Door de naamgeving van de TechArt GTstreet R Touring zou je verwachten dat het een subtiel ding is, maar dat valt tegen.
Het is makkelijk om te verdwalen op de Porsche-website als je door de jungle van 911-versies probeert te navigeren, maar dat betekent wel dat er voor elk wat wilsch is. Tenminste, een hoop tuners beweren van niet. Zo kun je altijd nog naderhand bij firma’s als Manhart en zelfs Brabus langs gaan om je 911 nog verder te verbeteren. Of natuurlijk naar TechArt, die al veel en heftige dingen kan doen met je 911.
TechArt GTstreet R Touring
Volgens de naamgeving van Porsche komt TechArt nu met een versie die Porsche nog niet heeft bedacht. Dit is namelijk de TechArt GTstreet R Touring. De GTstreetR is gebaseerd op de Turbo, dus verwacht je een soort Turbo die eruit ziet als een Carrera, alsof het een GT3 Touring Package is. In ieder geval verwacht je iets subtiels, toch? Touring impliceert dat alle lichtgewicht circuit-spullen thuis gelaten kunnen worden en je lekker ermee een bergpas kan aanvallen.
Welnu, subtiel is niet precies het woord om de GTstreet R Touring te beschrijven. Hij is ietsje subtieler dan sommige andere TechArt-creaties, maar verder is het de auto-equivalent van een reflecterend hesje op een bruidsjurk: subtiel is anders. Vele koolstofvezel onderdelen op de bumpers en TechArt lijkt zelfs de trend te omarmen waar er zelfs extra accent aan de wielkastranden wordt gegeven middels zwarte onderdelen. De strepen op de voorklep doen iets denken aan de 911 R. Ietsje maar.
Achterop hetzelfde verhaal. Nou is hier voor de GTstreet R Touring niet gekozen voor een grote achtervleugel, maar een ducktail-spoiler. Daar zouden we in theorie niks op tegen hebben, ware het niet dat ‘ie wel heel groot is. Eigenlijk is de ducktail-spoiler ook vooral het grootste verschil tussen een Touring en een niet-Touring.
Interieur
Verder wordt ook het interieur aangepakt. Dat past dan wel weer bij het Touring-thema: de GTstreet R Touring krijgt geen kuipstoelen of koolstofvezel inleggen, maar een half zwart en half bruin interieur met mooie materialen. Inclusief de achterbank, dus pret voor vier.
800 pk
De 3.7 liter grote zescilinder van de Turbo S, die normaliter al 650 pk levert, wordt voor de TechArt GTstreet R Touring ook nog eens opgevoerd. Naar 800 pk en 950 Nm, welteverstaan. Daarmee jakker je door naar 350 km/u en sprint je van 0 naar 100 in 2,5 seconden. Toch weer mooi 0,2 seconden sprint eraf en 150 pk en 20 km/u topsnelheid erbij ten opzichte van een normale Turbo S. Is dat je allemaal iets te veel, dan mag je ook voor een basispakket kiezen met 710 pk en 900 Nm.
Tsja. Zo subtiel als een Touring Package is de TechArt GTstreet R dus niet, maar voor TechArt-standaarden is dit ietsje subtieler. Er komen 25 exemplaren van en wat dat kost mag je alleen weten als je hem wil kopen.
kniesoor zegt
Kwam zojuist op de A12 een 992 GT3 RS in een soortgelijke kleur groen (nog iets donkerderder) tegen. Staat best goed, ondanks dat zo’n oto eigenlijk een fel begin jaren-70 kleurtje hoort te hebben.
hotze zegt
Het staat allemaal best goed, zeker de ducktail is veel fraaier dan de spoiler van de GT3(RS)
Eén aspect van de GT3 Touring mist: de handbak. Wordt ie niet sneller van maar wel lekker puristisch.
En ‘k zou die achterstoeltjes vervangen door iets van carbon. Scheelt weer wat kilootjes.