Dit is een auto die eigenlijk niet had misstaan in onze top 10 van sleepers met een handbak. De vrij normaal ogende Lancia Thema met een brok Ferrari V8-power onder de kap. Heb je er altijd al eentje willen hebben, sla dan nu je slag, want dit model staat te koop.
De lekker vierkante eighties-Lancia is berucht en beroemd om zijn motorisering. Waar deze in een Ferrari 308 en Quatrovalvole niet echt heel erg overtuigde, was een 3.0 liter V8 32-klepper in een gewone sedan andere koek.
Bij zijn lancering leverde de Thema 8.32 tussen de 205 en 215 pk, wat goed was voor een 0-100 sprint in 6,8/7,2 seconden en een top van 235/245 km/u. Hij kwam er overigens ook als station.
Of dit beestje uit 1989 dat nog haalt valt te bezien, maar de liefhebber kijkt natuurlijk verder dan dat. Je kunt de Lancia met dik 100.000 km op de klok voor een ruime 14.000 euro ophalen in het hoge noorden, in Nieuw-Weerdinge.
Met dank aan WoutR87 voor de tip!
guusboum zegt
Blok eruitslopen, en in je woonkamer neerzetten als kunst.
tupperware zegt
@guusboum:
Ga jij eens heeeeel snel je mond spoelen.
yerrie zegt
@guusboum: en de Ferrari stijl velgen als barkrukken
yerrie zegt
“Waar deze in een Ferrari 308 en Quatrovalvole niet echt heel erg overtuigde”
Is dat zo ? Ik heb die tijd bewust mee gemaakt, we hebben zo’n ding tijdelijk gehad (pappie zat in auto’s) en ik weet niet beter dat het zeer overtuigend was.
agera zegt
Voor mij de enige echte mooie Lanica
yerrie zegt
@agera: Mooi ?
Buiten de nog oudere Lancia’s vraag ik me af of dit mooier is dan de Gamma en die stuurde ook nog eens goed in tegenstelling tot de (standaard) Thema die nooit als een echte Lnacia is gezien onder de liefhebbers omdat het niet de rijeigenschappen had een “echte” Lancia
jweelden zegt
@agera: vergeet je de stratos en delta niet?
406_v6 zegt
@agera: je bedoeld de mooiste kloon van een Saab 9000/Alfa 164/Fiat Croma??
tupperware zegt
@406_v6:
De mooiste van die vierling blijft voor mij de 164.
Laat onverlet dat de Thema 8.32 in mijn ogen een prachtige klassieker is.
Hubert zegt
Beste advies : als je geen duizenden euro’s hebt leggen voor het onderhoud, moet je de auto mooi laten staan. En eventueel een Thema 2.0 turbo LX kopen. Dezelfde luxe maar niet de technische problemen. (en bijna net zo snel)
Ervaring uit eerste hand is dat deze auto’s een flink gat in je budget / spaargeld / vakantiegeld etc. kunnen slaan.
bofkont zegt
@Hubert: Klopt helemaal wat je zegt! maar oh wat zijn ze gaaf deze wagens en zeer uniek.
baasbas zegt
Mooi voor een ander om te kopen… Ga zelf voor een turbo. Wel de snelheid (iets) minder kosten :-)
NiNja zegt
Er staat ook eentje te koop op marktplaats: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/oldtimers/m723838531-lancia-thema-8-32-ferrari-bj-1987.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=62284
baasbas zegt
Trouwens, ik dacht dat ze nooit officieel als SW geleverd zijn, op 1 semi-prototype voor de grote baas na zeg maar.. Alle 8.32 SW’s zijn ombouwprojecten? Heeft er iemand bronnen die dat kunnen bevestigen of ontkennen?
paul_vanbeukering zegt
Veel info en expertise over dit type is te vinden op http://www.lanciathema.nl
NLBUURMAN zegt
Er staan er wel meer te koop, zeker voor die prijs! De leukste feature van de auto wordt niet eens genoemd, de automatische achterspoiler! Zn tijd ver vooruit
imaginenl zegt
@NLBUURMAN:
Ja die achterspoiler is ook nu nog übercool!
jmeverts zegt
@NLBUURMAN: de stomste feature ook niet: fwd
KEV9 zegt
Haal je spaarrekening maar leeg. De garagehouder wordt je beste vriend.
mout zegt
Het wordt boven al genoemd: onderhoud.
Voor je deze auto koopt, kijk even naar het onderhoudsinterval en naar het tarief voor een grapje als kleppen stellen (32 stuks, geen ruimte om te werken) of een distributieriem vervangen. Een uitlaat / delen van het uitlaattraject lopen ook fijn in de papieren.
Maar… je rijdt wel een auto waar je over 30 jaar nog aan terugdenkt met een brede grijns op je toet!
lavoro zegt
De thema 8.32 is nooit als SW geleverd. De SW in het artikel is een complete zelf ombouw van een Nederlander. Hier is het meer te lezen over het project -> http://weblogs.lanciathema.nl/?page_id=2
gallardogt zegt
Mooie nederlandse ode aan deze Lancia:
http://vimeo.com/album/2109611/video/74063103
r32turbo zegt
Achh.. deze vind ik mooier dan het model van 2002? Weet het niet precies, maar die van 2002 is een kim holland pooier sletten bak.
bsxc2 zegt
Ziet er erg slecht uit aan de binnenkant.
louisvdd76 zegt
Andere leuke uit die tijd: Opel Lotus Omega
johanhummer9 zegt
@louisvdd76: opel mag weg ;)
rob68 zegt
Alleen kopen als het onderhoud geld mag kosten.
imba zegt
Blok eruit. En in kit car hangen.
bierbuik zegt
Tof ding, kan je toch stoer ‘Ferrari power!’ roepen.
Krijg je voor die 14.000 ook nog een 2e hoofdsteun achterin erbij?
bierbuik zegt
@bierbuik ik zie net dat je hem volgens foto 19 er wel bij krijgt
ferry832 zegt
De Lancia Thema 8.32 is een ontzettend fijne auto. Het geluid is indrukwekkend en bij goed onderhoud is de auto gewoon betrouwbaar. Ik heb een 8.32 gehad en reed tussen de 15.000 en 20.000 kilometer per jaar. Nog nooit heeft die mij in de steek gelaten en het rijplezier en het karakter is verslavend. Ik heb de auto niet meer maar wanneer ik weer iets lees over het model of ik zie er 1 dan begint het direct weer te kriebelen.
Er worden veel sprookjes verteld over de onbetrouwbaarheid of de onderhoudskosten. Tuurlijk is een gemiddelde Golf goedkoper in onderhoud maar daar zou ik nog niet dood in gevonden willen worden. Plezier kost nou eenmaal vaak geld.
escort77 zegt
@ferry832: plusje voor jou, omdat jij bij hebt gedragen aan het instandhouden van ons nationaal automobiel historisch erfgoed en een positieve bijdrage aan het straatbeeld hebt geleverd.
bmwalpina zegt
Bijzondere auto! Maar ik laat hem liever staan. Om de 20.000 km. Een nieuwe distributieriem wordt mij toch iets te gortig.
Emile_Benz zegt
Voor een idee van het geluid…
http://www.telegraaf.nl/tv/autovisie/tv/21746889/__Uw_Garage__Lancia_Thema_8.32_-_bouwjaar_1989__.html
Jantje_555 zegt
wat 7,2 naar de 100…een golfje diesel is sneller weg aan de lichten!
bofkont zegt
@Jantje_555: Hmmm een GTD 170pk DSG doet er anders nog 7.5 sec over ;)
En dat is de snelste.
Maar foei ga je mond spoelen een golf vergelijken met dit kunstwerk op wielen!!
harriehandrem zegt
@Jantje_555: Een Golf Diesel uit die tijd niet hoor….
lennyv87 zegt
Leuke auto, belabberde dealer. Deze staat bij Emile Bakker. Die heeft “de eerlijkheid ” gehad een auto mee te geven op een proefrit met verrotte draagarmen en lekke radiateur. Stond met de groene platen langs de weg met de motorkap open :p
Als dat een voorbode is, sla ik het aanbod af…
moveyourmind zegt
Ik zou liever voor het Zweedse alternatief gaan, de Saab 9000 CSE Aero. Ongeveer dezelfde prestaties, een minstens zo mooi interieur en net iets minder gedateerd. Maar bovenal een stuk goedkoper in onderhoud.
fortuna zegt
Niet helemaal een Ferrari blok, zit oa een andere krukas in.
loekie125 zegt
Dik hoor, echte sleeper. Heb thuis nog een autoblad met de nieuwtest ervan…..:)
gearhead zegt
@fortuna: klopt, dat maakt dit blok een goedklinkende cross plane v8 waar het Ferrari blok een schel klinkende stofzuiger is.
Corrado16v zegt
Kijk hier hou ik nou van, een mooi subtiel Italiaanse Lancia met een Ferrari v8 aan boord. En geen schreeuwerig uiterlijk. Bij het stoplicht hebben 9 van de 10 personen niet eens door wat er naast ze staat.