Reader’s Digest heeft een klein onderzoek uitgevoerd onder 600 Nederlanders naar hun kennis van autotechniek. En de uitkomsten zijn bedroevend, het gemiddelde cijfer is namelijk een 4,7 wel scoren mannen (4,9) iets beter dan vrouwen (4,6), maar het ontloopt elkaar niet heel veel. De meeste mensen weten nog wel de betekenis van twee van de vier gevraagde waarschuwingslampjes. Veiligheidssystemen als ABS, ESP en de rem-assistent zijn iets bekender. Technische vragen over bijvoorbeeld de werking van een intercooler of banden werden dramatisch slecht beantwoord.
Ook wordt er gemeld dat een heleboel mensen niet weten dat hun motor vier kleppen per cilinder heeft. Sorry hoor maar je wil volgens mij niet weten hoeveel auto’s er rond rijden die slechts 2 of 3 kleppen hebben of zelfs 5. Als het hele onderzoek zo slecht is opgesteld dan zet ik mijn vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de uitkomst. De vraag is natuurlijk, hoe zit het met jou technische kennis. Kunnen ze je alles wijs maken of weet je zo ongeveer wel waar de monteur het over heeft? (via nu.nl)
Reddingius zegt
Ja ik las het al op het AW-Forum en heb de teste ook zelf gedaan. 7,5… Gevalletje ‘mwah’. Erg slechte enquete inderdaad.
Tenck zegt
ik had een 7,7, en vond em ook niet bijster goed.
CSL zegt
Tja nederlanders denken, ff ANWB bellen.
Stel die vragen maar in Japan aan de mensen, dan zal je wel je je antwoord op het asfalt met een drift geschreven krijgen.
debeerop1 zegt
Haalde een 9 rond… door een paar keren goed te gokken welliswaar! Toch een groot deel vragen de je als ‘kenner’ zou moeten weten.
lincoln mark8 zegt
suffe vragen hoor…. maar ik denk dat de meest normale vraag “hoe werk een otto motor” nog minder goede antwoorden zou geven…. wie gaat er nou een vraag over sneue lampjes vragen.
Armada zegt
Als ze die enquete nou hier hadden gehouden, was het niet echt een representatieve uitkomst voor de rest van Nederland geworden denk ik.
jos zegt
Yep, ook 7,5…… technische vragen OK, de rest!?!?
Bart zegt
Had een 7.5 maar hoe moet ik de maandelijkse kosten van een middeklasser weten. En die vraag over de airbag, twee antwoorden die hetzelfde betekenen. “De airbag doet het niet” of “Er zit een storing in de computer”. Allebei doen ze het niet hoor.
Business zegt
Omdat ik slecht tegen mijn verlies kan en ik absoluut niet weet hoe snel mijn auto afschrijft (het is een Alfa dus het gaat hoe dan ook te snel) had ik bij poging een een 6,25 en bij poging twee een 10 uit 10.
bisazza zegt
Ik las het artikel ook op de autotelegraaf. De vraagstelling bevreemde mijn ook enigszins. Dit daar mijn auto bijvoorbeeld 5 kleppen heeft. Ik denk dat het ook de reinste onzin is.
aldert zegt
simpel..een 10
thomas zegt
en hoe kan je een vraag goed beantwoorden als de vragensteller zelf niet weet wat wat is? Voorbeeld:
Wat is biodiesel:
juiste antwoord (volgens de test): normale diesel vermengd met plantaardige olie… :-S
volgens mij is biodiesel toch echt een ander product en hebben zij het in het antwoord over een mengsel….
Sven zegt
Sommige vragen zijn echt vaag:
“Als de bandenspanning 20 procent te laag is, dan verkort dit de levensduus met ??%”
Hoe moet ik dat weten??
Iemand heeft dit gewoon uitgerekend en denkt nu slim te zijn;)
jeanke zegt
Mijn vriendin haalde zelfs op haar sloffen een 7,45…
…en dit is geen grap!
Nick zegt
Sommige vragen zijn nogal verouderd.
Neem bijv. biodiesel.
Tegenwoordig is er biodiesel waar geen druppel gasolie (conventionele dieselolie) meer in voorkomt.
shockey zegt
Een 9.25/10 maar wat heeft de maandelijkse kostplaatje met autokennis te maken!
Kevski-Style zegt
Wat een verschrikkelijk simpele vraagstelling is dit. Aan de vraagstelling ligt het dan ook echt niet. Maar ik vind dat je toch wel gemiddeld een 6 moet kunnen halen. Zeker voor de mannen. Moet er wel bij zeggen dat de laatste vragen meer weetvragen zijn en totaal niks met techniek te maken hebben. Want wat heeft techniek met kleur, of restwaarde te maken? Al met al kunnen jullie mijn uiteindelijk score wel raden, want ik had er geen 1 fout, al moest ik wel bij een paar gokken….
Sven zegt
De duurste auto op de Nederlandse markt een Maybach 62??
Naar mijn weten is dat een Bugatti Veyron?;)
Philip zegt
Sh*t eerste keer 5,5 tweede keer 9,5 men leert uit z’n fouten. De vragen zijn inderdaad soms wel een beetje …
Sven zegt
@ Philip…beetje jammer dat je tweede keer niet een 10 haalde;)
Shrike zegt
al de vragen over kosten enzo noem ik geen technische kennis.
Had ze dan ook allemaal fout
totaal 6.25/10
VJP zegt
eerste keer 5.25 tweede 9.
en ik ben pas 14
RA999 zegt
stomme quiz, ik had een 6.25 en ik kan niet tegen m’n verlies. wie weet er nou direct hoeveel je bespaart als je een auto 5 i.p.v. 2.5 jaar rijdt?
jhn zegt
een 7.25 maar da komt door die klote vragen over geld wat heeft da nou met techniek te maken. Ik weet nie eens wa een liter benzine of diesel kost rijde moet je toch
RA999 zegt
jaaa, 2e keer een 10
Def Tovertor zegt
6,5 en als dit een wetenschappelijk gefundeerd onderzoek is stop ik subiet met studeren! Erg slechte enquête, niet omdat ik niet alle vragen wist (ik kan ook niet alles weten!) maar sommige vragen hadden domweg niet het juiste antwoord.
Laurens zegt
Achterlijke test gek. Waar dient dit en dat lampje voor.. Pff. Ik heb hem na een kwart afgesloten..
Stephan zegt
Smallere banden zijn in het voordeel bij nat wegdek? Doe mij maar goede sloffen met goed profiel :S
En een dieselmotor stoot minder uit dan een vergelijkbare benzinemotor? Zeker omdat een diesel altijd turbo heeft en je het dan moet vergelijken met een turbo-benzinemotor ofzo? Die had ik fout namelijk :)
autogekkk zegt
Dit komt omdat we bij het halen van het rijbewijs niks over de auto zelf leren. In landen als Turkije vragen ze meer over de algemene kennis van de auto dan nutteloze dingen als de milieu. Tjah mensen hebben daar ook niet het geld om elke dag ANWB of naar de garage te gaan.
niels zegt
die vragen over de kosten slaan nergens op, de rest had ik allemaal goed.. een 8.
Stephan zegt
Is het niet mogelijk om een soort auto-wikipedia hier op autoblog te maken? Zitten hier genoeg mensen met kennis van zaken dacht ik zo?
autoblogger zegt
@Stephan: daarvoor hebben we nu http://www.autowiki.nl ;)
(het domein had ik overigens al in 2006 geregistreerd)
Kevski-Style zegt
@ stephan: ervanuitgaande dat je over hetzelfde profiel op het loopvlak beschikt is een smallere band altijd in het voordeel ten opzichte van een bredere band. kwestie van druk per cm2 die groter wordt.
Diesel is efficientere brandstof dan benzine, dus produceerd minder Co2 i.v.m. benzine. heeft dus niks met turbo, cilinderinhoud of whatever te maken….
Rudy zegt
8,5, ik had ook wat koste vragen fout. en die brandstof besparking met die 20% lagere bandenspanning….
dekster zegt
dekster zegt
al kon ik natuurlijk onmogelijk antwoorden op de nederlandse kostenvragen.
(verder vind ik een heel nuteloze test)
CSL zegt
Ik dacht dat de minimum profil nog altijd 1.6mm was, foutje 9,7 is wel netjes toch :)
freek zegt
in het begin logische vragen, maar over de kosten van een middenklasser etc. rare vragen… maar goed…had helaas een 6.75
faststofke zegt
De test bevat idd soms dubbelzinnigheden, en een aantal vragen hebben weinig of geen uitstaans met parate autokennis, laat staan technische autokennis.
Heb de test net even laten lopen, en strandde op 6.75.
Net zoals velen onder jullie schrijven zijn enkele vragen zinloos, en zelfs niet meer up-to-date. Welke wagens in NL dan weer duurste vs. goedkoopste zijn brengt echt niet veel auto’s met pech terug aan het rijden vrees ik ;-))
Niels zegt
Bij die bedragen moet je gewoon altijd voor het hoogste gaan… had een 8.5 :D
Zoef zegt
7.25.
Er zitten vragen tussen met foute of domme antwoorden.
In België is de LPG goedkoper en doe je al voordeel bij 10.000 km per jaar. :-)
Die vraag over koppel en vermogen gaat volgens mij de mist in.
Ik heb geen vraag over aantal kleppen per cylinder gezien?
In biodiesel zit volgens mij geen spat aardolie.
Die vragen over geld hebben volgens mij niets met autotechniek te maken, die had ik bijna allemaal fout.
@CSL: Dat je nog een fout maakt na 3 keer de test te doen! :-)
Citrofiel zegt
Nou, 7,75. Ik vind het niet slecht voor iemand die zelf geen auto heeft en dus van alle gebruiksdingen helemaal niets af weet.
Royal Flush zegt
Een oom van mij heeft zojuist een Range Rover 4.6 Vogue gekocht. Toen ik hem voor de gein vroeg waar 4.6 voor stond en of hij wist hoeveel cilinders erin zaten zei hij: Ik zou het niet weten, hij rijdt gewoon lekker!
Deze goede man is eigenaar/directeur van een succesvol groot bedrijf.
Het is naar mijn mening meer een questie van interesse en niet zozeer een questie van triestheid. Al gaat het er bij mij niet in dat wanneer je een auto van meer dan €100.000 koopt je niet weet wat voor een motor erin ligt!!!!
Stiekem toch wel triest….
Friso S zegt
7,75
‘k weet niet alles over de maandelijkse lasten van een ‘compacte middenklasser’
ultimora zegt
@ CSL dat is een leesfout 1.6mm is het wettelijk verplicht minimum (APK en zo) er werd gevraagd naar veiligheid bla bla
ik had overigens een 8
SiLVeR(C)HaiR zegt
‘De koude start – en dan hoeft het niets eens te vriezen – is een aanslag op de motor. Wie lang plezier wil hebben van zijn of haar auto, doet er goed aan om de techniek rustig te laten opwarmen. Anders ontstaan er te snel te grote temperatuurverschillen. Bovendien is de smering dan nog niet optimaal. Die is minstens zo belangrijk als regelmatig onderhoud.’
Gisteren was er een juffrouw van RD op de Belgische radio (STUBRU) naar aanleiding van dit artikel, die beweerde dat je je auto minstens 30 minuten moest laten stationair draaien voor hij was opgewarmd (lees : dertig minuten). Deze informatie had zij van de auto-journalisten, zei ze. Als iedereen dit toepast hebben we binnenkort een gans jaar door smog-alarm.
Mr. R zegt
Ah, een 7,75 voor mij! Die kosten wist ik echt niet.
@CSL: Ja, de minimum profieldiepte is ook 1,6mm. Maar ze vroegen wanneer het ‘raadzaam’ was om je banden te vervangen: bij 2,0mm. ;)
w0o0dy zegt
haalde een 8,5 zonder veel gokken of nadenken, maar een paar vragen (o.a. die over de kosten) zijn nogal dubieus en als het lampje van je accu brandt dan duurt het ook niet lang meer voordat je accu leeg is (weet een goede vriend van me inmiddels uit ervaring want de rit naar huis leidde tot een fikse wandeling, mij bellen en een flink stuk autoslepen :) )
Het is een goede zaak als mensen basis dingen over hun auto weten, maar deze test is geen geweldige test daarvoor.
Michael zegt
Lol toen de test begon dacht ik: dit wordt een makkie!! alllemaal technische vragen, lets go! komen ineens de laatste vragen. WTF is een gemiddelde middenklasser!!!!!! Dudes beetje a-relaxte survey…..
B.... zegt
“Bij 150 km/u is de luchtweerstand t.o.v. 50 km/u –
4 keer zo groot Juist !”
drag= 1/2 * Cd * dichtheid * frontaal opp. * V^2
150/50 = 3 -> 3^2 = 9x zo groot?
of zie ik nou iets over het hoofd?
Larrs zegt
Ik scoorde een 6,5. Kon hoger als ik beter nadacht.
Mark S zegt
Ik ook 7,75 op de 10, valt me op de véél mensen hier rond die score halen. Vond een aantal vragen nogal onnozel (al die prijzen bijvoorbeeld), en volgens mij zaten er een aantal fouten in.
Owja, het is misschien raadzaam om vanaf 2 mm te vervangen, maar je denkt direct aan je theorie, en gaat voor de 1,6 mm :P
Mark S zegt
BTW, larrs heeft gelijk, de luchtweerstand wordt volgens mij ook 9 keer zo groot…
JLJ zegt
Net als Zoef heb ik de vraag over de kleppen in de motor ook gemist?? Of heeft Robbie een andere test gedaan, of veranderen de vragen af en toe.
Overigens 8,25 vanwege dubbelzinnige vraagstelling/antwoorden en die kostenvragen hè.
JLJ zegt
Ah nu snap ik het, het staat in het begeleidende stukje van RD zelf. Stelletje nep-journalisten!
JLJ zegt
RD dus, niet Robbie!
RA999 zegt
@ Royal Flush
4.6 is dan waarschijnlijk ook ’t cijfer dat je oom zou halen :P
Bruur zegt
WAT EEN BAGGER TEST!!!!!!!! Gewoon Belachelijk!!!
En sommige vragen kloppen gewoon weg niet.
Zoals het koppel van de motor, deze niet niet per defenitie iets over de trek kracht. Hier stond laatste nog iets over op deze site (http://www.squadra-tuning.com/NL/index_nl.html) Kik onderaan op de site “wat doet koppel in de praktijk”.
mashell zegt
7.75, ik werk in de automotive en schaam me er niet voor want het interesseert me helemaal niets hoeveel ik met een gebruikte auto zou besparen, hoeveel CO2 een diesel wel of niet uitstoot en welke de goedkoopste auto van Nederland is.
Classic red zegt
Mijn score was 7.75. Maar inderdaad een slechte enquete. Bijvoorbeeld de vraag welke kleur de laagste inruilwaarde heeft. Wat een belachelijke vraag.
@SiLVeR(C)HaiR
Misschien duurt het stationair draaiend wel een half uur voordat hij op temperatuur is. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat je het ook moet doen.
arta zegt
7,5 Ik dacht dat het over techniek ging.
Wat interreseert mij die kostenvraag.
De technische vragen had ik wel goed.
Bruur zegt
Heeft een rode Ferrari ook een lage inruil waarde????
Emmanuel Wildiers zegt
Bij 150 km/u is de luchtweerstand t.o.v. 50 km/u
Inderdaad volslagen onzin :)
De luchtweerstand op zich is 9x hoger, het vermogen dat je auto nodig heeft om die luchtweerstand te overwinnen zelf 27x hoger. Hij bedoelt waarschijnlijk dat het verbruik 5x hoger is (wat ook al niet klopt), omdat daar uiteraard wrijving vd banden en motorverliezen ook nog bij komen kijken.
http://en.wikipedia.org/wiki/Drag_(physics)
En zo staat die test vol fouten en halve waarheden..
“Het koppel van een motor zegt meer over de trekkracht dan het aantal pk’s”
Onzin natuurlijk, koppel is een eenheid die nietszeggend is, en je heel makkelijk kan wijzigen dmv een versnellingsbak. Een auto die 1000nm levert bij 0-50 rpm, daar kan je niets mee doen. Onze prius heeft 500nm koppel, de golf gti 280nm, mag je eens raden welke vd 2 meer trekkracht heeft :)
trouwens, vermogen (pk) = koppel * toerental, niet meer, niet minder.
Kostprijzen van middenklassers, hoe lang een auto op bedrijfstemperatuur komt, enz => hangt allemaal van auto tot auto af.
Herman zegt
Ik ben het helemaal met je eens Emmanuel. Erg slechte vragen zitten er tussen. Vierwielaandrijving veiliger dan voorwielaandrijver? volgens mij niet. Als je met een 4×4 te hard gaat vlieg je direct goed af. Met een voorwielaandrijver heb je daar geen last van en schuif je rustig vooruit…..gas los en alles is weer goed! (of zie ik dat nou verkeerd, Reader’s Digest?)
Idee voor de mannen van de autoblog om deze mensen van de Reader’s Digest even aan te spreken over hun goede test…vind je het gek dat je dan een 4,7 gemiddeld krijgt.
GR Herman
(score 7,5)
Bruur zegt
Als je alleen de onderste antwoorden intoetst heb je al een 4,7 wat precies het gemiddelde is!
Bruur zegt
Als je alleen de onderste antwoorden intoetst heb je al een 4,7 wat precies het gemiddelde is!
Dus ik vraag me zeker af, WAT VOOR ZIN HEBBEN DEZE zeer slecht opgestelde vragen?????
Ted zegt
De vlag kan uit :
score 9.25
Wat een butvragen
Mathias zegt
Ja man, ik wil die haar auto toch niet overnemen als ze hem verkoopt!
Een half uur opwarmen stationair????? :s
Stationair bij koude motor laten opwarmen is HET SLECHTSTE wat je kan doen met je motor!!!! Bij koude motor is de slijtage het hoogst waardoor haar motor zeer snel zal verslijten als ze dit toepast!!!
Man, had ik toen STUBRU opgezet, ik had gebeld en haar uitgekafferd voor al wat vies en vuil is! :p
Metalled zegt
Ik heb de test ook gedaan, 8.7 ofzo, en heb die lui meteen een reactie gestuurd dat het een baggertest was en dat ze geen vragen moeten stellen waarop ze zelf het antwoord niet weten! (voorbeeld verbruik bij 3x hogere snelheid)
Mario zegt
Ik deed het ook niet veel beter wat betreft kennis over auto`s! Ik heb dan ook gewoon toen ik mijn nieuwe (gebruikte) auto ging aanschaffen contact opgenomen met de mensen van http://www.auto-kennis.nl die wel verstand van zaken hadden! De eerste door mij uitgezochte auto was technisch zo slecht dat het een financiele ramp was geworden. De tweede auto heb ik in overleg met hun uitgezocht en is helemaal top. Koste ook nog eens minder dan die ik zelf uitzocht!
Willen de meeste mensen niet gewoon de sleutel omdraaien en rijden i.p.v. er verstand van proberen te krijgen?