Eind deze week wordt het Concours d’Elegance Villa d’Este weer gehouden en Zagato is erbij met de Zagato Alfa Romeo TZ3 Corsa.
Het designhuis en coachbuilder heeft de TZ3 ontwikkeld om de 100e verjaardag van Alfa Romeo te vieren. Met de TZ3 wordt een duidelijke verwijzing gemaakt naar klassiekers als de Alfa Romeo TZ1 en TZ2.
Zagato heeft nog geen details vrijgegeven en enkel deze teaser losgelaten op het internet. Kans is groot dat men zich vooral bezig heeft gehouden met de koets van de TZ3 en dat de motor gelijk is het blok in de Alfa Romeo 8C (een 4,7 liter V8). Wordt vervolgd…
Jokkebrok zegt
Vet, kan bijna niet wachten!
kevinc3 zegt
Nice!.. al lijkt het van bovenaf wel erg veel op een 8c
robert--123 zegt
@kevinc3:
NOT! De plek van de cabine misschien, maar kijk naar alle vormen belijning van een 8C, weg!
Gnermo zegt
@kevinc3: Goh, dat heb je wel vaker met coachbuilding, nietwaar?
w0o0dy zegt
Ben erg benieuwd naar de auto, maar eigenlijk valt het bar tegen wat Alfa tot nu toe heeft gedaan aan het eigen jubileum. GTA’s van ieder nieuw model? Het is maar een idee.
John zegt
Grappen over Corsa hieronder graag..
ps. is deze auto van een apotheker ;)
Citrofiel zegt
Als het design een combinatie is van 8C Competitionze en de TZ1 en TZ2, dan moet het wel heel gek lopen wil het verkeerd ogen.
Hupke zegt
Als hij ook de prijs en een vergelijkbare aandrijving krijgt als een TZ1 en TZ2 dan is het best wel intressant ja.
SHFT zegt
Kans is groot dat hij op de 8C lijkt, de 8C is dan ook gebaseerd op oa. de TZ1/TZ2
Quivis zegt
Kan je die zo kopen bij de dealer?
Pieter vd Weeg zegt
Hoezo geen details? De begeleidende tekst heeft het toch expliciet over een eigen, carbonfibre buizenchassis? En de motor is een Maserati V8.
Vanquish zegt
Kijk, eindelijk weer eens iets interessants! Kom maar op met die Alfa’s, daar kan ik nooit genoeg van krijgen!! :D
Pieter vd Weeg zegt
De body is trouwens van aluminium.
Bart zegt
Er zit gewoon een 8C onder, met dezelfde hard points maar een nieuw koetswerk. Een double bubble roof is bij Zagato verplicht. Anderzijds vraag ik me wel af hoe de deuren scharnieren, ze lijken tot ver in het dak uitgesneden te zijn. Vleugeldeuren?
autoblogger zegt
Zagato Atelier announces the introduction of the Alfa Romeo TZ3 Corsa at the XII Villa D’Este Concours d’Elegance.
The TZ3 Corsa is not a design exercise. It doesn’t take inspiration only from the 90 year collaboration between the two brands, neither only from the Milanese link between Alfa Romeo and Zagato.
The TZ3 Corsa is a race car, honouring the 100th anniversary of Alfa Romeo’s racing Heritage. It celebrates the men and machines of the Alfa Romeo Zagato common tradition: Scuderia Ferrari of 20’s and 30’s, Alfa Corse of 40’s and 50’s, Autodelta of 60’s and 70’s up to the latest Scuderia Zagato of 80’s and 90’s.
Commissioned by a German Alfa Romeo Zagato’s Gentleman driver, the TZ3 Corsa is based on a mono shell carbon fibre tubular chassis, coupled with a tubular frame and a lightweight aluminium body.
Peter zegt
Ik ben benieuwd naar meer foto’s maar hij lijkt geïnspireerd en gebaseerd op de 8C. Dat is wel heel anders dan de oorspronkelijke TZ die vertrok vanuit de techniek van een Giulia en daar à la Lotus een lichtgewicht racer uit puurde.
TweetyV6 zegt
@SHFT; je praat peop, man.
TZ1 en TZ2 hebben net zoveel met de 8C te maken als een 2CV met een C3 Pluriel
TZ betekent Tubolare Zagato, refererend naar het buizenframe (Tubolare) en het lichtgewicht koetswerk ontworpen en gemaakt door Zagato. Beide zijn gebaseerd op de 105-serie Giulia uit de jaren ’50.
Naast het buizenframe is ook de zgn. Coda Tronca (letterlijk: afgehakte achterkant, ook well Kamm Tail genoemd) een van de kenmerken van de TZ’s. Ben benieuwd of de TZ3 deze ook heeft en hoe deze dan is uitgevoerd.
SHFT zegt
@TweetyV6:
Als je kijkt naar de vormgeving zie je toch duidelijke knipogen. Of zit er poep in je ogen?
integralechubasco zegt
SHFT bedoelt dat er designelementen van de TZ zijn overgenomen voor de 8C. dat is niet helemaal incorrect ;) … Als hij net licht wordt als vroeger (onder de 600 kg) dan wordt het een raket op wielen…
Als het ze lukt om hem onder 1300 kg te krijgen ben ik al blij…
Pieter vd Weeg zegt
Wat een hoop flauwekul typt iedereen hier! Deze auto heeft niets, maar dan ook niets met de Alfa 8C te maken, niet qua chassis en niet qua motor. Chassis is een buizenchassis, motor is van Maserati. En dat ding gaat een serieuze lichtgewicht zijn! Een buizenchassis van carbonfiber is iets compleet nieuws. En JA hij heeft een KAMMtail.
Peter zegt
@Pieter vd Weeg: En waar komt de motor van de 8C vandaan?
Mr. V8 zegt
Leuke 8C Bodykit!
TweetyV6 zegt
@SHFT
Je schrijft dat de 8C gebaseerd is op o.a. de TZ1 en TZ2.
Dat is toch klinklare onzin. De TZ1 en 2 zijn gebaseerd op het 105 chassis, hebben een 4-cylinder nord motor, buizenframe en zijn door Zagato ontworpen. De 8C is gebaseerd op de Maserati 4200GT(A), heeft een zelfdragende carosserie, een 8 cylinder en is ontworpen door het Centro Stile. Waar alstjeblieft is in godsnaam enige overeenkomst (behalve de achterwielaandrijving)
Qua ontwerp kun je wel zeggen dat de TZ3 gebaseerd is op de 8C maar zeker niet op de TZ1/TZ2 (die zijn veel slanker)
Kom eens naar Goodwood of de Oldtimer GP op de Nürburgring, daar kun je te TZ’s in het echt zien.
Het oorspronkelijk design van de 8C lijkt veel meer op de 33 Stradale dan op de TZ1 of TZ2
TweetyV6 zegt
@ integralechubasco
Dan moet SHFT typen wat hij/zij bedoelt. Als ik dit lees: “de 8C is dan ook gebaseerd op oa. de TZ1/TZ2” dan ga ik er van uit dat bedoeld wordt dat de TZ1 en TZ2 de basis vormden (=baseren op) voor de 8C.
[sarcasme] Tot zover het lesje zinsverklaring van de basisschool.[/sarcasme]
Heidekonijn zegt
Gewoon fantastisch.
En ook het bewijs dat je FGA niet nodig hebt om een échte Alfa neer te zetten, integendeel.
Pieter vd Weeg zegt
@Peter
Die motor in de 8C is een Maseratiblok met Alfa opsmuk… maar Paolo vertelde me in Geneve dat Zagato gewoon een Maser blok heeft gelepeld in de TZ3, dus geen Alfa opsmuk. Als ze al iets hebben gedaan, dan zal er een knullig Alfa logootje geplakt zijn op de plek vh Maser logo… Is een wezenlijk verschil dan een blok gebruiken uit een 8C of van de 8C produktielijn…
Peter zegt
@Pieter vd Weeg: In wezen is dat dus dezelfde motor. Ik kan me inbeelden dat Zagato niet zomaar over een 8C-blok kan beschikken. Overigens had de TZ1 ook een buizenframe maar was hij wel degelijk gebaseerd op de Giulia die een zelfdragend koetswerk had. Dit alles sluit dus niet uit dat de TZ3 op de 8C gebaseerd kan (ik schrijf duidelijk “kan”) zijn. Op die ene foto lijkt hij er alleszins op maar iedere conclusie is natuurlijk voorbarig, net zoals de kwalificatie “flauwekul”.
Cantago zegt
ziet er op het eerste oog goed uit!
Dimglor zegt
Ziet er aan de voorkant uit zoals de 8c… Zo te zien zal het waarschijnlijk wel een mooie wagen worden.. ;)
Pieter vd Weeg zegt
@Peter, die kwalificatie flauwekul was kort door de bocht, maar sloeg eigenlijk niet op jouw eerdere reactie. Ik las ergens over een op de hardpoints van de 8C gebaseerde creatie, nou dat is dus niet aan de orde. Zagato verzekerde mij 2 jaar terug al dat de 8C er helemaal niets mee van doen heeft!
Jochempie zegt
Ziet er van achteren uit als een aflopende shooting brake. Ben benieuwd!
Autoliefhebber zegt
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat.
bazzz zegt
Vleugeldeuren of een heel grote achterklep?
Quivis zegt
wachten duurt lang,,,, ;)
gschoots zegt
Hopelijk komt het coachbuilden weer echt in de mode dan krijgen we weer echt wat moos en exclusiefs op de weg;