We schreven meermaals over deze interessante techniek en toch zijn we er nooit diep (genoeg) op in gegaan. Tijd om daar verandering in te brengen!
Mazda staat erom bekend de dingen nét even anders te doen dan de rest. G-Vectoring Control is daar een voorbeeld van. Deze techniek is bedoeld om te zorgen voor een beter en veiliger weggedrag, want zoals je weet staat de verbinding tussen auto en bestuurder hoog op Mazda’s prioriteitenlijstje. Tijd voor uitleg!
G-Vectoring Control (hierna: GVC) komt er kort gezegd op neer dat G-krachten op de ideale wijze over alle vier de wielen worden verdeeld. Dit klinkt wellicht als zweverige marketingpraat, dus gauw door naar het technische verhaal.
Het basis principe
Vlak voordat je een bocht instuurt wil je eigenlijk dat de druk op de voorwielen wordt vergroot. Deze voorwielen zorgen immers voor de koerswijziging. Dit kun je zelf doen door kort het gaspedaal te lossen of te remmen, maar Mazda wilde eigenlijk dat dit vanzelf én elke keer gebeurt. GVC zorgt er daarom voor dat de auto héél lichtjes vertraagt waardoor meer massa op de vooras leunt, wat het insturen vergemakkelijkt.
Die vertraging wordt echter niet gerealiseerd met remingrepen. Dat werkt namelijk te traag, te bruusk en dus niet erg comfortabel. In plaats daarvan wordt het koppel afkomstig uit de motor kort begrensd door de ontsteking te vertragen of onderbreken, waardoor de auto lichtjes afremt en er dus meer massa op de voortrein gaat leunen. Long story short: de aandrijflijn wordt gebruikt om de vehicle dynamics te verbeteren!
Zo werkt het
Klinkt allemaal leuk, maar wanneer weet het systeem wat het moet doen? Dat zit zo. GVC houdt drie parameters in de gaten: de rotatie van het stuurwiel, de positie van het gaspedaal en de snelheid van de auto. Zodra het stuurwiel wordt gedraaid reageert het systeem binnen 50 milliseconden door de ontsteking kort te onderbreken, waardoor (kort) meer massa op de voortrein leunt.
Die onderbreking zorgt dus voor meer druk op de vooras, maar is zo lichtjes dat een doorsnee automobilist er niks van zal merken. Het systeem zorgt voor een vertraging van maximaal 0,05 g. Uiteindelijk maakt de extra druk op de voortrein dat er minder hoeft te worden gestuurd omdat het stuur minder ver hoeft te worden gedraaid bij het insturen. Daarnaast zijn minder (scherpe) correcties nodig in het midden van de bocht.
Conclusie
Waar andere merken zich vooral focussen op yaw control door bijvoorbeeld de hoeveelheid koppel per wiel aan te passen, laat Mazda motor en onderstel met elkaar samenwerken zonder daarbij de werking van een sperdifferentieel te simuleren. De Japanners doen dingen nu eenmaal graag op hun eigen manier en GVC is daar een mooi voorbeeld van, waarbij we benadrukken dat de techniek zorgt voor een beter weggedrag zonder dat de inzittenden merken dat het systeem werkt. Genius!
Meer voorbeelden? Check HIER een artikel over de wankelmotor en DAAR een uitleg over SKYACTIV-G.
Dank aan @vpowert voor de tip!
lekbak zegt
Best wel een geinig systeem. Verzin maar eens dat zo’n kleine onderbreking effect kan hebben. Simpel maar slim, ik kan het wel waarderen.
lincoln zegt
Werkt voortreffelijk ..
Je ziet dagelijks het aantal omgevallen Mazda’s zienderogen afnemen ..
Petje af voor Mazda ..
stationcar zegt
Eén van de redenen waarom ik zo blij ben met Mazda. Die gasten doen gewoon wat BMW zou moeten doen, namelijk leuk rijdende auto’s bouwen en lekker eigenwijs zijn.
redbeams zegt
@stationcar: En ze zien er ook nog eens goed uit
bmwtouring2 zegt
@stationcar:
Ik moet je gelijk geven.
Je kan van Mazda gerust zeggen dat ze goed bezig zijn!
lincoln zegt
@stationcar:
Behoudener en volgzamer gaat het niet worden met de huidige Mazda line-up ..
jmeverts zegt
@stationcar: nou ja, als bmw zou aankondigen dat ze het insturen willen verbeteren door kunstmatig gas te lossen dan zou de boel hier ontploffen over merkwaarden, pure rijdersautos en en zelf de controle hebben.
dawwg zegt
@jmeverts: Die merkwaarden zijn al aardig over boord sinds de FWD meuk …
karhengst zegt
@jmeverts: Een BMW stuur je toch door gas bij te geven?
naamloos3 zegt
En ze zijn mooi.
trustmeiamanengineer zegt
Mooi stukje techniek weer van Mazda! En doet zeer subtiel z’n werk, daar hou ik van.
smotsholle zegt
Erg gaaf. Met software perikelen oplossen die andere merken dat vaak doen met moeilijke diffs…
peug206 zegt
@smotsholle: stukkie ijzer is niet zo moeilijk hoor, het probleem ligt in het stukje alle situaties beter maken. En daarvoor is dit wel een van de betere alternatieven.
PunicaOase zegt
Nu alleen nog een keer lekker pittige motoren met flink wat koppel, de rest lijkt bij Mazda dik in orde!
camber24 zegt
Lol, die lofzang hier erover. Niemand vraagt zich af of het ook daadwerkelijk merkbaar is, of dat we naar een moderne versie van Tony (die met die paardenstaart), van Tell Sell te maken hebben.
ruud1954 zegt
@camber24: Omdat Mazda een gedegen merk is waar velen die dit lezen in rijden (ik niet overigens) en er heel blij mee zijn omdat het een merk is dat niet louter oog heeft voor PK’s maar gewoon goede, veilige en degelijke auto’s wil bouwen voor een breed publiek.
robinbe zegt
@autoblog waarom testen jullie geen nieuwe Mazda’s? Casper zou van de mw5 heel goede video maken en Wouter van de Mazda 6 of nieuwe cx5 als ervaren huisvader ;) natuurlijk wel met de leuke motoren he, dat is verplicht voor autoblog!
fapfap zegt
G-vectoring wat een term voor zoiets debiels.
Zoals het hier omschreven wordt, is het enige wat het doet het kort afremmen van de aangedreven wielen. Dat gebeurt niet onder alle omstandigheden, maar alleen die omstandigheden waar de positie van het gaspedaal in combinatie met de hoek van het stuurwiel en de snelheid het toelaten. Dus als je een beetje versnelt of gewoon volgas de bocht om gaat werkt het niet, want dan is er niks om te vertragen.
Deze Mazda-term “G-vectoring” is dus bedacht, puur voor dat ene kortstondige afremmen. De G daarbij komt uit de negatieve versnelling, ofwel vertraging, van 0,05G.
Wat een lachertje.
w0o0dy zegt
@fapfap: voor lompe hoeken die niet kunnen autorijden maakt het idd geen zak uit. Die kopen gewoon een VW of zo. Voor mensen die van autorijden houden zijn dit soort kleine details die het rijden met een auto prettiger maken wel van belang. Bovendien is het een kleine aanpassing (lage kosten) die maakt dat de auto rustiger en toch strakker de bocht in gaat.. veiliger en tegelijk leuker voor de bestuurder.
Maar ga gerust met je kop in de grond staan… Geeft niks, alleen wel je mond dicht houden ?
w0o0dy zegt
@w0o0dy:
hoekenhorkenjannemaneke zegt
Mazda lijkt vooral goed in het uitvinden van goed klinkende namen voor dingen die weinig tot niks voorstellen. Idem voor hun met veel bombarie aangekondigde Skyactiv motoren. Die gingen ook eventjes ongelofelijk zuinig zijn maar daar was niks van aan.
w0o0dy zegt
@jannemaneke: oh nee? Ken jij 150pk benzine auto’s in het C-Segment die in de praktijk 1 op 20 halen zonder als een slak rond te rijden?
tjorque zegt
Alleen jammer dat het op de ontsteking gebeurt… Wat met de benzine die je dan niet verbrand?
w0o0dy zegt
Overigens @Mauritsh: dit systeem zit (binnenkort) standaard op voorwiel- aangedreven Mazda’s (3 en 6). Heeft niets met Awd of 4wd te maken.
Author zegt
@w0o0dy: Bedankt voor je toevoeging, maar ik heb het nergens over 4WD of AWD gehad. Wat wil je precies zeggen?
w0o0dy zegt
@mauritsh: de tekst “G-Vectoring Control (hierna: GVC) komt er kort gezegd op neer dat G-krachten op de ideale wijze over alle vier de wielen worden verdeeld.” Komt op mij wat misleidend over…
Het systeem manipuleert het motormanagement om door middel van “weight transfer” de grip op de voorwielen tijdens het insturen te optimaliseren.
Author zegt
@w0o0dy: Dat het op jou misleidend over komt is tot daar aan toe, maar ik heb het nergens over 4WD of AWD. En vwb de verdeling van G-krachten over alle vier de wielen: tijdens het sturen wil je meer druk op de vooras en minder op de achteras, precies wat deze techniek bewerkstelligt. Ik snap het probleem niet.