Teasers zijn tegenwoordig hét marketingmiddel om de autoliefhebber gek te maken, zich op te laten vreten of alle haren uit z’n hoofd te laten trekken. Kijk maar wat Alfa bijvoorbeeld met z’n Jun…., Furio….., Mito doet en Saab met z’n 9-1. Maar ook een merk als Kia is lekker aan het teasen, iets dat we deze avond nog konden aanschouwen. Lotus geeft daarom nu ook maar iets prijs en wel van de Lotus Eagle. En in plaats van iets van de carrosserie te laten zien, laat Lotus een stukje van het chassis zien. Nee, nou wordt-ie mooi!
In Genève zal dit práááchtige stukje staal te bewonderen zijn. In juli 2008 zal de Lotus Eagle op de British Motor Show volledig onhult worden. Hopelijk heeft de auto dan wel een jasje aangetrokken…
Group Lotus plc unveiled the first glimpse of the eagerly awaited Project Eagle at the 78th annual Geneva International Motor Show. This exhibition showcases part of the advanced technology being utilised for Project Eagle and the latest development of the innovative Lotus Versatile Vehicle Architecture (VVA). This first glimpse is the front module of the chassis, which is shown prior to the full unveiling of Project Eagle at the British Motor Show in July 2008.
Project Eagle is the code name for the new higher specification addition to the Lotus product range entering the market above the Elise, Exige and Europa. Going into production at the beginning of next year, Project Eagle draws heavily on the proven technology used in the iconic Lotus Elise family of vehicles as well as the Versatile Vehicle Architecture (VVA) shown
as the APX (Aluminium Performance Crossover) Concept Vehicle. Project Eagle will be an all
new fantastic Lotus sports car, which illustrates Lotus Engineering’s ability to create innovative
and exciting high performance niche car products.Mike Kimberley CEO of Group Lotus plc said: “I am delighted with the exceptional “fast-track” progress of Project Eagle – the project is hitting key gateway, timing and technical objectives. The project utilises our core competencies in aluminium, and composite body engineering, jointing techniques, and vehicle systems integration. Lotus Engineering is a world leader in
niche vehicle design, manufacture and global sales and Project Eagle is a prime example of this technological competence, which will build upon this reputation”. Mike Kimberley added, “This is a very exciting period for us at Lotus and the whole company is enjoying the challenge of delivering such an exceptional new Lotus car. By showing this front module at Geneva, we are proving that the new Lotus is a reality and that VVA is an advanced ecological technology from which further Lotus models will be produced, thus giving Lotus a true “multi-platform” line up over the next 5 years”.The development of Project Eagle is advancing rapidly, with engineering prototypes already conducting testing in Northern Europe and at Lotus’ headquarters at Hethel, England. The ride and handling and cold weather testing currently being undertaken forms an early part of the demanding worldwide industry standard vehicle development programme for Project Eagle. One of Lotus Engineering’s strengths is its ability to streamline design and development, thereby reducing time to production and project costs.
Omar Pasha zegt
Die auto ziet er goed uit:D *UGH UGH* valt niks te zien
Gregor zegt
Orgineel, dat wel. Het heeft waarschijnlijk ook wat met het chassis te maken, dat het misschien nog beter is dan een ”normaal chassis van Lotus”.
w0o0dy zegt
Ah gelukkig, we weten nu dat die Eagle goedkoop zal blijven, want hij is van Meccano! Jippieeeee eindelijk een echt betaalbare Lotus! Feest, trek de Champagne maar open!
Y. zegt
Hahahaha! Geweldig!! :D
Wat moeten al die postertjes nou die alleen maar hun mening kunnen geven over wat ze denken dat ze op een fotootje van het uiterlijk van een auto kunnen zien? Doe dit vooral vaker, Autoblog, ik kom niet meer bij. ;)
Rick dos zegt
Apart. Waar de anderen vooral je willen opwarmen voor het design, warmt Lotus je op voor de techniek.
dekster zegt
@w0o0dy
bram zegt
Onafhankelijke ophanging worden we natuurlijk altijd blij van :D
Zou lotus van het idee afstappen om alles in 1 geheel te hebben? Volgens mij is nu alles aan elkaar gelast en zie ik daar nou moertjes?
Klassiekerrally zegt
Laat die jongens bij Lotus maar schuiven. Dit deel van de auto kan dus universeel toegepast worden, en is dus een onderdeel van misschien wel een stuk of vijf (of nog meer?) toekomstige Lotussen. Modulair auto’s bouwen is voor zo’n kleine fabrikant de enige manier om gezond te blijven.
Ik kan me overigens niet aan de indruk onttrekken dat dit onderdeel van aluminium gemaakt is (zie lijmverbindingen). Staal wordt voor zover ik weet alleen toegepast bij het subframe waar de motor in komt te liggen/hangen omdat aluminium daar vanwege het zwakkere materiaal zwaarder zou worden dan staal. Correct me if I’m wrong.
Audi zegt
zie alleen wel dat met een schade aan de ophanging het subframe ook gelijk krom is en dus zal moeten worden vervangen :S
w0o0dy zegt
Mn vorige reactie was natuurlijk een geintje. On topic: Lotus is cutting edge als het om chassis techniek gaat. Als ik de tekst zo lees dan lijkt het erop dat ze delen van de Elise/exige/europa gaan gebruiken en uitbreiden met nieuwe ontwikkelingen zoals de hierboven getoonde front-module.
Die gelijmde geëxtrueerde aluminium delen zijn echt de beste ontwikkeling ooit voor auto chassis… jammer dat niet meer fabrikanten daar gebruik van zijn gaan maken….. 1100 kg voor een middenklasser is natuurlijk een heel stuk beter dan de 1400kg die zo’n auto nu meestal op de weegschaal zet.
SLR McLaren zegt
@ Rick dos
idd apart te noemen :lol:
Rick dos zegt
@SLR McLaren
:) ;)
onkruid zegt
Design is vervangbaarder dan slechte techniek, vraag de designers. Een mooie structuur zonder jasje, is toch por**? zonder goede basis kun je de designen wat je wil, trappen er horden in, maar wordt het nooit wat ( ik kijk er doorheen). dus.
lincoln zegt
eindelijk een teaser die vertrouwen inboezemt .. heel origineel ..
IlCuoreSportivo zegt
De topics worden boeiender en boeiender, pfff..
Ga er geen woorden aan vuil maken
Incognito zegt
@ RD
Op zich prima, maar jij en ik zien hier toch geen fuck aan? Als iemand me zou zeggen dat het een onderdeel is van de nieuwe Opel Meriva, zou ik het geloven.
Pieter-Jan zegt
@Audi
Toch niet anders dan een traditionele monocoque. Soms mag je bij een lichte botsing een wagen afschrijven omdat er ergens een kreuk in het chassis zit. Bij deze configuratie moet je niet metteen het hele chassis weggoeien vanwege één slecht stuk.
Eigenlijk is dit een beetje de second coming van het ladder frame. Maar Amerikaanse wagens hebben die technology een slechte naam gegeven, dus gaan ze waarschijnlijk die naam vermijden.