Weer zo’n onderdeel dat regelmatig voorbijkomt, maar wat doet zo’n intercooler nou precies?
Verbrandingsmotoren werken met een mengsel van brandstof en lucht. Die lucht kan worden aangezogen. In dat geval gaat ’t om een atmosferische motor. Die lucht kan ook geforceerd de verbrandingskamer in worden geperst. Dat kan bijvoorbeeld met turbo’s of met superchargers. In dit verhaal gaat het vooral om motoren met drukvulling.
Het probleem
Zodra de turbo of compressor de lucht samenperst (of comprimeert) wordt de lucht warm, want de druk neemt toe. Gecomprimeerde lucht kan temperaturen bereiken van zo’n 150 graden Celsius. Dat heeft twee belangrijke nadelen: de thermische belasting van het blok wordt groter omdat alles heter wordt. Daarnaast zetten de moleculen uit door de warmte, waardoor de gecomprimeerde lucht minder zuurstof bevat per cm³. Dat is op zijn beurt weer nadelig voor de efficiëntie van de verbranding.
De oplossing
Hoe dat kan worden opgelost? De intercooler! Deze werkt in feite hetzelfde als een radiateur en zit vaak (maar lang niet altijd!) aan de voorzijde van de auto verstopt. De intercooler stuurt de samengeperste lucht door kleine kanaaltjes die door de rijwind worden afgekoeld.
Voor- en nadelen
Dit heeft drie belangrijke voordelen. De verbrandingstemperatuur neemt af waardoor de kans op pingelen (spontane ontbranding op ongewenste momenten) afneemt. Daarnaast zorgt de daling van de verbrandingstemperatuur voor een lagere thermische belasting van het blok, wat goed is voor de levensduur van de motor. Dan komen we op het belangrijkste pluspunt: zuurstof!
Omdat de gecomprimeerde lucht is afgekoeld, wordt het luchtvolume kleiner. Daardoor kan nog meer lucht de verbrandingskamer in worden gestuwd door de turbo of de compressor en verloopt de verbranding nog efficiënter. De motor is op deze manier dus in staat om nog meer power te leveren.
De belangrijkste voordelen hebben we reeds benoemd, maar er zijn er meer. De verbrandingstemperatuur kan ook worden verlaagd door gebruikmaking van een rijker mengsel, wat wil zeggen dat er verhoudingsgewijs meer brandstof wordt ingespoten. Daardoor gaat het verbruik omhoog. De intercooler maakt dit overbodig.
Zijn er ook nadelen? Ja, die zijn er. De gecomprimeerde lucht verliest druk zodra deze door de intercooler is gestuurd. De werking van de compressor wordt hierdoor deels tenietgedaan. Dit drukverlies wordt echter deels opgevangen doordat de lucht na het afkoelen een hogere dichtheid bereikt. Ook worden aftermarket intercoolers soms gemonteerd achter een opening in de voorbumper (voorbeeld). Deze plaatsing zorgt ervoor dat het onderdeel kan worden beschadigd door steentjes, vogels en vergelijkbare zaken.
Enkele voorbeelden
Voorbeelden van auto’s met intercoolers check je hieronder:
griffendahl zegt
Nog ff iets over dat er verschillende soorten intercoolers zijn was ook nog wel leuk geweest, air to air zoals je vaak ziet of water to air zoals bij de Peugeot 405 T16 bijvoorbeeld.
mout zegt
@griffendahl: Ja, daar ben ik ook benieuwd naar. Zo vraag ik me met waterkoeling altijd af: Hoeveel koeler is dat hete koelwater nu helemaal?
phdg zegt
@mout: bij veel motoren is hiervoor een apart koelcircuit voor voorzien.
(Jaguar V6 SC, alfa V6 q, enz)
kennone zegt
@griffendahl: ik had op mijn Evo waterspray zitten op de intercooler. Dit was vooral bij de stoplichten fijn omdat de intercooler dan geen rij wind heeft en dus afgekoeld kan worden door de water nevel. Of je het verschil ook daadwerkelijk merkte. Nee. Maar het zat er standaard op dus het zal wel iets van nut hebben gehad
robert110 zegt
Wat is eigenlijk het nut van een intercooler boven de motor zoals dat bij bijvoorbeeld enkele pick-ups en Subaru’s gebeurt? Aangezien bij veel Subaru’s de intercooler naar voor verplaatst wordt zal het met ruimte niet zo snel iets te maken hebben.
ricksmits zegt
@robert110: ik denk dat dat simpelweg gedaan wordt om ( bij offroad bedoelde auto’s ) de intercooler weg te halen op de plek waar nog wel eens een zandhoop meegenomen wordt. Het zal mogelijk ook gedaan worden om de lengte van het inlaat ( aanzuigpunt tot inlaatspruitstuk ) te verkorten.
rw1994 zegt
@ricksmits: Inderdaad, en dat is meteen een nadeel wat niet genoemd is: Het inlaattraject wordt langer waardoor er meer turbo lag komt.
trust zegt
@rw1994: door gebruikt te maken van een goede wastegate kan je druk in het systeem houden zodat je dit deels kan voorkomen
ghost zegt
@robert110: heeft meerdere redenen maar je moet vooral denken aan meer druk van de rijwind op de intercooler waardoor meer koude lucht erop komt, etc.
kennone zegt
@ghost: en het buizencircuit is wat korter bij een topmound intercooler. Scheeld ook weer wat
werf76 zegt
@robert110: Subaru heeft daar voor gekozen om de luchtkanalen zo kort mogelijk te houden. Dit ivm een boxer configuratie. Korte luchtkanalen geven een snellere respons.
sracert zegt
Intercooler zo dicht mogelijk bij de plaats van inspuiting plaatsen. Subaru, scheelt schade(bovenkant ipv voorkant) en de intercooler zit zo dicht mogelijk bij de inspuiting geplaatst, scheelt opbouw materiaal en verkort de stroming. win/win.
henk_he zegt
@MauritsH: “Deze plaatsing zorgt ervoor dat het onderdeel *NIET* kan worden beschadigd door steentjes, vogels en vergelijkbare zaken.”
spykerboy zegt
Ik had een knoepert op mn supra toen dr tijd… blijft altijd een mooi gezicht achter een gril vind ik ??
supertjeduc zegt
Bij mijn abarth zaten er origineel twee voor de voorwielen met een giga buizenstelsel
Waarom ? Geen idee
Nu een grote aluminium van forge gewoon in het midden
Dat verschil kun je voelen , al went alles erg snel
av_diver zegt
“Daarnaast zetten de moleculen uit door de warmte”
uhhh nee moleculen zetten niet uit.
lekbak zegt
@av_diver: Leg dan ook gelijk uit wat er wel gebeurt. Alleen commentaar leveren is zo triest.
Ik had het graag voor je gedaan maar ik heb heel ff twijfel over mijn parate kennis over dit onderwerp. Staat mij bij dat ze sneller bewegen en er dus meer ruimte tussen zit…
siebren zegt
@lekbak: moleculen bewegen sneller wanneer de temperatuur toeneemt. Temperatuur is eigenlijk een indicatie van ‘activiteit’ van moleculen. Omdat de moleculen sneller bewegen neemt de afstand tussen moleculen toe waardoor de dichtheid lager wordt. De lucht zet dus uit en daarom heb je minder zuurstof per cm3. Ik ben een werktuigbouwer en geen natuurkundige dus ongetwijfeld dat iemand hier het nog iets beter kan uitleggen.
siebren zegt
@lekbak: Samenvatting: je kennis over dit onderwerp klopt
Dutchdriftking zegt
Mooi artikel weer. Nu hoor ik regelmatig dat een zwart gespoten intercooler kouder blijft. Is dat zo?
Gulli zegt
@dutchdriftking: hebben ze bij MCM eens uitgezocht volgens mij. Het scheelde echt bizar weinig maar het zag er wel cooler uit ?
realhustler zegt
@dutchdriftking: precies
Gulli zegt
Mooi trouwens dat de meeste auto’s tegenwoordig op lucht rijden, de brandstof wordt toegevoegd om de ontploffing te triggeren. Maar volgens mij gaat er meer lucht dan benzine in een beetje turbomotor.
Dizono zegt
@gulli: nou, in mijn atmosferische 2 liter gaat ook zo’n kwart liter lucht per cilinder per ontploffing en gelukkig niet dezelfde hoeveelheid benzine.
redneckdarian zegt
Een lijstje van auto’s met intercoolers en dan geen enkele jap noemen?
willeme zegt
@redneckdarian: veel Japanser dan Mirsubishi 3000GT VR-4 wordt het niet ;)
redneckdarian zegt
@willeme: Ik snap niet dat ik daar 2 keer overheen heb gelezen….
realhustler zegt
@willeme: Tegenwoordig hebben bijna alle auto’s een intercooler door de downsizing met turbo
rob5nismo zegt
Weer een stukje wijzer autoblog