Dit is niet zomaar een Toyota, dit is de Lexus SC-voorloper met een bijzonder dak.
De Toyota Soarer kennen we in Europa niet. Het is een enkel in Japan gevoerde naam voor wat later de Lexus SC werd. Dit model komt echter uit de tijd toen Lexus nog niet bestond. Oftewel, dit is de voorloper van wat we hier gekend hebben als Lexus SC.
De Aerocabin versie van de Toyota Soarer kwam in 1989 op de markt. Op het eerste gezicht is het een luxe coupé, kijk je nog een keer dan ontdek je dat het een cabrio is. Een semi-cabrio wel te verstaan.
De auto heeft een hardtop met volwaardige achterruit die op een tot de verbeelding sprekende manier in de achterbak kan verdwijnen. En dat terwijl de A-, B- en C-stijl alá Fiat 500C overeind blijven. De dakconstructie toont gelijkenissen met de latere Lexus SC430, en ook de nieuwe Porsche 911 Targa komt in de buurt. De productie van de Aerocabin bleef in tegenstelling tot die modellen beperkt tot 500 Japanse exemplaren.
De auto is alleen verkocht in de kleur parel-champagne en heeft altijd een geblazen V6 onder de kap met 232 pk, gekoppeld aan een viertraps automaat. In het interieur is de Toyota voorzien van een -voor die tijd- ultramodern digitaal dashboard en een fancy sportstuurtje. Een unieke youngtimer die je voor nog geen 10.000 dollar kan ophalen bij een Amerikaanse Japanner-specialist.
Instant update: de auto is al verkocht!
ej20g zegt
Wat een ontzettend gaaf ding!
toyotafortuner zegt
@ej20g: dacht ik dus ook! Prijs valt me reuze me, dat al helemaal.
Looks check
Uniekheid check
Tof-factor meer dan check.
Nu alleen nog een rijbewijs :(
k-man zegt
Grappig ding. ik dacht altijd dat de Mercedes SLK de eerste moderne auto was met een stalen klapdak, maar dat is dus niet zo. Hoewel dit geen volwaardige cabrio is, maar toch…
mclarenf1lm zegt
@k-man: Ford heeft waarschijnlijk de auto met het eerste stalen klapdak, de Fairlane skyliner, al medio 50’er jaren. Kan natuurlijk ook een andere wagen zijn, zelf denk ik dat het de Fairlane.
k-man zegt
@mclarenf1lm: Nee, dat was Peugeot in de jaren 30. Daarom had ik het over de eerste *moderne* auto met stalen klapdak. De start van de huidige hype dus. Die begon met de SLK, en vervolgens de 206 CC.
redneckdarian zegt
Heel mooi. Vooral die 1 na laatste foto oef…
Alfarobert zegt
Heel modern voor die tijd.Als een Europeaan hem koopt is hij in elk geval de enige aan deze kant van de oceaan.Zou dat al geen reden zijn?(ik heb geld niet hoor,haha.)
rolov zegt
Hij is al verkocht zie ik.
E550 zegt
Vet ding, alleen is dit ding behoorlijk verkracht met dat aftermarket stuurtje en uitlaat.
rotarypowah zegt
@e550: ’t is wel een Nardi / Personal stuurtje..
tmenges zegt
Gaaf ding hoor!! Alleen vanaf de zijkant doet ie me toch wat denken aan en el casino :)
tmenges zegt
@tmenges: el camino (autocorrect)
Corrado16v zegt
Wat een tof ding! dit soort apart spul kan ik wel waarderen hoor. Mooi stukje techniek.
deladude zegt
Echt héél erg cool. Heeft alles. Bijzonder, zeldzaam en fraai. Zou er echter wel de originele uitlaat terug op zetten. Deze verpest het voor mij een beetje qua looks
e1000bmw zegt
Meer een hardtop-targa…
doewap zegt
Da’s een ouwe tip…