Door recente en minder recente ongevallen laait de discussie omtrent gesloten cockpits in de Formule 1 weer op. Charlie Whiting meent echter dat het een kwestie van tijd is eer coureurs niet meer met hun helm in de buitenlucht rondrijden.
Nu is het niet zo dat we regelmatig over deze man schrijven, maar als iemand kan weten hoe de toekomst van de technische F1-reglementen eruit komt te zien, is het Whiting wel. Hij is immers de technische rechterhand van Bernie Ecclestone die de regels voor een groot deel bepaalt en handhaaft.
Door de crashes van onder meer Justin Wilson, Jules Bianchi, Felipe Massa en Henry Surtees lijkt het erop dat de helm het enige kwetsbare punt is van coureurs in racers met open wielen.
Verschillende keren schreven we al over mogelijke dakjes die coureurs beschermen voor gevaren van buitenaf, maar Whiting denkt nu dat het echt tijd wordt om de cockpits af te sluiten. Verschillende concepten zijn in de loop der jaren gewogen en te licht bevonden, dus het is nog geen sinecure om een efficiënte en veilige oplossing te bedenken voor dit probleem.
Op moment van schrijven test de FIA twee mogelijke concepten, waarvan één een soort afdakje is dat het nog steeds mogelijk maakt om de rijder uit de auto te halen. Het andere bestaat uit een stel platen die voor en achter de coureur worden geplaatst om de rijder te beschermen tegen projectielen.
De gesloten cockpit à la straaljagers heeft het in elk geval niet gehaald, daar de voordelen niet opwogen tegen de nadelen. Toch houdt Whiting moed dat de oplossing binnen afzienbare tijd wordt gevonden. We hopen het van harte, want elk fataal ongeluk is er absoluut één teveel.
Foto via dit draadje op Reddit
alcantara zegt
Is ook een stuk aangenamer voor als het regent tijdens de race.
lincoln zegt
Mooi .. Zo een helm is tenslotte ook maar funest voor je kapsel ..
chrisschilder zegt
@lincoln: helmen blijven nog gewoon hoor :p, of zie jij ze soms in bv de nascar of lmp1 zonder helm rijden?
lincoln zegt
@chrisschilder:
Als ik naar een helm wil kijken ..
Dan koop ik er wel 1 ..
raym zegt
@lincoln: dus als je naar een formule 1 auto wil kijken koop je er koop je er een.
StijnB zegt
@lincoln:
Mannen kijken, daar doe je het dus voor…?
gwnbmw zegt
niet doen… we praten hier over open wielen racen. op deze manier kunnen we beter lmp1 wagens gaan gebruiken.
super zegt
@gwnbmw:
wat is er precies mis met een kap? denk dat zo’n wagen ook nog eens harder gaat met kap.
lincoln zegt
@super:
Een helm is veel persoonlijker ..
Voor de sponsors naar de kijker ..
super zegt
@lincoln:
dan maak je een hele grote helm, die naadloos aansluit op de carosserie; probleem opgelost…
gwnbmw zegt
@super: dan nog, dan wordt het geen open racen meer maar dicht racen. formule 1 moet formule 1 blijven. v12 terug, minder regeltjes, minder pr mannetjes, MEER GELUID (!!!), enz, enz. dat zou de f1 weer een mooie sport maken. dus geen glazen kutkap erop, gewoon knallen met je muil in de openlucht.
het feit dat zo’n kap niet opengaat als je op ze kop ligt of het langer duurt als je in de fik staat, das ook nog een punt.
gwnbmw zegt
@gwnbmw: nou ik dit trouwens nalees: formule racen is met je bakkes in de buitenlucht, tussen de wielen. dus hoe gaan we het dan noemen? ik weet wel iets, ze noemen het iets van lmp1?
super zegt
@gwnbmw:
Weet niet hoe het met andere F1 races is, maar hier in monaco heb je elk jaar de “historic grand prix” voor de “echte” F1. Lijkt me iets voor jou…
danielj zegt
@gwnbmw: v10 aub
roppp zegt
@gwnbmw: inderdaad. Alsof een kapje die takelwagen had tegengehouden….
clarkson zegt
En hoe maak je dan je vizier/kap schoon? Een ruitenwisser?
dromedaris zegt
@clarkson: nanotechnologie
maferick74 zegt
@dromedaris: nanotechnologie? Waarom gebruiken ze dat nu dan al niet?
FlighTom zegt
@maferick74: omdat dat nog belachelijk duur is
clarkson zegt
@dromedaris: mclaren heeft zo’n techniek al ontwikkeld. Maar gaat het ook helpen in zware regen? Beetje vuil er bij?
osmo zegt
@dromedaris: Denk dat je bij die snelheden al een heel end komt met een stom busje Rain-X
metalmike zegt
@clarkson: Net zoals ze dat nu met de viziers op helmen doen? Verwijderbaar doorzichtig folie.
medemblikker zegt
@metalmike: En dan? Dat kan alleen de pit-crew dan verwijderen. Of jij moet een arm hebben met de eigenschappen van een geest.
bassx zegt
@medemblikker: gaat toch ook prima bij LeMans
lamborgfan zegt
@clarkson: Om het vuil heen rijden
gitaarknul zegt
@clarkson: lasers. net als ze bij de aventador hadden moeten doen
jorden zegt
@clarkson: met screen-clean-pitstops waha
danielj zegt
@clarkson: Een kap waarvan het zichtveld open is zou ook een optie zijn.
VeniVidiVici zegt
Tadaaa… zei het toch 9 items terug… (en nee, ik wil geen lolly)
valetparker zegt
Kunnen ze dan niet beter meteen in LMP1’s gaan rijden?
kleinemeid71 zegt
http://Www.hoeverneukjedef1nogmeer.com
atteh zegt
@kleinemeid71: Ziet er toch lekker uit zeg…?
http://www.manners.nl/wp-content/uploads/2015/06/Manners-Red-Bull-Supercar-1.jpg
kleinemeid71 zegt
@atteh: ziet er grappig uit maar als ik die wagen wil zien ga ik wel granturismo spelen ;) dan kan ik er zelf in rijden
motoragent zegt
@kleinemeid71: Inderdaad, want vooruitgang in de Formule 1 moeten we niet willen. Formule 1 is groot geworden door altijd maar hetzelfde te blijven als het was, dus waarom zouden we dat nu veranderen…
mercedesclk350 zegt
@kleinemeid71: Site werkt niet, misschien heb je het adres verkeerd getypt.
gwnbmw zegt
@mercedesclk350: http://www.howdoyoufuckupthef1evenmore.com misschien dat deze werkt
danielj zegt
@gwnbmw: nope, jammer
mercedesclk350 zegt
Tenzij het echt onverwoestbaar glas is is volgens mij het enige effect meer glasscherven in je gezicht.
atteh zegt
@mercedesclk350: Glas???
mercedesclk350 zegt
@atteh: Oh, ik denk dus weer te cliché. Je kunt het vizier natuurlijk ook van een licht metaal maken maar je moet er wel door heen kunnen kijken.
mrB zegt
@mercedesclk350: Polycarbonaat. Dat is veel taaier dan glas en als je de juiste vorm van het materiaal hebt breekt het ook niet. F16/F22 en JSF canopy worden ook van dat spul gemaakt en die zijn ‘kippenkanon’-proof tot snelheden van boven de 500 km/h.
Persoonlijk vind ik zo’n canopy er erg vet uit zien op de formule 1 wagen, helaas dat die het niet word. Ik vraag me af hoe die dingen er uit zien die omschreven zijn. De bron heeft er helaas ook geen foto’s of schetsen van.
dewitt zegt
Mooi , de kogel is door de kerk . Nu kunnen we eindelijk de uitvaart van de formule 1 regelen .
wif1 zegt
@dewitt: Inderdaad, autosport is en blijft een sport waar gevaar altijd op de loer ligt. Het is een element wat de sport een bepaalde lading geeft waardoor mensen met spanning kijken en de mensen die de sport beoefenen een spanning in de vorm van adrenaline geeft. Als je weet dat je je onsterfelijk in zo’n bolide kan verplaatsen dan is er geen durf en lef meer nodig en kan straks echt iedereen meedoen.
Er sterven gemiddeld genomen over 10 jaar meer mensen tijdens Sail dan tijdens een F1 wedstrijd. De sport is dusdanig veilig geworden, dat nog meer voorzorgsmaatregelen hun doel voorbij gaan streven.
moondustfocus zegt
Sommige sporten/beroepen brengen nou eenmaal bepaalde risico’s met zich mee, als je dat niet kan accepteren moet je wat anders gaan doen.
lincoln zegt
@moondustfocus:
Een sponsor show is geen “sport” ..
Hooguit een brood en spelen ding ..
norge zegt
Het enige zwakke punt is de F1 zelf….Afschaffen die boel…
str8six zegt
Ok, geen straaljager cockpit. Apart. Van die andere twee opties kan ik me echt totaal heen voorstelling maken. Twee platen voor en achter de coureur? Met een ruitje? En een afdakje? Ja, dat is handig want dat dakt de boel zo lekker af.
w0o0dy zegt
Een halve Canope (in de lengte) beschermt tegen rondvliegende troep, de helm doet de rest en de rijder kan eruit klimmen. Je moet alleen de cockpit wat groter maken maar dat heeft nog meer voordelen voor de veiligheid dus dat lijkt me oké. Daarnaast heeft een grotere cockpit het voordeel dat er meer drag zal zij achter de auto’s en slipstreamen gewoon werkt zonder drs. Grotere body werkt beter bij groundeffect dus dat weer terug en een lekker dikke formule 1 auto met wat vorm, sneller en veiliger.. Progress!
motoragent zegt
@w0o0dy: Inderdaad, soortgelijke ruitjes zie je al bij dragsters voorbij komen. Ik zie dat in de F1 ook wel werken.
http://megasportsnews.com/wp-content/uploads/2012/07/2012-NHRA-Norwalk-Spencer-Massey-Top-Fuel-Dragster.jpg
In de jaren 80 had je ook al vrij grote ruitjes in de F1, zo iets dergelijks zouden ze ook wat verder omhoog door kunnen trekken om het hoofd te beschermen.
http://img10.deviantart.net/98bb/i/2013/004/4/e/manfred_winkelhock__great_britain_1984__by_f1_history-d5i9ckh.jpg
cthijs zegt
Nou ook nog zo n band eromheen net als bij botsautos en airbags erin
bofkont zegt
Waarom niet gelijk onbemand, staan de coureurs naast de baan met hun afstandsbediening ;)
Veel veiliger joh ;)
http://www.mscr.nl/images/wksfeer.jpg
stationcar zegt
Wat is er mis met een los staande voorruit a la een gewone cabrio, wat doen ze moeilijk??
gtr34 zegt
Was het niet bewezen dat bij de crash van Bianchi een kap geen zin had?
motoragent zegt
@gtr34: Dat het Bianchi’s leven niet heeft kunnen redden, betekent niet dat het geen zin heeft. Met kap had Justin Wilson waarschijnlijk nog gewoon geleefd.
gtr34 zegt
@motoragent: en zo zijn er meer coureurs, ik zeg alleen dat de betrekking met Bianchi nutteloos is.. Dat het bij los vliegende onderdelen niet effectief is heb je mij niet horen zeggen…
desjonnies zegt
Ik stel voor om de rijder aan de kant te laten staan met een draadloze afstand besturing.
Is de “sport” in 1 klap 100% veilig
Ach waar lullen we over, het is allang geen sport meer geen circus; het is een keiharde financiële organisatie die toevallig race wagens laat rondrijden voor een kampioenschap, maar ook dat is niet meer waar het om draait !
henkhupelschoten zegt
Over een jaar of 5 wordt de moto GP in een BMW C1 gereden, mark my words!
Dutchdriftking zegt
Ach ja, als we met veiligheidsvoorzieningen de Formule 1 wat langer kunnen houden moeten we denk ik allang blij zijn. Over een jaartje of 20 is het vast verboden.
danielj zegt
Schietstoel met parachute is een veel beter idee..
rob5nismo zegt
Er was een tijd geleden toch een mooie tekening gemaakt van een Ferrari met dichte cockpit
Alfarobert zegt
Zie een kap nog geen schokbreker tegenhouden hoor.Dan moet het wel ongelovelijk sterk zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
Maakt ze gewoon ook autonoom sturend. Lekker veiliger, en waarschijnlijk nog interessanter ook…