Tesla wordt keihard afgestraft voor het gebruik van Chinese accu’s in de Model 3.
In Nederland wordt er scheutig met subsidie gestrooid voor elektrische auto’s, maar wij zijn niet het enige land wat zo progressief bezig is. Zelfs in het bastion van de verbrandingsmotor – de Verenigde Staten – worden subsidies uitgedeeld voor elektrische auto’s.
In de VS is er voor particulieren zelfs nog meer voordeel te halen dan bij ons. Het belastingvoordeel kan namelijk oplopen tot 7.500 dollar. Uiteraard zijn daar wel voorwaarden aan verbonden. Het moet bijvoorbeeld een ‘lokaal product’ zijn. Daarmee vallen alle Europese en Aziatische EV’s dus af.
Tesla is natuurlijk wel Amerikaans en de Model 3 kwam dan ook in aanmerking voor de volle mep aan subsidie. Dat gaat echter veranderen. De Amerikaanse overheid heeft de regels namelijk aangescherpt en daardoor valt de Model 3 (de RWD en Long Range in ieder geval) volgend jaar buiten de boot. Dit heeft waarschijnlijk te maken met de Aziatische afkomst van de accu’s.
Tesla had de bui al zien hangen en waarschuwde recent dat de Model 3 mogelijk de helft van het belastingvoordeel zou verliezen. Nu blijkt echter dat klanten naar de volledige 7.500 dollar kunnen fluiten. Dat is in ieder geval wat Tesla communiceert.
Dit is toch een kleine tegenvaller voor Tesla, want de Model 3 wordt dus in één klap 7.500 dollar duurder in de VS. Nu kan Tesla natuurlijk weer een prijsverlaging doorvoeren, maar dat gaat weer ten koste van de marge.
De nieuwe regels gaan overigens pas in na 31 december, dus waarschijnlijk krijg je nu Nederlandse praktijken in de VS. Alle mensen die opgelet hebben gaan natuurlijk nog snel voor het eind van het jaar een Tesla bestellen.
Het lijkt er overigens op dat de Model 3 Performance nog wel het voordeel blijft houden. Aangezien die versie maar 5.000 dollar duurder is dan de Long Range, zou die met subsidie dus opeens goedkoper zijn. Dat wordt een beetje een rare situatie. Maar ja, zo gaat dat wel vaker met subsidies.
Bron: Reuters
fanboy zegt
Ik dacht dat de Long Range en de Performance hetzelfde accupakket hebben van lokaal gemaakte NMC accu’s, en de standard range LFP uit China.
Hoe dan ook goed om lokaal voor VS en Europa de LFP accu’s te produceren.
mashell zegt
Of gewoon die LFP accu’s helemaal schrappen, die zijn minder energiedicht en kunnen niet zo goed snelladen. Ze zijn goedkoper maar dat merk je wel in minder goede eigenschappen.
fanboy zegt
@mashell: Maar ze zijn wel thermisch stabiel, ook bij een zware crash, en hebben geen Kobalt nodig (onder andere).
Belangrijker nog in het lagere segment is dat we EVs nodig hebben die betaalbaar zijn en het een no-brainer is om EV te gaan rijden. Dat is belangrijker dan of ze 300 of 500km kunnen rijden en hoe snel ze kunnen laden, niet iedere auto hoeft een vakantiekar te zijn. Overigens is het totaal geen issue om met zo’n Model 3 met LFP op vakantie te gaan. Maar ik bedoel meer A en B segment auto’s.
Als de prijs van een elektrische hatchback (Corsa-E of ik noem maar wat) met duizenden euro’s naar beneden kan, dan is het nog steeds geen vakantiekar, maar dan wordt het zinnig om die te kopen ipv de benzine versie.
Overigens komen er nieuwe versies van L(M)FP aan van onder andere Calb die een hoop nadelen wegnemen en de voordelen behouden.
Beste performance is nog steeds NMC accu’s maar de gemiddelde auto heeft dat totaal niet nodig.
Flutterbear zegt
Elektrische auto’s moesten toch goedkoper worden? LFP is daarnaast ook niet brandbaar en kobalt-vrij. Niet iedereen rijdt dagelijks 300 km per dag en kan prima uit met minder range en minder snelladen.
goodvibrations zegt
Je kunt ze wel beter maximaal vol laden.. de standaard model 3 is bijna net zo effectief inzetbaar als de long-range.. Ik vind het de betere optie eigenlijk… Als ze nog iets zakken kom ik in de verleiding ;-).
JelmerS zegt
Er is toch nog geen facelift model 3 performance? Dus dan geld het voor alle model 3’s lijkt me
Dutchdriftking zegt
En nu hopen dat de Model 3 bij de volgende facelift dezelfde accu techniek als de Cybertruck krijgt. Nóg sneller laden, nóg grotere range, en een lager gewicht.
Flutterbear zegt
Gaat niet gebeuren. Zelfs de X en Y hebben niet 2170 of 4680 gekregen maar zitten nog op 1865(0). De 3 en Y hebben veel te hoge volumes voor de nieuwe productielijnen en het is zonde om de huidige productiecapaciteit op te heffen. Ook voor de energy-tak zou de 4680 namelijk de beste keus zijn.