We kijken er allemaal naar, maar staan er niet bij stil. Daarom verdiepen we ons vandaag in de wondere materie van de sticker!
Eigenlijk is het best vreemd, dat we de onderdelen die we het meeste zien, juist het minste behandelen. Desmodromische klepbediening, VR6-motoren en hangende spoilers zijn voorbij gekomen de afgelopen jaren. Echter, datgene waar we altijd naar kijken, zijn we vergeten. Zeker op snellere auto’s als op raceauto’s zie je ze overal zitten: stickers! Waarom is dat eigenlijk? Dient het een hoger doel?
Eerst even een korte geschiedenisles. De sticker is uitgevonden door R. Stanton Avery. In 1935 ontwikkelde hij een stukje papier dat aan de ene kant een boodschap kon uitdragen, maar aan de andere kant (letterlijk) vast kon plakken aan een ondergrond naar keuze. Behalve zand. Dan terug naar het onderwerp, waarom worden ze geplakt op auto’s? Wat zijn de voordelen? Wat zijn de nadelen? En moet jij nu ook stickers gaan plakken op je auto?
Aerodynamica
Een sticker is super glad. Voel maar eens. De wind die over een auto gaat, moet zo min mogelijk weerstand hebben. Eigenlijk is de rekensom heel simpel: hoe meer stickers, hoe minder luchtweerstand. Des te hoger is de topsnelheid. Een duidelijk bewijs zijn BMW’s uit de M-divisie. Deze kunnen niet harder dan 250 km/u. Topsnelheid wordt bepaald door het vermogen, zou je zeggen. Dat klopt ten dele, een gelijkwaardige Alpina heeft minder vermogen, maar een veel hogere topsnelheid. Dat komt door de stickers, de Dekoset. Deze zorgen ervoor dat de auto makkelijker door de lucht kan klieven.
Meer vermogen
Naast een betere weerstand zorgen stickers voor een betere flow. Een goed voorbeeld is een cabrio. Ondanks dat je 120 km/u vooruit rijd, voel je dat er wind van achteren komt. Dat is een soort werveling. Die kun je op tegengestelde wijze creëren met een sticker. Als je deze monteert voor een luchthapper komt er meer lucht in de motor, het zogenaamde Ram-Air effect. Meer lucht in de motor is meer vermogen en dus een snellere auto.
Stickers maken je auto lichter
Ooit wel eens een sticker op je huid geplakt? Als je hem eraf trekt dan merk je dat er een weerstand is. Dat komt omdat de sticker gemaakt is van anti-materie. Net zoals alcohol werkt in je lichaam: dat onttrekt vocht. Bij stickers gebeurd eigenlijk exact hetzelfde, maar dan op minder grote schaal. Microscopisch kleine delen worden constant uit de auto onttrokken om zodoende via de sticker het luchtruim in te gaan. Natuurlijk, met een klein stickertje red je het niet. Maar kijk eens naar een raceauto? Inderdaad, daar zitten véél stickers op. En zoals wij weten, raceauto’s zijn licht.
Intimiderende factor
Nu gaan we even verder in de psychologie. Want het verschil tussen twee auto’s is niet de simpele rekensom tussen vermogen, koppel, transmissie, gewicht en aandrijving. Neen! Een belangrijke factor is de bestuurder. Je lichaam wordt aangestuurd door je hersenen. Bijna alles wat je doet is daar een reactie van. Nu is het door onderzoeksfilosoof Prenaile aangetoond dat we bij intimidatie minder goed kunnen functioneren. Dus als je naast een Shelby GT500 staat, verlies je het bij voorbaat. Dankzij de stickers raak je in een angstmodus, waardoor je je eigen gaspedaal niet volledig in kunt trappen. Daardoor leg je de sprintrace af, niet omdat je in de Mitsubishi Space Star van je moeder zit.
Bescherming
Met stickers heb je bijna geen een schade meer. Mocht er een botsing komen, dan is het immers niet de auto die beschadigd raakt, maar de sticker. Je kunt dan even snel de pitstraat in voor een nieuwe sticker, zodat je auto weer heel is. Ook voor getunede auto’s schijnt dit te werken. De meeste auto’s die het einde van een film halen, hebben stickers, niet zonder reden.
Nadelen:
Uiteraard is het niet alleen maar hossanna met stickers. Anders had elke auto ze natuurlijk wel gehad.
Bevestiging
Het bevestigen van een sticker is een extreem omslachtig karwei. Zeker met een wonderlijke motoriek is het welhaast een sinecure om de stickers naar behoren te kunnen bevestigen. De organismen die zorgen voor de aantrekkende beweging moeten met zorg geplaatst worden. Dankzij het definitieve karakter van de stickers kun je het maar een keer goed proberen. Dit is een zeer arbeidsintensief proces. Mochten de stickers verkeerd bevestigd worden, dan vallen alle bovenstaande voordelen in het niet. Erger nog: het kon ervoor zorgen dat de auto in onbalans komt.
Prijs
Stickers zijn schreeuwend duur. Daar merken wij over het algemeen niet zo heel veel van, omdat ze zwaar gesubsidieerd worden door overheden en bedrijven. Veelal voor propaganda doeleinden. Maar het verklaart wel waarom auto’s met stickers zo kostbaar zijn. Dat komt voornamelijk door die stickers. De stickers worden specifiek gemaakt voor de betreffende auto. De basisprijs voor een auto met stickers ligt belachelijk hoog, daarom zie je ze niet zo veel.
Lagere afschrijving
Ok, dit staat natuurlijk in relatie met bovenstaande. Je wil graag een auto met stickers, maar wachten op een aardige tweedehands auto met stickers wordt lastig. Kijk even naar auto’s die nog altijd veel waard zijn: de Porsche 911 GT3 RS, de Mitsubishi Lancer Evolution VI GSR Tommi Makinen Edition, Alpina Roadster V8 S en de Ferrari 430 Scuderia. Het is echt geen toeval dat al die auto’s stickers hebben. Sterker nog, zonder stickers is de restwaarde lager. Dat komt omdat de stickers ervoor zorgen dat alle plaatwerkdelen beter op hun plaats blijven zitten en dat verhoogd de stijfheid. En dat laatste zorgt altijd voor meer lol.
Dit is een heel beknopte samenvatting in de wereld van de stickers. Uiteraard kunnen we nog veel verder in gaan op deze (anti)-materie, maar nu heb je een redelijk beeld waarom stickers zo vaak waren toegepast worden op snelle sport- en raceauto’s.
tanopc zegt
Op de valreep ?
lckies zegt
Over bumperklevers gesproken..
shalomleon zegt
Iedereen die dit leest juist van meneer W. Gelooft het al bijna
kennone zegt
Het verhaal klopt wel.
Ik had vroeger een V8 AWD stikker op mijn Nissan Sunny zitten. Had wel het idee dat deze sneller was dan alle andere Sunny’s
vroaaar zegt
@kennone: en de off-road prestaties waren zeker ook meteen beduidend beter…?
zegheteens zegt
Wat een hoop geniale onzin bij elkaar, top haha!
Ik heb sinds kort stickers van mn werkgever op de achterruit zitten, maar heb niet het idee dat ik sneller ga. Integendeel. Hoe kan dat?
rob5nismo zegt
@zegheteens: er zit lood in die stickers verwerkt
VeniVidiVici zegt
@rob5nismo: Ik denk eerder omdat medeweggebruikers weten waar ze naartoe moeten bellen bij snel aso gedrag haha
dondeboer zegt
@zegheteens: op basis van dit artikel vermoed ik dat ze op de verkeerde plaats zijn aangebracht,waardoor de aërodynamica negatief wordt beïnvloed. En gezien het permanente karakter van stickers, ga je daar ook niet veel aan kunnen doen.
Gelukkig zijn stickers goed voor de restwaarde, wat goed is voor de leaseprijs. Geluk bij een ongeluk!
live4life zegt
@zegheteens: werkt alleen op het koetswerk. Glas neutraliseert de werking…
raytje zegt
Topsnelheid wordt vaak ook door begrenzers bepaald. Niet alleen door badges (toch?)
mb10 zegt
@raytje: het is al laat, leest u het artikel morgen nogmaals en kom dan terug op uw reactie.
ghost zegt
Het bedrijf achter uitvinder R. Stanton Avery; Avery Dennison bestaat vandaag de dag nog steeds. Bij menigeen wellicht bekend van de autowrapfolies.
sulobb zegt
Ik snap dat het 1 april is, maar hoe fel kan de mens overdrijven…
toyotaprius zegt
Op mijn Prius zit een “5 year guarantee” sticker.
moveyourmind zegt
@toyotaprius: Zozo,
Ze durven wel dan, 5 jaar garantie geven op een sticker.
toyotaprius zegt
@moveyourmind: die heb ik mooi in de pocket! Nog 2,5 jaar te gaan!
tenaci zegt
@toyotaprius: Vlaamse Prius dan? Volgens mij geeft Toyota die garantie alleen in Belgie.
toyotaprius zegt
@tenaci: klopt, uit Zaventem.
vonklausenburg zegt
Daarom is het je reinste communisme dat op de lagere school iedereen een sticker kreeg. Veelal begon de leerkracht bij de minder presterende leerlingen om zo de prestaties te bevorderen.
vroaaar zegt
@vonklausenburg: ja, dat bevorderde de doorstroming naar de volgende klas.
pindakoning zegt
Man man man trapte er volledig in, ik zat vol verbazing en interesse het artikel te lezen hahah ?
Pas bij de reacties werd ik aan de datum herinnerd
e28forever zegt
@pindakoning:
Ben jij goedgelovig zeg…
Jochempie zegt
@e28forever: Wat is er gebeurd? Gezeik met het vrouwtje?
e28forever zegt
-edit: laatste waarschuwing voordat je (weer) een ban krijgt-
Robert zegt
@pindakoning: sportief dat je dat gewoon durft te erkennen.
Jij krijgt van mij een sticker ?
Dutchdriftking zegt
1 aprilgrap van t decennium!
moveyourmind zegt
Gelukkig is er nog een goedkoper alternatief voor stickers: etiketten…
Wij zijn er in Nederland gek op om ze overal op te plakken:
https://www.autoblog.nl/nieuws/ongeluk-in-utrecht-met-gehuurde-amg-tijdens-straatrace-108277#post-108277
Helaas… Erg jammer dat het op Autoblog zo aan toe moet gaan.
toniominestrone zegt
@moveyourmind: Totaal niets met dit item te maken maar je wil weer even een statement maken? moraalridder.
moveyourmind zegt
@toniominestrone: Dat is dan in elk geval goed overgekomen dat ik even een statement wil maken. En ik waardeer dat je moeite hebt genomen om er over na te denken en een reactie te geven.
rhellema zegt
@moveyourmind: misschien moet je eens een statement maken naar dat volk waar je het iedere keer voor opneemt. Vertel ze gewoon eens een keer dat zij diegene zijn waardoor ze steeds dat etiket opgeplakt krijgen en dat de rest zich iedere keer moet bewijzen dat ze anders zijn. Het grappige is namelijk dat het etiket wel iedere keer klopt, en zeker in Overvecht als er een 21 jarige in een amg rond rijd.
toniominestrone zegt
@moveyourmind: Iets van ” kop in het zand steken”?
moveyourmind zegt
@toniominestrone: Nee, iets met ieder individu als individu benaderen, respect hebben voor de mensen die dat wel verdienen. Wat heeft het voor een nut mensen aan te kijken op daden van anderen waar zij helemaal geen doen mee van hebben?
rhellema zegt
@moveyourmind: http://www.slachtofferhulp.nl
vroaaar zegt
@moveyourmind: etiketten zijn alleen handig bij het inparkeren, want die helpen je het juiste vak(je) te vinden…
moveyourmind zegt
@vroaaar: Mooi, hahaha!
timh zegt
Een geweldig artikel om de eerste dag van april mee af te sluiten.
allesmetturbo zegt
Haha geniaal stukje
fmgarcia zegt
Hahahahhaa bij de Alpina sticker had ik m pas door. Leuk gedaan!
henrie zegt
Was dit een poging tot humor?
willeme zegt
@henrie: ja. @ikschrijfookoverautos, @jaapiyo en ondergetekende waren hier al maanden mee bezig. Giechelen tot en met. Jaap maakte op een gegeven moment kirrende geluiden. Hij kirde.
smoked zegt
@willeme: Kirde. Dat woord kwam ik het laatst tegen in de Baantjer boeken. +1
henrie zegt
@willeme: Goed zo… ?
SpiderIV zegt
@henrie: geen poging maar gewoon een geslaagde actie!
alassad zegt
Mooi stukje. Zit de eerste 2 alinea’s met verbazing te lezen voordat ik m doorhad!
Turboost zegt
Bedankt voor dit verhelderende artikel. Nu begrijp ik pas waarom ik er vanmiddag bij de lokale McDonalds werd uitgereden door een Nissan Micra V8M65RSAMG voorzien van Sparco, HKS en Pioneer-materiaal met extra turboflaps.
burninrubber zegt
Toen het artikel opeens de alpina sticker aanhaalde ivm de M auto’s viel pas het kwartje
Volvo_440_turbo zegt
@burninrubber: Same here, ik dacht dat het vandaag gepost was… maar ik begreep het ook niet goed, zo’n klein prutstickertjes kunnen het verschil toch niet maken?
Robert zegt
@volvo_440_turbo: de Nederlandse schaatsers wisten hun concurrenten ander ooit behoorlijk gek te maken met een handjevol plakstrips op hun pak…
http://retro.nrc.nl/W2/Nieuws/1998/02/09/Spo/01.html
SpiderIV zegt
Top stukkie Willem!
happyhonda1977 zegt
Leuk artikel, veel flauwe grappen gisteren maar deze is leuk ??
En toch.. onze Ford Sierra 1.6L met dikke Sierra-striping (& 73 briesende peekaa’s) was in 1986 ommeunig snel hoor!
mb-driver zegt
Onderzoekspsycholoog Prenaile = een april…?
desjonnies zegt
Daarom zitten er transfers op mijn wagen, geen stickers.
Transfers zijn nog dunner dus lichter en zijn uitgevonden door Barnaby T. Ransfer een rijtuigmaker uit Wiltshire die in 1896 een brik (type rijtuig) moest bouwen voor een Britse landheer die kleurenblind was en vaak per ongeluk de verkeerde brik meenam. Barnaby liet het familiewapen drukken als stencil op perkament met als beschermlaag uitgerekte in suikerwater gedrenkt en soepelgemaakte ingedroogde kippenhuid.
Toen hij het stencil op de brik wilde drukken, kwam de kippenhuid met opdruk mee en zo is de transfer ontstaan. Hij lakte het geheel af met blanke lak en dat was het eerste echte onderscheidende logo ontstaan op een rijtuig.
Uiteraard hadden de Fransen dit onder Lodewijk XIV al eerder gedaan met lelies, maar ja, wie gelooft er een Fransman, toch?
jorden zegt
Sticker over de mond van de
Bijrijder kan ook zéér comfort verhogend werken!
ukbob zegt
@jorden: maar ga je er ook sneller door..? ;)
Mauske zegt
Nig nét 1 April hé
Mauske zegt
@mauske: Nog*
ikleesookoverautos zegt
Haha mooi stukje! Leuk geschreven.
phevtreb zegt
“Zeker met een wonderlijke motoriek is het welhaast een sinecure om de stickers naar behoren te kunnen bevestigen.”
Alsof Maarten van Rossum dit heeft geschreven, prachtige zin!
pcooperworks zegt
Volgende aflevering graag over ducktape
SpiderIV zegt
@pcooperworks: maar dan krijg je weer zo’n Alfa gerelateerd stuk en dat vindt niet iedereen leuk ;-)
E34M5Touring zegt
Mijn Squadra stickerschildje bracht me toch echt 70 extra pk’s! Geniet ik nog elke dag van.
maxidyne zegt
Koop vanmiddag direct een paar Porsche stickers voor de RS2. Gaat hij nog harder, wetenschappelijk bewezen door Willem!
jeroenwz zegt
Leukste 1 april in jaren! Dank je AB en Willem!
Toch doet het me ook wel denken aan die carbon-onderdelen die je op je auto kan laten zetten. Zeker wanneer het een GT of SUV is die leeg rond de twee ton weegt…
legion1349 zegt
Veel volk in 3 series wisten dit veel eerder. Maar das een dingetje van BMW rijders. Dat zijn allemaal zó’n slimme jongens.
205zonderdak zegt
Chapeau! Hans Teeuwen een nieuwe blogger?