Het wordt wel gelijk duidelijk waarom.
Rolls-Royce wordt vaak gezien als de, eh, Rolls-Royce van de autowereld. Het is één van de duurste automerken die met zijn uitbundige heritage al vele jaren de bovenste bovenkant van de markt serveert. Daarom is het geen schande als de prijzen ietwat uit de hand lopen. Een Phantom zonder verlengde wielbasis kost in Nederland een slordige 550.000 euro, voordat je hem vol gooit met de op maat gemaakte opties. De welbekende Nederlandse Phantom met het kenteken RR-802-P zat bijna 80 ruggen boven die basisprijs: in een grijs met zwarte kleurstelling. Kun je nagaan.
Tweedehands shoppen is een beter idee. Ook dan kom je niet uit op stuntprijzen, maar het loopt ook niet op tot meerdere tonnen. Dat geldt voor oude(re) modellen, maar ook voor de chromen 7 Serie Phantom VII. Voor de RR’s van de nieuwe garde, zoals de Ghost, Wraith, Dawn, Phantom VII facelift en de Phantom VIII, gelden hogere prijzen. Extra merkwaardig dus dat er twee cabrio’s te veil staan met een minimumbod wat veel lager is.
Ten eerste: een witte Phantom Drophead Coupé. Zo worden ze niet meer gemaakt. Als je nu een open RR wilt, moet je uitwijken naar de iets kleinere Dawn. Daarover later meer, deze Phantom DHC uit 2016 kostte nieuw zo’n 650.000 euro. Nu staat het minimumbod op 76.500 euro. Voor een auto om bijna 90% af te schrijven in twee jaar (286.750 euro per jaar, eet dat, Mercedes V12!) moet er iets mee zijn. En ja: dat klopt.
Iemand heeft – relatief vakkundig, ook daarover zometeen meer – de auto ontdaan van zijn voorbumper, grille, linker voorspatbord en de gehele sideskirt. Daardoor missen er wat essentiële onderdelen, maar de 6.75 liter grote V12 spint nog als een tevreden poes. Bovendien heeft die er maar 177 mijlen (284 km) op zitten. Nadelen? Er mist zo veel dat de auto in de VS, waar hij te veil staat, als sloopauto werd opgegeven. Naar verluid betekent dat slopen of exporteren, de auto opkalefateren en op Amerikaans kenteken zetten gaat een moeilijk of duur grapje worden. Voor zover 76.500 dollar (67.500 euro, de prijs van een lekker aangeklede Audi A4) überhaupt ‘goedkoop’ is.
De eerdergenoemde Dawn baseert zich op de Ghost, niet de Phantom. Daardoor is hij iets kleiner, op dezelfde manier dat de Costa Concordia kleiner is dan de Symphony of the Seas. Je komt namelijk op het gebied van ruimte en luxe ook niks tekort in de nieuwe dakloze Rolls-Royce. In dit specifieke exemplaar helaas wel: een halve voorkant. Dit is geen vakkundige verwijdering, maar een dikke crash. Na slechts 2.344 mijlen (3.772 km) gaf deze Rolls de pijp aan Maarten. Airbags vervangen moet sowieso, evenals de hele voorkant opnieuw bouwen. Wel lijkt ook hier het motorcompartiment niet aangetast te zijn. Dus je kunt altijd nog de twee motoren achter elkaar in een Transit leggen en een 13,5 liter V24-aangedreven dragbusje maken. Om maar eens iets te noemen.
De Dawn, of wat er van over is, start vanaf 40.250 dollar (35.500 euro). Wel in dezelfde sloopregeling als de Phantom, dus alleen voor eerdergenoemd motorswap-projectje heb je er wat aan. Of je moet handig zijn en van beide Rollsen nog een exemplaar vinden die van achter getorpedeerd zijn.
spykerboy zegt
Leuk projectje komende winter…
jochempie zegt
@spykerboy: 3d scanner aanzwengelen en zelf die panelen maken uit carbon!
spykerboy zegt
@jochempie: precies! Word ie nog lichter ook!
jdbn zegt
Die eerste lijkt redelijk vakkundig gedemonteerd te zijn.. kwestie van wat nieuwe panelen bestellen en klaar? Ok, zal flink in de kosten lopen, maar voor die eerste wel financieel interessant lijkt me. Mits je zeker een ton te besteden hebt aan een auto dan…
mats106rallye zegt
@jdbn: dacht ik ook, maar is volgens mij flink wat gebogen. Het zou natuurlijk zo maar kunnen dat het zo’n harde klap was dat het chassis een klein beetje is verbogen en dan ben je de klos
moveyourmind zegt
Voor de echte drophoofd die bij dageraad al aan de Autodrop total loss zit.
piquet1986 zegt
Waarom is de op de headerfoto de linkervoorkant kapot en de bij de schadefoto de rechtervoorkant. Fototje gespiegeld?
piquet1986 zegt
@piquet1986: Andere Rolls zie het al, de velgen en raamkleur zijn anders
dees zegt
Beide zouden leuk kunnen zijn voor de onderdelen.
Kijk maar eens wat 4 originele RR velgen kosten.
wimof zegt
Wat mij opvalt is dat de alu dwarsbalk die achter de bumper zit niet verder doorloopt waardoor je bij een klein overlap ongeval alle kracht op de vooras krijgt .
Meestal met alle gevolgen van dien.
galverink zegt
Staan bij RR geregistreerd als sloopauto, dus wereldwijd zal geen merkdealer of verzekeraar ze nog aanraken. En wie gaat een andere RR repareren met dubieuze onderdelen?
Deze gaan naar Azië of Afrika. Of het wordt inderdaad een project of filmauto ofzo
koekwaus zegt
@galverink: of ze gaan naar Rusland, worden zo over 20 jaar gekocht door Hoovies garage
DCG zegt
Ik zeg een coole ‘rat rod’ van maken!
boxer74 zegt
“Daardoor is hij iets kleiner, op dezelfde manier dat de Costa Concordia kleiner is dan de Symphony of the Seas.” : Meesterlijke pennetrek !
tstile zegt
Even via YouTube ene Arthur contacteren, 20k en een fles wodka in de kofferbak meesturen en je krijgt ‘m terug als nieuw!