De F1 renstal van Air Asia topman Tony Fernandes heeft sportwagenfabrikant Caterham gekocht. Opvallend, omdat Caterham replica’s van de aloude Lotus Seven bouwt. Koopt Team Lotus een copycat?
Lotus bracht in 1957 de Seven uit, een betaalbaar lichtgewicht sportautootje. Toen Lotus oprichter Colin Chapman besloot de productie van de Seven te staken, verkocht hij de rechten aan één van zijn dealers, Caterham Cars. Tot op de dag van vandaag produceert Caterham de Seven, uiteraard wel ietwat gemoderniseerd. Meer pk’s en zo.
Team Lotus, voorheen bekend als Lotus Racing mag onder de Lotusvlag aan Formule 1 races deelnemen omdat ze een licentie hiertoe hebben verkregen van het Maleisische Proton. Proton is hier voornamelijk bekend als de eigenaar van Lotus. De licentie verloopt, en daaromtrent is er onenigheid tussen Proton en Team Lotus.
De Maleisiër Tony Fernandes hecht blijkbaar veel waarde aan Britse merken, want hij heeft waarschijnlijk het plan om onder de naam Caterham verder te gaan in de F1. De domeinnamen sonagolcaterham.com en sonagolcaterhamf1.com zijn namelijk onlangs geregistreerd, waarin Sonagal de naam van de sponsor is.
De twee bedrijven die momenteel gebruik maken van de naam en faam van Colin Chapman’s erfgoed vouwen de handen dus ineen. Hier zit zeker nog een staartje aan, want Lotus Cars heeft genoeg van het gedoe rond hun naam.
Enfin, om de overname te vieren is er een actiemodel uitgebracht. Er worden 50 stuks van de Team Lotus Sevens geproduceerd, waarvan er 25 in Groot Brittannië blijven en de andere helft geëxporteerd wordt. Het pakket bestaat naast de bijzondere kleurstelling uit een boek waarin de geschiedenis van het merk wordt beschreven, een typeplaatje in het interieur en een gratis rondleiding door de fabriek. Dat is nog eens een simpele manier om een speciale versie op de markt te zetten! Het pakket kan ook nog eens op ieder type worden besteld.
Nu is het duimen dat de kapitaalinjectie en wat wijzigingen in het management ervoor zorgt dat nieuwe modellen snel op de markt komen!
En nog een video van de Seven:
Esprit_de_Flandre zegt
Ziet er leuk uit, zo in de Lotus-kleuren, maar is wel vreemd.
Je koopt dus een auto die vroeger een Lotus7 was, wat iedereen weet, maar het is een Caterham, en ik kan me voorstellen dat Caterham zichzelf wat wil distantiëren van Lotus, om niet langer als copycat bekeken te worden maar als volwaardige speler, maar het speciale feestmodel draagt dan Lotus-kleuren. Heel raar…
Esprit_de_Flandre zegt
Zo’n rondleiding in de fabriek zou ik trouwens wel zien zitten…
midasracer zegt
Oooh wat ziet hij er weer lekker uit. Dit autootje staat bijna elk kleurenschema. Ik krijg van die hebbe hebbe vlinders in mijn buik. Gelukkig zit er waarschijnlijk een voor mij onbereikbaar prijskaartje aan. Dat geeft weer rust. Maar toch.
W115 zegt
toch ziet de rolkooi er vreemd uit, waarom is dat nodig? ik bedoel waarom heeft de stirling moss dit niet nodig?
iLoveStinger zegt
en het leuke is dat juist caterham de plaats wil in gaan nemen die lotus vroeger bezette: die van kleine, zeer licht en dus snelle en wendbare autos (Loti zullen de komende jaren nogal wat zwaarder worden)
carbert zegt
@iLoveStinger: Dat doen ze toch eigenlijk al sinds Lotus zelf de Seven niet meer maakt? Daarna zijn de auto’s alleen maar groter en zwaarder geworden…
norge zegt
Het enige wat ik niet mooi vind op deze wagen is dat belachelijke grootte 7 tal op de voorkant. Verder perfect
mout zegt
Die velgen zijn geweldig! Vooral in deze kleuren. Die wil ik desnoods nog onder mijn bureaustoel.
Scorso zegt
Ipv replica-producenten op te kopen, zouden ze beter investeren om hun F1-team wat performanter te maken ;)
Als zelfs Kovalainen en Trulli niets deftig kunnen samen rijden…
OT: ziet er wel leuk uit, maar ik zou het niet kopen ;)