BPM, een vreselijk stukje regelgeving waar wij Nederlanders mee moeten leven. Er is natuurlijk al veel geschreven over dit fenomeen, maar het enfant terrible van de Nederlandse autowereld heeft er een eigen mening over. BPM ondermijnt de volksgezondheid en verhoogt de kosten van onze samenleving…
BPM ondermijnt volksgezondheid
Geval 1 – De droefenis is compleet als Mark met vrouw en twee kinderen op een regenachtig station op de trein wacht. Zijn jaloerse zoontje Jasper ettert zijn zusje van drie maanden al een uurtje of drie en vrouw Sofie is inmiddels bereid om voor te trein te springen. Als de complete familiekaravaan even later tot op het bot doorweekt in de trein zit, denkt Mark aan vroeger. En dan met name aan vroeger toen hij nog een auto had. OK, geen bolide waarvan het kwijl in je boord loopt, maar wel een Honda Accord, zo’n Japanse doorsnee auto met een bijna onmenselijke betrouwbaarheid. Dat kwam Mark goed van pas, want zijn doorsnee baantje liet ook geen onverwachte escapades toe.
Geval 2 – Je bent vertegenwoordiger en moet een flinke rit maken naar je eerste klant. Je hebt pijn in je kop, geen zin in die lange rit met als voornaamste reden dat je door je baas bent getrakteerd op een Skoda Fabia. Alleen dat al is voldoende om je hoofdpijn tot orkaankracht toe te laten nemen. Maar ja, andere auto’s zijn volgens de baas te duur en de zaken gaan toch al wat moeilijk. Een overtuigende reden om flink te besparen op de auto’s. Dat je bent waar je in rijdt, is kennelijk minder belangrijk. En succes uitstralen doe je in een Fabia ook al niet. Hoezo de zaken gaan slechter?
Geval 3 – Je rijdt als l’homme arrivé in een behoorlijk kostbare Audi Q7, waar je zo’n dikke 130.000 euro voor op tafel hebt gelegd. De wagen is behangen met alles wat in de accessoirelijst werd opgesomd. Het kentekenbewijs vermeldt een bedrag van 34.673 euro aan BPM en je voelt je een imbeciele Sinterklaas dat je zo’n bak geld in het water moet smijten als je zo’n tractor koopt.
Geval 4 – In Venlo zit een oma in haar incontinentieverpakking te wachten op verschoning. Huize De Laatste Halte heeft wat weinig personeel en dus mag je nog een tijdje op je eigen stront zitten. Geld voor meer personeel is er ook niet, er wordt steeds meer bezuinigd. Goddank hoef je voor strontzitten geen BPM te betalen. Hoewel, als de vervuiler moet betalen, staat ons nog wat te wachten.
Hoe dan ook: vier gevallen die weinig met elkaar gemeen lijken te hebben. Dat hebben ze wèl. Waarom moet Mark met dat mirakels lastige zoontje, een suïcidale vrouw plus een nog maar net de baarmoeder ontschoten dochtertje op zo’n kloterig stationnetje op een trein staan wachten? De vertegenwoordiger propt z’n lijf niet vol met paracetamol, maar blijft lekker thuis, want in die Fucking Fabia heeft hij mooi geen trek om met dat geknal in z’n bovenkamer aan het werk te gaan. Meneer Q7 voelt zich belazerd omdat de overheid hem een vermogen aftroggelt waar hij niets voor krijgt en Oma uit Venlo zou wat eerder uit haar luier kunnen worden getild als de overheid op een menswaardige manier met belastinggeld om zou gaan. Het heeft allemaal te maken met BPM, de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen, waarmee de overheid het volk verneukt. Met excuses voor het woord, maar is het iets anders dan verneuken?
Ik beperk mij tot BPM, want daarom voelt een deel van Neerland’s natie zich zo genaaid door de overheid. Waarom begint elke autoprijslijst in België duizenden of zelfs tienduizenden euro’s lager? Precies, geen BPM. Geen BPM bespaart de mensen in België een hoop frustraties, want iedereen koopt blij een auto en rijdt trots in z’n Mercedes of Touareg rond. Dat klinkt gezond, zult u denken. Ja, dat is ook gezond, maar keer dat eens even om. BPM brengt de gemiddelde automobilist tot nijd, ergernis, stress en nog veel meer. Dat is ongezond, vooral als je gedwongen wordt een steeds goedkopere (en dus vaak kleinere) auto te rijden totdat je uiteindelijk in de zeikregen op een station staat te verleppen omdat je het blik niet meer kunt betalen.
BPM verhoogt de kosten van de gezondheid. Is dat wat de overheid wil? BPM ondermijnt de samenleving en kost per saldo vermogens. Doorlopende frustratie en stress haalt de gezondheid van mensen onderuit. Mensen hebben minder zin, hebben minder fut en verliezen hun vertrouwen in de maatschappij. Pak iemand z’n auto af en je hebt hem volmaakt bij z’n kloten. Zonder auto ben je niets, voel je je niets. Met je gezinnetje sta je als een lul tussen de andere lullen omdat auto’s gewoon bakken te duur zijn, lonen zijn bevroren en het gewoon niet meer gaat. Je meldt je sneller ziek, haalt Temazepam om de nacht door te komen en je bent bang wanneer je kinderen je gaan vragen waarom je geen auto hebt.
Tuurlijk, ook die Q7-meneer voelt zich weliswaar beroofd, maar die heeft van de 24-uurs economie al een knetterende maagzweer achter de rug en laat zich niet langer gek maken. Dat doet Oma uit Venlo wel en met haar de vele oudjes die bezopen worden verzorgd. Ze moet schoon gepoetst worden door haar familie, maar zoon Mark en schoondochter Sofie moeten helemaal met de bus komen. In Nederland worden de meest krankjoreme projecten gesubsidieerd. Geld wordt verkwanseld op de meest idiote wijze. Zonder problemen kan de BPM volledig vervallen en let op hoe vrolijk heel veel mensen daar van worden. Er wordt opeens meer geïnvesteerd in duurdere auto’s (en dus wordt er meer BTW betaald) en goedkopere auto’s worden opeens een stuk voordeliger. Hele volksstammen kunnen weer autorijden en de blijheid van het volk neemt toe. Ik geef toe dat het geen wetenschappelijke analyse is, maar de prijzen van auto’s moeten gewoon een procent of twintig naar beneden. Ik weet ook wel dat ze met kilometerheffing gaan beginnen, maar daarin zit nog een vorm van redelijkheid. Als het echter met iets over moet zijn, dan is het met de auto als melkkoe. Anders gezegd: autoprijzen flink naar beneden en géén compensatie van BPM middels kilometervergoeding. Gevolg: er worden astronomische bedragen bespaard door een betere volksgezondheid. Als was het alleen al omdat je niet veroordeeld wordt tot een Logan of Lada. Maar dat is nog altijd minder erg dan het openbaar vervoer.
Jan C. zegt
Vooral het laatste stukje zit hem de kneep. Willen we dat er NOG meer mensen op de wegen komen? Of anders: Willen we dat er nog SUV’s op de weg komen, met als enige doel de buurman af te troeven?
Kermit zegt
Het lijkt wel voodoo-economics, die redenering van jou!
RA999 zegt
Dit is echt zo’n Jeremy Clarkson mening, die raken ook kant noch wal…
RA999 zegt
Ik bedoel eigenlijk Jeremy Clarkson redenering.
Guan zegt
Helaas ben ik het er niet mee eens he, laat autorijden maar een luxe product blijven. Het openbaar vervoer zou volmaakt moeten zijn, zodat auto’s alleen nog gebruikt worden door liefhebbers. Gevolg is minder idioten op de weg, en alleen nog mooie auto’s.
Voor alles waar Ted de BPM af wil, moet het juist verhoogt worden, zijn we eindelijk van die goedkope auto’s af!!!
Ted zegt
@ Kermit
Natuurlijk is er sprake van voodoo-economics. Het gaat om het principe.
@RA999
Het redeneren van Jeremy Clarkson heeft veel charme. Dank voor de vergelijking :-)
@Guan
Wat een asociale opstelling. Gun ook minder bedeelden een auto en de vrijheid om te gaan en te staan waar je wilt. Met idioten op de weg valt het wel mee.
En dan: alleen mooie auto’s? Enig idee waarom bepaalde auto’s zo mooi zijn? Precies, omdat andere auto’s zo lelijk zijn. Ze hebben allemaal hun bestaansrecht, ook al heeft een mens bepaalde voorkeuren.
JLJ zegt
Hoe zou die Q7 rijder zich voelen na net die 130k uit zijn (ongetwijfeld diepe) zakken gehaald te hebben, waarna na de afschaffing van de BPM zijn auto ineens 40 mille minder waard is tweedehands. Over kapitaalvernietiging gesproken!
Indien afschaffen alleen gefaseerd over een periode van minstens 20 jaar!
Guan zegt
Haha ja zo kan je het ook bekijken.
Je snapt natuurlijk wel dat je mijn reactie ook met een korreltje zou moet nemen he, voor dat je denkt dat ik werkelijk asociaal ben. Maar daarnaast pleit ik ook voor perfect openbaar vervoer, beter voor het milieu en beter voor de sociale contacten!
Ted zegt
@JLJ
Afschaffen levert meer blije gezichten op dan zuurpruimen, ook al is een waardedaling minder aangenaam. Zullen de rijken er minder Dom Pérignon door drinken? Ik dacht het niet.
@Guan
Met je wens voor een perfect openbaar vervoer en de rest van die volzin maak je alles weer goed :-) Is perfect openbaar vervoer overdekt? Dat zou pas perfect zijn!
Jeroen zegt
Heerlijk kan ik straks een Q7 leasen terwijl ik nu niet verder zou komen dan een A6. Ik ben VOOR rekeningrijden en het AFSCHAFFEN van de BPM.
JLJ zegt
Wellicht heb ik het verkeerde voorbeeld aangehaald. Wat dacht je van al die leaseautorijders (honderduizenden!) die de extra waardedaling bij de eindrekening gepresenteerd krijgen. Veel bedrijven zullen dat niet kunnen verkroppen!
Of al die garagebedrijven die hun tweedehandsvoorraad met 40% aan waarde zien dalen, etc., etc.
Een afschaffing van vandaag op morgen is, IMHO uiteraard, gevaarlijk en slecht voor de Nederlands economie.
RA999 zegt
@Ted
Leuk dat je het als compliment opvat, dat is het dus niet :)
Begrijp me niet verkeerd, ik vind BPM ook vervelend, onrechtvaardig, bladibldibla, alleen de manier waarop je het onderbouwd is om het licht uit te drukken dubieus. Je zegt: “Pak iemand z’n auto af en je hebt hem volmaakt bij z’n kloten”, oké dat snap ik reuze vervelend en zo om geen auto te hebben. Maar dan eindig je met: “Je meldt je sneller ziek, haalt Temazepam om de nacht door te komen en je bent bang wanneer je kinderen je gaan vragen waarom je geen auto hebt”, dat laatste kan ik nog snappen maar die andere. Je wordt sneller ziek omdat je geen c.q. een slechte auto hebt dat vind ik een beetje vergezocht.
So enlighten me, en leg me nog eens uit waarom je bijvoorbeeld ziek wordt van
een slechte auto, alleen dit keer zodat het ook ergens op slaat…
Guan zegt
Perfect openbaar vervoer is vooral snel en flexibel.
Afgelopen half jaar moest ik iedere week heen en weer tussen Lelystad en Groningen. Met de bus kost dit zo’n 2 uur en 15 minuten, met de auto kost dit met een normale snelheid 1 uur en 15 min. Begrijp dat ik hier een auto voor heb gekocht…
Bramzel zegt
Ik vraag me regelmatig af waar al het belastinggeld in Nederland heengaat. Gezondheidszorg is duur, Universiteiten zijn én duur én staan met uitzondering van 1 of 2 universiteiten ook nog eens niet hoog aangeschreven, en zo zijn er nog talloze zaken waar belastingcenten hard nodig zouden zijn. Nederland lijkt zo’n land waar alles goed lijkt te zijn geregeld, totdat je naar het buitenland gaat en ziet hoe het ook kan…
Rick dos zegt
Klagen, klagen, klagen. Zeiken, zeiken, zeiken. En wat doen we (de burger) er vervolgens aan? Precies…..
Klaag en zeik dan ook niet, want we houden het allemaal zelf in stand, aangezien we met z’n allen niet willen onderdoen voor onze buren. En tegen de tijd dat we moeten stemmen dan hebben dames en heren politici ons zo opgehitst dat we de problemen van dit land aan onze buurman of vrouw afschuiven. Smile, you’ve just been buttf…..
Us zegt
Wat men vergeet is dat er in Nederland in verhouding veel oude en vuile voertuigen rijden. Indien we onze wagenpark in Nederland konden inruilen voor een wagenpark met alleen jonge auto’s waren we meteen van onze fijnstof probleem af. Bovendien zou het een besparing leveren op benzine. Of we een hogere filedruk krijgen? Denk het niet. Die paar mensen die met de trein gaan krijgen de wegen met de auto niet voller. We die mensen die de auto even laten staan en de trein pakken LOL:-)
Uiteindelijk draait het allemaal om geld. Oude auto’s verbruiken meer brandstof. Dat betekent meer accijns en BTW inkomsten. Hogere winsten voor oliebranche wat weer betekent dat er meer vennootschapsbelasting etc wordt betaald.
Duurdere auto’s betekent hogere BPM en BTW inkomsten.
Dus een doemscenario dat alle wegen meteen volraken etc is kul.
Wat is dan wel de realiteit? Onze overheid beperkt onze mobiliteit, veiligheid en zorgt voor een slechter milieu.
Mobiliteit:
Geen goed O.V. particuliere initiatieven extreem duur.
Veiligheid:
Goede technologien voor veiligheid is onbereikbaar voor veel mensen. Veel autobezitters hebben oude voertuigen die naar huidige maatstaven onveilig zijn.
Milieu:
Oude auto’s vervuilen meer. Verbruiken meer. Onze gezondheid en dat van onze omgeving wordt _bewust_ schade toegebracht.
En nu jij.
Wat wilde je eraan doen dan!!
Summer Sky zegt
BPM = Ultrakut!! en verneukeratief voor autominnaars – om even in de plasticsche termen te blijven
Business zegt
Onze overheid heeft zich bekwaamd in het betere jatwerk.
Beter nog, over de afgedragen BPM mag je nog BTW betalen ook!
Over afgedragen energiebelasting (REB) wordt ook BTW gerekend.
Belasting op belasting, kwartjes van Kok die ineens integraal en onmisbaar onderdeel uitmaken van de brandstofprijs, mensen die zich vier slagen in de rondte werken om hun kinderen te behoeden voor treinreizen, regen en vertragingen, viezige medepassagiers en verbindingen die niet op elkaar aansluiten, en wat te denken van de meer landelijke gebieden waar openbaar vervoer al helemaal ondermaats is, werk onvoldoende voorhanden is en mensen moeten beknibbelen op heel veel levensbehoeften om uberhaupt mobiel te kunnen zijn? Ik begin nog niet eens over het feit dat 67% van alle snelheidsovertredingen die beboet worden tussen de 4 en de 10 kilometer per uur boven de maximaal toegestane snelhied liggen.
Het lijkt wel of de economie volledig gestuurd wordt door het graaigedrag van de overheid. Hierdoor bestaat onvoldoende ruimte om echte successen te boeken, als individu, en ook als land.
Ikzelf hou mij voor zover mogelijk wars van bovenstaande negativiteit, ben liever bezig met morgen dan met gisteren, en zorg ervoor dat ik het goed heb, ongeacht in hoeverre de overheid mij daarin tegenwerkt, maar als ik zie tegen welke bierkaai wij worden geacht te werken zakt de moed mij ook weleens in de schoenen.
Jandepandaman zegt
Afschaffen van de BPM en liefst nog andere belastingen tegen auto’s: Joepieeeeee iederéén in de auto- wat zeg ik- méérdere auto’s en dan gezellig écht met z’n allen in de file!!! Jee wat wordt het dan knus in ons landje…!
Maar aan de alternatieven wordt dus even niet gedacht. Tuurlijk, auto’s zijn leuk. Auto’s zijn handig. En in de ideale wereld moeten ze gratis zijn en zijn de wegen zo groot en goed dat we nooit in de file staan. Maar goed, ik wil ook vleugels hebben, een derde hand en een mooier tronie…. Dream on. Als we nou eens daadwerkelijk gingen werken aan alternatieven? Dus mensen uit de auto krijgen omdat het gewoon niet meer nodig is dat ze er zelf een hebben?
Gedeeld autobezit stimuleren met subsidies waardoor meer mensen van één en dezelfde auto gebruik maken? Openbaar vervoer echt wezenlijk verbeteren en goedkoper maken zodat de auto minder interessant is? Programma’s stimuleren om banen te ruilen zodat mensen zo dicht bij hun werk komen te wonen dat ze die auto kunnen laten staan? Motorfietsen en het rijbewijs daarvoor flink subsidiëren zodat veel meer mensen twee wielen in plaats van vier pakken? Gebruik van de fiets stimuleren op alle afstanden tot 20 kilometer door betere doorgaande fietspaden en betere en goedkopere fietsen waardoor het gebruik van de auto onzinnig wordt? Daar heb je denk ik meer aan dan alleen maar de auto goedkoper willen maken en foeteren op de kosten en het uitknijpen van die heilige koe.
davidxkr zegt
Kom op zeg….
Wat word ik moe van dit soort gezwans. Van die discussies waar de auto-liefhebber eerst de 10 argumenten tégen BPM opnoemt (allemaal ‘goed te praten’). Dan hoor je de milieu-liefhebber zónder auto die 10 argumenten vóór BPM opnoemt (allemaal ‘goed te praten’).
En de frase “de overheid het volk verneukt” echt té populistisch… daar kom je er bij mij niet mee weg ;)
vincent zegt
Over bpm is inmiddels redelijk wat geschreven en wanneer je de bpm zonde van het geld vindt kun je toch op buitenlands kenteken gaan rijden en gewoon bpm-vrijstelling aanvragen? Wij hebben inmiddels een klein clubje mensen bij elkaar die dit ook doen
Ted zegt
@davidxkr
En de frase “de overheid het volk verneukt” echt té populistisch… daar kom je er bij mij niet mee weg.
Blader nu gewoon eens op de Belgische site http://www.autogids.be en kijk naar de autoprijzen. En vergelijk dat nu even met Nederland. Dan klopt er iets niet. En daar gaat het om. Het fileprobleem en al die zaken ontken ik niet.
Mathieu zegt
Is het ook niet zo dat jullie in Nederland dan al verlost zijn van alle kosten die bij de aankoop van een wagen horen?
Hiermee bedoel ik dus: de “eerste ingebruikname ” – tax, en de wegentax?
Ik hoorde eens van iemand dat in Ned veel meer Alfa GTA’s rijden, omdat die aan het einde van de rit goedkoper zijn dan in België. Hoewel dit op het eerste zicht totaal niet zo lijkt.
Roadronner zegt
Het is vrij simpel op te lossen, door Europese belastingwetgeving gelijk te trekken. Want Nederland is voor zover ik weet het enige Europese land waar zoiets dergelijks als BPM bestaat.
Niet voor niets worden er zó veel auto’s uit het buitenland geïmporteerd. De BPM bijtelling is dan al stukken minder zodat de importkosten ruim opwegen tegen de aanschaf van dezelfde auto in Nederland. Vergelijk uw huidige auto maar eens met eentje die op http://www.mobile.de staat.
Marks zegt
Wie is Ted Sluymer?
Iig, beetje onzinnig stukje, BPM-heffing mocht idd gehalveerd worden oid, maar (met alle respect voor onze zuiderburen) kijk eens naar de wegen in Belgie, dan draag ik liever wat BPM af zodat dit samen met de maandelijkse wegenbelasting goed in orde is.
Ook hebben zelfs hier in het zuiden van het land de meeste (grotere) stations een overkapt station, of iig een huisje waar je kunt schuilen. Dat daar dan weer vaak de ruiten van zijn ingeslagen is een ander verhaal, dáár moest nu eens wat aan gedaan worden, vernielzucht.
En daar helpt een afschaffing van BPM niet tegen denk ik…
Bramzel zegt
Vincent, als je in Nederland in een auto met buitenlands kenteken rijd moet je aan kunnen tonen dat je meer dan de helft van het jaar ook daadwerkelijk in het buitenland woont. Is dit niet het geval dan krijg je naheffingen en een flinke boete. Dus zo makkelijk is dat niet.
Rick Dos: Klagen klagen klagen; liever klagen dan het klakkeloos accepteren. In Nederland betaal je absurd veel meer voor je auto dan in andere landen, en je ziet het geld nergens in terug. En ik snap niet wat de buren daar mee te maken hebben…
Nog een //M Power zegt
@ Business,
30 August 2007 om 12:10
Onze overheid heeft zich bekwaamd in het betere jatwerk.
Beter nog, over de afgedragen BPM mag je nog BTW betalen ook!
Over afgedragen energiebelasting (REB) wordt ook BTW gerekend.
Dat klopt dus niet. BPM en BTW worden allebij over de NETTO catalogusprijs berekend. Netto is dus excl. BPM excl. BTW
Klassiekerrally zegt
Ik wil ’t kwartje van Kok terug! ;)
VWdre zegt
Het is misschien kort door de bocht maar er zit een kern van waarheid in, gewoon afschaffen die BPM, dan had diegene met een Fabia gewoon in een luxe Octavia kunnen rijden.
Ikzelf ga binnenkort gewoon in Belgie wonen, de auto’s goedkoper de wegenbelasting een stuk lager en de huizen de helft goedkoper EN groter.
Succes in dit bekrompen landje…………
Coolguy zegt
Opmerking: België heeft ook een soort BPM (BIV=belasting op inverkeerstelling) die gebaseerd is op de pks.
Loopt op tot 4.957.00€ vanaf 200pk en meer.
Het is niet zo erg als in Nederland maar we hebben toch een belasting he.
Rick dos zegt
@Bramzel
“Klagen klagen klagen; liever klagen dan het klakkeloos accepteren.”
En? Heeft het klagen je wat opgeleverd? Is de BPM hierdoor verlaagd, heb je het van de belastingen teruggekregen? Nee? Dus dan zit je je energie te verspillen voor niets. Dan kun je het beter klakkeloos accepteren en je energie wat je in het klagen steekt nuttiger gebruiken lijkt me.
Steek het dan in een rechtzaak tegen de staat bijv. bij het europees hof. Die hebben de gehele regeling al als illegaal bestempeld en heeft ook al bij de regering aangegeven dat de BPM afgeschaft dient te worden.
Wat de buren mee te maken hebben is als volgt. Waarom moeten we altijd nieuwe auto’s rijden? Nieuwe auto’s waar je zoveel BPM aan afdraagt (datgene waar je met klagen je energie aan vespilt). Waarom rijden we niet gewoon auto’s uit de jaren ’80 bijv.? Kijk bijv. naar Spanje mensen gaven hier niets op auto’s, maar Spanje moest wat aan het verouderde wagenpark doen en gaven dus subsidies aan de burger om een nieuwe auto te kunnen aanschaffen.
We kunnen op zoveel manieren onze ongenoegen uiten, maar dat doen we alleen niet. En waarom? Precies omdat we liever zitten te klagen achter onze computer en toch ook wel er bij willen horen met het nieuwste van het nieuwste.
Dus voordat je verklaard: “de regering naait ons” moeten we eens kijken wat we er dan aan kunnen doen ipv zeiken en klagen, want daar red je het echt niet mee. Zie het zo: als ik telkens iemand een klap geef en hij reageert er niet op, dan ga ik door. Als ik echter een klap terugkrijg, dan denk ik wel 2 keer na voordat ik hem nog een keer sla. Waarom is het “H” woord in nederland een woord waar politici zich niet aan willen branden, maar waarom komen ze wel weg met het uitmelken van de automobilist? We zijn gewoon een egocentrisch landje aan het worden. We hebben het te druk met onszelf en vergeten daarbij de ander.
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
@Klassierrally:
Het kwartje van Kok terug? Dan moeten we eerst de gulden weer terugkrijgen! :-D
BPM is een typisch Nederlandse vinding, die niet het autogebruik terugdringt (wat het vertelde doel is) maar een extra inkomstenbron voor de staat is.
Heeft iemand als eens een lijstje gemaakt met belastingen die over de auto worden geheven?
Daarnaast zou je eens kunnen kijken wat je per kilometer betaalt en dat afzetten tegen de kosten per kilometer voor het Openbaar Vervoer.
Het is lood om oud ijzer: het OV is niet goedkoper.
64-JV-DS (nee, géén autokenteken) zegt
Mea Cupla moet Klassiekerrally zijn.
Bramzel zegt
Rick dos; als er genoeg geklaagd word word een onderwerp ter sprake gebracht en word de kans groter dat er wat aan gedaan word. Misschien zou een online petitie een idee zijn, dan heb je in no-time een enorme lijst aan handtekeningen lijkt me.
Verder is de BPM niet alleen merkbaar op nieuwe auto’s. Doordat nieuwe auto’s duurder zijn zijn de 2ehands auto’s ook automatisch duurder. Pas bij auto’s van 10-15 jaar of ouder trekt het gelijk. Jij wilt heel NL dus weer in de oude vervuildende barrels hebben?
Denemarken is volgens mij het enige land in Europa waar autorijden duurder is dan in NL. Maar daar stellen ze dan wel gratis gezondheidszorg en gratis educatie tegenover. En wat hebben wij in NL?
Tot slot; wij mogen niet klagen, maar jij mag wel zeiken over dat nederland een egocentrisch landje aan het worden is?
CasperH zegt
JLJ heeft gelijk. Afschaffing van BPM is bijna onmogelijk omdat bedrijven met een eigen wagenpark en garagebedrijven nooit en te nimmer de verliezen kunnen opvangen. Stel je voor dat je 10 auto’s in voorraad hebt á een ton inkoop. En ineens zijn die auto’s nog maar te verkopen voor 75 mille.
De enige manier om minder bpm te betalen is een auto uit bijvoorbeeld duitsland halen, en zorgen dat die getaxeerd wordt door iemand die weinig verstand van de waarde heeft (of dat wel heeft maar niet ‘wil’ hebben). Dan kan je nog eens een Audi A6 Allroad van een dikke ton rijden tegen een bpm van 64.500 :)
Vincent zegt
Bramzel:
Je hoeft niet in het buitenland te wonen. Wanneer je meer dan de helft van het jaar in het buitenland woont ben je namelijk geen nederlands ingezetenen meer en hoef je dus ook de vrijstelling niet aan te vragen. Ik heb het over mensen die gewoon in nederland wonen.
bmw zegt
Ach, in NL zit die BPM in de prijs, bij ons (B) moet je het nadien betalen. Hoe dan ook, ik beschouw de druk op de mensen in NL toch nog als groter dan in B (regeldrift). En daarom: de BPM afschaffen om de eenvoudige reden dat jullie anders allemaal in B komen wonen :-)
PeterVanHteV zegt
Het weg vallen van de BPM (of andere inkomstenbron) bij de overheid leid tot problemen aan de uitgave kant. Het is dus een politieke keuze, je moeder in de stront en minder gevechtshelicopters in afghanistan of BPM betalen. Of geen uitkeringen meer en bij ziekte cash betalen in het ziekenhuis of BPM betalen.
En het leven is niet eerlijk, maar dat wisten jullie al:
DMR zegt: The only way to change things is to shoot man who arrange things
Bramzel zegt
Vincent: maar op basis waarvan kan je die vrijstelling krijgen dan? Het lijkt me toch niet dat je die zomaar aan kan vragen, dan zou toch heel NL al op buitenlands kenteken rondrijden?
PeterVanHteV: Heel leuk, allemaal prima. Maar ik zie niet waar dat geld heengaat van die BPM. Dat word weer allemaal weggegooid aan ver van mijn bedshows voor de wereldvrede en veel te dure defensieprojecten waar we nooit wat aan hebben (JSF). Dat kan allemaal, maar een serieus alternatief om verkeer tussen het Noorden en Westen te ontlasten (die hogesnelheidslijn tussen Groningen en Amsterdam), nee da’s dan weer te duur.
Rick dos zegt
@Bramzel
En petities ondertekenen en onderwerpen aan de kaak stellen. In hoeveel gevallen heeft de regering hier op gereageerd met het terugdraaien van een besluit? Ja, als je in het Gooi woont en je wilt geen snelweg langs je dorp hebben. DAN wordt er ineens door politiek Den Haag geluisterd.
….en nu is het ineens oude vervuilde barrels maar als er dan topics zijn over het milieu dan zijn we ineens gepikeerd…..maar goed. Ik wil helemaal niks. Ik stel alleen maar voor al is het een goed of fout idee. Maar we het hele milieubewustzijn is toch heden ten dage in schwung? Als we dan in die “oude vervuilende barrels” gaan rijden, wie zit er dan met z’n handen in het haar? Let wel: ik noem maar wat, he.
Wat hebben wij in Nederland? Hypotheekrenteaftrek….
Ik heb hier toch helemaal niemand verboden om te klagen? Ik constateer dingen en geef daar mijn visie over. Dat mag toch wel van u? Net zoals jij dat ook doet? And by the way egocentrisch landje is to close for comfort?
Bramzel zegt
Ah, dus bij ons is het klagen, en bij jou constateren ;)
Ik vat je opmerking over too close for comfort trouwens niet, wat bedoel je daarmee?
PeterVanHteV zegt
@ Rick dos Niet klagen maar dragen en GOD om kracht vragen!!
@Bramzel Wat je niet ziet kan toch bestaan? Ben zelf een socialistische geweldloze antiglobalits anti kapitaallist en dierenactivist maar hou toch van autos. Ben ongevoelig voor de NL politiek ivm hun zelfverblindende kortzichtigheid, heb geen vertouwen en veeg mn reet af met principes maar hou toch van autos.
RubenBaeten zegt
Jongens, jongens.
Er is een prachtige oplossing voor dit alles! Ik heb net een auto ingevoerd en op kenteken gezet, een grote luxe sedan met V8, alles erop en eraan, en heb de overheid geen cent betaald. Waarom? Omdat het een auto van 1978 is.
Dus: ga allemaal in klassiekers rijden en laat ze stikken in hun BPM. Goed voor het milieu (want iedereen gaat op gas rijden, aangezien je toch wegenbelastingvrij rijdt) en wordt het verkeersbeeld nog een stuk interessanter ook. :-)
PeterVanHteV zegt
Bedankt voor DE OPLOSSING !!!
mgs013 zegt
nederland heeft bpm belgie biv en ja de prijzen zijn zeer verschillend. ik vind die bpm reeling erg duur maar als je alles bijeenraapt blijft deze nog niet eens beperkt tot nieuwprijs of pkwaarde. het is wel degelijk een graai grabbel btw-tje als je het mij vraagt is nederland echt wel aan een gelijkschakeling toe en snel ook want een droom zoals daf, phillips en spyker ……. ( no comment any further)
Mairsil zegt
@ Mathieu
Is het ook niet zo dat jullie in Nederland dan al verlost zijn van alle kosten die bij de aankoop van een wagen horen?
Hiermee bedoel ik dus: de “eerste ingebruikname ” – tax, en de wegentax?
Die eerste ingebruikname hebben wij inderdaad niet, maar die is wel een orde van grootte lager dan de BPM. De BPM is ongeveer 45% van de prijs van de auto inclusief BTW. Dus op een auto van 30.000 euro komt al dik 13.000 euro BPM, dat haalt die ingebruikname belasting volgens mij niet.
Wegenbelasting hebben we hier ook. Afhankelijk van brandstof en gewicht kan die aardig oplopen. Een diesel rangerover is goed voor meer dan 2000 euro per jaar wegenbelasting. Een kleine benzine hatchbak doet zo rond de 600 euro per jaar.
Business zegt
@ Nog een //M Power:
Dank voor de correctie…
In geval van energiebelasting klopt mijn stelling wel, er wordt op je energierekening BTW geheven over reeds in rekening gebrachte belastingen, maar dat is hier offtopic.
In ieder geval weerhoudt al die mileumeuk en belastingenmeuk mij er niet van om te rijden in een auto waar ik van kan genieten.
Japie zegt
@MGS: Gebruik eens wat punten en comma’s,…heb het 3x moeten lezen en snap het nog niet,…
Ryan zegt
Afschaffing vd BPM is een illusie.
De BPM zal alleen afgeschaft worden als de overheid een nieuwe methode ervoor in de plaats vind om de autobezitten/rijder nog meer geld afhandig te maken.
Het liefst zouden ze ons allemaal in een C2 (met groen label) zien rijden… maar ik denk in realiteit dat het tekort dat zou ontstaan door verminderde opbrengsten van BPM en wegenbelasting niet makkelijk gecompenseerd kunnen worden.
De Nederlandse overheid is een graai instituut en verdedigd het zoals het ze zelf het beste uitkomt.
Martijn zegt
@Rick Dos en Bramzel: lekker los!!! haha
@PeterVanHteV: Ik irriteer me aan uitspraken als GOD om kracht vragen, dat is toch hetzelfde als klagen want het levert je niets op!!!
Jij zegt: @Bramzel Wat je niet ziet kan toch bestaan? Ben zelf een socialistische geweldloze antiglobalits anti kapitaallist en dierenactivist maar hou toch van autos. Ben ongevoelig voor de NL politiek ivm hun zelfverblindende kortzichtigheid, heb geen vertouwen en veeg mn reet af met principes maar hou toch van autos.
Zeg ik: leer schrijven en denk is goed na wat je zegt man, wat een onzin dit zeg…. word al chagerijnig van dit soort stukje maar zo’n reactie van jou gaan me haren overeind staan.
Accepteerd dat de overheid niet snel iets zal veranderen aan de huidige BPM regeling en zo niet: VERHUIS lekker naar duitsland ofzo, auto’s goedkoper en lekker blerren op de snelweg!!
Niet zozeer DE OPLOSSING zoals PeterVanHteV zou zeggen maar tenminste een bevredigende oplossing!!!
ML320 CDI zegt
Dit heeft natuurlijk 2 kanten. Toen ik mijn mercedes kocht en je zag het bpm bedrag staan dan denk je ook van ik verhuis naar belgie. Maar de Nederlandse overheid gebruikt het geld natuurlijk weer voor alle mensen die geen baan hebben en uitkeringen krijgen. Natuurlijk ben ik het hier niet mee eens, die uitkering moeten ze afschaffen, naja gedeeltelijk dan. Maar nederland is nou eenmaal heel sociaal, veel te sociaal als je het mij vraagt. Maar goed ik hoop dat ze die BPM ooit nog eens naar beneden gooie en dat de LINKSE REGERING HEEL SNEL WEG IS. Want ons land gaat zo echt kapot.
Rick zegt
Aan iedereen die over het milieu begint, wat denken jullie nou, dat Nederland het ENIGE land TER WERELD waar BPM bestaat wel even het verschil maakt en dat het milieu hiervan profiteert?!
Aan iedereen die zegt dat het ervoor zorgt dat er betere auto’s rijden door BPM. Als iets goedkoper wordt (dus GEEN bpm) dan worden BETERE auto’s beschikbaar voor de lagere inkomens, 2 vliegen in 1 klap, goeie en veilige auto’s beschikbaar voor iedereen en nieuwe auto’s zijn bijna altijd zuiniger en dus ook nog beter voor het milieu.
Maargoed met al onze linkse rakkers in Nederland die zo weinig mogelijk willen werken en die constant maar de hand boven het hoofd gehouden wordt door dit kabinet tja dan krijg je dit soort praktijken, dit is serieus een ernstig probleem. Doordat wij constant maar looneisen stellen hebben wij in de laatste jaren onze concurrentiepositie zo ernstig verslechterd dat steeds meer arbeids intensieve bedrijven verplaatsen naar Buitenland, hierdoor komt er steeds minder en minder geld binnen omdat wij vinden dat wij recht hebben om veel meer te verdienen dan iemand die hetzelfde werk in het buitenland voor veel goedkoper doet.
Oke even een paar leuke voorbeeldjes van onze hypocriete politiek:
Als er een 2e maasvlakte gebouwd moet worden waar de staat ongelooflijk veel aan verdient dan wordt er wel even een oogje dichtgeknepen, maar ow ow ow wat ben je stout als je in je SUV rijdt zeg…
En ja we moeten meer met het openbaar vervoer want dat is beter voor het milieu, wat deed de overheid een aantal jaren terug?! De NS privatiseren, daarmee maak je het een bedrijf met winstdoelstelling en wat doet een bedrijf met winstdoelstelling? Ja bezuinigen en schrappen op minder gebruikte trajecten. Ja daar lok je ook geen mensen mee, maargoed het levert geld op voor de overheid dus dan is het ineens weer niet erg…
De tekorten beginnen nu al flink op te lopen in Nederland, en dit zal alleen maar erger worden met de vergrijzing en met het veel te sociale beleid. Nog even en ik hoop klaar te zijn met mijn Universitaire studie en dan hoop ik mijn bedrijf te kunnen beginnen, in het Buitenland.
Even een paar voorbeelden:
– Geen progressief belastingstelsel
– Geen BPM
– Geen belasting betalen over geerfd geld, wisten jullie dat Nederland het enige land ter wereld is waar dit bestaat, en over alles wat je boven de ton erft geloof ik geef je maar liefst 60% ja jullie lezen het goed 60% af aan de fiscus. Dit is al geld waar belasting over betaald is he, even voor de duidelijkheid.
– Geen 80 km/h op de snelweg
–
– En tot slot, geen Wouter Bos die het constant maar over onze ‘spaarcentjes’ heeft, wat een enorme kwal en betuttelende pannekoek is die man. Hij is neergezet op de plek van Minister van Financiën en hij denkt ineens verstand van zaken te hebben… For fucks sake mensen :/
Rick zegt
@ Autoblog
Geef die linkse mensen van hier een IP BAN uit zelfmedelijden aub of link ze door naar een ecoblog site ofzo, echt kom maar eens terug als je werkt voor je geld ipv het jat van de mensen die er jaren langer voor hebben moeten leren en die beginnen met een studieschuld stelletje, ach laat ook maar ik sta boven jullie…
Bramzel zegt
Ook een rechtse regering gaat die BPM echt niet opheffen hoor, dus de links/rechts discussie kan hier wel buiten gelaten lijkt mij.
@ML320 CDI, je hebt het over dat geld dat naar een sociaal stelsel gaat. Denk je dat ze in Duitsland dat niet hebben? Of hier in Zweden? Wij betalen echter geen BPM, en maar een fractie aan wegenbelasting (ik ben voor een ’98 Audi A6 ongeveer 250€ kwijt op jaarbasis, en da’s ruim gerekend). De loonheffing ligt hier iets hoger, maar daarentegen zijn zorg en scholing weer veel beter. Als dat hier kan, waarom kan dat in NL dan niet?
Rick zegt
@ Bramzel
Ga eens de geschiedennis van Nederlandse regeringen bestuderen. Je ziet dat in tijden van linkse regeringen de kosten de pan uit reizen en dat het later weer rechtgezet moet worden door een rechtse regering die dan weer alle kritiek krijgt. Zo zal het altijd blijven gaan.
Ga mij nou niks vertellen over links en recht, ajb zeg…
Bramzel zegt
Ik probeer je ook niks te vertellen over links/rechts, ik zeg alleen dat dat een discussie is die op zichzelf staat, en die discussie niet hier gevoerd hoeft te worden omdat het daar niet over gaat hier.
PeterVanHteV zegt
@ Martijn: wat als je nu zelf eens opflikkerd
@ Rick: suck my d***
Rechts of links is een hokjesgeest denken vaak aangewakkerd door zogenaamde rechtse inteligentia welke een enorme taal beheersing ten toneele brengen. Aangaande die IP blokkade voor linkse mensen voorgesteld door Rick getuicht van een specifiek rechtse onverdraagzaamheid, vervelende centenpikker. Oja ga zelf eens geschiedenis bestuderen of ben je Zalm alweer vergeten, Korpsbal.
Ted zegt
QRA999
Ik weet uit statistieken en onderzoek dat mensen die je feteert op een auto die ze graag willen rijden zich minder snel ziekmelden dan mensen die je opzadelt met een auto die ze niet pruimen. Onderscheid moet gemaakt worden tussen regulier woon-/werkverkeer en mensen die die beroepshalve moeten rijden (vertegenwoordigers e.d.). Iemand met keelpijn, hoofdpijn of wat dan ook die tegen zijn zin in een Opeltje Astra van de baas moet rijden, heeft minder trek in het ritje naar Groningen dan als hij een Alfa 147 zou hebben.
@US
Het fijnstofprobleem wordt veroorzaakt door oudere auto’s en vrachtverkeer. Als auto’s daadwerkelijk goedkoper zouden worden, zou dan een snellere vervanging betekenen van het wagenpark en dus komen er meer moderne (schonere) auto’s. Oudjes die nog nog meedreutelen worden doorgaans direct afgevoerd naar verre oorden waar niemand nadenkt over vervuiling.
@Mathieu
BIV is max nog net geen 5000 euro en dat alleen voor de nadrukkelijke vervuilers en duurdere auto’s. BIV is voor reguliere auto’s soms slechts enkele honderden euro’s. En de jaarlijkse belasting is nadrukkelijk voordeliger dan in Nederland.
@Rick dos
Mensen die klagen worden overgeslagen, zei mijn oma altijd. Ik probeer een voorzetje te geven om eens anders te denken.
@64-JV-DS
Ja, ik ben nadrukkelijk voor een logisch gebruik van de auto, maar voor alles wil ik mobiliteit voor iedereen. En wie niet kan fietsen, moet zijn auto kunnen pakken. Het ontwielen van de samenleving zoals dat nu gaat, vind ik in beginsel immoreel, juist als de zwakkeren het meest worden getroffen.
@bmw
Geweldige opmerking!!! Inderdaad, het zou niet leuk zijn als iedereen naar BLG zou verhuizen. Ben overigens blij dat ik er zelf wèl woon.
ZOEF zegt
@Bramzel: “Ook een rechtse regering gaat die BPM echt niet opheffen hoor, dus de links/rechts discussie kan hier wel buiten gelaten lijkt mij.”
Die kans is toch wel groot hoor Bramzel.
Aan de andere kant is een rechtse regering natuurlijk even geldbelust. Linkse regeringen bemoederen ons misschien, rechtse regeringen bevaderen ons. Slechts weinig poliitiekers behandelen de bevolking als volwassenen.
Een rechtse regering zal daarom wellicht de BPM afschaffen, en nog heel wat andere autovriendelijke maatregelen nemen, maar ze zullen in de plaats daarvan misschien de defensie-uitgaven willen verhogen en daar – pakweg – antiterrorismetaks voor heffen of zo. Of de dienstplicht herinvoeren.
Als ik moet kiezen tussen twee kwaden kies ik een rechtse regering, maar ergens is dat een keuze tussen Cholera of Tyfus.
Wat is dan de uitweg?
voor een regering die niet links noch rechts is:
Libertarisme en objectivisme.
http://60gp.ovh.net/~novacivi/blog/archives/000430.html
Voor het verkeer:
Privatisering van wegen, en toepassing van het principe dat de eigenaar van een weg het reglement daarop bepaalt.
Hier een boeiende thread daarover:
http://lvb.net/item/4622
en een paar interessante artikelen met een aparte kijk:
http://www.meervrijheid.nl/?pagina=526
waarom rekeningrijden een probleem is en geen oplossing.
De oorzaak van files:
http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1519
De economie draait op de auto:
http://www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1639
Telkens weer, keer op keer, altijd weer, overal ter wereld, en overal hetzelfde, zijn het de linkse partijen die zich tegen de auto keren en het openbaar vervoer willen promoten. Tegelijkertijd is het met rechts andersom gesteld.
Waarom zou rechts dan NIET de bpm afschaffen? Dat doen ze natuurlijk wel.
Ron zegt
@PeterVanHteV: Tussen je taalfouten doorlezend vind ik het heel bijzonder dat je links/rechts eerst bestempelt als “hokjesdenken” en het volgens zelf gewoon gebruikt zoals “specifiek rechts etc etc.” Wat Rick zegt is geen mening, maar een feit. Kijk zelf maar in de geschiedenisboeken. Waarom spreek jij trouwens van “onverdraagzaamheid” bij rechts? (afgezien van de PVV ja) een normale rechtse denkwijze is: Je eigen broek ophouden als je dat kan, en nee daar is niets mis mee. Ben jij er wel van op de hoogte dat grote groepen hoog-opgeleide mensen emigreren? En dat dat nou juist die mensen zijn die het geld binnen brengen? Die groep mensen die in het buitenland gaan werken zal alleen maar groter worden zolang een linkse regering je kop eraf hakt als je iets begint te verdienen na je zware studie. En wie houden we dan hier nog over? Juist, de SP en PvdA stemmers. Alleen is er dan niets meer over om uit te delen.
on-topic: BPM zal door de rechtse partijen ook niet zo gauw worden afgeschaft, het is immers gewoon een inkomstenbron die men niet wil missen en graag voor andere dingen gebruikt.
GezondVerstand zegt
Auto levert de schatkist jaarlijks 17 miljard op (bedrag stijgt jaarlijks).
Daarvan wordt nog geen 3 miljard uitgegeven aan de wegeninfrastructuur.
Daarom staat half Nederland elke dag stil en ligt er nu een Betuwe lijn die de 1e 10 jaar zowat ongebruikt blijft.
En dat terwijl de economie voor een groot deel wordt gedragen door de auto. Denk behalve aan die 17 miljard eens aan alle werkgelegheid die de auto oplevert.
Afschaffen van de BPM is heel simpel: geef iedereen het restant BPM dat op zijn auto zit terug.
Knorrit zegt
Afschaffen die BPM! Het verdwijnt te vaak in zwarte gaten dankzij halve zolen. Bovendien wil ik ook niet in het openbaar vervoer eindigen. In zekere zin gaan we namelijk sneller deaud als we gebruikmaken van het openbaar vervoerrrrrr:
Factor 1: epidemieën verspreiden sneller wanneer we met z’n allen bij elkander verblijven. Ophokken in de trein kan zo bijvoorbeeld levensgevaarlijk zijn. Denk ook even aan de komende vogelpest en de daarbij horende pandemie, én wanneer je bij regen wel eens in een overvolle, klamme bus met hoestende mensen hebt gestaan (ik spreek uit ervaring!).
Factor 2: Starnakelbezopen figuren plassen, poepen en kotsen de trein/bus/tram onder. Daar sta je dan, als je net je ‘frisse’ eten hebt gekocht bij de Aldi.
Factor 3: Boodschappen doen gaat niet meer voor bepaalde bevolkingsgroepen. Opa tilt zich een dubbele hernia aan de boodschappentassen en wordt depressiever omdat hij nu helemáál niks meer zelf kan/mag (dankzij mensen die voor verhoging van de BPM stemden).
Moeder met baby gaat óók niet ‘even’ boodschappen doen. Ooit een kinderwagen en drie boodschappentassen in de bus/tram/trein vervoerd?
Factor 4: Aangezien de bus vanuit Amersfoort niet meer wil rijden na 12:00 ’s nachts, krijg ik óf een longontsteking op het station, óf loop ik wellicht een te laat ontdekte SOA op bij een weeldvreemde meid waar ik ‘wel even mocht overnachten’.
Etceteeeeeeeeeera.
Ik waarschuw maar even, denk er even over na als je schreeuwt om méér BPM en méér openbaar vervoer…
Exciter zegt
Wel, het is te zien, dat de schrijver van dit verhaal nog nooit met zijn kont in een Fabia heeft gezeten.
Niet wetend, dat Skoda een stuk verder is dan in de 70er jaren, wordt deze hier onterecht de grond in geboord.
Ach, jammer voor hem. En ik blijf heerlijk doortuffen in de Fabia Elegance full options, TrodeDrodeI 105 pK, Recaro stoelen en een zee aan ruimte voor maar 21.000 Euro. Is best goed voor de bijtelling, zo’n luxe kar.
Ted zegt
@Ron
Op langere termijn gaat de BPM verdwijnen, maar blijft autorijden in NL veel duurder dan in andere EU-landen. Dat is beschamend.
@GezondVerstand
Ook beschamend dat er pakweg 14 miljard aan andere zaken wordt uitgegeven en dat de opbrengsten kennelijk nog niet voldoende zijn.
@Knorrit
Met een beter Openbaar Vervoer is niets mis. Helaas is het, je omschrijft het humoristisch, vaak veevervoer. Wederom beschamend. Het fatsoen lijkt door het toilet gespoeld.
@Exiter
Mis!! Ik ken de Fabia en heb er uitbundig mee gereden. Met de Fabia is niets mis, maar imago heeft het autootje niet en dus – je geeft het zelf al aan – koop je de auto om z’n prijs en voor de geringe bijtelling. Voor veel mensen – jou incluis – is de Fabia kennelijk een uitkomst en prijs je gelukkig dat je op jouw manier zo voordelig mogelijk auto kunt rijden.
Waar het mij om gaat – en dat is wat anders dan een discussie over links en rechts – is dat de BPM auto’s absurd duurder maken t.o.v. andere veel EU-landen. Mijn stelling is dat dit een negatieve invloed heeft op de volksgezondheid en dat is niet gechargeerd.
Natuurlijk heeft het afschaffen van de BPM enorme gevolgen. Maar was het oude spreekwoord niet dat wie z’n gat brandt op de blaren moet zitten?
Ron zegt
@Exciter: (Off-topic) Recaro’s in je full-options Fabia? De ultieme jongensdroom, hulde! :)
DrDarwin zegt
@JLJ
Als je q7 ineens 40 mille minder waard is, dan kost de nieuwe ook 40 mille minder.
merc R driver zegt
ik heb zelf in duitsland gewoond en daar zie je een ongelovelijk verschil in de auto prijzen. nou woonde ik wel in dusseldorf, wat gemiddeld 11% duurder is dan de rest van duitsland. Wat het meeste opvalt als ik daar ben is dat de auto een veel belangrijker product is. De hele economie werkt rond deze sector. Wat ervoor zorgt dat de duitsers toch een soort trots dragen en liever 10000 euro meer betalen om ipv een toyota een bmw/audi/VAG/Mercedes te open. Wat wel een groot verschil is is dat de wegen in duitsland over het algemeen wat ongelijker zijn. Zodra je nederland in rijd is de weg van grote kwaliteit. Een hoop van het geld dat wordt gecollecteerd door de BPM gaan oa. Naar de verbetering en onderhoud van de wegen. En begrijp mij goed ik ben zelf een fanatike BPM betaler! ik heb 10 maanden geleden mijn mercedes R350 4matic gekocht en ben nu weer naar nederland verhuisd waardoor ik een aanzienlijk bpm bedrag terug moest betalen wilde ik mijn auto kunnen invoeren.
Nou moet ik wel zeggen als de BPM afgeschaft zou worden zouden er ook minder auto’s worden geimpoteerd naar nederland wat ik geloof dat dat cijfer inmiddels alweer op 210.000 voertuigen per jaar staat? Dit is natuurlijk door de goedkope auto prijzen.
Ik vind de redenering van autoblogger wel ver gezond. En is de probleem stelling; namelijk de hogere prijs gezondheidszorg, een niet te meten effect van het feit dat BPM bestaat. Ik weet zeker als autoblogger met cijfers kan aantonen dat er een verband is en dat er ook een verbetering zou plaatsvinden als de BPM weg was dan zou die binnen een week ervandoor zijn.
merc R driver zegt
wilde nog even toevoegen vind ik het overgens wel terecht dat als je zo’n benizineslurper als ik heb dat daar extra geld voor wordt gevraagd aangezien er toch geld moet worden gestoken in research en development van het broeikaseffect.
Ron zegt
@merc R driver: research en development van het broeikaseffect? We zijn niet uit op development van het broeikaseffect hoor! ;) maar even to the point: je betaalt over elke liter die je gebruikt al netjes accijns en bij de aanschaf van je auto ben je volkomen getild door de BPM, dus voel je maar niet zo schuldig hoor :)
Ted zegt
@Merc R driver
Afschaffen van de BPM kan inderdaad gevolgen hebben voor de import van auto’s, maar met de open grenzen is het natuurlijk erg aardig om gewoon de auto’s die je wilt of kunt leveren in te kopen zonder hijgerige importeur in je nek.
Overigens noem je mijn redenering “wel ver gezocht.” Daarin vergis je je. Omstandigheden maken de mens (ofschoon het omgekeerde ook geldt…) en dat geldt in menig opzicht. Het sociale leven van een mens wordt in elk geval buitengewoon beïnvloed door uiteenlopende factoren. Jij hebt het geluk in een dikke R350 te rijden. Heb je enig idee wat dit voor veel mensen betekent?
Trek iemand met sjofele kleding een Oger-pak aan en je hebt een ander mens. En meestal voelt die persoon zich dan ook anders. En dat bedoel ik positief, want er zijn natuurlijk altijd mensen die zichzelf wijsmaken dat ze niet in uiterlijkheden hoeven te investeren.
Met auto’s is het niet anders. Hele volksstammen zouden zich met een andere auto of in elk geval het simpele bezit van een auto heel veel beter voelen. Als mensen zich beter voelen, is dat goed voor de gezondheid van die mensen. En ook hier geldt het omgekeerde.
Met het afschaffen van de BPM en het goedkoper maken van auto’s zou je een verschuiving kunnen veroorzaken. Bepaalde auto’s worden plotseling wel bereikbaar en iemand nu niet meer kan rijden, kan voordeliger een occasion kopen. In dat kader kunnen we vaststellen dat met de beoogde verhogingen die de regering voornemens is (accijns, bijtelling etc.) duidelijk wordt aangegeven dat de volksgezondheid niet bepaald hoog op de lijst staat. Het uithongeren van de automobilist heeft nog steeds voorrang. En dat is beschamend.
Merc R driver zegt
ik heb je reactie gelezen en opzich heb je wel wat goede punten erin staan…
ook in de overige reacties, nederland wordt op dit moment echt te sociaal. Ik heb inderdaad het geluk dat ik een R350 rijd, en dat ook nog als eerste auto op je 18e. Ik heb het geluk dat mijn vader een capitaal rijke man is. Mijn ouders zijn inderdaad zoals eerder gezegd omdat het inkomen wat hij kreeg(winst uit een onderneming, aanmerkelijk belang etc etc) voor een groot deel naar de fiscus ging. Bpm scheelt inderdaad heel erg.
goed voorbeeld heb ik altijd de auto van mijn moeder, Mercedes A150 2006 schitterende auto helemaal full option(stoelverwarming, xenon verlichting, amg sport paket incl amg velgen, command aps etc etc) ter waarde van 40,000 euro
wij hebben het import model gekocht wat ervoor zorgt dat je geen bpm maar ook geen btw hoeft te betalen. verder had ze nog een oude mercedes A140 die een inruil had van 7000 euro. Het bedrag wat mijn vader betaalde voor deze auto was maarliefst 18.000 euro. dat is nogal een gat waar je het hier over hebt.
opzich vind ik wel mensen die het kunnen veroorloven om geld af te staan(ik doel op het progressive belasting stelsel)geen slechte oplossing. Als jij in een kansarme familie bent op gegroeit, dan is de kans dat je op je 18e in een R350 rijdt. daarintegen als je voor je zoon van 18 een r350 koopt dan is dat wel wat anders. Ik vind het geen slecht idee dat de breedste schouders de grootste lasten dragen. En het fabeltje dat er genoeg mensen teren op geld van de overheid is inmiddels al grotendeels een fabeltje. De regels voor een uitkering zijn echt wel strenger gemaakt de afgelopen jaren. Verder is een basis uitkering toch echt wel een minimale inkomstenbron is.
Nogmaals vind ik het zelf ook geen probleem om voor een grote auto te betalen.
Met research and development van het broeikas effect bedoelde ik het terugdringen(wat ook development heet;) @Ron)
helaas is het geld wat wordt binnengehaald met de bpm en de accijns niet aan dat doel toegekent.
Overigens hoorde ik net weer dat de accijns op lpg en diesel omhoog gaat(D:€0.04 LPG:0.025)blij dat ik bezine rijd(A) overigens is de motivatie voor deze prijsverhoging dat de diesels meer vervuilen(mijn vader(zelf R320 rijder(diesel) deze diesel is zo ongelovelijk school. tegenwoordig met de dieselpartikel filters en de naverbranders etc etc. is de uitstoot inmiddels minimaal
deze hele discusie kan een lange tijd doorgaan het blijft een lastig probleem met niet echt een sluitende oplossing. Prijzen verhogen is in ieder geval niet de oplossing tot dit probleem. Ook ik heb geen oplossing anders was deze al lang ingevoerd;)
Rob USA zegt
@ Ruben Beaten: Dat kan alleen maar een caprice zijn of ni ?? :)
RubenBaeten zegt
@Rob: Nope. Foto’s op Autojunk binnen afzienbare tijd… :-)
Sorcerer zegt
Even een concreet voorbeeld: duurdere auto’s bieden vaak meer bescherming. In een Volvo (die je door bpm niet kunt betalen) zit je vaak net wat beter dan in een Japanse auto…
Bij een aanrijding is het daardoor mogelijk dat je door de hoge bpm het niet overleeft. Tadaa ;)
jerry zegt
och och och…Maar Nederlanders staan er toch onder Europeanen bekent om dat ze klagen maar er voor de rest geen flikker aan durven/willen doen…oh ik vergeet… wat 1 minuut stilte…of een stille optocht met kaarsjes..of zoals hier op deze site hun tere hartje luchten….dat is wat een Nederlander wel kan…pleurt toch op mensen!
Neem een voorbeeld aan de Fransen die gaan gewoon kolossaal staken als ze ergens niet mee eens zijn ipv klagen of steken half Parijs in de fik (om maar van solidariteit te spreken). Maar dat is natuurlijk per cultuur verschillend… Ik zou zeggen verlaat Nederland als je het daar niet leuk vind en je de potentieel voor hebt om in het buitenland te werken, want zonder een volk kan de regering niet regeren. Zo kan die brilsmurf in de kabinet die loopt te zeuren dat ie minder verdient dan de topman bij Shell ook gelijk zijn biezen pakken en bij zijn mama lopen janken. Had ie maar een vak moeten leren….
een ex-Nederlander..