom ik op de ¨shortlist¨ van redbull.
Ik heb pas een andere fiets gekocht: een Batavus Old Dutch. Met blinkende rvs wielen. Geen draden of niks. Voila. Ze hebben daarnet de straat geveegd en hebben mijn fiets verplaatst. Ik schrok me een pleuris ik was geschokt…
mc96 zegt
Ik denk niet dat Newey veel zelf meer doet. Maar de ervaring en het inzicht maakt hem nog steeds van onschatbare waarde. Volgens mij gaat Newey eerder met pensioen dan dat hij naar Italie gaat.
flow82 zegt
BREEK: Newey nu officieel weg bij RBR!
https://www.redbullracing.com/int-en/adrian-newey-to-leave-red-bull-in-2025