Echte mannen huilen niet. Dit komt omdat huilen zwak is. En echte mannen zijn niet zwak. Babies huilen, omdat ze afhankelijk zijn van hun moeder. Ze kunnen niet overleven zonder haar hulp. Vrouwen huilen ook, omdat het vrouwen zijn. Vrouwen en vrouwelijke mannen zullen je vertellen dat huilen stoer is. Maar dat is een komplot van de feministen en de homos. Een echte man is van niemand afhankelijk, dus hoeft niet zielig te zitten doen om dingen gedaan te krijgen. Een echte man kan alles zelf. En als hij het niet kan, dan zal hij het leren. Daarom vraagt een echte man nooit de weg. Hulp vragen is mentale castratie. Je kan evengoed een luier omdoen, en op je duim beginnen zuigen.
In zijn wagen moet een echte man ook alles zelf doen. Elk hulpmiddel is een belediging. Automatische versnellingsbak, stuurbekrachtiging, gordels,… en vooral ook Elektronsche Stabiliteits Controle, oftewel ESP. De Lamborghini LP640 heeft dat niet. Het is een echte mannenwagen. Degene zonder e-gear toch. Een ander kenmerk van de LP640 is dat er disproportioneel veel van de weg vliegen. Misschien is daar een verband.
De gemiddelde wagen staat op vier banden. De frictie van die paar vierkante centimeter rubber per band, is de enige verbinding die de wagen heeft met de aardbol. De wielen geven krachten door en vangen ze op, en de som daarvan bepaald hoe het voertuig zich in de ruimte beweegt. De krachten worden het meest efficiënt in beweging omgezet als de richting van beweging dezelfde is als de richting van het voertuig. Met andere woorden, de wagen rijdt naar waar de neus gericht staat. Men spreekt dan van neutraalstuur. Zoniet dan zit je met onderstuur of overstuur. Dan is er een hoek tussen de richting van de wagen, en de richting van beweging. Dit is de sliphoek. Een sliphoek is niet alleen een verlies van energie, maar het onderstuur of overstuur kan zodanige proporties aannemen dat er niet meer voor gecompenseerd kan worden. Dan zal het voertuig zich op een ongewenste plaats bevinden. Zoals in een beekje, bijvoorbeeld. Of zal het voertuig bewijzen dat twee dingen niet tegelijk op dezelfde plaats kunnen bestaan door zich rond een paal te buigen.
De bestuurder heeft drie instrumenten tot zijn beschikking om de balans te beïnvloeden. Het stuur, het gaspedaal, en het rempedaal. Alledrie hebben ze een invloed op het rubber, en dus op de sliphoek van de wagen. Sliphoek zero, neutraalstuur, is de snelste, en echter een utopie. Het probleem is dat er veel factoren zijn. De banden hebben niet dezelfde belasting en dezelfde taken in een gegeven situatie. Je zou individuele controle moeten hebben over de vier banden, om de totale controle te hebben over het voertuig.
Een gemiddelde wagen heeft geen vier stuur systemen, en geen vier motoren. Het is technisch zeer moeilijk, dus zal je met de huidige stuur en motor techniek geen individuele controle kunnen tewerkstellen. Een wagen heeft wel vier individuele remmen voor elk wiel. Hiermee kan je wel onafhankelijk van mekaar de banden beïnvloeden.
Met vier rem pedalen kan je de wagen in een bocht recht trekken naar neutraalstuur. En als het werkelijk de bedoeling is om het voertuig te vertragen, en alle remmen tegelijk moet gebruiken, dan kan je de vier rempedalen bedienen met de hiel en bal van beide voeten. De koppeling zit dan beter op het stuur, zoals een motorfiets. Dit is echter een formidabele uitdaging, zelfs voor een echte man. Terwijl die nog andere taken moet vervullen. Daarom heeft men gekozen om de onafhankelijke distributie van de remkracht over te laten aan een computer.
ESP is dus geen vernedering voor een echte man. Want wat het systeem doet, is voor een mens fysiek onmogelijk. Het is geen zwakte om het aan een computer over te laten, want het is niet iets dat een andere man wel zal kunnen.
Eigenlijk zijn veel mechanische systemen, sommigen meer dan honderd jaar oud, ook hulpmiddelen. Differentiëlen, dynamische vierwielaandrijvingen, multilink variabele ophangingen, engine management, etcetera… kunnen allemaal hun steentje bijdragen. Een mix van elektronische en mechanische oplossingen die het maximale potentieel uit een paar vierkante centimeter rubber kunnen halen zoals geen enkele man dat zou kunnen.
Het nadeel van alle systemen is dat ze de toekomst niet kunnen voorspellen. Enkel de man achter het stuur weet waar naartoe, en kan anticiperen hoe de wagen zich in die toekomstige situatie zal gedragen. Het systeem kan dus geen overstuur of onderstuur voorkomen, enkel erop reageren. Het is aan de man achter het stuur om de bocht zo goed mogelijk aan te snijden, op het juiste moment te remmen, en wat hij zelf niet kan over te laten aan de computers.
Er word wel eens gezegd dat het onsportief is. Dat bijvoorbeeld F1 piloten nu slechts nog passagiers zijn. En de echte mannen onder de autojournalisten vind het altijd nodig om te klagen over aanwezigheid van stabiliteits controle. Het is nog altijd de piloot die de toekomst bepaalt. Een computer kan enkel reageren. Het zou geen gevecht moeten zijn tussen de piloot en de electronica. De hele evolutie van de menselijke creativiteit is gebaseerd op taakverdeling, en specialisering. Een ingenieur kan een wagen ontwerpen omdat een bakker zijn brood bakt, en een metser zijn huis bouwt. Als de ingenieur alles zelf moet doen, dan komt die wagen nooit tot stand. De electronica moet ook gezien worden als een partner om samen mee de grenzen te verleggen.
En ik betwijfel of de elektronica het leven van de racepiloot gemakkelijker maakt. Ze hebben namelijk allemaal die systemen zitten. Ze moeten allemaal een relatie opbouwen met hun computer. En hoe minder taken er overblijven voor een chauffeur, hoe beter hij die taken zal moeten doen om het verschil te maken. Het zal niet meer voldoen om goed tot zeer goed te zijn in de verschillende taken. De piloot zal perfect moeten zijn in de taken die nog resteren. En perfectie bereiken in één taak is moeilijker dat gewoon goed zijn in verschillende taken.
[ Met zeer veel dank aan “Pieter-Jan” voor deze bijdrage! ]
MurcieBoy zegt
damn hier is over nagedacht :P
Esprit_de_Flandre zegt
Tikje macho in ’t begin, en eigenlijk weinig uitleg over ESP. Leuk geschreven, dat wel, maar niet technisch.
Antonius86 zegt
“Vrouwen huilen ook, omdat het vrouwen zijn.”
XD ghaha
Dre zegt
Hulde!
Dre zegt
Hoewel het af en toe best leuk blijft om in een Elise zonder electronica te knallen…
Gijs zegt
Leuk! onderhouden die ’technische’ informatie ! Ik vind wel dat het er technicsher aan toe mag gaan zoals de Flandre schrijft.
Guan zegt
Het technische deel van het artikel komt nog?
Alwood zegt
haha leuk! geweldig :D
maaaar… het blijft een vrouwenoplossing :P een echte man lost zo’n probleem gewoon niet op maar verzint er een manier omheen ;) (gedeeltelijke)sperdifferentieels zijn dan veel leuker!
Net als abs… perfecte oplossing voor dagelijks verkeer enzo… maar een echte man die verzint iets om die blokkerende wielen heen! gewoon gasgeven als ze gaan glijden! ;) :P
Michiel_vd_Brink zegt
Mijn complimenten.
Wat mij betreft heeft Autoblog er weer een columnist bij.
Dennis zegt
aangenaam om te lezen, maar had toch wel wat meer over de techniek willen leren.
BMW über alles zegt
echte mannen rijden achterwiel aangedreven
en achterwiel aangedreven kan in theorie altijd gecorrigeerd worden in geval van overstuur
en echte mannen praktiseren de theorie
ESP is voor poezen
zondagsrijder zegt
Heb het idee dat de auteur van deze bijdrage meer schrijver is dan iemand met verstand van techniek. Eerste alinea, hoewel vreselijk fout, is prachtig. Vond de vorige techniek bijdrage beter.
Jimmie zegt
Echte mannen vinden zelf uit hoe ze het snelst door de bocht gaan, niet door te hard er in te gaan en de ESP het op te laten lossen…
GeoBem007 zegt
Leuke uiteenzetting, maar veel over ESP zelf staat er niet echt in hé..
Michiel_vd_Brink zegt
Echte mannen eten geen honing, maar kouwen op bijen. ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2008/02/22/echte-mannen-eten-geen-honing
VonStroke zegt
Niet geheel akkoord mee, (bepaalde) elektronica zal je zeker sneller maken maar tegelijk evileert het het deelnemersveld in wat kan en niet kan. Over het plezier van het rijden spreek ik mij niet uit. (dat gaat duidelijk naar alles manueel).
Als ik zie dat bvb dit jaar al een paar keer in de grindbak geknald is doordat hij zn tractiecontrol niet had dan kan ik alles zonder elektronica alleen maar toejuichen.
Dit vind ik dan ook zonde aan sommige ‘supercars’ van dit moment, wanneer ik zie dat bvb Paris Hilton met een SLR rondrijdt dan vraag ik mij af wat dit nog met een supercar te maken heeft. Het moeten niet allemaal TVR Speed 12’s zijn maar dat is er tegelijk ook over.
Haroddin zegt
Toen ik de titel zag had ik toch ook eerder een technische uiteenzetting verwacht, en geen column…
C30CDIAMG zegt
haha, ja inderdaad een columnist erbij! :P maar niet technisch…..
frederik zegt
@autoblogger: blijf thuis!
tweede artikel in één week die meer geleuter dan auto bevat, als autofreak kom je hier depri van!
Yuri zegt
Echte mannen lopen! :P
BART! zegt
Metser??? (8ste alinea, 7de regel) => Metselaar???
DRU zegt
Geniaal tot op het bot.
Part one is masterlijk. Ik moest erg lachen want het is ZO waar.
De andere helft deed mij nadenken. En dat is goed. Ik denk dat elektronica en andere computershit nog steeds redelijk in de kinderschoenen staat omdat wij het nog steeds liever uitzetten. Er komt een tijd dat wij 1 worden met de elektronica en dat het met ons meedenkt en meevoelt wat wij willen.
En dat als de man achter het stuur begint te huilen, dat alle interne computers de hele auto overnemen, automatisch Net 5 op het beeldscherm tovert en een gesprek met je begint over je gevoelens.
BART! zegt
ot: geweldige column!
Dotternetta zegt
Goed geschreven. Dit is 1 van de weinige columns die ik helemaal uitlees!
Ejay zegt
Zeer leuke column. Technische stukje kon beter, want je legt wel de principes uit, maar niet hoe het exact werkt. Vervang techniek op autoblog door iets passenders en je hebt meteen het stuk van de maand geschreven.
prop zegt
Geniaal beschreven.. als we hier over techniek zouden gaan ouwehoeren zou dit bericht zn strekking missen… ESP vanuit een andere view! Applaus!
Ackerman zegt
Dus een NS-auto heeft geen sliphoek?
Lijkt me een beetje vreemd…
Thijs zegt
Ik heb alleen nog maar de inleiding gelezen maar ik wil even zeggen dat ik het tot nu toe al geniaal vind ;)
Henne zegt
Volgens mij wil Autoblogger zichzelf hier goedpraten omdat HIJ niet zonder ESP kan rijden. En toch beweren dat je een echte man bent eh.
;)
CasperH zegt
Wel ff door de spellingchecker de volgende keer, maar verder een zeer leuke column! (kopje “techniek op autoblog” mag er wat mij betreft ook af)
W!d zegt
Shit.. ik ben dus een mietje als ik in een cupra met 240 pk op de voorwielen met esp aan een stoplichtsprintje doe?
Snel de luier zoeken.. moe poepoe doen :(
technopatat zegt
awel, zeer goed stukske, echt interessant en goed geschreven :D! en ik ben nu toevallig zo een bakker die een broodje bakt voor diene ingenieur :D
lebastille zegt
Mooi stukje, maar niet helemaal correct: de sliphoek is de hoek tussen de stand van de banden en de richting waarin de auto beweegt… Autoblog: ga zo door met deze achtergrondstukjes, ze zijn erg interessant!
Citrofiel zegt
“Maar dat is een komplot van de feministen en de homos.” :arrow: complot, homo’s. En metser :arrow: metselaar.
Leuk geschreven! Weinig technisch, het is meer een column over het moeten accepteren van hulpmiddelen in de auto dan een uitleg over de techniek van ESP, maar dat vind ik niet erg! Mss de volgende keer alleen mss in een andere categorie plaatsen, maar het blijft leuk. Van mij mag je vaker verhaaltjes maken, Pieter-Jan.
@ frederik; Opletten. Ten eerste: Wss zit Autoblogger ook thuis. ;) Ten tweede, dit verhaal is niet van Autoblogger. Hij heeft het geplaatst, maar het is geschreven door een ander. Zie laatste regel.
hubert zegt
Echte mannen zullen ook nooit een gebruiksaanwijzing lezen, maar gewoon accepteren dat ze bepaalde functies van een apparaat niet kunnen gebruiken.
R36 zegt
“Maar dat is een komplot van de feministen en de homos.”
..hier lag ik toch wel even strike :)
prachtige column!
Benjamin1 zegt
Leuk hoor, maar ”techniek” is er niet echt bij. Hoe werkt het ESP eigenlijk. ABS verdeeld de remkracht over de 4 wielen zodat ze niet blokkeren, maar hoe ” weet ” het ESP eigenlijk dat er geslipt wordt??
hubert zegt
@Benjamin,
ABS verdeelt niet maar signaleert of een van de wielen blokkeert en laat dan even de remdruk wegvallen.
Onehp zegt
@Benjamin: giersensor Vs. stuurhoek
Tiff geeft toe dat ESP beter is dan hijzelve (na 8min):
http://www.youtube.com/watch?v=wR1SSxpKitE
Ik heb ESP en ben er blij om, vooral in de kombinatie glad + hoge snelheid
autoblogger zegt
@frederik: ik ben thuis ;) (ja, Citrofiel had gelijk)
@Henne: het is een gastbijdrage van Pieter-Jan…
nomar zegt
@Onehp: zalig filmpje vooral ivm ESP :)
ESP is echt handig, ben blij dat mijn auto het heeft en inderdaad elke wagen zou ESP moeten hebben, dan zouden er veel minder ongevallen zijn
Ewoud zegt
Geniale inleiding!!
Alleen jammer dat je niet verder op de techniek ingaat van ESP. Maar dat hoeft natuurlijk ook niet het doel van het artikel te zijn.
RenesisHP zegt
Ik heb laatst het ESP van de RX8 bewust getest en ook ik ben blij dat het er op zit. Zoals bekend gebruikt mijn vriendin de auto namelijk als dagelijkse auto(woon-werk verkeer) en ik weet dat haar rijstijl sterk afhankelijk is van haar humeur. Met 250pk op de achterwieltjes kan dat wel eens een onbedoelde drift geven.
Op de mx5 zit er alleen ABS en het is haar dus ook al gelukt om per ongeluk achterstevoren te staan na een slippertje in een bocht.
In het dagelijks verkeer kan ik ook geen reden verzinnen om de electronica af te zetten. Met normaal rijgedrag zul je niet eens merken dat het er zit.
De drifters kunnen het toch uitzetten, dus ik zie hier ook geen probleem.
Humor.
Vorige week pas echt een groot mietje meegemaakt. Een oversized bodybuilder vroeg mij naar de weg. :lol:
Baztrd zegt
Mooi verhaal :)
Deze zin:
“Een mix van elektronische en mechanische oplossingen die het maximale potentieel uit een paar vierkante centimeter rubber kunnen halen zoals geen enkele man dat zou kunnen.”
moest ik wel even buiten z’n context quoten… wat nou mannen huilen niet ;)
Sebas zegt
I like the gymnasiumtaal in alinea 3
Tomiseentijger zegt
netjes, weinig techniek en een hoop waarheid:)
wat mij betreft gewooon meer posten Pieter – Jan (of autoblogger)
Pieter-Jan zegt
Mercie, mercie,…
Technische details had ik toch gewoon van howstuffworks.com gekopiëerd. Dan kan je evengoed een url posten. Details vergeet je toch, en autoblog.nl betaald mij (nog :) ) niet, dus ik schrijf wat ik wil.
Ewout zegt
@ Ewoud: moet je maar ff t filmpje van onehp kijken ter verduidelijking ;)
http://www.youtube.com/watch?v=JcQaHhSMGKM (verkorte versie, zonder overslaan van de stem af en toe)
Zoef zegt
Leuk geschreven, helder verhaal.
Vooral de treffende theoretisering rond het fenomeen “man” was echt to the point en humoristisch.
:-)
Markus zegt
@ mx5/rx8owner: nu maar hopen dat die bodybuilder geen Autoblog leest… ;)
sti-lover zegt
mmm ik vind esp toch maar niets wie een beetje kan rijden kan best zonder
Citrofiel zegt
@ mx5/rx8owner; Wat heeft het bodybuilder zijn met het weten van de weg te maken? Waarom zou een bodybuilder het wel moeten weten? Waarom zou iedereen het überhaupt moeten weten? Of moet iedereen zo’n tommie in zijn auto hebben? Wat is er mis met het niet weten van de weg?
Beetje veel vragen. Ik kom er zelf niet meer uit. Maar je snapt de strekking wel ongeveer. ;)
mashell zegt
Erg goede column. De elektronica zorgt er voor dat de grenzen steeds verder komen te liggen. Nog eventjes en we kunnen zonder gas terug te nemen de bocht door, full speed, full throttle, niets dat ons afremt; erg mannelijk. Erg gemakkelijk ook, en dat is ook erg mannelijk.
Craig zegt
Leuk, dacht eerst dat het eerste stuk uit zo’n filmpje van ‘Tussen de oren’ kwam, is exact dezelfde stijl :)
RenesisHP zegt
@Citrofiel.
Het refereerd naar deze zinnen.
“Daarom vraagt een echte man nooit de weg. Hulp vragen is mentale castratie. Je kan evengoed een luier omdoen, en op je duim beginnen zuigen.”
En aangezien de gemiddelde(let op!) bodybuilder zichzelf erg stoer en mannelijk vindt, was dit dus een leuk voorbeeld met heel veel sarcasme.
@Markus.
Want?