![Red Bull blij met Renault als motorleverancier](https://static.autoblog.nl/images/wp2016/red-bull-f1-renault-motor.jpg)
Adrian Newey heeft in een interview aangegeven dat het niet lang meer duurt voordat Red Bull net zo snel is als de snelste auto’s van dit moment: die van Mercedes F1.
Het lukte Max Verstappen in Spanje voor het eerst in 18 maanden om een winst te bezorgen aan het team van Red Bull. Volgens hoofdontwerper Adrian Newey is dat grotendeels te danken aan de mensen van Renault, die de TAG Heuer krachtbron ontwikkelen voor Red Bull. Opmerkelijk, want eind vorig seizoen waren Renault en Red Bull nog geen hele goede vrienden.
Maar de lucht lijkt geklaard nu Ricciardo en Verstappen steeds vaker in staat blijken om het de jongens van Mercedes moeilijk te maken. Mercedes heeft op dit moment verreweg de beste auto’s en dat is grotendeels te danken aan de bizarre performance van de Mercedes krachtbron. Maar Renault loopt in, met de TAG Heuer die in Monaco een fijne update kreeg. Hoewel Newey baalt dat ze daar geen beter resultaat boekten, is hij dus wel heel blij met de samenwerking met Renault momenteel. En dat is maar goed ook, want ze moeten nog even met elkaar verder!
Bron: ESPN
Oud nieuws Autoblog. Ook niet zo relevant eigenlijk….
@st220: Dit zijn voor mij juiste de berichten die ik wil lezen. Dit is voor mij ZEER belangrijk als f1 fan!
Zeuren is volgens mij minder relevant. Eerder overbodig.
@st220: Ferrari zegt ook al twee seizoenen dat ze graag op Mercedes niveau willen komen, maar dat lijkt niet echt te lukken.
Sinds wanneer is Adrian Newey teambaas? Denk toch echt dat dat Christian Horner is…
Maar goed, Newey kan dat wel zeggen, maar Mercedes zit ook niet stil natuurlijk.
“Teambaas Max Verstappen:”? Als CTO ben je nog geen Teambaas.
@CasperH, Adrian Newey is hoofd ontwerp, Christian Horner Teambaas.
Wat is er Tag Heuer aan een motor die Renault ontwikkelt? De productie of zo?
@Jochempie: Motoren in F1 krijgen vaak als customer deal een andere naam. Voorheen gooiden ze Playlife of in Jos Verstappen Arrows ‘Supertech’ op een Renault-blok. Zelfs de Mercedes motor is eigenlijk een Ilmor van Engelse origine. Ook de Ferrari in de Sauber heeft andere namen gehad.
@john4545: Mario Illien van het voormalige ilmor is nu nauw betrokken bij de ontwikkeling van de 2016 Renault motor, dit op aandringen van Red Bull. Het lijkt zijn vruchten af te werpen.
@john4545: Hoewel je gelijk hebt betreft de meeste motoren, de Petronas motor in de Red Bull Sauber was niet alleen sponsorgeld. De Petronas motor in 1997 was meer dan een Ferrari motor uit 1996. Je raad het al, Petronas was degene die de motoren kocht van Ferrari van het voorgaande seizoen, Sauber (onder de naam Petronas Sauber) ontwikkelde de motor verder tot een eigen motor. De motor werd echter wel in Maranello (Ferrari) gefabriceerd en in elkaar gezet door het oude Alfa-Romeo TC/DTM team. Hoewel de planning was dat Petronas 4 jaar later met een compleet eigen motor zou komen is dit om financiële redenen helaas niet doorgegaan en hebben ze gekozen om na 2005 geen motorontwikkeling meer te doen, vanaf dat moment zijn het ook gewoon Ferrari motoren en worden ze ook zo gebadged.
@Jochempie: zover ik weet maken ze daar alleen klokken..
Wat hij zei is dat Renault behoorlijk is ingelopen de afgelopen 12 maanden. Maar gelijk met Mercedes zie ik na de Britse GP niet snel gebeuren, tenzij Renault met flinke update van 40-50 pk komt. Dan wel. Maar de update in Japan wordt iets van 20 pk, en Mercedes zelf zal ook wel met updates komen. 2017 dan maar…
@john4545: nouja max kon ze goed bijhouden, daarnaast heeft Renault voor dit jaar nog een hoop tokens over, mercedes niet.. Daarom ligt de vooruitgang van mercedes stil.
Allemaal domme regeltjes maar de ene auto mag wel sneller als de ander zijn wat zorgt voor het onderscheid tussen winnen en verliezen. Niet eens spannend meer
Newey en ook Horner zijn al een paar maanden flink een charme offensief gestart. Vorig jaar werden ze nog als ‘jankerds’ in Autoblog omgeschreven, en de kritiek op Renault van Red Bull(imo terecht) viel soms in verkeerde keelgat.
Dat is jammer want Red Bull is een team met racing pedigree, en niet zomaar een drankjesfabrikant. Is het misschien een idee voor Autoblog om eens de schijnwerpers op Newey en de geschiedenis van Red Bull in F1 te zetten? Red Bull zit al sinds begin jaren 90 in F1 en Newey was de corporate structuur bij McLaren zat, & ging samen met Horner iets nieuws, vrijers, opzetten. Die 2 waren zo blij in 2009 dat ze met een budget dat veel kleiner dan McLaren en Ferrari, ze regelmatig vooraan reden. De limelight werd dat seizoen beetje gestolen door Brawn GP, maar Red Bull heeft een geweldig team neergezet. Overigens heeft Dr Marko ook genoeg geschiedenis: hij reed en won met de iconische Porsche 917 Le Mans samen met ene Gijs van Lennep. Was ook bekend dat hij de mooiste vrouwen als vriendin had. Reed ook in F1 tot een steen door zn visier en linkeroog einde aan zn F1 carriere maakte. Horner is lang baas van GP2 team geweeest. Red Bull eigenaar Mateschitz steekt ook veel geld in heel veel andere motorsporten. Kortom: Red Bull is een ondergewaardeerd team met veel iconische mensen.
@john4545: volgens mij begon de oermoeder van Red Bull , Stewart Grand Prix, in 1997 te racen in de f1.
@pomoek: De pedigree waar ik op doel is sinds 2008/2009. Newey zegt ook dat onder de huidige regels, alle autos steeds meer op elkaar gaan lijken, met als oerconcept de 2009 Red Bull. Hoeveel meer complimenten wil je krijgen? ;)
@john4545: Iedereen die een beetje F1 kent weet dat het een iconisch team is omdat het is opgezet door Stewart in Milton Keynes en waarmee Herbert als zowel het team hun enige race overwinning halen in 1997. Later werd het team opgekocht door Ford en kreeg de naam Jaguar F1 en werd aangestuurd door Lauda, ook al geen kleine naam in de F1. Door Jaguar F1 werd een poging gedaan om Adrian Newey te krijgen maar lukte niet. De groei van Jaguar bleef niet onopgemerkt na de slechte jaren onder bewind van Lauda. Onder de 41 gedesinteresseerde kopers van het groeiende Jaguar F1 team was Red Bull degene met de diepste zakken, de deal werd dan ook al midden in het seizoen afgerond. Hoe goed Jaguar bezig was bleek ook toen de Red Bull in 2005, een Jaguar F1 met Red Bull livery, bijna vier keer zoveel WK punten pakte als het seizoen ervoor.
@bassx: *geïnteresseerden
@bassx: Ik zeg nergens dat Red Bull uit het niets ontstaan is, maar de organisatie onder Horner en Newey is wat een team opgeleverd heeft wat vandaag de dag aerodynamisch gezien de beste auto maakt, en vele nieuwe technieken heeft geintroduceerd naast dat ze als enige gelukt is om ‘de grote vier (Benetton/Ferrari/McLaren/Williams) aan te vallen en te winnen, zelfs met een motor die niet de beste of de sterkste was. Dat was overigens de kritiek vorig jaar van Marko: Renault was altijd de underdog.
Het BAR niet gelukt, Toyota niet, BMW niet, Stewart niet, Ford en Jaguar niet. Wat Red Bull gedaan heeft, die reeks wereldkampioenschappen, is vrij opmerkelijk. Overigens was het niet Lauda die Newey probeerde binnen te halen, maar de Amerikaan Bobby Rahal, persoonlijk bevriend met Newey. Hij had een overeenstemming met Newey tot Ron Dennis Newey toch overhaalde bij McLaren te blijven. McLaren, ook een team dat niets meer met Bruce te maken heeft. Vanwege Neweys gebroken belofte was de vriendschap tussen hem en Rahal tot 2 jaar geleden, verbroken. Het is overigens leuk om te zien dat Neweys voormalig rechterhand nu bij Mclaren werkt, en die auto vaak een ‘red-bull-clone’ wordt genoemd.
@john4545: Lees mijn reactie als een toevoeging en niet als commentaar op jou reactie, je kan ook gewoon interessante dingen bespreken in de reacties he!? Vond ’t gewoon leuk om daar even wat historie bij te schijven ook omdat Red Bull z’n eerste successen te danken waren aan Jaguar F1.
@bassx: Oh dan las ik dat misschien een beetje verkeerd. Voor mij was Stewart en Jag niet zo iconisch either way. Ik vond Stewart eigenlijk een raar team, dat steeds de beste spullen aan Barrichello gaf, en niet aan Jos. ;) Nu ik dit schrijf is wat dat betreft misschien wel hele grappige connectie wat ik nog niet eerder gelezen heb: zowel Jos als Max hebben voor dit team gereden!
@john4545: Geen probleem. Daar klaagde Herbert later ook over, het team zou een te laag budget hebben om beide rijders te geven wat ze willen. 24 miljoen was toen ook niet een hoog budget.
@john4545: er werken mensen bij Red Bull die een erg mooi CV hebben. Maar racing pedigree? Dat is een twijfelgeval als je het vergelijkt met teams als Ferrai, Williams en McLaren. Ze gaan nu wel een eigen hypercar bouwen, waarmee dat doel wel dichterbij komt.
@JanJansen: Is een hypercar bouwen voorwaarde om dichterbij racing pedigree te komen? Dan heeft Williams nog wat te doen ;)
Het is relatief kort maar Red Bull bestaat nu 12 jaar, 4 back to back kampioenschappen en dan niet van die 3 vingers in de neus-titels zoals Mercedes nu doet, maar heftige knokpartijen met gevestigde orde als Ferrari en McLaren in 2010 en 2012. Daarnaast vind ik de autos van de afgelopen 5-6 jaar 1 van de mooiste op de grid, zowel in ontwerp als in kleurstelling (zeker sinds het paars erbij kwam). Ik raad je (en iedereen) aan om die filmpjes met interviews uit 2009 van Horner c.s. te bekijken. Die gast staat een partij te glimmen van trots, dat is niet normaal meer. Mateschitz heeft pas daarna het budget omhoog geschroefd, maar Red Bull is in mijn herinnering, meer nog dan Benetton ooit, van niets opgeklommen naar een gevreesde concurrent in F1.
Vraag blijft in dezen natuurlijk, of Mercedes er op gokt dat hun voorsprong lang genoeg kan standhouden over seizoen 2016, en zich verder vooral focust op de ontwikkeling van de (ingrijpend gewijzigde) 2017 auto’s, of dat Renault inderdaad zulke grote stappen heeft weten te maken. Want ik vind het maar bizar, te zien dat Renault in een tijdsbestek van zes maanden zo ‘makkelijk’ voorbij aan Ferrari weet te komen.
@RRRobert: Dat is een beetje misleidend. Ferrari is degene die wegzakt, en Mercedes lijkt gestopt te zijn met sandbagging vanwege Red Bull dreiging. Eind vorig jaar was Ferrari tussen 0,5 en 1 seconde langzamer dan Mercedes. Dit jaar is het 1 tot anderhalve seconde. De paar races dat Ferrari wel dichtbij was, was door problemen bij Mercedes (starts) en niet puur op pace.
@RRRobert: correct me if I’m wrong maar volgens mij heeft Mercedes geen of niet genoeg tokens meer om motor upgrades te mogen doen!
Als je het Artikel leest op espn dan is wat newey zegt toch een stuk genuanceerder. Hij zegt expliciet als Renault blijft ontwikkelen zoals ze nu doen dan zouden we ze wel eens bij kunnen gaan houden. Een hoop mutsen n Maren dus. Grappig dat diezelfde newey voor komend seizoen grote verschillen verwacht tussen de teams. Er gaan er een aantal knallen, en er zijn er een aantal die compleet achter blijven. Er gaat feitelijk dus niet veel veranderen behalve dat er een ander dominant team komt?
@pomoek: En zelfs dat laatste is nog maar de vraag. Mercedes is geen klein team dat per toeval de huidige regels het best wist te interpreteren. Het zou zomaar kunnen dat zij in 2017 “gewoon” weer met afstand de beste zijn. Op de die-hard Mercedes fans na hoopt iedereen natuurlijk dat Ferrari en (voor ons Nederlanders in het bijzonder) Red Bull het gat weten te dichten, maar het is absoluut niet zeker dat er een ander dominant team komt.
Alé, Red Bull Racing (Renault Motor Racing) heeft het eindelijk begrepen dat ze minstens evenveel vermogen moeten hebben dan Mercedes-AMG, en er moeten overgaan om Mercedes-AMG te kunnen verslaan, en dat met 1000 pk zoals het F1 reglement het hedendaags al toelaat . . . , ‘of anderzijds meer pk’s nog van toepassing zijn, is nog maar de vraag, er moet aan de veiligheid van de coureurs blijven gedacht worden, het gaat tenslotte over een race-circuit, en niet over een autosnelweg met een recht-doorgedeelte van ruim 30 km waar 450 km/u met optimale downforce kan gehaald worden . . . , met normale brandstof wel te verstaan . . .
Als Newey gelijk heeft, en hij is niet iemand om te onderschatten, wordt Max volgend jaar met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wereldkampioen! http://www.duimspijker.com/sport/max-verstappen-wereldkampioen-2017/
@woutel: Waar in het door jou geschreven artikel blijkt dat A.N denkt dat Max “met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid wereldkampioen” wordt?
Let op het vraagteken.. dit is gewoon een vraag hè.. geen aanval.
In dat artikel wordt namelijk letterlijk geen enkele mededeling, opmerking, statement of wat dan ook gequoot dat is opgetekend van A.N… Er staat alleen dat die (nog veel) meer betrokken is bij de ontwikkeling van de nieuwe auto.
Of lees ik er overheen?
@Freewarefreak: Ik heb dat Newey ook niet horen zeggen en zie ik ‘m ook niet snel doen. Het is slechts mijn bescheiden mening; als RB/Newey zorgen voor een competitieve auto volgend jaar hij iedereen kan verslaan. En dat is volgens mij meer dan chauvinisme maar blijkt nu al uit z’n prestaties in een mindere auto. Als Lewis zou ik heel nerveus worden. De voorwaarde is dus wel dat die auto (min of meer) competitief is.
Want Ferrari en Mercedes zitten stil…..
@dutchdriftking: Nee.. die staan niet stil.. er wordt hier alleen geopperd dat door de vele veranderingen in reglementen de hiërarchie volgend jaar wel eens lekker gehusseld kon zijn. Mooi toch?
Prachtig artikel! Ademloos ook alle verhalen van John4545 gelezen. Ik vind het prachtig als iemand zo veel weet van Formule 1 en van die verhalen kan vertellen. Net zoals DeSjonnies dat altijd kan met klassiekers.
En dan moet je al deze euforie eens naast dit artikel zetten.. Van uiterst links naar uiterst rechts zeg maar!
http://www.autoblog.nl/nieuws/newey-red-bull-wordt-gedwongen-de-f1-te-verlaten-81053