Niks mis mee, die i5 Touring.
De reacties op het design van de nieuwe BMW 5 Serie c.q. i5 waren niet onverdeeld positief. Toch kunnen de critici wellicht nog wat bijdraaien. Sommige auto’s komen namelijk beter tot hun recht als stationwagen. En de nieuwe Fünfer zou zomaar eens zo’n auto kunnen zijn…
We hebben de nieuwe i5 Touring al kunnen bekijken op gelekte patenttekeningen, maar nu deelt BMW zelf ook weer een teaser. Die is nog niet heel duidelijk (dat is ook een beetje het idee van een teaser), maar we zien genoeg om de proporties en de raampartij te ontwaren.
Wat we zien lijkt verdacht veel op een fraaie stationwagen. Op de stationwagen klopt het lijnenspel al een stuk beter en met de proporties is ook niks mis. De nieren zullen er nog hetzelfde uitzien, maar op een stationwagen lijken ze in verhouding toch iets kleiner.
De teaser van de i5 Touring wordt niet alleen gedeeld door BMW zelf, maar ook door BMW M, met de aankondiging dat er een M-versie komt van de i5 Touring. Nu is dat niet heel verrassend, want de sedan is er ook als i5 M60.
Van de 5 Serie Touring komt er overigens ook weer een échte M, want de M5 Touring gaat een comeback maken. De nieuwe Fünfer Touring zal dus in alle mogelijke varianten te krijgen zijn. ‘The Power of Choice’, zoals de Duitsers dat zo mooi zeggen.
Hoe lang moeten we nog wachten op de 5 Serie Touring? BMW heeft al aangekondigd dat de onthulling ergens in het voorjaar zal zijn. Volgens BMWBlog is het begin februari al zover. Waarschijnlijk krijgen we dan zowel de normale 5 Serie Touring als de i5 Touring te zien. De M5 Touring zal nog wat langer op zich laten wachten, want eerst moet de M5 sedan nog onthuld worden.
Rudy zegt
Kan op de elektrische i5 maar 1 ding zeggen: kijk de review van Harry Metcalfe die de i5 M60 stevig afbrandt. Auto is veel te duur voor wat het is.
De 550e lijkt me wel interessant: korte stukken elektrisch rijden en voor de rest gewoon de B58!
denx zegt
Who the f*ck is Harry Metcalfe?? Laat me raden een zure boomer met een grote angst voor verandering en waarbij klimaatverandering niet bestaat, want he; “zo deden we het vroeger ook”.
bunnylebowski zegt
Joh denx doe effe chill. Het gaat in die review van Harry om de vijf serie en dan de elektrische prestaties, niet zozeer een EV ansich.
En hij heeft echt 100% gelijk.. andere reviewer van de UK maakte even de vergelijking tussen een bijna nieuwe G30 M5 competition vs de nieuwe i5 m60 en zie scheelt gewoon bijna £30k. Daar kan je héél veel extra benzine kosten voor maken of een EV voor de boodschappen ritjes. Of icm een gebruikte tesla model3 en nog steeds geld over houden…
Ram-G-maN zegt
Met andere YouTube bedoel je zeker Joe Achilles? Ik kan het ook goed vinden in zijn bevindingen. Heb de i5 aan de tand mogen voelen en het is gewoon heel gek om zo hoog te zitten in een 5-serie. De glossblack onderkant zit er niets voor niets op. Om je verpeste packaging door de batterijen te verbergen natuurlijk. Overigens wel een betere oplossing dan de Opel Ampera en Chevy Bolt waarbij ze de ramen optisch langer lieten lijken.
rollingstoned zegt
Niet weten wie Harry is…. 🙄
https://www.youtube.com/@harrysgarage/videos
topcom zegt
Baasje wel hoor Harry. Maakt mooie content. Inhoudelijk scherp ook. Checken waard.
maarteno zegt
Nee hoor, hij is mega blij met z’n X5 45e, dus hij is echt niet tegen nieuw. Hij is gewoon voor wat werkt in de praktijk en de Britse praktijk is niet altijd dezelfde als die van NL, net als dat wat hier werkt vanwege onze moderne infrastructuur en omvang niet altijd werkt in bijvoorbeeld Duitsland.
dare2think zegt
En Throttle House. En nog aardig wat meer. De nieuwe i5 wordt niet goed ontvangen, niet omdat hij elektrisch is, maar omdat het een BMW is die zijn badge niet waard is.
jaapiyo zegt
Precies. Lelijk, matige packaging, slecht sturen, goedkoop interieur, echt zonde. Ik vermoed dat ze snel aan de bak moeten voor een nieuwe, want de A6 e-tron zal als die enigszins oké is een groot deel van de verkoop afsnoepen. Een beetje zoals de C6 A6 dat deed bij de E6x, alleen dan heftiger.
ericc zegt
Als je niet weet wie Harry is, ben je op de verkeerde site!
ericc zegt
Heb die video ook gezien. Inderdaad beter de E-type kopen. De EV is te duur, te zwaar, te weinig km’s bij een laadbeurt. Leve de ICE!!!
Stefje zegt
Vooral benieuwd naar de 5 touring. En wat hij gaat kosten. Zeker in verhouding tot de huidige/oude.
bunnylebowski zegt
Interessant, achterlichten weer meer zoals de F11 silhouet klopt maar de nieuwe vijf komt vooral onderin gek over qua vorm en die zien we nou net niet zo.. Verder is de kwaliteit vh interieur gewoon echt jammer..
Helaas.. late g31 540i zonder snelheid overtreding piepjes is die je wilt.. tansanitblau of champagne Quartz icm tartufo interieur.. doet u maar.
Rudy zegt
Het valt serieus tegen om een mooie LCI G31 540i te vinden! Loop ook wel eens met het idee namelijk.
Wat wel een punt is (als je zakelijk rij): een 550e zal qua catalogus waarde waarschijnlijk goedkoper zijn dan een G31 540i (die nieuw dik in de 120k zitten). Bijtelling bij dit soort auto’s is wel fors.
jaapiyo zegt
Je mot gewoon zo’n rode doen, altijd goed.
bunnylebowski zegt
@rudy ik ben ook met schuin oog aan het kijken maar meer om markt in de gaten te houden. Wil over 2 jaar overstappen van f11 535i naar een g31 540i LCI.
Ze zijn erg prijzig en zooooooveel LCIs in stemmig zwart… pre LCIs veel meer kleur.
Ik kijk wel louter in DE, vind aanbod in NL echt matig en te hoog geprijsd.
kareljansen zegt
Het lijkt er inmiddels sterk op dat deze nu wel als 550e gaat komen. De perfecte opvolger voor m’n 3 serie. Nog 1x een heerlijke 6 en toch ruimte voor m’n overschot aan opgewekte energie in combinatie met een station.
denniyo zegt
Ziet er veel belovend uit, dat is precies wat we zeiden over de A6 E-Tron Avant, maar die lijkt op de spionage beelden vies tegen te vallen, dus maar even afwachten hoe het in werkelijkheid uitpakt!
jaapiyo zegt
Vind die spionagebeelden best oké. Kloek, simpel, niet té groot, gewoon netjes. Ben een beetje bang dat het interieur ook goedkoop zal zijn. Maar als ze dat oude stijl Audi doen, wordt het een winnaar.
lecomte zegt
Wellicht mooier als touring dan de sedan, maar mooi… nee.
Dutchdriftking zegt
Ik heb er inmiddels een paar zien rijden, en moet nog enorm wennen. Maar dat moest ik ook aan de e60/e61 en dat is uiteindelijk ook goed gekomen. Uiteraard alleen als je een chique uitvoerring hebt. Ik hoop dat het met deze met de facelift ook goed komt.
Lynkesoep zegt
Recent nieuwe leasert mogen uitkiezen ter vervanging van de model 3. Gereden met de i5 sedan, hopend op snelle komst van de touring en die dan te bestellen. Best een lekkere auto om in te zitten (comfortstoelen), goed rijdend, maar slecht overzichtelijk en qua infotainment onnodig gecompliceerd. En met een paar hoognodige opties erg duur in de cataloguswaarde: >95k. Terwijl de ruimte in de auto niet overhoudt, en hij wel echt lang is. En geen frunk voor je laadkabel. Uiterlijk (vooral voorkant) is vrij lelijk, zeker met de verlichte grille. En dan krijg je er nog merkimago bij…
rijnounsdoor zegt
Uit een review begrijp ik dat de apart te openen achterruit niet meer terugkomt op de nieuwe 5 serie Touring. Ik vind dat echt jammer. Dat ding is zo handig en fijn!
jaapiyo zegt
Alle traditie moet er obsessief verplicht uit lijkt wel.
bunnylebowski zegt
Echt ? Dat snap ik echt niet… elke BMW touring rijder die ik ken gebruikt m frequent. Mega fijn ding