Paddy Lowe lijkt op het punt te staan een opvallende carrièreswitch te maken.
Mercedes’ huidige Executive Technical Director Paddy Lowe heeft een lange geschiedenis binnen de Formule 1. Hij begon in 1987 bij Williams en was daar verantwoordelijk voor de elektronica, waarin destijds grote stappen werden gemaakt. Zo stond hij onder andere aan de wieg van Williams’ active suspension, waarmee Nigel Mansell in 1992 kampoen werd en wat daarna weldra werd verboden. In 1993 maakt hij de switch naar McLaren, waar hij aan het hoofd komt te staan van Research en Development. Ook tijdens zijn tijd in Woking worden er kampioenschappen gewonnen, door Hakkinen in 1998 en 1999 om precies te zijn. Vanaf 2005 is hij technisch directeur bij McLaren.
Dat Lowe een neus heeft voor winnende teams, blijkt wel als hij in 2013 overstapt naar Mercedes, waar hij eveens als technisch directeur aan de slag gaat. Zijn huidige contract loopt echter af op 31 december van dit jaar en volgens geruchten gaan onderhandelingen over verlenging van dat contract uiterst moeizaam. Dat lijkt vooral te komen door een behoorlijk stevig bod van een concurrerend F1-team.
Daar waar je verwacht dat het een van de andere topteams -Ferrari, McLaren of Red Bull- is dat Lowe probeert weg te kopen, blijkt het zijn eerste werkgever Williams te zijn. Het team, goed voor 7 kampioenschappen, wist afgelopen seizoen maar matig te presteren en kwam ondanks de sterke Mercedes-motor niet verder dan een vijfde plek in het kampioenschap voor constructeurs. Hoogste tijd voor verandering dus en met Lowe halen ze in ieder geval kampioensmateriaal binnen.
Mocht Lowe inderdaad vertrekken, dan lijkt het voor de hand te liggen dat James Allison hem gaat opvolgen. Allison vertrok eerder dit jaar bij de Italiaanse renstal omdat hij na het recente overlijden van zijn vrouw meer tijd met zijn kinderen wil doorbrengen en daarom opzoek is naar een werkgever die in Engeland is gevestigd. En hoe Duits Mercedes ook mag zijn, het hoofdkwartier van hun F1-team is gevestigd in het zeer Britse Brackley.
Update 11-01-17: Et voila, de deal is done. Paddy Lowe zit vanaf 2017 officieel weer bij het team waar hij ooit zijn F1-carriere startte.
marvin1608 zegt
Goed voor Williams. Maar hoe is het eigenlijk met Max?
misterdrogba zegt
Brokkelt hier Mercedes F1 langzaam uit elkaar? Belooft een goede seizoen te worden, teams die een beetje aan mekaar gewaagd zijn is altijd goed.
mrrallycross zegt
@misterdrogba: alleen maar gunstig voor max en redbull racing!
toniominestrone zegt
@mrrallycross: Daar is ie weer!
jaapiyo zegt
Na Abu Dhabi heeft hij waarschijnlijk geen zin meer in samenwerken met LH44. Zeker niet nu Toto er weer voor heeft gekozen om de coureur 100% gelijk te geven (even los van of dat de juiste beslissing is, maar Paddy zal er in ieder geval van balen daar zijn order compleet genegeerd werd). Daarvoor was er ook al dat ingetrokken protest in Japan, de beschuldigingen naar het team in Maleisië dat ROS voorgetrokken zou worden…Hoe goed HAM ook is, volgens mij ben je daar een keer klaar mee.
Erik zegt
@jaapiyo: het was niet de order van Paddy Lowe maar de order van Toto Wolff. Paddy Lowe is als doorgeef luik verantwoordelijk hiervoor.
Erik zegt
@erik2907: oeps, te snel, ook Paddy Lowe heeft maar ‘bevelen’ op te volgen die hij wel/niet adviseert aan Toto Wolff.
john4545 zegt
@erik2907: Lowe is de technische eindbaas bij Mercedes. Toto gaat helemaal niet over verloop van races. Als Lowe over de radio komt weet je dat het serieus is, en toch negeerde lh hem.
Erik zegt
@john4545: precies, technische eindbaas of eindbaas, wie denk je dat de baas is. Toto Wolff dus. Niets gaat zonder zijn goedkeuring.
Erik zegt
@john4545: overigens, er gaat niets boven auto-motor-und-sport.de. Dé site met de meeste achtergrond informatie, alwaar Toto Wolff ook heeft gezegd dat het zijn call was.
pinut187 zegt
@jaapiyo: wellicht heeft het salaris wat Mclaren heeft geboden er ook iets mee te maken?
mrrallycross zegt
Misleidende titel van dit artikel.
antoonniels zegt
Williams is op welke plek geëindigd?
Williams gun je een beter jaar. Tot plek twee natuurlijk ;)
trustmeiamanengineer zegt
Wel een late switch natuurlijk, echt veel invloed op de 2017 auto kan hij niet meer hebben nu. Maar met de Mercedes motor bij Williams en daarbij alle kennis die Lowe meeneemt moeten ze zeker gedurende het seizoen een flinke sprong kunnen maken.
acizane80 zegt
@trustmeiamanengineer: ik vermoed dat het eerder een investering gaat zijn voor 2018 echt noemenswaardige verschillen ga je nu niet meer kunnen maken enkel kleine wijzigingen. Maar voor 2018 carte blanche en wie weet.
basvspr zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
paginl zegt
Volgende nieuws bottas naar mb en wehrlein naar Williams. Allemaal vooropgezet spel
w0o0dy zegt
@paginl: je krijgt gelijk denk ik want Bbc meldt dat Bottas bovenaan het lijstje staat van Mercedes F1 voor de plek naast Lewis.
paginl zegt
Kampoen autoblog?
john4545 zegt
Lowe is natuurlijk al een keer weggekocht door McLaren bij Williams, en daarna weggekocht bij McLaren voor Mercedes. Ik scaht dat ie tussen de 4 en 6 miljoen per jaar vangt.
Mercedes heeft beste motor en 1500 man personeel. Williams heeft 500 man en de helft van hun budget. Voordat Lowe naar Williams gaat moeten ze hem 20 miljoen per jaar geven. Ik zie het niet gebeuren.
martinus zegt
Met zo’n zuur kijkend mondje, narcistische houding en z’n onvriendelijke communicatie over de radio, zou ik eigenlijk verwachten dat deze jongen een patientje voor Ferrari zou zijn.