Een veel gekkere hot hatch dan deze zul je niet snel tegenkomen.
Hoewel deze auto qua carrosserievorm dichter in de buurt komt van een Peugeot 308, is de basis toch echt een Ferrari 308. Daar is aan de buitenkant echter weinig van te zien, want de auto heeft een compleet andere body.
De geestelijke vader van deze bijzondere auto is Francesco Zefferino Sbarro. Deze creatieve Zwitser probeerde zowel letterlijk als figuurlijk het wiel opnieuw uit te vinden. Letterlijk door een naafloos wiel te bedenken en figuurlijk door met op zijn zachts gezegd onconventionele ontwerpen op de proppen te komen.
Hoewel deze Super Eight er voor Sbarro-begrippen nog redelijk normaal uitziet is het alsnog een hele opmerkelijke auto. Qua uiterlijk ziet de auto er uit als een hot hatch á la Renault 5 Turbo. Achter de voorstoelen bevind zich echter een 3,0-liter Ferrari V8 die goed is voor 260 pk. Het gewicht komt uit op zo’n 800 kg. De aandrijving is op de achterwielen. Alles bij elkaar genoeg ingrediënten voor een enerverend ritje.
Van de Super Eight, die dateert uit 1984, is maar één exemplaar gebouwd. Er is echter nog wel een Super Twelve, die twee jaar eerder het levenslicht zag. Deze hatch is pas echt hot, want die heeft – zoals de naam al doet vermoeden – een twaalfcilinder achterin liggen. Deze kwam niet bij Ferrari vandaan, maar was het resultaat van het combineren van twee Kawasaki motoren.
Degenen die eens een keer iets echt unieks willen kunnen hun slag slaan bij onze zuiderburen. Het Vlaamse Speed 8 Classics biedt de Sbarro te koop aan voor €95.000. Dat is aanzienlijk meer dan de gemiddelde Ferrari 308, maar die is een stuk minder zeldzaam en misschien ook wel minder leuk.
Met dank aan Evan voor de tip!
macz46 zegt
Wat een apparaat! Nostalgie ten top.
kniesoor zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
reactief zegt
Hahaha… Wat een vet apparaat! Lijkt me wel humor om hier mee te rijden.
En dan altijd je Ferrari sleutel showen om vervolgens achter je rug als loser aangezien te worden omdat je de boel nept :)
cossiekiller zegt
@reactief: Als je hier 95k aan geeft en ermee rond rijdt, ben je echt geen nepper.
reactief zegt
@cossiekiller: Dat vind ik ook niet. Maar dat zullen de meeste wel denken.
ototaal zegt
En dan de deurgrepen (buiten) erop van een Lada 2101…. classic!
Dizono zegt
@ototaal: Ja, behalve dat die Lada natuurlijk een in licentie gebouwde Fiat 124 is en de deurgrepen daarvandaan zullen komen ;)
Dutchcarwizard zegt
Sbarro is Uber cool
stephane8200 zegt
Lijkt net of een Fiat Punto en een Renault 5 Turbo een baby hebben gekregen of dat ze tegen elkaar aangeplakt zijn in het midden.
dawwg zegt
Ziet er meer uit als een chopped Fiat Leepu
Robert zegt
@dawwg: Leepu, dat was bij mij ook de eerste naam die bij me opkwam bij het aanschouwen van de foto’s. Sbarro heeft best originele dingen gedaan, soms zelfs grensverleggend zelfs, maar dit gedrocht op wielen schaar ik daar niét onder.
punt666 zegt
Wat een ding zeg….
Ziet eruit of iemand dit in een schuur in elkaar geknutseld heeft…. En met Opel Ascona achterlichten ?
Dan liever een normale 308 voor minder geld..
RiKe zegt
Sbarro maakt naar mijn beste weten alleen maar excentrieke en aparte auto’s. De Sbarro op basis van de Ferrari 360 is ook heel bijzonder. Misschien een idee voor een special?
vbarchetta zegt
@rike: Dat is inderdaad echt een gedrocht. Valt volgens mij niet zoveel over te vertellen. Er zijn er 2 van een roze en een zwarte. Ze hebben een iets verschillende neus t.o.v. Elkaar, dat was het wel zo’n beetje volgens mij…
kennone zegt
Ik kende hem nog niet, maar vind hem erg dik! ??????
alloallo zegt
Lijkt wel een amc pacer!
moveyourmind zegt
Geweldig!
Heb die Sbarro altijd wel bewonderd. Totaal losgerukt van de realiteit, met de creatieve geest van een klein kind dat nog de fantasie volledig de vrije loop kan laten gaan.
Wat eigenlijk een fantastisch mooie eigenschap is omdat er de meest waanzinnige creaties uit zijn ontstaan. Vraag me trouwens af waar die Sbarro echt zijn geld mee verdiend heeft. Een special zou zeker erg interessant zijn.
allesmetturbo zegt
Zoals de koning zou zeggen, ik willem
cossiekiller zegt
De Sbarro Isatis en de Monster G vind ik nog altijd 2 van zijn beste creaties. Zeker als je bekijkt dat die nog uit de jaren ’90 en ’80 komen.
robertus zegt
@cossiekiller: De Monster G was dat die met de velgen van een Boeing 747?
cossiekiller zegt
@robertus: Jawel :-)
Als kind had ik die tussen mijn kaarten zitten over sportwagens. Dat was toen een heel indrukwekkend apparaat!
PeugeotGTI zegt
Hahaha helemaal geweldig! Briljant voor verzamelaars.
pretje zegt
Ik ben zelf uit ‘69 en droomde in ‘81 weg bij de super 12 voorop de Autovisie
Volvo_440_turbo zegt
Bij de eerste foto te zien dacht ik in een flits aan mijn vroegere Volvo 480 Turbo aangerand door een of andere tuner…
550maranello zegt
Alles van Sbarro is geweldig: de Challenge, de Avelanche, de Super Twelve, de Windhound, etc. google ze maar. Echt een autobouwer die onconventioneel te werk ging voor de happy few. Daarbij vergeleken is Mansory fantasieloze kitsch.
dracae zegt
Leuk ding!
marinepower zegt
Ik ben nog altijd onder de indruk van de Sbarro Golf Turbo met 330 Porsche pk’s. Stond ooit in de Autovisie als ik mij niet vergis
gewoondirk zegt
Heerlijk, doe mij die maar!
z4rickss zegt
Love it!!!! ??