En nee, het is niet Apple. Maar wel een andere telefoongigant wil het Tesla lastig gaan maken.
We krijgen dagelijks tientallen mailtjes omtrent Chinese elektrische auto’s. Heel erg leuk dat ze er zijn, maar kunnen er niet meer komen? Want kennelijk zijn de merken ervan overtuigd dat wij heel erg behoefte aan hen hebben. Zoals een groep aangeschoten korpsballen een studente het hof proberen te maken, strijden de Chinese automerken om de leaserijder.
Er zijn al een hoop elektrische automerken uit het land van Winnie de Pooh en daar komt een hele belangrijke bij. Dames en heren, de auto’s die je ziet op de afbeelingen is de Xiaomi SU7!! Ja, Xiaomi! De auto is voortijdig gelekt en Car News China had de auto op de korrel.
Het kan zijn dat de traditionele Nokia-klant er nog niet van gehoord heet, maar Xiaomi is een grote producent van (onder andere) smartphones. Om een idee te krijgen, de telefoongigant verkoopt alleen minder toestellen dan Samsung en Apple.
Model 3-concurrent
De elektronicagigant heeft een auto ontwikkeld die rechtstreeks moet gaan concurreren met de Tesla Model 3. Ze mikken in elk geval niet op de minste tegenstander.
Nu is het niet zo dat Xiaomi deze auto’s gaat bouwen naast hun telefoontjes. Nee, de auto wordt in elkaar geschroefd door BAIC en de batterijen komen bij BYD vandaan.
Om een ideetje te krijgen van de auto, de Xiaomi SU7 is 4,997 meter lang, 1,963 meter breed en 1,44 meter hoog. De wielbasis is een vorstelijke 3 meter. Daarmee is de auto wel een half maatje groter dan de genoemde Tesla.
Dat niet alleen, ook is de SU7 serieus zwaar: schoon aan de haak weegt ‘ie namelijk 2.205 kg. Dat geldt dan wel voor de zwaarst mogelijke configuratie.
Auto van telefoongigant ook naar Nederland?
De instapversie heeft namelijk één motor op de achteras met een vermogen van 295 pk. Dan heb he een topsnelheid van 209 km/u. Er is ook een versie met vierwielaandrijving.
Die heeft dan ineens 663 pk waardoor je 264 km/u kunt halen. Over de actieradius is niets bekend, maar wel dat de instappers de genoemde3 BYD-accu krijgen en er CATL-accu’s zijn voor de duurdere modellen. Je kan die duurdere modellen aan de spoiler en lidar-sensoren.
De Xiaomi SU7 gaat begin 2024 in productie. Of het merk ook naar Nederland komt, is niet bekend. Voor veel Chinese EV-merken zijn Noorwegen en Nederland interessante markten om te beginnen als ze gaan uitbreiden. We hebben, zoals de marketingspecialisten zeggen, een positieve attitude naar de elektrische auto.
Robert zegt
Tja, Xiaomi maakt al heel lang véél meer dan alleen smartphones. Ik heb er een paar gehad door de jaren heen. Tegenwoordig is het bang-for-your-buck gehalte van hun telefoons lang niet meer zo goed als in de beginjaren, maar wie weet gaan ze ons met deze EV op dat vlak opnieuw verrassen.
gregorius zegt
Ik heb een Roborock thuis, stukken beter dan de roomba die eruit ging. Ook heb ik een xiaomi deurbel met camera; top ding. Ook de app werkt goed.
Het beste is zelfs dat er iemand van de Chinese regering opbelde om te vragen of het wel goed ging met ons, we waren al een paar dagen niet thuis; maar ja, we hadden de vakantie niet via een Xiaomi telefoon geboekt dus ze wisten het niet.
harrie zegt
Als je AI design software iets teveel Porsche biased is.
adyton zegt
En mclaren in de neus
pomoek zegt
Ziet er netjes uit, kan een serieuze concurrent worden van de model 3 als de range en prijs in orde is. Overigens: zie ik daar een lidar bult boven de voorruit? @willeme: enig idee wie de ontwerper is van deze auto?
rollingstoned zegt
“Design-wise, it was crafted by the main designer of the BMW iX with contributions from the designers associated with the Mercedes Benz EQXX.”
https://www.gizguide.com/2023/11/xiaomi-su7-electric-vehicle-china-certification.html?m=1
pomoek zegt
dank je!
hotze zegt
Dat zeg je goed, als de range/prijs in orde is. Geldt natuurlijk voor elke elektrisch-aangedreven auto. Het zou het straatbeeld iig weer variëren met de vele Tezla’s die dit beeld vervuilen.
JamesBond007 zegt
Porsche Taycan van aliexpress
mashell zegt
Het design van de achterzijde is bijzonder fraai.
flyerbunch zegt
Hoe zit dat met de (Xiaomi) producten die hun data deelden met de Chinese overheid? Dit zal om die reden wrs geen zoden aan de dijk zetten in de VS lijkt me..
Loek zegt
Stel dat ik ervoor in de markt zou zijn, of voor een Nio, Volvo EX90 oid, dan zou het zo obsceen bovenop het dak geplaatste LiDAR scanner al een dealbreaker zijn. Echt een lelijke pukkel die elke auto direct op een Austin FX4 laat lijken.
Sowieso, werkt het wel? De autonome systemen die al zo ver zijn dat ze (deels) goedkeuring hebben voor testen op de openbare weg bij Mercedes en ook Autopilot van Tesla werkt ook perfect zonder zo’n lelijke sensor op het dak. En onder de streep moet je altijd ogen op de weg en handen aan het stuur, dus dan werkt dit toch ook niet beter?
Ik hoop echt dat designers beseffen wat een missers de meest recente LiDAR-scanner integratie is. Het is voor mij echt de reden dat ik de Volvo EX90 gewoon niet mooi kan vinden.
Los van dat vind ik deze Xiaomi namelijk niet eens zo verkeerd. Wel Zoals vaker een mengelmoesje van van alles, met name McLaren, Porsche en Hyundai Ioniq 6 herken ik erin. Maar in één zin genoemd worden met die eerste twee is ook geen straf.
minimoke1984 zegt
Ziet er gewoon goed uit. Als de kwaliteit, range, laadsnelheid en prijs dat ook zijn zie ik best kansen voor deze auto.. Voor NL moet hij ergens tussen de model 3 en Y in zitten qua prijs om een suc6je te worden.. We gaan t zien