De sleeve-valve engine, ofwel schuivenmotor in goed Nederlands, heeft stiekem een paar mooie kaarten in zijn mouw.
Onlangs hadden we het over een Daimler Double Six met Arden tuning, die te koop stond in Spanje. Bij het zoeken naar meer informatie over deze Engelse slee kwam ook de de originele Double Six voorbij die Daimler bouwde in de jaren ’20. Deze Daimler Double-Six sleeve-valve V12 die gebouwd werd tussen 1926 en 1938 is, de naam zegt het al, uitgerust met een zogeheten sleeve-valve motor. Vóór de tweede wereldoorlog kon je dergelijke aggregaten regelmatig terugvinden in vliegtuigen zoals de Hawker Typhoon en in auto’s zoals de Daimler maar ook in creaties van de Belgische fabrikant Minerva. Willys-Overland liet zelfs schuivenmotoren in Amsterdam vervaardigen door Sieberg. Maar wat is dat eigenlijk, zo’n schuivenmotor?
Wel nu, een schuivenmotor is een viertaktmotor die geen in- en uitlaatkleppen gebruikt, maar schuivende of draaiende afsluitschijven. Een schuivenmotor heeft géén nokkenassen en géén op en neer gaande kleppen. Een voordeel van deze techniek is de relatief geluidsarme werking. Nadelen zijn onder meer een ingewikkelde constructie en minder directe koeling. In de video hieronder kan je goed zien hoe de motor werkt.
Het belangrijkste nadeel van de motor was het hoge olieverbruik en de moeite die de motor had om hoge en wisselende toerentallen goed te verwerken. Door het vloeiend verloop van de bediening kunnen de schuiven dan niet snel genoeg openen en sluiten. Voor het trage openen en sluiten aan de inlaatzijde zijn wel oplossingen te vinden zoals drukvulling. Maar dit is veel lastiger bij de uitlaatzijde. De uitlaatschijf moet tijdig geopend worden om voldoende nieuw brandstofmengsel te krijgen. Maar daarbij verdwijnt een deel van het verbrandingsmengsel door de uitlaat.
Dit leidde tot uitstoot van schadelijke, halfverbrande gassen. En dat kon niet meer, anno na de tweede wereldoorlog. Bovendien was de effectieve compressie door de inefficiëntie lager en dat leidde logischerwijs tot een lager rendement. Onder constante omstandigheden zoals continue volgas was een redelijk rendement creëren mogelijk, maar dit ging ten koste van het rendement bij deellast of wisselende omstandigheden. De motor verbruikte dus teveel olie, teveel benzine en stootte een bak ellende uit.
Enige technici wilden de motor nog wel doorontwikkelen, maar de managers vroegen toen ‘wat schuift dat?’. Daar hadden de techneuten geen goed antwoord op en zo viel het doek voor deze bijzondere motor.
sjaakjwt zegt
Zo, dat was de geschiedenis van de schuivenmotor in een hele kleine notendop haha
nicolasr zegt
“Wat schuift dat”… Jaapiyo maakt hem gewoon! :-D
willeme zegt
@nicolasr: het is toch een woordenkunstenaar, die Jaap!
shibby zegt
@nicolasr: ik moest even gniffelen!
't Peugje zegt
Werkelijk nog nooit van dit type motor gehoord. Zeer leuk om te weten te komen. Deze gaat goed vallen op de eerst volgende familie verjaardag, bedankt!
dunhozzie zegt
Techniek artikelen, altijd +1
kars zegt
[quote]Het belangrijkste nadeel van de motor was het hoge olieverbruik…Dit leidde tot uitstoot van schadelijke, halfverbrande gassen[/quote]
Dus Audi gebruikt ze nog steeds begrijp ik?
bierbuik zegt
@kars: je was me voor!
monsieurleloure zegt
Is wel iets voor de Volkswagengroep, tenminste geen ratelende distributiekettingen meer…
meneermandjegtav zegt
Heerlijk en interessant stukje
redone07 zegt
Deze video is niet gemaakt door autoblog, ook liggen de rechten niet bij autoblog. Wat is de betekenis van de autoblog naam op deze video ?
faalhaas zegt
@redone07:
Autoblog op je beeldscherm bam! Niets meer niets minder.
redone07 zegt
@faalhaas: Ik begrijp het. Blijf het raar en onfatsoenlijk vinden.
xiran zegt
@redone07: ga eens op Facebook kijken of een gemiddeld Aziatisch land. Daar wordt alles gejat
redone07 zegt
@xiran: Begrijp niet goed wat dat te maken heeft met het beleid van deze redactie om hun aanm op andermans video te plaatsen.
sr20det zegt
@redone07: hou toch op met zeuren juh.. je moet is weten wat je anno 2016 allemaal aan het stelen ben zonder dat je het doorhebt.. gebeurt nu eenmaal, doe je niks dan
redone07 zegt
@sr20det: Autoblog is niet een normale interweb gebruiker. Autoblog is een bedrijf. Als bedrijf hoor je je bron te vermelden, en niet je eigen logo op het materiaal van anderen te zetten.
dwersbongel zegt
Mooie techniek, ook leuk om eens te zien in Flevoland bij dat museum.
bozothenutter zegt
ehm….de typhoon was tijdens de 2e wereld oorlog…en het vliegtuig in de kop is een een sea fury…
rw1994 zegt
@bozothenutter: vliegtuigblog?
bozothenutter zegt
@rw1994: was vliegtuignerd voordat ik autonerd was………
Dutchdriftking zegt
Mooi verhaal. Ik vraag me wel eens af wat er was gebeurd als een aantal van die vooroorlogse ideeën wel waren doorontwikkeld.
godenzoon zegt
Ik dacht eindelijk eens een inhoudelijk artikel van @jaapiyo te lezen zonder goed bedoelde, slechte woordgrap of andere onzin…
Het mocht helaas toch niet zo zijn…
Gulli zegt
Ik vraag @jaapiyo draait. Thanks!
pinut187 zegt
Interesant stuk weer.