Iedere auto heeft er minstens één en we hebben er nog nooit aandacht aan besteed. Tijd om daar verandering in te brengen!
Wees niet bang, ondergetekende zal je ditmaal niet vervelen met een ellenlang technisch verhaal (voorbeeld 1, voorbeeld 2, voorbeeld 3). Daar is het veel te mooi weer voor. In plaats daarvan krijg je een zo kort en beknopt mogelijk artikel over dit onderdeeltje met een weinig sexy naam. Te beginnen met een korte omschrijving van de taak van het onderdeel. De sonde is bedoeld om de brandstofinjectie zodanig af te stellen dat de katalysator optimaal z’n werk kan doen. Dat zorgt voor minder schadelijke stoffen die de uitlaat verlaten.
Bij auto’s die met één lambdasonde zijn uitgerust zit het apparaatje vóór de katalysator in de uitlaat. De sonde zelf is een kleine cilinder van keramiek (zie headerfoto) die pas bij hogere tempaturen werkt. De sonde wordt dan ook verwarmd, want anders doet het apparaatje weinig. Het ding meet het verschil in zuurstofgehalte tussen de buitenlucht en de uitlaatgassen. Afhankelijk van deze zogeheten lambdawaarde past het motormanagement de verhouding tussen de in te spuiten brandstof en lucht aan. De lambdasonde geeft het signaal aan het motormanagement middels elektrische spanning of een veranderende weerstand.
Moderne auto’s hebben ná de katalysator een extra lambdasonde zitten die controleert of de katalysator z’n werk goed (genoeg) doet. Afhankelijk daarvan kan het mengsel eveneens worden aangepast. Alles voor de schonere uitlaatgassen, moet je maar denken.
Tot slot: dit was absoluut geen volledige uitleg, daar was het artikel ook niet voor bedoeld. Het gaat er meer om dat je nu ongeveer weet wat er bedoeld wordt als het over lambdasondes gaat, voor zover je dat nog niet wist natuurlijk.
MARS zegt
Goed verhaal, lekker kort! ?
enginepower zegt
Kort en krachtig meer moet het niet zijn
rronnie zegt
Bij Volvo vonden ze het schijnbaar sexy genoeg om op de grille te vermelden dat er zo’n ding in zat. Maar nooit een idee gehad wat het nou betekende.
mgmgb zegt
@rronnie: Toen was het dan ook state of the art. En de reden dat de meeste oude Volvo’s van harte welkom zijn in milieuzones.
240volvo zegt
@mgmgb: bij mij prijkt het ook op de grill ?
ohoogeveen zegt
@rronnie: om de een of andere reden las ik altijd “lambada sound”. Heb me altijd afgevraagd of dat dan automatisch zou afspelen als je achteruit zou rijden
?♂️
lincoln zegt
@rronnie:
Idd joh ..
Scherp opgemerkt ..
Bijna net zo knei als kkommpprressorr op de koffer van MB ..
sr20det zegt
@lincoln: of turbo op de reet van je insignia
mobieler zegt
En als het stuk is heb je automatisch het meest rijke mengsel en meurt je auto bij starten meteen naar benzine.
tmon zegt
Dus als we de kat verwijderen willen we ook geen lambdasonde meer? En met n aftermarket ecu kan de lamda eigenlijk ook weg?
nasty zegt
@tmon: als je dan een adapter steekt zodat die enkele centimeters buiten je catvervanger of testpipe hangt, is dit geen probleem. Als je hem gewoon losplugt heb je zowiezo een ‘engine check’ aan je broek.
kennone zegt
@tmon: kat verwijderen en lambda laten zitten. Heb ik bij mijn 850R ook gedaan. Werkt goed!
stefanvts16v zegt
@tmon: ja en nee. Bij een aftermarket ECU (zoals een vrij programmeerbaar management) heb je nog steeds een lambdasonde nodig. Echter, dan gebruik je een widebandlambda die een groter bereik meet, waardoor je een betere verbranding/meer vermogen/mooiere motorloop krijgt.
Af fabriek zit er een narrowband lambdasonde gemonteerd voor de standaard ECU. Deze komt dan dus wel te vervallen.
De widebandlambda kan op dezelfde plek gemonteerd worden.
henk123456 zegt
Misschien leuk voor de volgende keer: nox-sensor bij motoren met injectie onder hoge druk. Dat ding houdt in de gaten of je nox katalysator het nog goed genoeg doet, en indien niet dan activeert hij de regeneratie-modus voor deze katalysator. Hmmm ik heb het zelf al enigszins uitgelegd zie ik nu, maar je zou het met wat meer uitleg kunnen neerpennen
marc94 zegt
@henk123456: je hebt het artikel zojuist zelf al geschreven. Dat scheelt haha.
vincentmiata zegt
@henk123456:
Een aftermarket ECU gebruikt juist graag een wideband sensor. Een wideband sensor is een lambdasonde die heel precies de uitlaatgassen kan meten tot achter de komma. Als de ECU goed afgesteld staat kan je in theorie zonder zo’n wideband sensor gaan rijden ja, maar een ECU met wideband kan constant de inspuiting aanpassen om de meest ideale lambda/AFR(air fuel ratio) te krijgen
vincentmiata zegt
@vincentmiata: Verkeerde quote, moest aan ’tmon’ zijn
geelbarrel zegt
dikke duim maar ah toe nou….. vertel ons minstens nog de termen narrowband, wideband en sprongsonde!
rob5nismo zegt
Weer wat wijzer zo worden we allemaal automonteur
robert110 zegt
Ah dat pokke ding dat voor problemen heeft gezorgd bij de laatste APK. En dat terwijl er bij mij niet eens een katalysator onder hoeft te zitten (hij zit er nog wel onder, voordat ik weer iemand op de tenen trap).
reggie-boy_rood zegt
De mijne is stuk maar niks aan het handje
Homer55 zegt
@reggie-boy_rood: geen hoger brandstof verbruik en minder soepele motor?
nasty zegt
@homer55: auto te koop. Rijdt als nieuw en op niks bespaard.
Homer55 zegt
@nasty: kom hem vandaag halen enzo
freshlife zegt
Nog een nuttige toevoeging: lamda foutcodes zijn 99%van de keren een indicatie dat er in het traject ervoor iets mis gaat. Dit kan zijn een vacuumlek zijn na de luchtmassameter(mengsel te arm) of een onvolledige verbranding door een ontsteking die niet optimaal is(mengsel te rijk)
smoked zegt
En als je er één moet vervangen is dat redelijk prijzig (heb prijzen gezien van €160,- voor één sensor en dan zit er nog niet eens erin).
schuiftrompet zegt
Ohja jongens en meisjes. Je hebt breedband sensoren en sprongsensoren. De breedbandsensor meet heeeeeeeeel precies over een breed lamdabereik , de sprongsensor kan alleen meten of de motor te rijk staat (onder lambda 1) of te arm (boven lambda 1)
mgmgb zegt
Niet alle auto’s hoor. Ik heb nooit een auto met een lambda sonde bezeten. Al zou ik soms willen dat dat wel zo was (bedankt, Rotterdam).
postzegel zegt
@mgmgb: precies. Elke auto heeft er één? Dan heb ik een heel aantal bromfietsen zeker?
Ik heb er wel geteld één (1) met lambda sensor (narrowband, standaard) en de rest doet ’t al jaren prima zonder lambda sonde. Vooral bij dieseltjes verwacht ik dat die nog tot zeer recent prima zonder lambdasonde konden rijden. En benzine kreeg ze inderdaad enmasse vanaf de jaren negentig, toen de geregelde katalysator (niet K6, maar U9) verplicht werd gesteld bij benzine motoren.
kliko zegt
Leuk stuk! Weer wat geleerd!
Enneh… Zo zie je maar, bij goede/leuke artikelen zijn helemaal geen clickbaits nodig. ;)
rovadepo zegt
Leuk en zo gaan we de hele auto af wat mij betreft. Beetje technische onderbouwing kan geen kwaad
pinooooo zegt
Een Lambda sensor ofwel o2 of oxygen sensor is een element dat een voltage afhankelijk aan de zuurstof concentratie in de omgevingslucht afgeeft en aan de hand daarvan de brandstof/lucht verhouding afleidt. Er zijn grofweg 2 types sensoren. Narrowband met een bereik van 0 tot 1Volt en een Wideband sensoren met een bereik van 0 tot 5Volt. De narrowband geeft bij een voltage van 0.2 tot 0.8 volt aan dat er een ideaal gasmengsel aanwezig is, of een rijk mengsel of een arm mengsel. Deze geeft dus niet aan wat de verhouding is. Een wideband geeft voor elke verhouding een ander voltage en geeft dus aan hoe arm of rijk het mengsel is. Het is echter wel foutgevoelig want als er bijvoorbeeld extreem veel onderbrande brandstof in de uitlaat terecht komt meet de sensor weinig zuurstof en denkt de computer dus dat alle zuurstof verbrand is en het mengsel zeer arm is, terwijl de motor praktisch verzuipt.
pinooooo zegt
@pinooooo: bij een narrowband is 0-2volt een schraal mengsel en 0.8-1 volt rijk mengsel.
postzegel zegt
@pinooooo: en de narrowband meet dus exact wanneer er een perfecte verbranding ís. Precies dáár ligt t omslag punt in voltage. Omdat ’t mengsel en de verbranding echter nooit lang exact ideaal zijn, springt het voltage dus op en neer rondom lambda 1.
raoufff zegt
Ff een vraagje, is zo’n lambda sonde zelf te vervangen of moet die halve knalpot eronderuit worden gesloopt bij een BMW 3er e36???? Dit pikkie zorgt namelijk voor wat problemen tijdens de APK.
xiran zegt
@raoufff: zit in de uitlaat geschroefd. Dus ja los te verwijderen.
xiran zegt
Mijn oude peugeot heeft geen labda.
postzegel zegt
@xiran: m’n oude alles danst ook niet de lambada.