Een configuratie die je mogelijk nog niet kende.
V-motoren, lijnmotoren, W-motoren, wankelmotoren, boxermotoren: de lijst is ellenlang en elke configuratie heeft zo z’n voor- en nadelen. De X-motor had echter dusdanig veel nadelen dat er vrijwel geen exemplaren van zijn gebouwd, maar dat maakt die dingen niet minder interessant!
Voor zover we hebben kunnen achterhalen (via Wikipedia) heeft alleen Ford een écht serieuze poging gedaan om een X-motor voor auto’s te ontwikkelen. Naar verluidt kwam Henry Ford op een goeie dag rond het jaar 1920 bij ingenieur Eugene Farkas met de geniale quote:
“I know you’ll laugh, but I want to build a cross shaped engine with eight cylinders, let’s get busy on it!”
Daarop startte de ontwikkeling van de X-8 en er werden uiteindelijk zo’n 12 prototypes gebouwd. De eerste exemplaren waren vloeistofgekoeld, bovendien waren deze blokken uitgerust met een dubbele krukas. Stukje bij beetje werden de motoren fijngeslepen en uiteindelijk werd een motor rijp bevonden om op het chassis van een Oldsmobile te worden gemonteerd.
De prototypes die je op de foto’s ziet werden uitgerust met fans aan elke kant van het blok. Deze motoren waren dus luchtgekoeld. Check hieronder een gifje van een X-motor, voor de beeldvorming (via Wikipedia):
Aanvankelijk was de bedoeling dat het blok z’n weg naar de opvolger van de Model T ging vinden, maar diezelfde Model T was helaas te klein om de X-8 te herbergen. De eerste tests waren veelbelovend en dan met name op het gebied van prestaties. Helaas werden de onderste cilinders in hoge mate blootgesteld aan vuil en vocht, wat de ontsteking niet ten goede kwam.
Omdat de Model T hard aan vervanging toe was werd het project uiteindelijk de nek omgedraaid, de Model A kreeg namelijk gewoon een lijnmotor. Gelukkig bestaan er nog wel enkele exemplaren van de X-8, maar het blijft jammer dat deze configuratie nooit in serie is gebouwd!
danmar zegt
Is dit vergelijkbaar met een stermotor die vroeger voor propellor vliegtuigen werd gebruikt?
slickrick zegt
@danmar: ja precies, deed me daar ook aan denken, of een heli motor
itiswhatitis zegt
@danmar: alleen is een stermotor vgm altijd een oneven cilinder aantal
mout zegt
@itiswhatitis: Ja, en daar zijn (resonantie) hele goede redenen voor.
pomoek zegt
@itiswhatitis: tof, dat wist ik niet. Heb het even gegoogeld, er is wel een radiaal motor prototype op diesel geweest met een even aantal cilinders. Maar de benzine motoren waren inderdaad allemaal oneven. Weer wat geleerd, dank je!
janmetdelangeachternaam zegt
Niet succesvol in auto’s, wel in vliegtuigen( AB doe alsjeblieft wat aan die advertenties waarbij je muziek stopt als je erlangs scrollt(app))
sr20det zegt
@janmetdelangeachternaam: Haha ja echt, loei irritant is dat.
babybenz zegt
@janmetdelangeachternaam: en doe dan ook direct wat aan de iphone app waarbij reacties steeds wegvallen bij foto posts!
plopkoekje zegt
@babybenz: volgens mij heb je daar geen last van als je automatisch draaien uitzet
silenro zegt
@plopkoekje: Dank voor de tip. Met het scherm gekanteld springen de reacties inderdaad niet terug.
dragspert zegt
@janmetdelangeachternaam: En wanneer ik mijn telefoon op stille stand heb (eigenlijk altijd) dat ook de reclames stil zijn en niet volgas herrie beginnen te maken voor onzin die ik niet wil zien/hebben! En dan vervolgens het filmpje (vaak korter dan de advertentie) stil afspelen.
rufctr01 zegt
@janmetdelangeachternaam: inderdaad erg irritant
mikeyman zegt
Een variant op het thema stermotor? Misschien niet veelgebruikt in auto’s, maar evengoed succesvol bij vliegtuigen!
Ferry_76 zegt
@mikeyman: Maar er is een reden dat vliegtuigmotoren bijna altijd een oneven aantal cilinders hebben. Meestal 5,7 of 9 cilinders per rij. Er bestaan wel enkele 6 en 8 cilinder modellen maar de oneven aantallen liepen veel beter. En vliegtuigmotoren zitten meestal voorop met een grote ventilator erop die voor koeling zorgt.
Overigens hebben de Duitsers wel eens een X24 vliegtuigmotor gebouwd, twee V12 blokken met een gezamelijke krukas.
basvspr zegt
@Ferry_76: als je alle cilinders aan dezelfde krukas hebt zitten, en je wilt om en om 1 cilinder z’n werk-slag, en de volgende cilinder z’n uitlaat/inlaat-slag laten doen, wil dit alleen bij een oneven aantal cilinders. Met een even aantal kom je niet lekker uit en zul je telkens een dubbele arbeids-slag en uit/inlaat-slag moeten toepassen en dat wil je eigenlijk niet.
fijnkonijn zegt
@ferry_76: “En vliegtuigmotoren zitten meestal voorop met een grote ventilator erop die voor koeling zorgt.”
Die ventilator noemen ze een Propeller ;-)
Ferry_76 zegt
@fijnkonijn: Moet je eens kijken hoe hard de piloot gaat zweten als die fan ermee stopt. ;-)
kennone zegt
@Ferry_76: de airco werkt dan meestal ook niet meer nee ?
madmarky zegt
@ferry_76: Niet alleen de Duitsers, zoek maar eens naar de Rolls-Royce Vulture of de Napier Sabre motoren
Ferry_76 zegt
@madmarky: De Vulture is inderdaad ook en X24, de Sabre is een H24, feitelijk twee op elkaar gestapelde platte twaalfcilinders, elk met een eigen krukas. De X24 heeft slechts één krukas. De Duitse variant is de Daimler DB604, waarvan er nog eentje in het museum te Hermeskeil staat.
madmarky zegt
@ferry_76: En dan heeft Napier ook nog de Deltic motoren, uit de Britse Deltic locomotieven. Een driehoekig motorblok met drie krukassen en een ‘opposing piston’ design, dus geen cylinderkoppen. Moet toch wel leuk zijn geweest om vroeger bij Napier op de designafdeling te werken.
bmwe81 zegt
Vuil en vocht? Dat is toch geen groot probleem. Volgends mij zijn daar genoeg oplossingen voor…
towi1989 zegt
@bmwe81: nu misschien wel, toen niet
ahs1979 zegt
Maar als je dit blok nu zou kantelen en het als een X van bovenaf gezien onder de motorkap zou monteren? Ben je wel van 1 van de nadelen af… Zal wel teveel ruimte innemen dan.
golfvier zegt
@ahs1979 En er zal een extra haakseoverbrenging nodig zijn voor de achterwiel aangedreven auto
phevtreb zegt
@ahs1979: dan komt de krukas ook verticaal te liggen, je kunt de aandrijving alleen horizontaal overbrengen naar de achterwielen, je hebt dan een haakse overbrenging nodig. Dat lijkt mij niet gewenst.
jpoers zegt
@phevtreb: daarbij hebben de achterste cilinders onvoldoende koeling, ook niet ideaal.
phevtreb zegt
@jpoers: dat zou met vloeistofkoeling nog wel opgelost kunnen worden.
jpoers zegt
@phevtreb: zullen we het gewoon vanuit constructief oogpunt een slecht plan vinden :)
phevtreb zegt
@jpoers: goed idee, laten we dat doen!
rrk147 zegt
Volgens mij komt de x motor ook nog voor in een Michael Vaillant strip of niet? Ik kende de motor daarvan dacht ik van naam, maar wist niet dat Ford hem ook ooit daadwerkelijk heeft gebouwd.
rob5nismo zegt
Interessant artikel dat de onbekendere motoren behandeld
ohoogeveen zegt
https://media.giphy.com/media/ToMjGpM4h8DAsgL0fEA/giphy.gif
Arnoud zegt
Hoe zit dat dan met de smering? Lijkt me niet wenselijk dat er een heel oliebad op de onderste zuigers staat.
Dat probleem moet de Daimler Benz DB 605 (motor van de Messerschimdt BF109 ook hebben). Da’s namelijk een V12 met de krukas boven de zuigers.
Iemand met kennis over de oplossing die gebruikt is?
fijnkonijn zegt
@original_arnoud: nee maar ik kan wel googlen: https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler-Benz_DB_605
Bij “Components” staat: Oil system: Dry sump with one pressure and two scavenge pumps
Esprit_de_Flandre zegt
Vaillante heeft ze ook nog “gebouwd” op die manier…